Kategorie

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już ostatni dzwonek na złożenie do Krajowego Rejestru Sądowego rocznego sprawozdania finansowego. W niektórych przypadkach sprawozdanie należy ogłosić w Monitorze Polskim B.
Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.
Czy za datę otwarcia ksiąg rachunkowych w nowo powstałej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy przyjąć datę zawarcia umowy spółki, datę rejestracji w KRS czy datę rozpoczęcia działalności umieszczoną w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2? Jaki wpływ na datę otwarcia ksiąg ma status spółki z o.o. w organizacji?
Jak często należy dokonywać ewidencji na stronie Wn na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”? Z opisu do konta wynika, że na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych w danym roku budżetowym wydatków. Czy należy ewidencję na stronie Wn prowadzić dla każdego wydatku, czy wydatki te można ewidencjonować raz w miesiącu, raz na kwartał, a sprawa ta powinna być uregulowana w zakładowym planie kont przez kierownika jednostki? Takie samo pytanie pojawia się przy prowadzeniu ewidencji na stronie Ma na koncie 980 „Plan finansowy wydatków budżetowych” w zakresie zrealizowanych wydatków.
Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.
Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które obligatoryjnie muszą poddać swoje roczne sprawozdania finansowe badaniu przez biegłego rewidenta.
Jak dokonywać ujęcia w ewidencji księgowej w przypadku zakupu i sprzedaży w walucie obcej?
W 2011 r. będzie musiał prowadzić pełną rachunkowość ten podatnik PIT (chodzi tu o osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie) który w 2010 r. osiągnął co najmniej 4.784.400,- zł (1.200.000,- euro x 3,9870 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.
Podstawowym celem wielu organizacji non profit jest pomoc osobom w trudnej sytuacji materialnej – m.in. poprzez przekazywanie im darów rzeczowych pozyskanych przez organizację od darczyńców, sponsorów itp. Prawidłowe przechowywanie, ewidencja oraz przejrzyste zasady wydawania darów poprawiają wizerunek organizacji i uwiarygodniają ją w oczach darczyńców. Może to znacznie ułatwić pozyskiwanie tego typu darowizn.
W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?
Otóż nie ma takiego obowiązku. Brak obowiązku składania sprawozdania finansowego przez podatkową grupę kapitałową dotyczy również przypadków, gdy jej skład pokrywa się ze składem grupy utworzonej dla celów rachunkowych i dominująca spółka tej ostatniej grupy sporządza sprawozdanie skonsolidowane.
Na szczególną uwagę podatników podatku dochodowego od osób prawnych zasługuje wyrok NSA z dnia 18 maja 2010 r., sygn. II FSK 942/09, w którym Sąd uznał, że dniem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych, bez potrzeby weryfikowania czy koszt ten został ujęty prawidłowo.
Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.
Kwotę potrącenia z wynagrodzenia tytułem zajęcia komorniczego należy rozliczyć poprzez konta rozrachunkowe. Koszty przelewów na konto komornika lub wierzyciela obciążają pracodawcę i stanowią koszty uzyskania przychodów.
Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.
Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?
Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.
Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.
Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego.
We wrześniu 2008 r. spółka kupiła środek trwały, który dla celów bilansowych został wprowadzony do użytkowania w miesiącu zakupu, natomiast dla celów podatkowych – w październiku. Następnie w grudniu 2008 r. został on ulepszony. Jednostka przyjęła degresywną metodę amortyzacji. Jak prawidłowo należało ustalić wartość początkową tego środka oraz jak ujmować odpisy amortyzacyjne dla celów rachunkowych i podatkowych?
11 kwietnia spółka jawna zawarła z bankiem kontrakty terminowe forward na zakup 50 000 euro z terminem realizacji 15 maja 2009 r. i następne 50 000 euro z terminem realizacji 30 maja 2009 r. Kupioną walutę spółka wykorzystuje na zapłacenie zobowiązań wobec kontrahentów zagranicznych. Kontrakt nie jest instrumentem zabezpieczającym. Jak prawidłowo ująć w księgach zawarte kontrakty forward oraz jak prawidłowo rozliczyć w podatku dochodowym ich realizację?
