REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, CIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zamknięcie roku księgowego 2016 - terminy

Koniec i początek roku to czas intensywnej pracy związanej z zamknięciem roku i przygotowaniem sprawozdania finansowego. Aby nie zapomnieć o żadnym z terminów, jakie nakładają przepisy, przygotowaliśmy zestawienie tych najbardziej istotnych z krótkim omówieniem. Wskazujemy terminy dotyczące obowiązku zamknięcia roku 2016.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

Jak założyć biuro rachunkowe i mieć już na starcie uznaną markę

Obecnie łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej można założyć biuro rachunkowe. Nie jest problemem rejestracja działalności gospodarczej, a od prowadzącego takie biuro wymaga się obecnie jedynie niekaralności i ubezpieczenia OC. Znacznie trudniej nabyć wiedzę niezbędną do prowadzenia takiej firmy i zdobycia klientów. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać program partnerski i franczyza oferowane przez Tax Care SA.

Niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach

Niektóre podatki można uwzględnić w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej, należy do nich np. podatek od nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy płacą ten podatek na bieżąco, nie mają problemu z przypisaniem wydatku do roku podatkowego. Jak natomiast uwzględnić niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach w podatku dochodowym?

REKLAMA

Wydatki poniesione na za zakup pakietów medycznych jako koszt uzyskania przychodu

Wydatki na zakup pakietów medycznych, które następnie udostępniane są pracownikom, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, także w części przypadającej na członków rodzin pracowników, gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a przy tym nie zostały wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Jak ująć w księgach odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu

Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?

Przedsiębiorca zaliczy do kosztów wydatki na studia doktoranckie

Wydatki na studia doktoranckie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względu na presję konkurencji i wymagania klientów pogłębianie wiedzy z zakresu swojej specjalizacji zawodowej jest bezpośrednio związane z jakością wykonywania usług. Uzyskanie tytułu naukowego w dziedzinie, którą zajmuje się na co dzień wyróżnia przedsiębiorcę na rynku pracy i przyciąga klientów, co przekłada się na zwiększenie dochodów.

Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości dla potrzeb księgowych

Firma, którą prowadzę, działa w branży nieruchomości. Posiadam grunt, gdzie chcę wybudować nieruchomość mieszkalną. Sprzedaż mieszkań planuję rozpocząć po otrzymaniu pozwolenia na budowę. Budowa nieruchomości będzie finansowana w części kredytem udzielonym przez bank, a częściowo wpłatami otrzymanymi od kupujących. W którym momencie należy rozpoznać przychód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej dla potrzeb księgowych, a w którym dla celów podatkowych?

REKLAMA

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym

Wydatki związane z organizowaniem promocji z wykorzystaniem wynajętego jachtu nie są kosztami reklamowymi, lecz kosztami reprezentacyjnymi, które są wyłączone z kosztów podatkowych. Nie ma znaczenia fakt umieszczenia na jachcie takich atrybutów reklamy, jak: logo, barwy korporacyjne, znaki towarowe i hasła reklamowe zachęcające do zakupu. Organy podatkowe twierdzą, że taki wynajem jachtu ma charakter bardziej reprezentacyjny niż promocyjny.

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Jak skorygować odpisy amortyzacyjne po otrzymaniu dotacji

Obowiązek skorygowania odpisów amortyzacyjnych od wydatków, które zostały sfinansowane dotacją, dotyczy tych sytuacji, gdy te środki pomocowe zostały już faktycznie otrzymane. A zatem, dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów powinna być z kosztów wyłączona, zaś następnie o tę kwotę należałoby zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

Nie jest jeszcze jasne, czy graniczny dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych limit przychodów osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich pozostanie w 2017 r. na obecnym poziomie 1.200.000 euro. Jest bowiem możliwe, że od początku 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości i zgodnie z projektem przygotowanym przez ministra rozwoju limit ten zostanie ustalony na równe 2 mln euro. Na pewno znany jest już średni kurs NBP po jakim te limity trzeba będzie przeliczyć. Możemy więc obliczyć równowartość w złotówkach obu tych limitów.

Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.

