REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Odliczenia

PIT 2013 – 50% kosztów nie dla bogatych twórców i wynalazców

Obecnie twórcom i wynalazcom uzyskującym przychody z praw (autorskich, pokrewnych, patentowych) do swoich utworów, czy wynalazków (np. zbycie, udzielenie licencji) przysługują w odniesieniu do wszystkich takich przychodów zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Od 2013 roku takie koszty nie będą mogły przekroczyć w danym roku podatkowym 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 42.764 zł. Ale jeżeli koszty faktyczne są wyższe, to nadal będzie można je uwzględnić, pamiętając o ich udokumentowaniu.

Rozliczanie kosztów reprezentacji i reklamy - co warto wiedzieć?

Efektywne działania marketingowe silnie wpływają na przychody firmy, niezależnie od branży. Jednak nie każdy wydatek związany z marketingiem może formalnie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jak zatem rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

Szkolenia dla kontrahentów – przygotuj prawidłową dokumentację

Przedsiębiorcy zapraszający klientów i kontrahentów na szkolenie wyjazdowe powinni pamiętać, by przygotować stosowny program szkolenia i pozostałą dokumentację. Te odpowiednio przygotowane dokumenty pozwolą bez obaw zaliczyć wydatki na szkolenie do kosztów podatkowych i przekonać fiskusa podczas ewentualnej kontroli. Ważne jest, by szkolenie nie miało znamion reprezentacji, bo wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na skuter w firmie – masz koszty podatkowe i pełne odliczenie VAT

Skuter nie zastąpi samochodu w firmie ale w niektórych sytuacjach bywa przydatny. Co ważne koszty związane z nabyciem skutera i jego eksploatacją (w tym paliwo) nie podlegają limitom zaliczenia do kosztów podatkowych i odliczenia VAT, tak jak to ma miejsce w przypadku aut. Można zatem wrzucić wszystko w koszty i jeszcze bez przeszkód odliczyć VAT.

REKLAMA

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Kary umowne kosztem uzyskania przychodu

Kary umowne oraz kwoty odstępnego mogą być w niektórych wypadkach kosztem podatkowym oraz mogą zostać rozliczone jako koszt już w dacie poniesienia.

Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na alkohol ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych są szczególnie wrażliwą kategorią kosztów. Czy poczęstunek zawierający napoje alkoholowe stanowi zawsze reprezentację? Naczelny Sąd Administracyjny uznał niedawno, że tak.

Kara umowna może być kosztem podatkowym

Czasem z ekonomicznego punktu widzenia korzystniej dla przedsiębiorcy jest zapłacić karę umowną i odstąpić od wykonania umowy niż kontynuować realizację zobowiązania. Taka kara może w niektórych przypadkach stanowić koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Jak ujmować w kosztach opłaty za służebności

Koszty wynagrodzeń wypłaconych właścicielom nieruchomości związane z ustanowieniem służebności przesyłu, wynikające z zawartych umów o udostępnienie i korzystanie z nieruchomości, należy kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, które są potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie poniesienia z uwzględnieniem zdania drugiego tego przepisu.

Opcje walutowe i inne pochodne instrumenty finansowe nie są kosztem uzyskania przychodu dla przedsiębiorcy

Zdaniem Ministra Finansów w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty związane z inwestowaniem w pochodne instrumenty finansowe, np. opcje (gdy inwestowanie to nie jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Kwalifikacji tej nie zmienia wg Ministra nawet okoliczność, że nabycie takich instrumentów finansowych miało na celu zabezpieczenie ryzyka kursowego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Nagrody wydawane nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej są kosztem podatkowym

Aby podnieść wartość sprzedaży spółki często decydują się na organizację dla swoich kontrahentów systemu sprzedaży premiowej. Nagradzają kontrahentów, dokonujących zakupów o największej wartości, upominkami rzeczowymi. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną, w której uznał, że wydatki jakie spółka ponosi na nagrody mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Stary samochód opłacalny podatkowo

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą wnieść do majątku firmy swoje prywatne rzeczy (np. samochody). Co istotne można to zrobić wg ceny zakupu, nawet sprzed kilku lat. O ile oczywiście mogą tą cenę zakupu udokumentować (np. umową, czy fakturą). Po sprzedaży auta firma wykaże stratę podatkową.

