REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kontrola dowodów księgowych w jednostce non-profit

Dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej stanowią podstawę zapisów w księgach rachunkowych - zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Prawidłowość ksiąg rachunkowych zależy więc między innymi od tego, czy zapisy księgowe są udokumentowane prawidłowymi dowodami księgowymi, spełniającymi wymogi określone w przepisach. Przy czym należy zwrócić uwagę, że ich prawidłowości nie należy sprawdzać tylko w konfrontacji z przepisami ustawy o rachunkowości. Podczas kontroli należy wziąć pod uwagę również przepisy podatkowe, gospodarcze, branżowe itp.

W jaki sposób zaksięgować zakup nowego serwera

Serwer może stanowić część sieci komputerowej. W takim przypadku wszelkie koszty poniesione na jej instalację zwiększają wartość początkową serwera jako środka trwałego.

Jak zaklasyfikować wykonanie sieci komputerowej

Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Zleciliśmy wykonanie sieci komputerowej w naszej jednostce. Na fakturze wystawionej przez firmę usługową są osobno wyszczególnione użyte przez nią materiały, np. kabel, gniazda, wtyczki, listwy itp. oraz wartość samej usługi. Czy całość faktury możemy zaksięgować jako usługę, skoro zleciliśmy ją firmie, czy też powinniśmy oddzielnie zaksięgować materiały jako zakup materiałów, a oddzielnie usługę? Naszym zdaniem, skoro zleciliśmy usługę, powinniśmy zaksięgować całość jako usługę. Mogliśmy przecież sami kupić materiały i zlecić tylko samo zmontowanie firmie i wówczas zaksięgowalibyśmy osobno zakup i usługę.

Logo na odzieży ochronnej w księgach

Firma budowlana zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy kupiła odzież ochronną przeznaczoną dla pracowników zatrudnionych na budowie. Na odzieży dodatkowo wykonano nadruk logo firmy. Jak ująć w księgach zakup odzieży i wydruk logo? Spółka prowadzi pełny rachunek kosztów.

REKLAMA

Aktualizacja wartości środków trwałych

Kiedy i na jakiej podstawie należy aktualizować wartość środków trwałych ujętą w księgach rachunkowych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych? Posiadamy budynek biurowy o wartości 24 638,60 zł. Umorzenie wynosi 10 471,51 zł. Czy należy zaktualizować jego wartość? Jak to zrobić i jak później zaksięgować?

Jak długo przechowywać dokumenty rachunkowe

Księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne przechowuje się przez minimum pięć lat.

Jak ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie środka trwałego

Czy dokonując modernizacji środka trwałego, należy przeksięgować go na konto „Środki trwałe w budowie” (wartość przeksięgowania: wartość początkowa - dotychczasowe umorzenie), czy też na koncie „Środki trwałe w budowie” księguje się tylko wartości poniesionych nakładów na modernizację, a na jej zakończenie przenosi się ją na konto „Środki trwałe”, zwiększając tym samym wartość istniejącego już środka, który podlegał modernizacji?

Ewidencja prowizji kredytu bankowego

Odsetki i prowizje zapłacone przez jednostkę non profit od zaciągniętych kredytów i pożyczek są zaliczane do kosztów finansowych albo wchodzą w skład ceny nabycia rzeczowych aktywów trwałych i obrotowych, wartości niematerialnych i prawnych lub kosztu wytworzenia produktów.

REKLAMA

Jak zaksięgować notę związaną z wypłatą odszkodowania

Spółka prowadzi działalność transportową. Podczas wykonywania usługi transportu okazało się, że część towaru została uszkodzona i skradziona. Na wartość skradzionego i uszkodzonego towaru kontrahent wystawił notę obciążającą. Jak prawidłowo zaksięgować otrzymany dokument?

Czy wartość firmy można amortyzować przy użyciu indywidualnych stawek

Czy przy amortyzacji wartości firmy można zastosować indywidualne roczne stawki amortyzacji, np. zmieniając je z roku na rok? Czy raz ustalony plan amortyzacji można zmieniać?

Jak w księgach rachunkowych ująć ubezpieczenia grupowe pracowników

Pracownicy mają ubezpieczenia grupowe, które w połowie są finansowane przez pracownika, a w połowie przez pracodawcę. Czy należy je opodatkować i naliczyć składki ZUS? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jak należy ująć je w księgach rachunkowych?