Pracownik spółki pobiera zaliczki na zakup towarów. Od kontrahentów otrzymuje on faktury ze sposobem zapłaty gotówka. Sprzedawcy nie wydają dokumentu KP potwierdzającego zapłatę za fakturę. Przyjęcie towaru księgowane jest automatycznie przez system FK jednocześnie na magazyn i na konto dostawcy. Rozliczając pobraną zaliczkę pracownika, kasjerka wystawia dokument KP na zwrot zaliczki (Wn Kasa, Ma konto pracownika), a następnie dokument KW rozliczający zapłatę pracownika za fakturę już na konto dostawcy. Na dokumencie KW jako osoba pobierająca gotówkę podpisuje się pracownik, który pobrał zaliczkę i zapłacił sprzedawcy za towar. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy spółka powinna umieścić w polityce rachunkowości zapis o takim sposobie rozliczania zaliczki?
Pracownik naliczający wynagrodzenia popełnił błąd, sporządzając listę płac – nie uwzględnił przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Błąd został szybko wychwycony, jednak zapisy w księgach już wprowadzono w niewłaściwych wartościach. Jak zaewidencjonować w księgach korektę związaną z błędnie naliczoną listą płac? Kiedy wypłacone wyrównanie należy opodatkować?
Spółka ma w magazynie towary, które ze względu na upływ oznaczonego terminu przydatności do użycia utraciły wartość użytkową oraz handlową. Ponadto część towarów zostanie przeceniona ze względu na upływający termin przydatności. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa w obu przypadkach?
Księgowi spółek publicznych i banków powinni znać międzynarodowe standardy rachunkowości (MSR). Inne podmioty też mogą stosować te zasady. Prezentujemy podstawowe zasady stosowania tych standardów i linki do ich treści.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. Gdy brak jest odpowiedniego standardu krajowego, jednostki, inne niż wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o rachunkowości, mogą stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.
Państwowe jednostki budżetowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są powołane do obsługi organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Wykonują jednak również czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegające opodatkowaniu VAT. W jednostkach tych niejasności w zakresie ewidencji księgowej tego podatku sprowadzają się głównie do wpływu czynności podlegających opodatkowaniu na poziom dochodów i wydatków budżetowych objętych planami finansowymi danego roku budżetowego.
Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje uzupełniony przepis dotyczący rezerw. Stosownie do art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z przyszłych świadczeń na rzecz pracowników (np. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych).
W naszej jednostce budżetowej mamy należności przedawnione/nieściągalne z lat 1996-2003. Brak jest podstaw do ich dochodzenia. W jaki sposób należy urealnić salda należności? Czy odpisów aktualizujących należy dokonać wyłącznie na należności ściągalne, tj. od 2004 r., a pozostałe należności przedawnione zaksięgować, aby pokazać rzeczywiste salda?
Czy aby pracować na stanowisku głównego księgowego, trzeba mieć udokumentowane ukończenie jakichś kursów, szkoleń itp. w tym zakresie, czy wystarczy staż pracy w księgowości? Jeśli tak, to ile musi on wynosić?
Do księgowania jakich operacji służy konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”? Czy jeśli konto to wykazuje saldo, to z końcem roku należy je rozliczyć, np. przekazać do podziału?
Ewidencja kredytów bankowych odbywa się na kontach zespołu 1, czyli „środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli zasadniczo od rodzaju zaciąganych kredytów.
Jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe według MSSF mają obowiązek stosowania zaktualizowanych przepisów od 1 stycznia 2009 r. Z nowymi przepisami muszą się też zapoznać jednostki, które ich bezpośrednio nie stosują. Coraz częściej bowiem występuje konieczność korzystania z nich w zakresie, w jakim w ustawie o rachunkowości lub w standardach krajowych nie ma odpowiednich przepisów lub nie są one wystarczająco szczegółowe. Co oznacza nowe nazewnictwo w MSR nr 1?