Jak udowodnić wyższe koszty pracownicze – bilety kodowane na karcie miejskiej

Podatnicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości komunikacją podmiejską (np. kolejkami podmiejskimi) mają wątpliwości, jak udokumentować swoje wydatki na bilety kodowane na kartach miejskich. Czy samo zakodowanie na imiennej karcie biletów okresowych wystarczy do odpisania sobie wyższych kosztów pracowniczych w PIT? Zdaniem Ministerstwa Finansów oprócz karty potrzebne będą też paragony.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej – czy jest niezbędne do odliczenia VAT?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał niedawno, że jeśli uzyskanie od kontrahenta kopii faktury korygującej w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to podatnikowi nie można odmówić prawa do odliczenia VAT, jeśli wykaże on, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w korekcie. Pojawiają się już pierwsze wyroki sądów polskich, uwzględniające wyrok Trybunału. Jednym z nich jest wyrok WSA we Wrocławiu.

Koszty uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości należy zapłacić podatek. Jednak można zgodnie z prawem zmniejszyć wysokość tego dochodu (a w konsekwencji i podatku), wykazując dopuszczalne koszty uzyskania przychodu. Należą do nich koszty notarialne, koszty pośredników, opłaty planistyczne, nakłady (wydatki związane z remontem czy modernizacją budynku), a także koszt nabycia nieruchomości.

Nagrody dla użytkowników serwisu internetowego kosztem uzyskania przychodu

Wydatki poniesione na zakup nagród dla zarejestrowanych użytkowników mają wpływ na uatrakcyjnienie korzystania z serwisu internetowego, a tym samym pozyskanie użytkownika i uzyskanie przychodu. Dlatego wydatki te pozostają w bezpośrednim związku z przychodem i stanowią dla prowadzącego serwis podatnika koszt uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kompleksowość usług najmu i dzierżawy nieruchomości w podatku VAT

Przy umowach najmu i dzierżawy lokali i nieruchomości oprócz ustalonej kwoty czynszu towarzyszyć może odpłatność za zużycie energii elektrycznej, zimną i ciepłą wodę, czy koszty odprowadzenia nieczystości. Warto przyjrzeć się, jak od strony podatkowej na kwestię opodatkowania VAT tego „kompleksu” usług zapatrują się organy skarbowe.

Szczepienia ochronne a prawo do odliczenia VAT przez przychodnię

Choć sezon grypowy już w pełni, to jeszcze można szczepić się przeciwko grypie. Zwolenników jak i przeciwników tych szczepień jest mniej więcej tyle samo. Przy czym, niniejsza publikacja nie rozstrzyga związanego z nimi sporu. Ma wskazać na nieco inne zagrożenia, a mianowicie wynikające z rozliczenia podatkowego przychodni (podmiotu, u którego tego typu szczepienia są oferowane). Dlatego przeanalizujmy poniższy przykład.

Korekta naliczonego VAT w przypadku zmiany przeznaczenia budynku

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia budynków i rozpoczęciem ich wykorzystywania wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT spółka będzie uprawniona do korekty podatku od towarów i usług naliczonego od usług i towarów związanych z budową budynków?

Jak należy rozliczyć koszty w spółce partnerskiej?

Wspólnicy mogą, w ramach umowy spółki partnerskiej, określić w jakim stopniu będą uczestniczyć w zyskach i stratach spółki. Problem może dotyczyć tego, jak te ustalenia przełożą się na ich obowiązki podatkowe.

Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"

Od początku obowiązywania obecnej ustawy o VAT wiele kontrowersji wśród podatników budziło rozliczenie faktur korygujących "in plus". O ile po stronie wystawcy takiej faktury korygującej wypracowano w orzecznictwie pewne stanowisko, to nadal rozliczenie otrzymanej faktury korygującej "in plus" może budzić wątpliwości.

Pełne odliczenie VAT od samochodów - bankowozów typu C

Do końca 2013 roku obowiązuje ograniczenie w odliczaniu VAT od samochodów osobowych do 60% nie więcej jednak niż 6.000 zł. Ponadto nie można odliczać VAT od paliw do tych samochodów. Jednak jest grupa pojazdów specjalnych, której nie dotyczą te ograniczenia i można odliczać cały VAT naliczony przy ich zakupie oraz przy zakupie paliwa do ich napędu, a także VAT z rat leasingowych. Okazuje się, że nie jest trudno przerobić samochód osobowy na jeden z tych pojazdów specjalnych - bankowóz typu C.

Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zamierzamy obdarować naszych klientów i dostawców podarunkami z okazji Świąt i Nowego Roku. Zamierzamy przygotować kosze z własnymi wyrobami cukierniczymi i butelkami wina. Czy wartość rozdysponowanych prezentów będziemy mogli zaliczyć do koszów uzyskania przychodów?

Wydatki na świąteczny wystrój firmy w kosztach uzyskania przychodów

Firma zakupiła dekoracje bożonarodzeniowe: choinki, lampki, bałwanki, girlandy, serpentyny, stroiki, bombki i inne ozdoby choinkowe. Czy te wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Na zakończenie roku firma w ramach podziękowania za roczną współpracę oraz aby zostać zapamiętaną przez kontrahentów i klientów zamierza przesyłać im kartki świąteczne z życzeniami, kalendarze lub upominki. Jak rozliczyć takie wydatki?

