REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty, Prawo przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym

Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP, stanowiąca część pakietu Konstytucji Biznesu, została uchwalona przez Sejm. Głównym celem ustawy jest zachęcenie cudzoziemców mieszkających w Polsce i inwestorów zagranicznych do rozwijania działalności w naszym kraju.

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, która składa się na pakiet Konstytucji Biznesu, w dniu 26 stycznia została chwalona przez Sejm. Zgodnie z zapisami tej ustawy, powołany zostanie rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, który będzie stał na straży praw mikro-, małych i średnich firm.

Prawo przedsiębiorców - najważniejsza ustawa Konstytucji Biznesu przyjęta przez Sejm

Ustawa Prawo przedsiębiorców, która stanowi najważniejszy element pakietu Konstytucji Biznesu, została w dniu 26 stycznia przyjęta przez Sejm. Zastąpi ona obecnie funkcjonującą ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w związku z nowymi regulacjami?

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców w 2018 r.

Wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej to główny cel projektu ustawy Prawo przedsiębiorców, który zastąpi obecnie obowiązującą ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają zacząć obowiązywać w 2018 r.

Czy można zaliczyć do kosztów wszystkie wydatki na organizację mini targów?

Wydatki poniesione po zakończeniu targów na kolację wraz z oprawą muzyczną, a także wydatki na noclegi i transport podlegają ujęciu w koszty. Nie należy wydzielać atrakcji dla klientów z całości kosztów imprezy promocyjnej. Tego rodzaju wydatki są integralną częścią mini targów, których to celem było reklamowanie produktów spółki, mogą zatem stanowić w całości koszty uzyskania przychodów.

Wzrost kosztów działalności i obciążeń podatkowych w 2018 r.

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad czterech na pięciu przedsiębiorców zakłada wzrost kosztów działalności w 2018 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast zdaniem trzech czwartych przedsiębiorców w 2018 roku wzrosną również obciążenia podatkowe. Pomimo rosnących kosztów i podatków blisko czterech na pięciu przedsiębiorców zamierza w tym roku zwiększyć wynagrodzenia.

Czy do premii i nagród uznaniowych można stosować 50% koszty uzyskania przychodów?

Pracodawca nie może stosować 50% kosztów uzyskania przychodów do premii i nagród uznaniowych wypłacanych pracownikom, którzy przenoszą na niego prawa autorskie do wytworzonych przez siebie dzieł twórczych.

Sześć spraw podatkowych, o których trzeba pamiętać na przełomie 2017 i 2018 r.

Koniec roku 2017 oraz początek roku 2018 to szczególnie gorący okres dla przedsiębiorców i księgowych. Przedstawiamy praktyczny przewodnik po tematach, o których koniecznie w tym czasie należy pamiętać.

Czy spłata zaległego czynszu za poprzedniego dzierżawcę może stanowić koszt?

Dzierżawca nieruchomości nie może zaliczyć do kosztów wydatków na spłatę zaległego czynszu za poprzedniego dzierżawcę tej nieruchomości. Spłata ta dotyczy bowiem zobowiązania innego podmiotu.

Czy wydatki na transport i utylizację wadliwego towaru są kosztem

Wydatki z tytułu zwrotu odbiorcy kosztów transportu wadliwego towaru oraz kosztów jego utylizacji mogą stanowić koszt podatkowy. Warunkiem jest jednak, by takie wydatki zostały należycie udokumentowane. Zdaniem organów podatkowych nie wystarczą tu faktury potwierdzające wysokość poniesionych wydatków związanych z transportem i utylizacją wadliwego towaru.

Co można zaliczyć do kosztów? Oto pięć nietypowych przypadków

Niewątpliwą zaletą prowadzenia działalności gospodarczej jest możliwość rozliczania wydatków, które służą uzyskaniu przychodu lub zabezpieczają jego źródła, w kosztach. Do najpopularniejszych kosztów należą te związane z transportem, zakupem sprzętu i usług, a także wydatki mieszkaniowe i na edukację. Jak się jednak okazuje, do kosztów można też zaliczyć domowe zwierzę, kosmetyki do makijażu czy garnitur.

Limit kosztów usług niematerialnych - zmiany w CIT od 2018 r.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w podatkach dochodowych. Już od 2018 r. podatnicy CIT mogą spodziewać się znacznych ograniczeń w zakresie możliwości uznania pewnych kategorii wydatków za koszty podatkowe. Wśród nowych ograniczeń wskazać należy przede wszystkim wprowadzenie limitu wydatków na nabycie usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, które będą mogły zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu.

50% koszty uzyskania przychodu w PIT w 2018 roku

Od 1 stycznia 2018 roku 50% koszty uzyskania przychodu będą mogli stosować podatnicy PIT do dochodów ze ściśle określonych rodzajów działalności twórczej. Chodzi m.in. o działalność w zakresie architektury, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, programów komputerowych, dziennikarstwa, sztuki aktorskiej i estradowej, publicystyki. Limit 50-proc. kosztów uzyskania przychodów zostanie podwyższony z obecnych 42 764 zł do 85 528 zł.