Wybór biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego

Spółki podlegające obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta muszą dokonać jego wyboru przed rozpoczęciem okresu inwentaryzacji. Kto jest odpowiedzialny za wybór? W jakim terminie należy dokonać wyboru?

Ewidencja przychodów i wydatków we wspólnocie mieszkaniowej

W jaki sposób ewidencjonować wpłaty członków wspólnoty? Jakie są zasady rozliczania kosztów wspólnoty?

Remont hali magazynowej stanowi koszt

Jeżeli działania podjęte w środku trwałym, np. odnowienie, nie podwyższą jego wartości, to nakłady związane z tymi czynnościami ujmuje się jako koszty operacyjne.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

Od czego zależy wybór metody sporządzania bilansu skonsolidowanego

Kto podejmuje decyzję o wyborze metody konsolidacji? Którą z metod konsolidacji wybrać dla sporządzenia bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego?

Do jakiego paragrafu zaklasyfikować zakup certyfikatu kwalifikowanego

W jakim paragrafie wydatków budżetowych należy zaewidencjonować wydatek związany z zakupem certyfikatu kwalifikowanego do programu „Płatnik” (zestaw z czytnikiem podpisu elektronicznego)?

Jak w księgach rachunkowych ująć błędy

Ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego błędy ujmuje się w księgach rachunkowych roku, w którym nieprawidłowości zostały wykryte.

Badanie sprawozdania finansowego organizacji non profit

Badanie sprawozdań jednostek non profit może być dokonywane na mocy obowiązku, wynikającego z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego, lub dobrowolnie - z wyboru. Nawet jeśli organizacja nie ma obowiązku poddania sprawozdania badaniu, warto to zrobić, ponieważ coraz większe znaczenie dla partnerów, darczyńców, fundatorów, kontrahentów i wreszcie członków ma wiarygodność i przejrzystość prowadzonej przez organizację działalności.

Jak zaksięgować poniesione w imieniu kontrahenta wydatki z tytułu opłat sądowych

Spółka działająca w imieniu swojego kontrahenta poniosła koszty w postaci opłat sądowych. Koszty te zostaną jej zwrócone. Jakim dokumentem spółka powinna obciążyć kontrahenta w celu otrzymania zwrotu poniesionych wydatków oraz jak to zaksięgować?

Jak ująć w księgach rachunkowych wpłatę kaucji gwarancyjnej

Jesteśmy przedsiębiorstwem wykonującym usługi budowlane. Inwestorzy, na których rzecz je wykonujemy, wymagają od nas kaucji gwarancyjnej w celu zabezpieczenia należytego wykonania robót. Kaucję gwarancyjną wpłacamy na rachunek inwestora przed rozpoczęciem robót albo pobiera ją inwestor poprzez wstrzymanie wypłaty części wynagrodzenia (5-10 proc.) za zrealizowane usługi. Jak zaksięgować taką kaucję?

Dwa sposoby ujmowania opłat sądowych

Jedną z możliwości ujęcia kosztów sądowych jest zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych w dacie ich poniesienia. Ten sposób jest zgodny z ujęciem podatkowym.

Czy powstają różnice kursowe z faktur wystawionych w złotówkach, a płatnych w dewizach

Spółka wystawiła kontrahentowi zagranicznemu fakturę w złotówkach. Zapłata nastąpiła w euro na rachunek bankowy. Czy w tej sytuacji powstaną różnice kursowe? Jeśli tak, to jak je rozliczyć?

ZOZ nie wykazuje w sprawozdaniu przyjętych depozytów

W sprawozdaniu RB-Z w wierszu dotyczącym przyjętych depozytów zakłady opieki zdrowotnej zawsze powinny wykazywać wartość równą zeru.

Ewidencja VAT naliczonego po terminie umożliwiającym jego odliczenie

W kwietniu spółka otrzymała od pracownika fakturę wystawioną w styczniu. Czy ta faktura podlega ewidencji w wartości brutto czy netto w koszty rodzajowe? Pracownik złożył oświadczenie, że fakturę otrzymał w styczniu.

