REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT 2013, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

REKLAMA

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

REKLAMA

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania świetlic przez gminę

Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

Karta Dużej Rodziny z ulgą na wywóz śmieci

Projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, którym na najbliższym posiedzeniu ma zająć się Sejm, zakłada możliwość wprowadzania przez gminy zwolnienia w całości lub w części z opłat za wywóz śmieci nie tylko dla osób o niskich dochodach, ale i rodzin wielodzietnych z Kartą Dużej Rodziny.

Gminne budynki i drogi bez podatku od nieruchomości

Gminy od 2016 roku nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje uchwalona w czwartek 23 lipca 2015 r. nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Gminy dość dobrze ściągają podatki lokalne

Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania objętych kontrolą gmin w zakresie prawidłowej i skutecznej realizacji dochodów z podatków lokalnych oraz dochodów z majątku. Niektóre z działań gminy prowadziły w sposób mogący podważać zaufanie obywateli do organów podatkowych. Nieprawidłowości wystąpiły przy wymiarze podatku, egzekwowaniu zaległości, stosowaniu ulg podatkowych oraz przy realizacji dochodów z majątku.

Samorządy dostaną udział w dochodach z VAT - zmiany w janosikowym

Lepszą dywersyfikację źródeł dochodów gmin, powiatów i województw, w tym przyznanie im udziału w podatku VAT - przewidują przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia projektu noweli ustawy o tzw. janosikowym, które w poniedziałek samorządowcom przedstawił szef resortu Mateusz Szczurek.

Gminy nie będą pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie

Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zaakceptowana jednogłośnie przez Senat, zakłada, że gminy nie będą musiały pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie.

Czy jednostki budżetowe gminy mogą być uznane za podatników VAT

W dniu 5 maja 2015 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu odbyła się rozprawa w sprawie C-276/14. Zdaniem Gminy Wrocław jednostka organizacyjna gminy nie może być uznana za podatnika VAT, jeżeli nie spełnia warunku samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Rzecznik generalny zapowiedział wydanie opinii w dniu 30 czerwca 2015 r. Na wyrok trzeba będzie poczekać dłużej - od trzech do ośmiu miesięcy od dnia rozprawy.

Zwrot podatku od nieruchomości od wyrobisk górniczych

Górnicze gminy stanęły przed koniecznością zwrotu naliczonego podatku od nieruchomości spółkom wydobywczym. Jest to efekt problemów związanych z tzw. podatkiem od wyrobisk górniczych; co do którego samorządy domagają się doprecyzowania przepisów.

Gminy nie zapłacą podatku od nieruchomości stanowiących ich własność

Senacka komisja petycji przygotuje projekt zmian w lokalnym prawie podatkowym, który zniesie obowiązek płacenia przez gminy podatków od własnego mienia; są to sytuacje, w których gmina płaci podatek samej sobie.

Zwolnienia z podatku od nieruchomości bez kontroli

Gminy mogą pomagać przedsiębiorcom poprzez zwolnienia z podatku od nieruchomości, jednak nie wolno im sprawdzić, czy firmy nie nadużywają tej pomocy.

Wójtów dwóch? - czyli podwójna rola wójta w postępowaniu administracyjnym

Interes prawny gminy do zaskarżenia interpretacji podatkowej wydanej przez jej wójta w kontekście dopuszczalności zaskarżenia przez gminę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez wójta tej gminy.

Jednostki budżetowe samodzielnym podatnikiem VAT

Ministerstwo Finansów podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie odrębności podatkowej jednostek budżetowych. Wydawało się, sprawę rozstrzygnął w 2013 r. NSA orzekając, że jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT. Organy podatkowe w tej sprawie mają swoje zdanie.

Automatyczna korekta złych długów z tytułu VAT

Znowelizowany w 1 stycznia 2013 r. artykuł 89a i artykuł 89b ustawy o VAT informuje, że w przypadku wystąpienia przeterminowanych wierzytelności, sprzedawca ma prawo do zwrotu VAT uprzednio naliczonego na fakturze. Nabywca natomiast ma obowiązek wyksięgowania wcześniej dokonanego potrącenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z niezapłaconych dokumentów zakupu.