Konstytucja Biznesu to rozwiązania fundamentalnie ważne - wywiad z Mateuszem Morawieckim

Konstytucja Biznesu to rozwiązania fundamentalnie ważne i fundamentalnie pozytywne, zarówno dla polskiej gospodarki, jak i polskich przedsiębiorców. Zwłaszcza dla właścicieli średnich, małych i jeszcze mniejszych firm - mówi PAP wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Kiedy można uznać wydatki związane z zatrudnieniem za koszt kwalifikowany?

Co decyduje o tym, czy wynagrodzenie stanowi koszt kwalifikowany, a więc taki, który dodatkowo, w ramach ulgi na badania i rozwój, można odliczyć od przychodu. Zdaniem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o odliczeniu kosztów pracowniczych nie decydują zapisy w umowie o pracę, a liczy się faktyczna realizacja zadań badawczo-rozwojowych.

Wydatki na transport i utylizację wadliwego towaru jako koszt

Wydatki z tytułu zwrotu odbiorcy kosztów transportu wadliwego towaru oraz kosztów jego utylizacji mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak aby okoliczności nie wskazywały na zaniedbanie czy brak staranności ze strony przedsiębiorcy.

Pracownicy chorują - pracodawcy ponoszą koszty

W 2016 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 220 milionów dni. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Dzięki inwestycji w efektywną opiekę medyczną można je znacznie obniżyć, nawet o 11,8 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2012–2016” opracowanego przez Medicover Polska.

Wyższy limit stosowania 50-proc. kosztów dla twórców od 2018 r.

Limit przychodów osiąganych przez twórców, od których będzie można liczyć 50-proc. koszty uzysku przychodów, zostanie dwukrotnie zwiększony, tj. do kwoty 85 528 zł rocznie. Co oznacza, że do poziomu 171 056 zł rocznych przychodów, twórcy będą mogli odliczać 50 proc. kosztów. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych (Szybka Ścieżka)

Ministerstwo Rozwoju opublikowało w sierpniu nowe wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków, natomiast wrzesień przyniósł ogłoszenie kolejnych, nieco zmienionych, naborów w ramach konkursów Szybkiej Ścieżki, oferujących dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych.

Co przewiduje dla przedsiębiorców „Konstytucja Biznesu”?

Dobiegł końca etap uzgodnień międzyresortowych nad „Konstytucją Biznesu”, czyli pakietem ustaw zakładających reformę prawa gospodarczego, i została ona skierowana do Rządowego Centrum Legislacji. Najistotniejszym elementem zmian będzie ustawa prawo przedsiębiorców, która ma zastąpić ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Co nowego przyniesie reforma dla przedsiębiorców, jakie skutki podatkowe wywoła?

Przyspieszona amortyzacja wydatków na innowacje i inwestycje

Zasadniczą zmianą, wprowadzoną nowelizacją ustaw o PIT i CIT, jest możliwość zastosowania tzw. przyspieszonej amortyzacji, która pozwala przedsiębiorcom odliczyć jednorazowo nawet 100 tys. zł wydane na firmowe innowacje i inwestycje.

Kto i kiedy może stosować 50% koszty uzyskania przychodu?

W odniesieniu do jakich umów mogą być stosowane 50% koszty uzyskania przychodu? Czy są jakieś limity przy tych kosztach? Jakie są planowane zmiany na rok 2018 odnośnie 50% kosztów uzyskania przychodu?

Wydatki związane z kredytem hipotecznym a koszty przy sprzedaży nieruchomości

W przypadku sprzedaży nieruchomości do kosztów nabycia zalicza się cena nieruchomości niezależnie od tego, z jakiego źródła była ona finansowana. Podobnie do kosztów nabycia zalicza się wydatki związane dopełnianiem formalności notarialnych. Czy do kosztów można zaliczyć także wydatki poniesione w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r.

Od 2018 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące rozliczania kosztów pośrednich. Przedsiębiorcy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych, a zatem zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo.

OVERHEADS - koszty ogólne

Rozliczanie w kosztach składników majątku o niskiej wartości

Ministerstwo Finansów zaproponowało modyfikację zasad dotyczących jednorazowej amortyzacji, tj. nowy, dodatkowy mechanizm jednorazowej amortyzacji. Projektowane regulacje nie odnoszą się jednak do sposobu rozliczania w kosztach firmy drobniejszego sprzętu do kwoty 3,5 tys. zł.

Czy koszty procesowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Poniesione przez spółkę koszty procesowe mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Dotyczy to również przypadku gdy orzeczenie sądu jest dla spółki niekorzystne.

Nowe zasady kontroli w Prawie przedsiębiorców

Przedsiębiorcy oczekują, że zasady i gwarancje zapisane w przyszłej nowej ustawie będą respektowane przez urzędników. Ustawę o swobodzie działalności gospodarczej ma zastąpić inna – Prawo przedsiębiorców, należące do pakietu tzw. Konstytucji biznesu. Według Pracodawców RP pakiet ten, obecnie konsultowany, może przynieść wiele korzyści.