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA

Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (skład 7 sędziów) z 12 grudnia 2011 r. (sygn. II FPS 2/11) wydatki na odsetki związane z zaciągniętym przez spółkę z o.o. kredytem na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów podatkowych. Uchwałę komentuje Witold Adamowicz, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

Prezenty świąteczne dla pracowników w kosztach uzyskania przychodów pracodawcy

Co do zasady wydatki ponoszone przez pracodawcę na rzecz pracowników, które wynikają z łączącego ich stosunku prawnego, wykazują związek z prowadzoną przez pracodawcę działalnością i osiąganymi z tego tytułu przychodami. Wobec czego mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Opony zimowe kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na zakup i wymianę opon zimowych (tak samo jak innych opon, czy części zamiennych) można zaliczyć bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych.

Wydatki przygotowawcze do zaniechanej inwestycji – czy można je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Firma zleciła ekspertyzę o opłacalności np. zakupu hotelu. Do inwestycji nie doszło. Firma zaliczyła wydatki na ekspertyzę do kosztów uzyskania przychodu. Zazwyczaj organy podatkowe zgadzają się na taką kwalifikację.

Wydatki na remont samochodu zniszczonego przez pijanego pracownika – czy można zaliczyć do kosztów

Pijany pracownik spowodował wypadek, samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym. Pracodawca wyremontował na swój koszt samochód, nie otrzymał zwrotu wydatków od ubezpieczyciela. Należy liczyć się z tym, że fiskus uzyska poparcie sądu administracyjnego co do wykluczenia tych wydatków z kosztów uzyskania przychodów. Pomimo tego, że pracodawca nie jest winny złamania przepisów o ruchu drogowym przez pracownika.

Mieszkanie służbowe podczas krajowej delegacji pracownika – rozliczenie PIT

Przepisy ustaw regulujących podatki bezpośrednie nie definiują pojęcia „podróż służbowa”. Z przepisów kodeksu pracy wynika, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Mieszkanie dla pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej – rozliczenie PIT

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą, dla której wykonywania pojawia się konieczność wysyłania pracowników w delegacje służbowe, również poza granice kraju. Odbywanie przez pracowników zagranicznych podróży służbowych wiążą się z koniecznością ponoszenia wydatków na dojazdy, wyżywienie, hotele. Częste są przypadki, że pracodawca, zamiast ponosić koszty wynajmu pokoi hotelowych, wynajmuje na stałe mieszkanie za granicą, w celu jego wykorzystywania przez pracowników w ramach podróży służbowych.

Koszty podatkowe pracownika zwolnionego z obowiązku świadczenia pracy

Wypowiedziałem pracownikowi umowę o pracę ze zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy. Czy w okresie wypowiedzenia, jeśli pracownik nie wykonuje na moją rzecz pracy, pobierając zaliczkę na PIT powinien uwzględniać zryczałtowane koszty uzyskania przychodu?

Zakładowy Fundusz Szkoleniowy - wpływ na koszty podatkowe i rachunkowość

Na podstawie art. 67 i art. 68 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako instrument dotyczący rozwoju zasobów ludzkich wprowadzono możliwość tworzenia przez pracodawców w ramach posiadanych środków Zakładowego Funduszu Szkoleniowego (ZFS). Fundusz szkoleniowy w zamyśle ustawodawcy jest przeznaczony na finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego zarówno pracowników, jaki i pracodawców.

VAT od wydatków na realizację projektu finansowanego ze środków UE – czy można odzyskać?

Jestem beneficjentem Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tego programu realizuję projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wykonywanie zadań zgodnie z projektem (np. organizacja spotkań, szkoleń, konferencji) wymaga ponoszenia kosztów w tym nabywania towarów i usług. Nie jestem podatnikiem VAT, a ponoszone wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Czy mogę odzyskać VAT od ponoszonych kosztów na wykonywanie zadań przewidzianych przez projekt?

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi jest kosztem podatkowym

Spółka z o.o. niezgodnie z przepisami prawa pracy rozwiązała umowę o pracę z pracownikiem. W toku postępowania sądowego wszczętego przez zwolnionego pracownika zawarto ugodę sądową, na mocy której pracodawca wypłacił byłemu pracownikowi odszkodowanie. Czy Spółka może wypłacone odszkodowanie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Czy sporządzenie przez firmę zewnętrzną wniosku o dofinansowanie stanowi koszt uzyskania przychodu?

