REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy - kaucja dla zamawiającego

Z jakich form zabezpieczenia może skorzystać zamawiający? Kiedy i w jakiej wysokości wykonawca wnosi zabezpieczenie? Czy możliwa jest zmiana formy zabezpieczenia i w jakich przypadkach? Odpowiedzi na te pytania poparte są praktycznymi przykładami.

Jak prawidłowo przedłużyć wadium w zamówieniu publicznym

Czy dla skutecznego przedłużenia wadium w formie gwarancji bankowej wystarczy powiadomienie zamawiającego, czy też wykonawca powinien dostarczyć odpowiedni dokument potwierdzający fakt przedłużenia gwarancji?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego wadium

Urząd gminy organizuje przetargi na wynajem nieruchomości. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wniesienie przez oferenta określonej kwoty wadium. Wadium wpłacone przez oferenta, który wygrał przetarg, z chwilą jego wyboru zalicza się na poczet czynszu z tytułu najmu lokalu. Natomiast w razie uchylenia się kontrahenta (wyłonionego w drodze przetargu) od zawarcia umowy najmu wadium zostaje zatrzymane przez gminę. Kiedy należy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego wadium? W którym momencie powinniśmy udokumentować fakturą VAT otrzymanie wadium?

Na jakiej podstawie należy unieważnić postępowanie

Jaka jest podstawa prawna unieważnienia postępowania, w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty jest niższa niż łączna wartość szacowanego zamówienia, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na jego realizację?

Unieważnienie postępowania a cena najkorzystniejszej oferty

Wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia, zamawiający ma obowiązek z należytą starannością oszacować wartość zamówienia. W naszej jednostce na tym etapie ustalane jest również przyporządkowanie planowanych wydatków do paragrafów klasyfikacji budżetowej. W ślad za ustaloną szczegółowością bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w rozgrupowaniu według paragrafów. Czy zamawiający ma podstawę prawną unieważnienia postępowania, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę w jednym z paragrafów, którą może on przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia?

Od kiedy obowiązuje nowy Wspólny Słownik Zamówień Publicznych

Jakie są zasady stosowania wspólnego słownika zamówień publicznych (CPV)? Czy trzeba obecnie sumować wartości zamówień według kodów CPV przy szacowaniu wartości zamówienia?

Składanie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - negocjacje z ogłoszeniem

W jakim terminie można złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu? Jak prawidłowo należy go sformułować?

Pięć przesłanek stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek określonych w art. 55 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Prezentujemy wszystkie przesłanki.

Protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 24 października 2007 r. określa wzory protokołów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zakres dodatkowych informacji zawartych w protokole, a także sposób oraz formę udostępniania zainteresowanym protokołu wraz z załącznikami.

Przetargi i konkursy na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych

Zasoby orbitalne są to pozycje na orbicie geostacjonarnej lub orbity satelitarne, które mogą być wykorzystywane do umieszczania sztucznych satelitów Ziemi, przeznaczonych do zapewnienia telekomunikacji. W ustawie z 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne określono m.in. warunki gospodarowania częstotliwościami i zasobami orbitalnymi, wykorzystywanymi do wykonywania działalności telekomunikacyjnej. Celem tych unormowań jest zapewnienie ładu w gospodarce częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi.

Wadium w przypadku sprzedaży samochodów i domków kempingowych

Zamierzamy sprzedać samochód i domki kempingowe w trybie pisemnego przetargu. W obu przypadkach ceny nie są wyższe od 6000 euro. Czy jest konieczne wadium? Czy istnieje możliwość odstąpienia od uiszczania wadium?

Jak ustalać wartość zamówienia publicznego

W prawie zamówień publicznych ważną rolę odgrywa wartość zamówienia. Czy pojęcie rodzaju zamówienia publicznego ma wpływ na ustalenie jego wartości?

Zamówienia publiczne poniżej 14 000 euro

Ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro. Brak obowiązku stosowania procedur określonych przepisami upzp nie oznacza jednak zupełnej swobody przy zawieraniu kontraktów poniżej tej wartości.

Realizacja zadań własnych gminy przez spółki

Jesteśmy spółką z o.o. ze 100-proc. udziałem gminy. Czy gmina może zlecić wykonanie robót budowlano-montażowych swojej spółce bez ogłaszania przetargu? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Oferta o rażąco niskiej cenie w stosunku do przedmiotu zamówienia

Dyspozycja art. 91 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych wskazuje, że cena jest zawsze jedynym lub jednym z kryteriów oceny ofert. Natomiast z art. 92 ust. 1 tej ustawy wynika, że zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jak postępować w takiej sytuacji?

Jawność postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - ograniczenia

Postępowanie o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, jest jawne. Zamawiający może jednak tylko w niektórych przypadkach ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia.