Działalność nierejestrowa - opodatkowanie PIT, zwolnienie z VAT

Od 1 września 2017 roku Prawo przedsiębiorców ma zastąpić ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Nowa ustawa ma wprowadzić tzw. „działalność nierejestrową”, a osoba prowadząca taką działalność będzie zwolniona z VAT z uwagi na niskie przychody. Natomiast przychody osiągane z działalności nierejestrowej będą przychodami z tzw. innych źródeł, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT).

Zasada pewności prawa w Prawie przedsiębiorców

Od 1 września 2017 roku ma obowiązywać zupełnie nowa ustawa regulująca podstawowe zasady wykonywania działalności gospodarczej. Ta ustawa ma nosić nazwę Prawo przedsiębiorców i zastąpić ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z kluczowych elementów Prawa przedsiębiorców ma być zasada pewności prawa wiążąca się z pojęciem utrwalonej praktyki interpretacyjnej

„Prerabat” nie stanowi przychodu

Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

Ulga badawczo-rozwojowa - wydatki na umowy cywilnoprawne

Wydatki związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi (zlecenia lub umowami o dzieło) z osobami fizycznymi, w tym również dotyczącymi wykonania ekspertyz, nabycia wyników badań naukowych, nie mogą być zaliczone do „kosztów kwalifikowanych” w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Tym samym nie wejdą one do kalkulacji podstawy ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Jak ująć nieściągalne wierzytelności w kosztach? Część 2

W poprzedniej części omawialiśmy wyrok NSA z 16 lutego 2016 r. (sygn. II FSK 421/14). Zgodnie z tezą w nim zawartą, nieściągalne wierzytelności mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (KUP) w kwocie brutto. Wydawało się, że linia orzecznicza NSA uległa zmianie na korzyść podatników. Dotychczasowe orzeczenia mówiły bowiem o tym, że nieściągalne wierzytelności mogą być zarachowane w KUP jedynie w kwocie netto, a zatem bez podatku VAT.

Więcej obowiązków w dokumentowaniu cen transferowych

Nowe przepisy o dokumentowaniu transakcji transferowych nakładają na przedsiębiorców obowiązek przygotowania nowych dokumentów. Im większe przychody lub koszty w poprzednim roku podatkowym, tym więcej obowiązków. Przedsiębiorcy o przychodach powyżej 10 mln euro muszą dodatkowo przygotować analizę porównawczą, w której uzasadnią ekonomicznie marżę. Nawet jeśli nie jest to dla danej firmy obowiązkowy dokument, może stanowić skuteczne narzędzie obrony w trakcie kontroli – podkreśla Agnieszka Płachecka z Kancelarii Galt.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych

Na początku 2017 roku zmianie uległy zasady dotyczące obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych. Jakie są obecne progi wyznaczające zakres obowiązku dokumentacyjnego i na co należy zwrócić uwagę przygotowując przedsiębiorstwo do nowych wymogów?

Mniej podatników zobowiązanych do sporządzania dokumentacji podatkowej

Do końca 2016 r. dokumentacje podatkowe sporządzały obydwa podmioty powiązane będące stronami transakcji. W 2017 r. obowiązek ten ciąży na podatnikach, których przychody lub koszty w 2016 r. przekroczyły 2 mln euro. Może się zatem okazać, że tylko jedna strona transakcji będzie sporządzała dokumentację. Dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej wystarczające jest, jeśli wartości przychodów lub kosztów przekroczą próg 2 mln euro (art. 25a ust. 1 pkt 1 updof, art. 9a updop).

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Wydatki na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w kosztach

Przedsiębiorcy coraz częściej toczą spory z fiskusem o to, czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z tzw. Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Zdaniem specjalistów, problem istnieje, bo sądy administracyjne i organy skarbowe źle interpretują przepisy.

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Nieodpłatne świadczenie usług – skutki podatkowe

Nieodpłatne świadczenie usług ma swoje konsekwencje na gruncie podatkowym. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku, jeśli daną usługę ktoś wykona dla niego nieodpłatnie. Korzystanie z darmowych usług stanowi bowiem przychód, z którego należy się rozliczyć. Co więcej nieodpłatne świadczenie może być przychodem albo kosztem - przychód stanowi wtedy, gdy darmowe usługi świadczone są na rzecz przedsiębiorcy, kosztem jest zaś wtedy, kiedy to przedsiębiorca wykonuje czynności na czyjąś rzecz za darmo.

Podróże służbowe: koszty wg Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, czym jest podróż służbowa i co może zaliczyć do kosztów przedsiębiorca odbywający podróż służbową.

Zmiany w cenach transferowych w 2017 r. - zasady ustalania przychodów i kosztów

Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

Jak dokumentować nabycie usług niematerialnych w celu zaliczenia do kosztów

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu

W związku z zakupem materiałów spółka musi ponosić coraz większe koszty ich transportu i ubezpieczenia. W jaki sposób prawidłowo ewidencjonować w księgach rachunkowych koszty zakupu tych materiałów?

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

REKLAMA