Jak dokonać rocznej korekty VAT za 2013 r.

Roczna korekta podatku VAT jest już dokonywana po raz kolejny, mimo to wciąż budzi wątpliwości. Szczególnie że nowe przepisy wprowadziły również zmiany w tym zakresie. Podatnicy rozliczający VAT za okresy miesięczne roczną korektę podatku naliczonego za 2013 r. rozliczają w deklaracji VAT-7 za styczeń 2014 r. składanej w terminie do 25 lutego 2014 r.

Nieodpłatne przekazanie żywności bez VAT

Nie tylko producenci, ale również właściciele sklepów mogą przyłączyć się do akcji zbiórek żywności bez konieczności odprowadzania podatku VAT. Takie darowizny dodatkowo można rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu.

Przesyłanie faktur w formie elektronicznej

Wystawianie i przesyłanie faktur może się odbywać w formie elektronicznej pod warunkiem akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez ich odbiorcę. W ubiegłym roku zrezygnowano z obowiązku wyrażania formalnej zgody na ten rodzaj przesyłu (w formie pisemnej lub elektronicznej).

Stawka VAT na miejsce garażowe

Miejsca garażowe to wydzielona powierzchnia obiektu budowlanego przeznaczona do przechowywania samochodów, która co do zasady stanowi element części wspólnej budynku. Problematyka ich opodatkowania VAT niejednemu deweloperowi sprawia niemałe trudności.

VAT 2014. Sprzedaż towarów użytkowanych

Przedsiębiorcy prowadzący działalność opodatkowaną VAT od 1 stycznia 2014 r. muszą zapłacić podatek VAT przy sprzedaży każdego towaru wykonywanego w działalności - przestaje bowiem obowiązywać przepis umożliwiający uzyskanie zwolnienia z VAT przy sprzedaży towarów użytkowanych minimum sześć miesięcy.

Solidarna odpowiedzialność w VAT do Trybunału

Przepisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe VAT sprzedawcy trafiły do Trybunału Konstytucyjnego. Wniosek do TK złożyła partia polityczna Twój Ruch.

Przekazanie dywidendy niepieniężnej a VAT

Przekazanie dywidendy niepieniężnej w postaci rzeczy i praw, które zostały nabyte przez spółkę lub wytworzone w ramach prowadzonej działalności, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako nieodpłatna dostawa towarów lub nieodpłatne świadczenie usług.

Faktura korygująca zmniejszająca wartość sprzedaży

W lipcu 2013 r. źle wystawiliśmy fakturę sprzedaży - wartość faktury powinna być niższa. Wystawimy zatem korektę faktury zmniejszającą wartość. Czy należy korygować deklarację VAT-7 za lipiec? Jak taka sytuacja powinna być rozliczona w 2014 roku?

Jak obniżyć VAT za rok 2013

Dokonując zakupów przed końcem roku przedsiębiorca może obniżyć zobowiązania związane z podatkiem VAT za rok 2013 r. Musi jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach, by nie okazało się, że zamiast spodziewanej obniżki zobowiązania podatkowego wobec fiskusa, będzie musiał zapłacić karę.

Czy gminna jednostka budżetowa jest podatnikiem VAT - NSA pyta TSUE

10 grudnia 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem sygn. I FSK 311/12 zdecydował o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego w zakresie statusu prawnopodatkowego samorządowych jednostek budżetowych w podatku od towarów i usług.

Faktura przed dostawą towarów - kiedy odliczyć VAT

Obecnie w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem odliczyć VAT naliczony można z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia VAT powstawać będzie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów powstał obowiązek podatkowy (czyli z chwilą dokonania dostawy), nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Modzelewski o skutkach odwrotnego obciążenia w VAT

W poniedziałek 25 listopada 2013 r. minął termin wpłaty podatku od towarów i usług za październik, czyli za pierwszy miesiąc, w którym obowiązuje tzw. odwrotne obciążenia w obrocie wyrobami stalowymi, miedzianymi i surowcami wtórnymi. Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego jest to największa w historii tego podatku mistyfikacja, gdyż nie ma tu jakiegokolwiek „obciążenia”. Zarówno bowiem dostawcy jak i nabywcy tych towarów nie płacą nic, a rozwiązanie to faktycznie likwiduje ten podatek na rynku o wartości grubo ponad 100 mld zł.