Z jakich środków sfinansować remont

Jesteśmy jednostką budżetową. Planujemy w tym roku remont toalet. Kosztorys materiału wynosi 14 833 zł, natomiast robocizna 4500 zł. Planowane jest także wyłożenie kostki polbruk o wartości 7000 zł. Czy wydatek ten powinien być dokonany ze środków inwestycyjnych, czy ze środków bieżących? Czy wydatek ten zwiększa wartość środka trwałego?

Jak poprawnie zaksięgować nabycie akcji

Jak należałoby ująć w księgach rachunkowych nabycie akcji spółki X, w ilości 1000 szt. od osoby fizycznej Y które zostały wycenione na 6 zł. Zapłata za te akcje następuje akcjami spółki, która je nabywa poprzez nową emisję. Wartość nominalna to 0,10 zł, a emisyjna 5 zł. Z którą transakcją należy rozliczyć koszty prawne i doradcze poniesione na przeprowadzenie tej transakcji?

Co można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego

Jesteśmy firmą budowlaną. W marcu 2008 r. kupiliśmy rusztowanie (wartość netto - 11 000 zł). W kwietniu tego roku dokupiliśmy do niego dodatkowe elementy (wartość netto - 1000 zł). Jak należy zaksięgować zakup tych elementów przy pełnej księgowości?

Jak wykazać w księgach darowizny rzeczowe

Spółka przekazała szkole w formie darowizny dwa zestawy komputerowe. Jak należy ująć tę darowiznę w księgach rachunkowych oraz jakie to ma skutki podatkowe?

Czy otrzymywane zawiadomienia bez podpisu to wystarczający dokument księgowy

Jednostka budżetowa wynajmuje lokal mieszkalny na potrzeby swojej działalności. Opłaca czynsz i pozostałe świadczenia na podstawie przysyłanych z Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych zawiadomień informujących o zmianie opłat. Pisma te to wydruk z komputera niepodpisany przez nikogo. MZBM nie chce wystawiać faktur, a zatem czy można honorować zawiadomienia bez podpisu? Czy jest to wystarczający dokument księgowy, czy powinny być faktury?

Jak amortyzować i dokonać sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem

Otrzymany w formie aportu środek trwały podlega amortyzacji na zasadach ogólnych. W niektórych przypadkach może jednak powstać problem z ustaleniem wartości początkowej.

Ujęcie w księdze kosztów ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak zaewidencjonować sprzedaż środka trwałego objętego aktualizacją

Spółka sprzedała środek trwały, który podlegał aktualizacji na 1 stycznia 1995 r. Wartość wynikającą z aktualizacji ujęto na koncie „Kapitał z aktualizacji wyceny”. Jak zaksięgować sprzedaż tego środka w księgach rachunkowych?

Zaangażowanie wydatków w ewidencji księgowej

Zaangażowanie wydatków to czynność, na podstawie której kierownik jednostki lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego kształtuje zobowiązania, z których wynika obciążenie planu finansowego jednostki budżetowej w bieżącym roku budżetowym oraz w latach następnych.

Wpłaty lokatora a zaległość

Jesteśmy jednostką budżetową, obsługujemy gminny zasób mieszkaniowy. Mamy wątpliwości co do sposobu rozliczeń rozrachunków czynszowych lokatorów, którzy mają przyznany dodatek mieszkaniowy i u których występują zaległości (również zaległości zasądzone).

Jak poprawnie zaewidencjonować sprzedaż makulatury

Czy jednorazową sprzedaż makulatury można potraktować dla celów rachunkowych jako sprzedaż materiałów? Proszę o podanie przykładowej ewidencji takiej operacji.

Jak ująć w księgach rachunkowych rozliczenie zaliczki wpłaconej dostawcy unijnemu

Nasza spółka prowadzi inwestycję budowy linii produkcyjnej. W jej ramach zawarliśmy umowę z kontrahentem z Niemiec na dostawę wraz z montażem jednej z maszyn. W kwietniu otrzymaliśmy dokument wzywający nas do zapłaty zaliczki. Wskazaną w nim kwotę wpłaciliśmy na początku maja. W tym samym miesiącu została zrealizowana dostawa oraz wystawiona faktura końcowa na całość dostawy (nie otrzymaliśmy faktury na dokonaną wpłatę zaliczki). Czy zakup ten stanowi u nas wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? W którym momencie spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT oraz według jakiego kursu ująć powyższe operacje w księgach rachunkowych?

