REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT, Działalność gospodarcza

Czy zawsze świadczenie usług przewozu osób musi być dokumentowane kasą fiskalną?

Analiza przepisów regulujących kwestie związane z obowiązkiem ewidencji świadczonych usług za pomocą kas rejestrujących prowadzi do wniosków, że praktycznie każde usługi polegające na odpłatnym przewozie osób polegają rejestracji na ww. urządzeniu.

Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?

Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności u podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług w zasadzie nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie regulacji podatkowych. Inaczej rzecz się będzie przedstawiać, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą, która wykonywała czynności korzystające ze zwolnienia, podejmie decyzję o uruchomieniu drugiego profilu działalności – już opodatkowanego VAT.

Dokumentowanie zakupu od rolnika, który nie chce faktury VAT RR

Co do zasady, rolnik dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rolnik korzystający z takiego zwolnienia nosi nazwę rolnika ryczałtowego.

Które usługi kulturalne są zwolnione z VAT?

Honorarium autorskie dla artysty za koncert jest zwolnione z VAT. Ale wynagrodzenie dla prywatnej agencji koncertowej już powinno być powiększone o 23% VAT. Bilety wstępu na koncerty, kabarety i inne widowiska artystyczne oraz za wstęp do obiektów kulturalnych są objęte 8% VAT.

REKLAMA

Czy diety z tytułu podróży służbowej przedsiębiorcy można zaliczyć do kosztów?

Osobom prowadzącym działalność gospodarczą przysługuje prawo uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tj. do wysokości diet przysługujących pracownikom.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy wydatki pokryte z pieniędzy uzyskanych z dotacji unijnej można zaliczyć do kosztów?

Otrzymana przez przedsiębiorcę jednorazowa dotacja przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Opodatkowanie sprzedaży samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Po podjęciu decyzji o sprzedaży samochodu osobowego, który był wykorzystywany w działalności gospodarczej, pojawia się problem jaką stawkę VAT zastosować wystawiając fakturę sprzedażową.

REKLAMA

Czy można odliczać VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych?

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od VAT. Nie ma on zatem prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami.

Jakie są najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r.?

Od 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach („Ustawa zmieniająca”). Jej najważniejsze założenia omawia Ewelina Dumania, starszy konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC.

Czy uregulowanie należności przed wykonaniem usługi pozwala na odliczenie VAT?

Jaki jest moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących okresowe usługi, w sytuacji gdy należności z nich wynikające zostaną uregulowane przed wykonaniem usługi?

Jakie obowiązki podatkowe ma przedsiębiorca przesyłowy korzystający z cudzej nieruchomości?

Wątpliwości w tym zakresie powstają głównie w związku z koniecznością uregulowania istniejącego, niekiedy już od wielu lat, stanu bezprawnego korzystania z cudzej nieruchomości przez przedsiębiorcę przesyłowego.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów na cele promocji i reklamy podlega opodatkowaniu VAT?

Przekazanie nieodpłatne nagród i prezentów w ramach programu lojalnościowego dla swoich partnerów, oraz nagród i prezentów w ramach promocji i reklamy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czy podatnik ma prawo do obniżenia VAT należnego w miesiącu wystawienia korekty faktury wewnętrznej?

W przypadku faktur wewnętrznych korygujących, kiedy wystawiający fakturę korygującą jest jednocześnie jej odbiorcą (nabywcą) należy przyjąć, że moment otrzymania potwierdzenia wewnętrznej faktury korygującej jest tożsamy z jej wystawieniem. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, prawo do zmniejszenia obrotu oraz obniżenia podatku należnego w przypadku faktur wewnętrznych korygujących następuje w miesiącu ich wystawienia.

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?

Jeżeli podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia ubytków i niedoborów, a mimo tego niedobory powstały, trzeba uznać, że utrata towaru nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika. W takiej sytuacji prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego zostaje zachowane i nie ma podstaw do dokonywania korekty odliczonego podatku.

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

TAX FREE – zmiany od 1 kwietnia 2011 r.

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. wchodzą w życie kolejne zmiany w podatku VAT. Nowelizacja zawarta została w ustawie z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Wśród zmian pojawiają się między innymi nowe regulacje dotyczące procedury szczególnej w systemie zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE).

