Czasem, w trakcie postępowania podatkowego, gdy strona nie skorzysta z przysługującego jej prawa w przeznaczonym do tego terminie, traci to prawo (tzw. uchybienie terminu), zaś jeśli wykona je po upływie terminu to czynność ta i tak jest prawnie bezskuteczna. Przywrócenie terminu polega na uznaniu przez właściwy organ, że strona postępowania podatkowego może skorzystać z przysługującego jej prawa, mimo że utraciła je z powodu upływu terminu wyznaczonego do skorzystania z tych uprawnień.
Obecnie, organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko, zgodnie z którym faktury korygujące przychody, bez względu na przyczynę uzasadniającą korektę przychodów, powinny być rozliczane w okresie rozpoznania przychodu należnego. Poprzednio, w pewnych przypadkach organy zgadzały się na rozliczanie faktur korygujących w dacie ich wystawienia. Czy obecnie prezentowane stanowisko jest prawidłowe?
Podatnik VAT może, przy spełnieniu określonych warunków, wybrać kraj opodatkowania dokonanej dostawy towarów - w przypadku, gdy sprzedaż realizowana jest na terytorium innego państwa Unii Europejskiej, a nabywcą jest podmiot nierozpoznający transakcji wewnątrzwspólnotowych. W takim przypadku mamy bowiem do czynienia ze sprzedażą wysyłkową. Ustawodawca w ustawie o VAT zdecydował się nie tylko na zdefiniowanie przywołanego pojęcia, ale określił również reguły jakie mają zastosowanie do takich czynności - w szczególności co do wyboru kraju opodatkowania.
Zgodnie z przepisami podatkowymi działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej, które służą m.in profilaktyce zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej, jest zwolniona z obowiązku odprowadzania podatku VAT. Czy można zatem uznać, że usługi psychologa, który orzeka o zdolności do wykonywania określonej pracy, będą służyły wskazanemu celowi?
Za terminowe regulowanie faktur (w ciągu 14 dni od dnia wystawienia faktury) udzielamy 3% skonta. Faktury wystawiamy od razu na kwotę udzielonego rabatu. Gdy nabywca nie spełni warunku, wystawiamy fakturę korygującą zwiększającą VAT. W trakcie kontroli urząd zakwestionował takie postępowanie, uznając, że powinniśmy wystawić fakturę bez rabatu, a następnie, gdy nabywca zapłaci w terminie, wystawić korektę, a nie odwrotnie. Czy urząd ma rację?