Zasady sprzedaży składników mienia ruchomego

Jesteśmy placówką oświatową, dla której organem prowadzącym jest powiat. Mamy zgodę zarządu na sprzedaż środków trwałych (maszyny i urządzenia) będących w naszym posiadaniu. Przepisy jakiej ustawy powinniśmy zastosować w celu prawidłowego przeprowadzenia licytacji i czy ustawa z 5 października 1993 r. o sprzedaży środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe obowiązuje również w jednostkach samorządowych?

Jak zaksięgować opłatę za gwarancję udzieloną przez bank

Co do zasady opłatę za gwarancję udzieloną przez bank ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako koszt operacyjny na koncie - usługi obce.

Jak zaksięgować w pkpir opłaty pocztowe

Czy mogę na podstawie dowodu wewnętrznego zaksięgować w pkpir wydatki ponoszone na opłaty pocztowe oraz podpiąć pod ten dowód wpisy z książki nadawczej? Czy to wystarczy? A może dodatkowo powinnam mieć fakturę?

Zakup domeny internetowej

Czy zakup domeny internetowej z możliwością używania przez jeden rok należy zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych?

Legalizacja samowoli budowlanej - ujęcie w księgach

Nasza spółka w grudniu tego roku rozpoczęła użytkowanie obiektu, który wówczas stanowił samowolę budowlaną. W kwietniu tego roku spółka przeprowadziła formalności związane z legalizacją obiektu, wnosząc m.in. opłatę legalizacyjną. W jaki sposób ująć tę opłatę w księgach rachunkowych spółki i czy może ona stanowić koszt uzyskania przychodu? W którym momencie powstał obowiązek w podatku od nieruchomości w stosunku do tego obiektu?

Sprawozdawczość w zakresie dotacji

Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sprawozdawczość budżetowa w zakresie dotacji obejmuje zarówno dotacje otrzymane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich wydatkowanie, jak i dotacje udzielane z budżetów jednostki samorządu terytorialnego innym podmiotom.

Jak ujmować w księgach zasiłki chorobowe i macierzyńskie

Spółka wypłaca zasiłki chorobowe i macierzyńskie swoim pracownikom. W jaki sposób powinna zaksięgować wypłacone kwoty w swoich księgach?

Wadium w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach wpłatę i przepadek wadium?

Jak zaksięgować w pkpir koszty ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 r. i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak w księgach rachunkowych ujmować materiały odpisane w koszty w momencie zakupu

Spółka w uzasadnionych przypadkach może odpisywać materiały bezpośrednio w koszty. W takim przypadku na dzień bilansowy konieczne jest ustalenie ich stanu, wycena, a następnie korekta kosztów.

Jak ustalić różnice kursowe przy płatności ratalnej

Spółka sprzedająca towar kontrahentowi zagranicznemu ustaliła, że zapłata nastąpi w czterech równych ratach. Jak w takiej sytuacji obliczać różnice kursowe?

Kiedy nie możemy mówić o fakturze zaliczkowej

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymała fakturę od producenta opakowań na zaliczkę na budowę formy wtryskowej opakowania, które ma być produkowane specjalnie dla niej. Faktura została wystawiona na 81 000 zł netto i stanowi 30% wartości końcowej. Producent opakowań nie chciał sam ponieść kosztów produkcji, ponieważ będzie to wzór tworzony specjalnie. W ten sposób producent chciał się zabezpieczyć. Jak tę fakturę należy ująć w księgach? Faktura była wystawiona z datą 12/2007, ale dotychczas nie została zapłacona. Osoba fizyczna jest podatnikiem VAT i prowadzi pełną księgowość.

Dokumentowanie naliczania odpisu na ZFŚS dla nauczycieli - emerytów i rencistów

Zgodnie z art. 53 ust. 2 Karty Nauczyciela, odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent. Proszę o wyjaśnienie, na podstawie jakich dokumentów otrzymanych od emerytów i rencistów należy naliczyć odpis na ZFŚS (czy wystarczy oświadczenie, czy kserokopia PIT z ZUS za poprzedni rok) oraz czy naliczenia dokonuje się od kwoty brutto emerytury, czy od kwoty netto (po odjęciu składki na ubezpieczenie zdrowotne i podatku)?

REKLAMA