Czy można odzyskać VAT od materiałów budowlanych kupionych przed uzyskaniem pozwolenia na budowę?

Osoba fizyczna, która poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych przed datą uzyskania pozwolenia na budowę ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych z tego tytułu. Warunkiem jest jednak, by w dniu składania wniosku o zwrot posiadała już pozwolenie na budowę.

Jak rozliczyć transakcję gdy zagraniczny nabywca nie jest podatnikiem VAT-UE?

Spółka X dokonała w dniu 5.08.2010 r. kilka dostaw na rzecz kontrahenta – Spółki Y z Rumunii. udokumentowanych fakturami VAT. Dla powyższych transakcji ww. podmiot posłużył się numerem VAT-RO XXXXXXX, który jak się obecnie okazało na dzień realizacji transakcji nie był aktywny w systemie VIES.

Jak wpływa zmiana stawki VAT na umowy w sprawie zamówień publicznych?

Ustawowa zmiana stawki podatku VAT nie powoduje automatycznie zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy. Jak zatem strony umowy w sprawie zamówień publicznych mogą uwzględnić zmianę stawek VAT. Kwestia ta stała się przedmiotem opinii prawnej Departamentu Prawnego Urzędu Zamówień Publicznych. Przytaczamy obszerne fragmenty tej opinii

Jak rozliczyć podatkowo zakup okularów dla pracownika?

Pracodawcy wypełniając obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy zapewniają swoim pracownikom zatrudnionym przy monitorach ekranowych odpowiednie okulary. Najczęściej odbywa się to tak, że pracownik kupuje okulary we własnym imieniu i na własną rzecz (faktura za okulary jest wystawiana na pracownika). Następnie pracodawca opiniuje wysokość dofinansowania ww. zakupu (np. nie więcej niż do 300 zł) i pracownik po okazaniu faktury otrzymuje zwrot części zapłaconej należności za okulary.

VAT 2011 – jak opodatkować sprzedaż złomu?

W dniu 25 lutego 2011 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach. Ustawa ta jest obecnie przedmiotem obrad Senatu. Wśród szeregu zmian, które zostaną wprowadzone w wyniku wejścia w życie niniejszej ustawy, warto zwrócić uwagę na te odnoszące się do transakcji sprzedaży złomu, gdyż zasady jej rozliczania zostaną całkowicie zmienione.

Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

Bardzo ważne orzeczenie zapadło w sprawie opodatkowania strat olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. WSA w Gdańsku wyrokiem z dnia 22 grudnia 2010 r. uznał, że straty olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Orzeczenie to potwierdza tezę, iż niesłuszne jest dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, które nakazywało uiszczać akcyzę od strat olejów smarowych.

Czy usługi szkoleniowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są zwolnione z VAT?

Od 1 stycznia 2011 r. usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o VAT.

Służbowa komórka i prywatne rozmowy, czyli faktura tylko na żądanie

Podatnik VAT, który wykonuje usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie musi dokumentować takiej transakcji za pomocą faktury VAT, chyba że zażąda tego usługobiorca. Zasada ta dotyczy także sytuacji, w której pracodawca obciąża pracownika kosztami prywatnych rozmów, przeprowadzonych za pomocą służbowego telefonu komórkowego. Pracodawca nie musi dokumentować takiego obciążenia fakturą, o ile wystawienia faktury nie zażąda pracownik.

Jakie kwoty trzeba wpisywać w deklaracjach PIT-4R oraz PIT-8AR?


Jakie wartości powinien ująć w sporządzanych płatnik? Czy są to kwoty należne, czyli prawidłowo obliczone, czy też kwoty faktycznie pobrane (czyli również nieprawidłowo pobrane w wysokości wyższej bądź niższej od należnej)?

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Jakie towary i usługi są opodatkowane stawką 8% VAT

Z początkiem roku 2011 weszły w życie nowe, podwyższone stawki podatku VAT. O jeden punkt procentowy podwyższono stawki: z 22% do 23% oraz z 7% do 8%. Prezentujemy towary i usługi opodatkowane stawką 8%.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Wnioski o zwrot VAT odnoszące się do okresów z 2009 r. trzeba złożyć najpóźniej do 31 marca 2011 r. Ministerstwo Finansów przygotowało informację dla polskich podatników VAT ubiegających się o zwrot podatku od wartości dodanej w administracji podatkowej innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej (czyli w tzw. kraju członkowskim zwrotu). Publikujemy obszerne fragmenty tej informacji.

