REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Koszty uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na zakup owoców dla pracowników i kontrahentów w kosztach

Wydatki, jakie ponosi przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Takie wydatki mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodu. To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Straty, opłaty i kary w kosztach uzyskania przychodu

Czy kary za wcześniejsze zerwanie umowy albo straty na opcjach walutowych można wrzucić w koszty? Fiskus zaprzecza, bo uważa, że podatnik powinien działać w sposób racjonalny

Uproszczenie księgowości małych firm - Sejm przyjął poprawki Senatu

Sejm opowiedział się w czwartek 23 lipca 2015 r. za większością senackich poprawek do nowelizacji ustawy o rachunkowości upraszczającej księgowość małych firm. Zdecydowano m.in. o tym, jakich wskaźników firmy takie nie będą musiały wykazywać w sprawozdaniach. Teraz ustawa trafi do prezydenta. Większość zmian, które niesie ta nowelizacja będzie miała zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r.

Pracownicze koszty uzyskania przychodów - kiedy stosować i jak

Pracodawca zatrudniając pracownika i naliczając wynagrodzenie, jest zobligowany uwzględnić w nim, w formie zryczałtowanej, koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku od osób fizycznych z dn. 26 lipca 1991 r. zwaną dalej „ustawą o PIT”. Koszty uzyskania przychodu są nieodzownym elementem, który jest niezbędny do prawidłowego ustalenia wysokości należnego podatku, a co za tym idzie kwoty netto wynagrodzenia. Wysokość tych kosztów jest uzależniona od kilku czynników takich jak np. miejsce zamieszkania lub forma zatrudnienia.

Ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm

Małe firmy oraz organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. zł rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - zakłada nowelizacja ustawy o rachunkowości, do której drobne poprawki przyjął Senat. Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Franszyza redukcyjna w ramach umów ubezpieczeń majątkowych a koszty uzyskania przychodów

Franszyza redukcyjna stanowi określoną w umowie ubezpieczenia kwotę do której Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności i nie pokrywa żadnych kosztów w związku z zaistnieniem zdarzenia ubezpieczeniowego. W tym zakresie odszkodowania, wypłacane przez Ubezpieczyciela są pomniejszane o kwotę ustalonej franszyzy redukcyjnej do wartości której koszty odszkodowania ponosi Ubezpieczony. Powyższa konstrukcja oparta jest na udziale własnym Ubezpieczonego w szkodzie, gdyż franszyza redukcyjna ogranicza wypłacane przez Ubezpieczyciela odszkodowanie do roszczeń przekraczających wartość franszyzy.

Nieplanowane obniżenie wynagrodzenia pośrednika a korekta kosztów podatkowych

Jeżeli przyczyna zmniejszenia kosztów podatkowych spółki (obniżenie należnej pośrednikowi prowizji) związana jest ze zwrotem składki klientowi, czyli nowym zdarzeniem gospodarczym, które miało miejsce już w kolejnym okresie rozliczeniowym i spółka nie mogła takiego zdarzenia przewidzieć, spółka powinna obniżyć swoje koszty podatkowe w okresie, w którym nastąpił zwrot składki klientowi.

Odszkodowanie za wcześniejsze rozwiązanie umowy kosztem podatkowym

Okoliczności, które zostały przedstawione przez spółkę we wniosku o wydanie interpretacji wskazują na to, że odstępne w postaci kary umownej czy też odszkodowania mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W analizowanej sprawie związek z przychodem może przejawiać się w choćby tym, że dojdzie do zaoszczędzenia kwoty niezbędnej do uiszczenia czynszu czy też innych wydatków związanych z funkcjonowaniem nierentownego obiektu.

Szef może wozić się sam na koszt firmy

Spółka może odliczyć w całości zarówno czynsz najmu, jak i wydatki na usługę transportową. Przeszkodą nie jest nawet to, że obie strony łączy osoba prezesa.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Nagrody i premie wypłacone pracownikom w kosztach

Nagrody i premie wypłacone pracownikom przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dochodu po opodatkowaniu stanowią koszty uzyskania przychodów tego podatnika.