Wynik finansowy jest kategorią bilansową i występuje wyłącznie przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przebieg procesu ustalania i rozliczenia wyniku finansowego zależy od formy prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.
W języku potocznym księgowi nazywają rezerwami bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Na czym polega różnica - wyjaśnienie znajdziemy w nowym Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.
Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.
Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.
Otrzymaną od kontrahenta zaliczkę na poczet dostawy środków trwałych ujmuje się w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jeżeli wpłacone środki dotyczą towarów lub usług, stanowią w sprawozdaniu zaliczkę na dostawy.
Na koniec roku obrotowego wycenie podlegają wszystkie składniki aktywów. Wartość bilansową niektórych z nich można ustalić różnymi metodami, ponieważ taką możliwość dopuszcza ustawa o rachunkowości. Wybraną metodę należy stosować w sposób ciągły, z roku na rok.
Spółka ma na kilku kontach rozrachunkowych nierozliczone drobne salda figurujące w księgach już od kilku lat. Kontrahenci nie odpowiadają na wysyłane potwierdzenia. Czy spółka może zlikwidować te salda? Jeśli tak, to jak to zrobić i czy należy to jakoś udokumentować?
Kaucja stanowi określoną sumę pieniędzy wpłacaną w celu zabezpieczenia roszczeń. W zależności od jej charakteru może być wykazywana jako pozostałe rozrachunki lub jako należności z tytułu dostaw i usług.
Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?
Proszę o potwierdzenie, czy postępuję poprawnie, jeśli z otrzymanej faktury VAT za materiały, z której nie mogę odliczyć VAT, księguję kwotę netto w § 4210 na konto 400-01 i wyodrębniam VAT nieodliczony na koncie 403-02 „Podatki i opłaty” w § 4530? Czy w tym przypadku nieodliczony VAT powinien być ujęty w § 4210? Mam jeszcze wątpliwości, dlaczego VAT niepodlegający odliczeniu, np. w naszym przypadku 4% z deklaracji miesięcznej (przy zastosowaniu proporcji), księguje się na konta zespołu 4, a nie na 760 „Pozostałe koszty operacyjne”? Może się zdarzyć, że wskaźnik proporcji podatku VAT za 2007 r. nie do odliczenia będzie wynosił 6%. Wówczas 4% nieodliczonego VAT będzie zaksięgowane na koncie zespołu 4, a pozostałe 2% na koncie 760. Czy w tym przypadku będzie to zgodne z ustawą o rachunkowości?
Prowadzę działalność w zakresie usług reklamowych. Rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzam zawrzeć kilka umów o dzieło z różnymi osobami. W jaki sposób powinienem te umowy wpisać do pkpir? Czy powinienem je ujmować w kwocie brutto czy netto?
W jaki sposób ująć oprogramowanie systemowe? Czy oprogramowanie użytkowe amortyzujemy z komputerem?
W trakcie przeprowadzonej kontroli został postawiony zarzut nieumieszczania w księgach rachunkowych daty wprowadzenia dowodu księgowego oraz daty jego zapisu do ksiąg. Jakie daty powinny zostać umieszczone na pojedynczym dowodzie księgowym oraz w księgach rachunkowych, np. dzienniku dokumentów? Ustawa o rachunkowości mówi o dacie operacji, dacie dokumentu oraz dacie zapisu. Co oznaczają poszczególne daty? Dodam, że księgowość prowadzona jest z użyciem systemu komputerowego.
Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?
Jeżeli kontrahent nie reguluje należności, należy od niej utworzyć odpis aktualizujący. Takie działanie jest właściwe, jeżeli należność nie była zabezpieczona, a prawdopodobieństwo jej uregulowania jest niskie.