REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Rozliczanie odroczonego podatku dochodowego w leasingu

Firmy tworzą rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, ponieważ występują rozbieżności między przepisami podatkowymi a ustawą o rachunkowości. Powodują one, że inna jest wartość podatkowa i bilansowa aktywów oraz pasywów. Najczęściej problemy związane z rozliczaniem odroczonego podatku dochodowego powstają w leasingu.

Procesowe zarządzanie księgowością w firmie – jakich narzędzi użyć do optymalizacji?

Pełna kontrola nad dokumentami jest niezbędna aby w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa. Sprawny obieg formalności przyczynia się do poprawy działalności firmy, a tym samym do jej rozwoju. Dobra organizacja księgowości pozwala na prowadzenie fachowej ewidencji gospodarczej i monitorowanie kondycji finansowej.

Ewidencja księgowa sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji

Jak dokonać ewidencji w księgach rachunkowych sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji? Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości zalicza się do przychodów finansowych?

Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych

Spółka chce nabyć znaczący pakiet akcji innego podmiotu. W tym celu zaciągnęła kredyt i poniosła koszty odsetek oraz prowizji bankowych. Czy te koszty są elementem ceny nabycia? I czy spółka powinna je rozliczać tak samo jak koszty doradztwa przy zakupie czy prowizji pośredników?

IFK poleca: Nowe obowiązki księgowych

Parlament Europejski przyjął czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane transakcje klientów.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

W tym roku po raz pierwszy mieliśmy obowiązek utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Obecnie pracownicy zaczęli składać wnioski o dofinansowanie wczasów pod gruszą. W czerwcu pracownik otrzymał dofinansowanie do wypoczynku (wczasy pod gruszą) w wysokości 880 zł. Otrzymuje on wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2500 zł. Jakie zapisy powinniśmy wprowadzić w księgach rachunkowych?

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Jak ująć w księgach rachunkowych VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?

IFK poleca: Zatwierdzenie sprawozdania do 30 czerwca

30 czerwca 2015 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2014 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2014 r.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

Święto księgowych na Stadionie Narodowym

Z okazji Dnia Księgowego, który przypada na 9 czerwca przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą rachunkową, spotkali się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie na konferencji „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, i debatowali na temat przyszłości branży. Wisienkę na torcie dodała Maria Ożga, finalistka II edycji programu MasterChef, najbardziej znana „Księgowa w Kuchni”, która specjalnie dla uczestników zaserwowała uroczysty tort.

Ile zarabiają księgowi?

Przy okazji Dnia Księgowego, który przypada 9 czerwca, przyjrzyjmy się jakie wynagrodzenia otrzymują księgowi. Z badań wynika, że pensje księgowych wahają się w zależności o tego m.in. w jakim województwie pracują, w jakim mieście oraz w jakiej firmie (dużej czy małej) z kapitałem polskim czy zagranicznym. Średnie miesięczne wynagrodzenie księgowych biorących udział w badaniu wyniosło 3 950 zł brutto.

Dzień Księgowego - podsumowanie ostatniego roku pełnego zmian

W dniu 9 czerwca przypada Dzień Księgowego. Z tej okazji życzymy wszystkim księgowym spełnienia marzeń tych zawodowych, jak i prywatnych! Przy tej okazji przypominamy również główne zmiany prawne, które wpłynęły i dopiero wpłyną na codzienną pracę księgowych – ludzi, bez których żaden biznes nie może się obejść. Co się wydarzyło i co nas czeka w nadchodzącym roku?

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ewidencja księgowa transakcji na pochodnych instrumentach finansowych

Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?

Jak dostosować ewidencję do zmian w odwrotnym obciążeniu od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. IV. Rozliczenia księgowe Firmy, czyli jak uniknąć wysyłania setek identycznych maili

Setki napisanych maili i wykonanych telefonów, aby przekazać przedsiębiorcom informację o wynikach ich firmy w danym miesiącu – to codzienność każdego biura rachunkowego czy kancelarii podatkowej. I to co najmniej 3 razy w miesiącu – przy okazji wyliczenia ZUS, podatku dochodowego i VAT. Jak można to zautomatyzować i gdzie szukać wsparcia w codziennej pracy?

Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego

Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przez księgowego lub inną osobę uprawnioną jest niezbędne do przepisowego prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy ten czynnik zawodzi pojawiają się sankcje zarówno cywilne, jak i karne dla zarządzających oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nierzetelnie prowadzenie ksiąg.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. III. Odczytywanie papierowych faktur, czyli jak przyspieszyć wprowadzanie faktur do programu księgowego

Jak wspomóc tradycyjny obieg dokumentów w firmie i tym samym podnieść efektywność pracowników działu księgowego? Odpowiedzią na to pytanie jest aplikacja do odczytywania skanów papierowych faktur, która już niedługo będzie nieodłącznym narzędziem pracy każdego księgowego. To kolejny krok ku nowoczesności, porównywany do przejścia z papierowych ksiąg na systemy księgowe.

Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych. Zwolnione zostaną też ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej. Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. I. Właściwa organizacja i podział pracy

Analiza zadań pracowników – praca z dokumentami księgowymi rozłożona na czynniki pierwsze.

IFK poleca: Uproszczenia dla jednostek małych

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości. Nowelizacja ta przewiduje szereg uproszczeń w zakresie sprawozdawczości finansowej dla tzw. jednostek małych.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja”

Uregulowania prawne rachunkowości w Polsce tworzą, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są standardami oraz interpretacjami, które dotyczą rachunkowości. Są stosowane w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 7 dotyczy " Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawiania błędów, zdarzeń następujących po dacie bilansu – ujęcie i prezentacja ". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Krajowy Standard Rachunkowości nr 8 „Działalność deweloperska”

Za podstawę prawną rachunkowości w Polsce, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, uznawane są: ustawa z 29 września 1994 roku o rachunkowości, a także Międzynarodowe i Krajowe Standardy Rachunkowości. Krajowe Standardy Rachunkowości są to standardy, a także interpretacje dotyczące rachunkowości. Stosuje się je w celu prawidłowego ujęcia operacji gospodarczych w tych obszarach, które nie zostały sprecyzowane w ustawie o rachunkowości. Krajowy Standard Rachunkowości Nr 8 dotyczy "Działalności deweloperskiej". W niniejszej publikacji prezentujemy treść tego standardu.

Jak ująć w księgach rachunkowych zaliczkę w walucie obcej

Firma zapłaciła kontrahentowi krajowemu zaliczkę w walucie obcej na poczet dostawy towarów, na którą otrzymała fakturę zaliczkową. Jak prawidłowo powinna ująć w księgach rachunkowych taką zaliczkę?

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup na raty telefonu komórkowego

Zasady dotyczące ewidencjonowania środków trwałych o niskiej wartości powinny być uregulowane w polityce rachunkowości. Dotyczy to także aparatów telefonicznych, których wartość nie przekracza 3500 zł.

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Generalnie zmiana formy prawnej spółki stanowi przesłankę do zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak możliwość skorzystania z uproszczeń w tym zakresie.

Przychody z tytułu dywidendy w księgach rachunkowych

Spółka w marcu tego roku otrzymała informację, że za 2014 r. należy się jej dywidenda w bardzo dużej wysokości od spółki, w której posiada udziały. Dywidendę kasowo spółka otrzyma dopiero w maju obecnego roku. Kiedy i jakich księgowań należy dokonać? Czy dywidendę trzeba ująć w przychodach 2014 r. i zmienić sprawozdanie finansowe?

Sprzedaż samochodu - jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?

Uproszczenia w rachunkowości małych firm

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Odpisy na fundusz rekultywacyjny w księgach rachunkowych

Fundusz rekultywacyjny przeznaczony jest na poeksploatacyjne utrzymanie obiektu, który dziś przynosi spółce podstawowe przychody operacyjne – przychody ze sprzedaży. Oznacza to, że koszty tworzenia odpisu są związane z działalnością operacyjną jednostki. Jak powinna księgować koszty związane z tworzeniem funduszu rekultywacyjnego spółka, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie eksploatacji składowiska?

Ewidencja bilansowa rezerw na świadczenia pracownicze

Podmioty prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są do tworzenia biernych rozliczeń międzyokresowych na świadczenia pracownicze, które w bilansie wykazywane są jako rezerwy na zobowiązania. Jednostka powinna uwzględnić rezerwy na znane jej ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy ich ujawnienie nastąpi między końcem roku a zamknięciem ksiąg rachunkowych za dany rok.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Zmienią się przepisy regulujące zasady świadczenia usług księgowych. Parlament Europejski zdecydował, że audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Ma to poprawić przejrzystość tego typu usług i zwiększyć niezależność kontrolerów. Nowe regulacje wejdą w życie w połowie 2016 r.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?

Czy można stosować dwie różne metod wyceny zapasów

Prowadzimy różne rodzaje działalności gospodarczej. W każdej z nich są odrębne magazyny, gdzie obowiązuje zasada rozchodu towarów (według metody FIFO). Od 1 stycznia 2015 r. jesteśmy zmuszeni w jednym z rodzajów działalności wprowadzić nowy system informatyczny, w którym wycena rozchodu towarów jest tylko według cen średnich ważonych. Czy w firmie mogą obowiązywać różne metody wyceny zapasów, gdy uwzględni się ten fakt w polityce rachunkowości?

REKLAMA