IFK poleca: Niepodpisane sprawozdanie finansowe nie może zostać zatwierdzone

Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

IFK poleca: Mandatu nie wrzucisz w koszty

Minął miesiąc od podniesienia wysokości mandatów drogowych za przekroczenie prędkości. Warto pamiętać, że otrzymanego mandatu nie można „wrzucić” w koszty. Dotyczy to również mandatów wystawionych przez straż miejską za złe parkowanie czy też wydatków powiązanych z mandatem, np. opłaty doliczonej z tego tytułu do faktury za leasing.

Co możemy wrzucić w koszty?

Prowadząc działalność gospodarczą, często zastanawiamy się, jakie wydatki możemy uznać za koszt uzyskania przychodu. Im większe koszty – tym mniejszy dochód, dlatego dzięki umiejętnej optymalizacji podatkowej możemy znacznie zyskać i obniżyć należny do zapłaty podatek dochodowy. Jeśli masz firmę i nie wiesz, co możesz wrzucić w koszty, a co nie, mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm. Zgodnie z nowymi przepisami małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

Nabycie przez pracodawcę projektu racjonalizatorskiego a koszty pracownicze w PIT

Do wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi, który opracowuje projekty racjonalizatorskie, nie będą miały zastosowania 50% koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT. Koszty takie mają bowiem zastosowanie wyłącznie w przypadku przeniesienia prawa własności do wynalazku, a projekt racjonalizatorski nie jest w świetle przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej wynalazkiem.

Ulga na innowacje - zasady ewidencji

Przepisy podatkowe dają możliwość odliczenia 50 proc. wydatków na nowe technologie od podstawy opodatkowania. Jednak w celu dokonania odliczenia, konieczne jest spełnienie wielu warunków, w tym ujęcia nakładów poniesionych na nabycie tej technologii w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ewidencja księgowa transakcji na pochodnych instrumentach finansowych

Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?

Jak dostosować ewidencję do zmian w odwrotnym obciążeniu od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.

Wydatki z tytułu solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie podwykonawców mogą być kosztem podatkowym

Spółka, która wypłaciła podwykonawcom wynagrodzenie w ramach odpowiedzialności solidarnej z generalnym wykonawcą, w sytuacji jego niewypłacalności, może je zaliczyć poniesione na ten cel wydatki do kosztów podatkowych.

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

Przedsiębiorca, który wynajmie mieszkanie w pobliżu miejsca wykonywania działalności, może wydatki na ten cel zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce pracy znajduje się daleko od miejsca jego zamieszkania.

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu

Firmy często organizują różnego rodzaju imprezy integracyjne, niektóre z udziałem rodzin zatrudnionych. I zwykle stają później przed problemem, jak rozliczyć wydatki związane z organizacją integracji. Kiedy impreza integracyjna może być kosztem przedsiębiorcy?

Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych. Zwolnione zostaną też ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej. Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Tańsza księgowość w małych firmach - nowelizacja ustawy o rachunkowości

Małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości - mówi PAP wiceszefowa MF Dorota Podedworna-Tarnowska. Odpowiednie zmiany (przede wszystkim uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej) przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, którym Sejm ma się zająć w czwartek 14 maja 2015 r.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

Wydatki na podatki jako koszty uzyskania przychodów

Wydatki przedsiębiorcy i koszty uzyskania przychodów w firmie nie zawsze stanowią synonimy. Aby poniesiony wydatek mógł zostać zakwalifikowany jako koszt, powinien spełniać określone w przepisach warunki. Te zasady są istotne nie tylko w przypadku zakupu np. towaru handlowego czy paliwa do firmowego samochodu – będą one miały zastosowanie także dla zobowiązań podatkowych. A to oznacza, że niektóre podatki mogą stać się firmowym kosztem.

Zamknięcie opcji walutowej ze stratą a koszty uzyskania przychodu

Wydatek poniesiony przez spółkę, wynikający z rozliczenia pochodnego instrumentu finansowego w postaci wypłaty premii odkupu przedmiotowej opcji, spełniał warunek zaliczenia do kosztów na gruncie ustawy o CIT.