Obowiązek składania oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 Prawa zamówień publicznych

Jedną z gwarancji zapewnienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego bezstronności i obiektywizmu osób wykonujących czynności w tym postępowaniu jest obowiązek złożenia odpowiedniego oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

Negocjacje bez ogłoszenia

Na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych zamawiający zastosował negocjacje bez ogłoszenia poniżej progów unijnych na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych. Czy zamawiający, zapraszając do składania ofert w trybie negocjacji bez ogłoszenia, powinien przewidzieć możliwość oprotestowania treści SIWZ i wyznaczyć termin na składanie ofert nie krótszy niż 7 dni, uwzględniając art. 180 ust. 4?

Przetargi na zbycie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego może nastąpić w trybie bezprzetargowym (przewidziano możliwość zwolnienia z obowiązku przeprowadzania przetargu z uwagi na przeznaczenie nieruchomości, np. na cele publiczne, albo z uwagi na podmioty mające z niej korzystać, np. sprzedaż gruntu na rzecz jej użytkownika wieczystego). Regułą jest jednak zbycie nieruchomości w drodze przetargu. W artykule opiszemy czynności przygotowawcze do przetargu, rodzaje przetargów oraz procedurę przetargową.

Określenie kwoty wadium

Jak określić kwotę wadium w różnych (jednakowej) kwotach dla każdej części zamówienia lub jednakowej kwocie dla więcej niż jednej części zamówienia oraz w różnych kwotach dla pozostałych części zamówienia?

Kiedy musi być wniesione zabezpieczenie w postępowaniu o zamówienie publiczne

Czy zamawiający, np. jednostka samorządu terytorialnego, ma ograniczoną możliwość dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia? W którym momencie ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy? W jakich okolicznościach zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne?

Przekazanie zamówienia innej firmie podważa sens ustawy

Powierzenie całości zamówienia publicznego innej firmie stanowi wypaczenie sensu procedury przetargowej, podczas której wykonawca jest dokładnie weryfikowany, a podwykonawca już nie.

Przegląd zmian regulujących system zamówień publicznych, które weszły w życie w 2007 r. [PROBLEMY]

Podsumowanie istotnych zmian w systemie zamówień publicznych. Skupiliśmy się na zmianach wprowadzonych przepisami aktów wykonawczych.

Zakup samochodu zgodnie z Prawem zamówień publicznych

Została nam przyznana dotacja w kwocie 115 000 zł na zakup samochodu osobowego (do kwoty 45 000 zł) oraz samochodu dostawczego (do kwoty 70 000 zł), która powinna być wykorzystana do końca 2007 r. W jakim trybie należy przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia? Czy możliwy jest zakup samochodów bez stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Przegląd zmian regulujących system zamówień publicznych, które weszły w życie w 2007 r.


Zamówienie publiczne na dostawę bonów towarowych

Jedną z form motywowania pracowników przez pracodawców są bony towarowe. Zbliża się okres świąteczny, więc niektóre z zakładów pracy je zakupią, aby wydać pracownikom.

Jakie są przyczyny naruszania przepisów prawa zamówień publicznych

Na jakie najczęstsze naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje orzecznictwo RKO? Co mogłoby pomóc urzędnikom we właściwym stosowaniu przepisów prawa zamówień publicznych?

Czego nie musi ujawniać wykonawca w postępowaniu o zamówienie publiczne

Wszelkie informacje stanowiące, w ocenie przedsiębiorcy, tajemnicę winny być bez żadnych wątpliwości zastrzegane.

Nowe zasady rozpatrywania odwołań w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Od 12 października 2007 r. odwołania od rozstrzygnięcia protestu wnoszone do Prezesa UZP są rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Zmienione zasady rozstrzygnięcia odwołań zawiera rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 2 października 2007 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań.

Zakup gazu do celów grzewczych na sezon grzewczy przekraczający rok budżetowy

Wójt zamierza upoważnić dyrektora szkoły (jednostka budżetowa) do podpisania z gazownią umowy o dostarczenie gazu. Upoważnienie byłoby maksymalnie na 2 lata. Kwota, na jaką upoważnienia udzielono, zostanie określona. Ważny tutaj jest fakt przekroczenia roku budżetowego (zaangażowanie lat przyszłych). Czy można zawrzeć wspomniane wyżej umowy na czas nieokreślony na zasadach zgodnych z ustawą o finansach publicznych?

Podział zamówień publicznych służy omijaniu prawa

Zamawiający nie powinien dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości w celu uniknięcia stosowania niewygodnych przepisów.