Eksport towarów a VAT - brak dokumentów wywozowych

Towar wyjechał w maju poza Unię. Nie otrzymaliśmy potwierdzenia zgłoszenia do procedury celnej ani odprawy do chwili złożenia deklaracji za maj. Dlatego w ogóle nie wykazaliśmy sprzedaży w deklaracji za maj. W czerwcu również potwierdzenia nie było, więc wykazaliśmy sprzedaż ze stawką krajową. Po złożeniu deklaracji otrzymaliśmy informację, że potwierdzenia nie będzie, ponieważ odbiorca nie dopełnił wymaganych formalności. Czy w takiej sytuacji deklaracje sporządziliśmy prawidłowo?

Zmiany przepisów ustawy o VAT 2013 i 2014

Najważniejsze zmiany przepisów ustawy o VAT wprowadzone nowelizacją z 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wchodzą w życie w trzech terminach, czyli 20 września 2013 r., 1 października 2013 r. oraz od 1 stycznia 2014 r.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014

Od 1 stycznia 2014 r. w przypadku dostawy towarów powstanie obowiązku podatkowego w VAT związane będzie przede wszystkim z momentem jej dokonania. Nie będzie zaś miała znaczenia chwila wystawienia faktury. Dlatego od 2014 r. zniknie dotychczasowy problem, kiedy należy rozliczyć faktury wyprzedzające dostawę, tj. w dacie ich wystawienia, czy w dacie wydania towaru.

Korekta faktury wewnętrznej

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Faktura pro forma nie jest podstawą do odliczenia VAT

Przepisy dotyczące podatku VAT nie przewidują, w celu dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wystawiania faktur pro forma. Dokument o nazwie pro forma lub faktura pro forma nie zobowiązuje więc do zapłaty VAT należnego wykazanego w tym dokumencie, natomiast nabywcy nie daje prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Stawka VAT na e-booki

Stawka podatku VAT na pobierane z internetu e-booki wynosi 23 proc., natomiast książki papierowe oraz książki elektroniczne utrwalone na fizycznym nośniku (np. płyta CD) obciążone są stawką podatku VAT w wysokości 5 proc. A zatem stawka VAT na książki jest zróżnicowana w zależności od nośnika. Czy e-booki mogłyby być również opodatkowany obniżoną stawką VAT?

Odwrotne obciążenie w VAT – zakres przedmiotowy wg dyrektywy

Katalog towarów i usług w stosunku do których państwa członkowskie UE będą mogły zobowiązać nabywcę towaru lub usługi do rozliczenia VAT znajduje się w Dyrektywie 2006/112/WE.

Automatyzacja rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych

Transakcje zagraniczne w ujęciu księgowym są operacją specyficzną. Pomimo tego, że dokument wewnątrzwspólnotowego nabycia wymaga zaksięgowania z naliczeniem podatku VAT 0%, po stronie nabywcy tak czy inaczej leży obowiązek naliczenia właściwej stawki VAT oraz możliowść odliczenia naliczonej kwoty.

Odwrotne obciążenie w VAT - fakturowanie

Z dniem 1 października 2013 r. wszedł w życie nowy załącznik nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, który wielokrotnie rozszerza zakres tzw. odwrotnego obciążenia w krajowym obrocie towarowym. Obok złomu i części odpadów, pojawia się tam prawie cały obrót wyrobami stalowymi, miedzią, resztą odpadów oraz rynek surowców wtórnych.

Podatki VAT i CIT w 2014 roku - po nowelizacji ustaw podatkowych

Nowelizacje przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) są przedmiotem cyklu dwudniowych szkoleń, które odbędą się w grudniu 2013 r. oraz styczniu i lutym 2014 r. w największych miastach Polski. Organizatorem tych szkoleń jest MDDP Akademia Biznesu.

Faktura uproszczona - jakie dane powinna zawierać

Czy sprzedawca może wystawić fakturę uproszczoną bez podania swojego numeru NIP oraz czy może wpisać na fakturze swój adres domowy, mimo że adresy siedziby firmy i miejsca wykonywania działalności są inne?

REKLAMA