W związku z realizacją określonych celów odpowiednie podmioty mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych. O tym, czy taki wniosek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, decydować będzie kilka czynników.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdy dostawca uczestniczył w procederze firmanctwa

Podatnicy nie mają prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych w procederze firmanctwa. Z firmanctwem mamy do czynienia wówczas, gdy przedsiębiorca celem zatajenia działalności gospodarczej lub jej rozmiarów posługuje się fakturami, rachunkami, umowami oraz innymi dokumentami wystawionymi przez inny podmiot, który w rzeczywistości działalności nie prowadzi i nie jest podatnikiem VAT.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Wynagrodzenie dla pośrednika z tytułu zakończenia współpracy

Biuro turystyczne rozwiązało umowę z agentem. Czy jest kosztem uzyskania przychodów kwota jednorazowego wynagrodzenia należnego agentowi z tytułu zakończenia współpracy? Mamy wątpliwość, czy wynagrodzenie takie nie zostanie potraktowane przez organy podatkowej jako wykluczony z kosztów podatkowych bonus, gdyż pośrednik otrzymywał już wynagrodzenie w czasie współpracy przy okazji rozliczenia zawieranych przez niego umów.

Czy wadium zatrzymane przez organizatora przetargu jest kosztem uczestnika przetargu?

W niektórych sytuacjach nie można zaliczyć do kosztów podatkowych wadium zatrzymanego przez organizatora przetargu.

Zmiana definicji reprezentacji stosowanej przez fiskusa

Organy podatkowe nie stosują już definicji reprezentacji, w której mieszczą się tylko wydatki mające jednocześnie trzy cechy: 1) okazałość, 2) charakteryzujące się ponadprzeciętną miarą i 3) mające na celu wywołanie pozytywnego wrażenia. Przy poparciu sądów administracyjnych za reprezentację organy podatkowe uznają wydatki, które powodują przedstawienie podatnika w dobrym świetle, służą zbudowaniu miłej atmosfery, dobrego wrażenie.

Czy koszt pozytywnego rozpatrzenia reklamacji może być reprezentacją?

Reklamacja polubowna polega na jej rozpatrzeniu po myśli klienta pomimo, że nie jest to uzasadnione przepisami (np. rękojmia) albo umową (np. gwarancja). W przypadku, kiedy nabywca nie ma żadnego roszczenia pozytywne rozpatrzenie reklamacji jest działaniem o charakterze reprezentacji, a wydatki poniesione przez podatnika z tego tytułu nie są kosztem uzyskania przychodu. Takie stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe.

Premia pieniężna a przychody i koszty podatkowe

W kwestii możliwości zaliczenia udzielonej premii pieniężnej z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów, wyliczanego na podstawie konkretnych dostaw dokonanych w danym czasie na rzecz określonego nabywcy, w koszty podatkowe, istotne jest określenie czy udzielona premia pieniężna to koszt bezpośredni czy pośredni.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnik zakupi pojazd samochodowy będący pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, to będzie mu przysługiwało prawo odliczenia całego podatku naliczonego z faktury dokumentującej jego nabycie.

Leasing samochodów z kratką 2011 a VAT – wymiana auta w ramach gwarancji

Podatnik, który w 2011 r. zdecydował się na leasing samochodu „z kratką” ma prawo do odliczenia 60 % kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej płatność raty leasingowej. Inaczej jest, gdy leasing takiego pojazdu rozpoczął się w 2010 r. W takiej bowiem sytuacji przedsiębiorca, który wyleasingował samochód „z kratką” może od nowego roku odliczyć całą kwotę podatku naliczonego.

Odliczanie VAT od kupionych i leasingowanych samochodów osobowych

Zakup bądź leasing samochodu osobowego w 2011 roku nie musi wcale oznaczać ograniczonego prawa do odliczenia podatku VAT. Jest bowiem tak, że przeznaczenie pojazdu oraz przedmiot prowadzonej działalności determinuje kwestie zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego. Konsekwencją jest również prawo bądź brak prawa do odliczenia VAT od paliwa zakupionego do napędu samochodów.

Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

Rodzaj prowadzonej działalności determinuje wybór samochodu, który najlepiej sprawdzi się przy realizowanych dostawach czy świadczonych usługach. Względy ekonomiczne zdecydować mogą nie tylko o tym na jaką markę samochodu zdecyduje się podatnik. Z punktu widzenia rachunku ekonomicznego korzystne się może bowiem wydać skorzystanie z możliwości leasingu pojazdu.

Koszty przypadające na różne źródła przychodów w CIT – wyjaśnienia KIP

W jaki sposób należy ustalić na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty przypadające na poszczególne źródła przychodów, jeśli źródło z którego dochód nie jest opodatkowany zostało utworzone w trakcie roku podatkowego?

REKLAMA