Strata z powodu cyberprzestępstwa a koszty uzyskania przychodu

Straty spowodowane przestępstwem, także cyberprzestępstwem (np. włamaniem hakerskim) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jednak po spełnieniu szeregu warunków. Jednym z nich jest uprawdopodobnienie szkody przez właściwe organy ścigania, co (zdaniem organów podatkowych) jest możliwe dopiero po zakończeniu postępowania (w przypadku niewykrycia sprawcy, dokumentem tym będzie postanowienie o umorzeniu śledztwa).

Jak ująć w księgach rachunkowych zaliczkę w walucie obcej

Firma zapłaciła kontrahentowi krajowemu zaliczkę w walucie obcej na poczet dostawy towarów, na którą otrzymała fakturę zaliczkową. Jak prawidłowo powinna ująć w księgach rachunkowych taką zaliczkę?

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności”

Podstawę prawną rachunkowości w Polsce stanowią, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są to wszelkie standardy oraz interpretacje, które dotyczą rachunkowości. Stosuje się je w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 9 dotyczy "Sprawozdania z działalności". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Generalnie zmiana formy prawnej spółki stanowi przesłankę do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak możliwość skorzystania z uproszczeń w tym zakresie.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

IFK poleca: Wysokie kary za niezłożenie sprawozdania finansowego w terminie

Od 1 stycznia 2015 r. niezłożenie sprawozdania finansowego w urzędzie skarbowym w terminie jest wykroczeniem skarbowym zagrożonym karą grzywny od 175 zł do 35 000 zł. Podatnicy powinni więc dochować staranności w wypełnianiu tego obowiązku, jeżeli chcą uniknąć kary.

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że spółka ma prawo ujęcia w kosztach podatkowych wydatków związanych z uzyskaniem kredytu w celach inwestycyjnych w momencie poniesienia, jako tzw. koszt pośredni.

Wydatki na ubrania z logo i odzież specjalistyczną w kosztach

Nie wszystkie wydatki poniesione przez firmę na odzież i obuwie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. I to nawet jeśli przedsiębiorca będzie wykorzystywał zakupione ubrania tylko w swojej działalności. Kosztem firmy są wyłącznie wydatki na ubrania z nadrukowanym logo i odzież specjalistyczną.

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup odzieży?

Wydatki na zakup odzieży osobistej i obuwia, mogą stanowić koszt podatkowy, pod warunkiem że obiektywnie przyczyniają się do osiągnięcia przychodu lub do zachowania czy zabezpieczenia jego źródła.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Zapłata podwykonawcy to koszt uzyskania przychodu inwestora

Wydatki ponoszone przez inwestora na wynagrodzenie i odsetki za zwłokę należne dalszemu podwykonawcy, poniesione z tytułu odpowiedzialności solidarnej inwestora, stanowią koszt uzyskania przychodu.

Ministerstwo Finansów o wydatkach na alkohol w kosztach uzyskania przychodów

W wypowiedzi dla PAP z lutego 2015 r. Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na alkohol w związku ze spotkaniami biznesowymi. Zdaniem MF, dla dokonania oceny, należy zawsze analizować okoliczności konkretnego przypadku. Warto w tym kontekście zauważyć, że stanowisko MF w tym zakresie wyraźnie złagodniało w porównaniu z dominującym jeszcze kilka lat temu stanowiskiem jednoznacznie negatywnym.

Jak przechowywać dokumenty księgowe dla potrzeb podatkowych

Czy można przechowywać w formie elektronicznej dokumenty księgowe (faktury, paragony) dokumentujące wydatki, aby móc zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Interpretację podatkową w tym zakresie wydał 27 lutego 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

Samochód osobowy (środek trwały) używany dla celów firmowych i prywatnych - rozliczanie kosztów

W styczniu 2015 r. nabyłem samochód osobowy. Wprowadziłem go do ewidencji środków trwałych. Samochód wykorzystuję zarówno na cele prowadzonej działalności, jak i prywatnie. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT . Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne dotyczące tego samochodu w kosztach uzyskania przychodów?

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

REKLAMA