Wyjaśnienie wykonawcy treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na budowę nowego budynku o wartości kosztorysowej 3,5 mln. Wśród dokumentów wymaganych od wykonawców są zaświadczenia (minimalnie 3 egzemplarze) o należytym wykonaniu w ostatnich 3 latach tego typu robót, tj. o wartości zbliżonej do wartości zamówienia. Nie jest określone, czy ma to być łączna wartość robót wykonywanych w ostatnich 3 latach, czy muszą to być duże budowy o wartości jw. Jeden z wykonawców przesłał do nas wykaz robót, które wykonywał w ostatnich 3 latach, z zapytaniem, czy spełnia on warunki podane w specyfikacji. Umieszczając treść zapytania i odpowiedź na stronie internetowej, nie możemy ujawnić źródła zapytania. Co należy w takiej sytuacji zrobić?

Środki ochrony prawnej w zamówieniach publicznych

W jakim terminie powinien zostać wniesiony protest? Co należy zawrzeć w jego treści? Jakie skutki powoduje wniesienie protestu?

Sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia - komputery

Zamawiający zamierza zakupić do jednostki komputery markowe (droższe), ponieważ chce mieć gwarancję, że będą one zawierały lepsze jakościowo części. Sprzęt komputerowy o tych samych parametrach sprzedają dwie firmy (jedna z firm sprzedaje sprzęt markowy, a druga składa komputery). Jakie kryteria zgodne z ustawą - Prawo zamówień publicznych należy zawrzeć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby zyskać gwarancje zakupu lepszych komputerów?

Jak prawidłowo dokumentować postępowania o zamówienia publiczne

Jakie organy, poza prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, mogą kontrolować postępowanie przetargowe? Jakie dokumenty w postępowaniu o zamówienia publiczne należy uznać za najistotniejsze?

Nie można ubiegać się o zamówienie w swojej gminie

Istnieje zakaz powierzania przez organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnej radnemu jednostki, w której uzyskał mandat.

Czy spółka będzie otrzymywać zamówienia publiczne

Prowadząc działalność gospodarczą, wszedłem w kolizję z wymiarem sprawiedliwości m.in. w związku z wykroczeniem karnym skarbowym. Teraz mam możliwość przystąpienia do spółki jawnej. Jednak pozostałe osoby obawiają się, że przeze mnie spółka nie będzie mogła dostać żadnego zamówienia publicznego. Czy te obawy są uzasadnione?

Spółka cywilna a wykonanie zamówienia publicznego

Czy dopuszczalne jest zawarcie umowy spółki cywilnej w celu uzyskania i wykonania zamówienia publicznego?

Jak określić termin realizacji zamówienia publicznego

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia na rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji w punkcie 4 „Termin wykonania zamówienia” jest wpisane: I etap: „45 dni od dnia podpisania umowy”, II etap: „cztery miesiące w 2007 roku”.

Wykonawca w swojej ofercie termin w I etapie wpisał w następujący sposób: „06 listopada 2006 - 16 grudnia 2006 r.”. Termin w II etapie wpisał: „01 lutego 2007 - 15 maja 2007 r.”.

Po wyliczeniu przedziału dni w ofercie wykonawcy w I etapie liczba ta wynosi 40 dni, my zadaliśmy wykonanie robót w terminie 45 dni. Czy należało odrzucić ofertę z uwagi na jej niezgodność z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)?

Jakie wydatki związane z uczestnictwem w przegranym przetargu można zaliczyć do kosztów

Prowadzę firmę remontowo-budowlaną i często biorę udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego lub w przetargach organizowanych przez inwestorów prywatnych. Efekt starań o pozyskanie zlecenia nie zawsze jednak jest pozytywny. Czy wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w przegranym przetargu mogą być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej? Czy można zaliczyć do kosztów wadium zatrzymane przez organizatora przetargu?

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro

Podwyższeniu do 14 tys. euro uległ próg, powyżej którego trzeba stosować przepisy prawa zamówień publicznych. Jak prawidłowo wydatkować środki publiczne poniżej tej kwoty i nie narazić się na zarzut łamania prawa? Jaki jest sposób postępowania po podwyższeniu progu?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy i przychód od wpłaty wadium

Aby stanąć do przetargu na zakup działki, osoba fizyczna wpłaca wadium, które po wygraniu przez nią przetargu przekształca się w zaliczkę na poczet ceny działki. Ogłoszenie wyników przetargu następuje po 14 dniach. Przetarg jest w kwietniu, natomiast ogłoszenie wyników i podpisanie aktu notarialnego nastąpi w maju. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od wpłaty wadium (zaliczki)?

Oferent może wpływać na prowadzenie postępowania o zamówienie publiczne

MAREK LUBIENIECKI, ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych wyjaśnia:

Zamówienia publiczne po nowelizacji w pytaniach i odpowiedziach

REKLAMA