Każda jednostka non profit, prowadząc działalność statutową (lub jednocześnie działalność statutową i gospodarczą), ponosi koszty, wydatki i nakłady konieczne do realizacji jej celów. Nie każdy wydatek jest kosztem, ale właściwie każdy koszt wiąże się z wydatkiem (niekoniecznie w tym samym czasie co powstanie kosztu). Z kolei nakłady to wydatkowane w procesie produkcji kapitały przeznaczone na zakup niezbędnych środków i przedmiotów (infrastruktura, surowce, materiały, narzędzia, energia, robocizna).
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewidują, że z budżetu państwa są refundowane gminom utracone dochody z tytułu zwolnień podatkowych określonych w tej ustawie. Zwolnienia te dotyczą podatku od nieruchomości, gruntów, budynków, budowli w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego.
W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.