Zwrot podatku VAT podróżnym

Po prawie 7 latach w zasadzie niezmiennego obowiązywania systemu zwrotu podatku VAT dla podróżnych, opisanego w art. 126-130 ustawy o podatku VAT, z dniem 1 kwietnia 2011 r. następuje częściowa jego zmiana, która polega na wprowadzeniu wielu ułatwień, zarówno dla podróżnych, jak i dla podmiotów dokonujących tego zwrotu na ich rzecz.

Czym różni się eksport pośredni od bezpośredniego w ustawie o VAT

Na gruncie przepisów z zakresu podatku VAT wyróżnia się dwa typy eksportu towarów, mianowicie: eksport bezpośredni oraz eksport pośredni. Rozróżnienie to jest niezmiernie istotne z uwagi na zasady stosowania stawki VAT 0% względem eksportu towarów, w tym wymaganą dokumentację.

Stosowanie stawek VAT na początku 2011 roku

Od 1 stycznia 2011 r. stosujemy nowe stawki podatkowe VAT. Podwyżka ta jest w założeniu czasowa (do końca 2013 r.) W miejsce stawki 22% VAT pojawiła się stawka 23% VAT. W miejsce stawki 7% VAT pojawiła się stawka 8% VAT. Część towarów opodatkowanych dotychczas stawką 7% bądź 0% VAT zostanie natomiast opodatkowana 5% stawką VAT.

Jak poprawnie rozliczyć VAT z tytułu WNT w 2011 roku

W dniu 13 grudnia 2010 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, czyli tak zwaną ustawę okołobudżetową. Wskazana ustawa nowelizuje, między innymi, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług poprzez wprowadzenie nowych (wyższych) stawek podatku VAT, które mają obowiązywać począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

O czym należy wiedzieć tworząc oddział spółki zagranicznej

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Do 20 stycznia zdecyduj o formie opodatkowania w 2012 roku

Podatnicy, którzy chcą zmienić w 2012 roku formę opodatkowania dochodów swojej firmy, czy dochodów z prywatnego najmu (albo ci którzy zaczynają od początku 2012 r. taką działalność a nie chcą rozliczać się wg skali podatkowej) powinni złożyć do 20 stycznia odpowiednie pisemne oświadczenie do naczelnika swojego urzędu skarbowego. W tym samym terminie muszą zawiadomić urząd skarbowy podatnicy rozpoczynający od początku 2012 roku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

VAT 2011 - najważniejsze zmiany

Do ostatnich dni 2010 r. kształtowała się treść przepisów dot. VAT jakie obowiązują w 2011 roku. Zmiany wynikają z kilku nowelizacji ustawy o VAT i szeregu nowych rozporządzeń wykonawczych. Ministerstwo Finansów przygotowało zestawienie i omówienie zmian w ustawie o VAT i rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy obowiązujących od 2011 roku. Prezentujemy obszerne fragmenty tego kompleksowego opracowania, w tym m.in. stawki VAT 2011, zwolnienia z VAT, VAT od samochodów, PKWiU 2008 a VAT i inne istotne nowości.

Jak prawidłowo skorygować fakturę w walucie obcej

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca niejednokrotnie wystawia fakturę dokumentującą dostawę towarów i wykonanie usługi w walucie obcej. Czasem ma miejsce jedna z okoliczności uprawniających do wystawienia faktury korygującej do faktury pierwotnej, a przyczyną uprawniającą do jej wystawienia jest zdarzenie, które zaistniało po dniu wystawienia faktury pierwotnej. Wtedy pojawić się może pytanie jaki kurs waluty powinien zostać przyjęty przy wystawianiu faktury korygującej?

Czy dokonanie sprzedaży na rzecz pracowników należy ewidencjonować na kasie fiskalnej?


Jak pokazuje praktyka niejednokrotnie zdarza się, że firma dokonuje sprzedaży na rzecz swoich pracowników. W takich sytuacjach pojawia się zasadnicze pytanie, czy tego typu transakcja powinna być rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej?

REKLAMA