Wydatki na artykuły spożywcze dla pracowników są kosztem uzyskania przychodu pracodawcy

Wydatki poniesione przez spółkę z o.o. na zakup artykułów spożywczych udostępnianych swoim pracownikom w czasie pracy spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zostały bowiem poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego spółka może te wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Wydatki na świadczenia urlopowe w kosztach uzyskania przychodów

W przypadku, gdy w spółce zatrudnionych jest co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie został w niej utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), wypłacane świadczenia urlopowe mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Kiedy można ująć w kosztach podatkowych wydatki poniesione w związku z kredytem odnawialnym

Opłata za dostępność, opłata agenta oraz opłata za koordynację stanowi koszt uzyskania przychodu o charakterze pośrednim, co oznacza, że winna być rozpoznana w rachunku podatkowym, jako koszt w dacie ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych.

Które jednostki muszą zmienić instrukcję inwentaryzacyjną

Znane jest już stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Te jednostki, które stosują Krajowe Standardy Rachunkowości, mają obowiązek zastosować je przy najbliższej rocznej inwentaryzacji zapasów, która może się rozpocząć już 1 października 2016 r. A zatem jednostki stosujące KSR nie muszą zmieniać instrukcji inwentaryzacyjnej, ale pozostałe już tak.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), organy podatkowe nie kwestionują zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tzw. kosztów pracowniczych, o ile spełniają one wymogi celowości wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Od 2017 r. nie zaliczysz do kosztów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych gotówką

Od 1 stycznia 2017 r. z 15 000 euro do 15 000 zł zostanie obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką. Będzie temu towarzyszyć wprowadzenie przepisów wyłączających możliwość zaliczania przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych w całości gotówką.

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

Limit przychodów do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2017 r.

Obecnie obowiązujący limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 1,2 mln euro. Od 1 stycznia 2017 r. limit ten miałby wzrosnąć do 2 mln euro.

Wyższe limity przychodów do prowadzenia ksiąg rachunkowych

Minister Rozwoju przekazał do konsultacji publicznych projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt ten zakłada między innymi zmiany w ustawie o rachunkowości. Dotyczą one podniesienia limitu przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów, z 1 200 000 euro (obecnie obowiązujących) do 2 000 000 euro. Zmiany te zaczęłyby obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Księgowość 3.0, czyli w czym pomaga OCR faktur

Elektroniczne faktury są dziś standardem, który na stałe zagościł w naszych firmach. Jednakże wysyłanie faktur w plikach PDF niczego nie uprości, jeżeli nadal będziemy zmuszeni do ich drukowania i ręcznego wprowadzania do systemu księgowego. Z pomocą przychodzą dedykowane dla księgowości aplikacje, które w oparciu o mechanizm OCR odczytują dane zarówno z papierowych, jak i elektronicznych faktur. Jakie rozwiązania mają dziś w swoich laptopach nowocześni księgowi? Które rynkowe nowości są godne uwagi?

Zasady dotyczące otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobligowane są do otwierania bądź zamykania ksiąg rachunkowych według określonych w ustawie o rachunkowości zasad. W niniejszym artykule przybliżamy te zasady.

Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

Noty korygujące, odnoszące się do kosztów bezpośrednich poniesionych w danym roku podatkowym, otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, powinny być rozpoznawane w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie podatkowe. Na moment zaliczenia wydatków na zakup materiałów do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu data dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Wydatki na zakup usługi noclegowej w związku z odwołaną podróżą służbową – co z kosztami w CIT?

Pracodawca w związku z planowaną podróżą służbową pracownika poniósł wydatek na zakup usługi noclegowej, jednak ostatecznie z przyczyn osobistych pracownika do podróży nie doszło. W związku z zaistniałą sytuacją Pracodawca ma wątpliwości czy poniesiony wydatek może stanowić koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Ewidencja księgowa sprzedaży towarów na raty

Sprzedaż towarów na raty ewidencjonuje się na koncie „Rozrachunki z odbiorcami”. W analityce tego konta wskazane jest wyszczególnić konta imienne nabywców towarów. Jeśli zaś umowa przewiduje obowiązek zapłaty odsetek, to powinny być one zaliczane do przychodów finansowych sprzedawcy.

Wydatki związane z podziałem spółki z o.o. nie stanowią kosztów podatkowych

Wydatki poniesione na obsługę prawną, podatkową oraz księgową procesu podziału spółki z o.o. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 maja 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-329/16/WLK.

Wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej - koszty w CIT

Jeśli wydatki na wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej obciążają podatnika na warunkach zgodnych z regulacją art. 34(1) ustawy o związkach zawodowych, to będzie on miał prawo zaliczyć koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wyciąg bankowy jako dokument księgowy

Powszechna digitalizacja firmowych dokumentów stała się faktem. Dokumentacja elektroniczna zrównała się obecnie w prawach ze swoim papierowym odpowiednikiem. Każdego dnia polskie przedsiębiorstwa wykonują tysiące operacji finansowych za pośrednictwem kont internetowych, a elektroniczny wyciąg bankowy stał się podstawowym dokumentem wykorzystywanym przez nie w procesie księgowym.

Jak ująć w księgach rachunkowych działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

Otrzymaną pomoc publiczną przedsiębiorstwo powinno wykazać w księgach rachunkowych. Natomiast inwestycje realizowane na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.

Więcej podmiotów uprawnionych do uproszczonej księgowości od 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.

Nagrody z zysku w księgach rachunkowych i podatku dochodowym

Nagrody z zysku są inaczej rozliczane w rachunkowości niż w podatku dochodowym. Ich wypłata za poprzedni rok w bieżącym okresie nie wpłynie na pogorszenie aktualnego wyniku finansowego. A ponadto przyczyni się do zmniejszenia podstawy opodatkowania.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.

Wyższy limit przychodów dla pkpir od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. limit przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) zostanie podniesiony z obecnych 1.200.000 euro do 2.000.000 euro.

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych kredyt inwestycyjny

Spółka zamierza zaciągnąć kredyt inwestycyjny. Rozważane są opcje, czy w walucie zagranicznej, czy w polskich złotych. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa takiego kredytu?

Jak założyć i prowadzić spółdzielnię socjalną

Czym jest spółdzielnia socjalna? Ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy cenią pracę dla społeczności, a materialne korzyści są dla nich kwestią drugorzędną. Spółdzielnia socjalna łączy w sobie cechy klasycznego przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej. Kto może założyć i jak prowadzić spółdzielnię socjalną?

Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny

Dane w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma być dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów, należy opatrywać podpisem elektronicznym. Od 1 lipca 2016 r. zasady dotyczące podpisu elektronicznego reguluje unijne rozporządzenie eIDAS.

Wydanie towaru na próbę w księgach rachunkowych

Firma zastanawia się nad wprowadzeniem sprzedaży na próbę. Ma nadzieję, że będzie wtedy większa sprzedaż, gdyż nabywca może się przekonać, czy rzecz jest dla niego odpowiednia. Jakich zapisów powinna dokonać w księgach rachunkowych?

Zagraniczny VAT naliczony i należny - kiedy przychód, kiedy koszt uzyskania przychodu

Polskie organy podatkowej uważają, że zagraniczny podatek VAT należny jest przychodem, a naliczony kosztem. Sądy orzekają odwrotnie, że nie jest przychodem, a kosztem tylko wtedy, gdy się go nie odzyska. Spory o to trwają od kilku lat i dotyczą każdego polskiego przedsiębiorcy, który działa za granicą i wystawia faktury z tamtejszym podatkiem należnym (np. niemieckim, szwedzkim) oraz otrzymuje dokumenty z wykazanym na nich podatkiem naliczonym.

Jak ująć w księgach rachunkowych zajęcie wynagrodzenia

Otrzymaliśmy informację o zajęciu wynagrodzenia pracownika przez komornika na rzecz niezapłaconego kredytu. W jaki sposób wyliczyć i ująć w księgach rachunkowych powyższe potrącenie?

Cienka kapitalizacja od całości zadłużenia

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 29 stycznia 2016 r., (sygn. akt II FSK 3178/13) rozstrzygnął kwestię tego, jak należy interpretować termin ,,wartość zadłużenia”, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przepisy dot. tzw. cienkiej kapitalizacji). W orzecznictwie sporne jest, czy przez to określenie rozumieć trzeba jedynie wartość pożyczek czy też wszystkich zobowiązań wobec podmiotu powiązanego.

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Od 1 lipca duzi podatnicy muszą udostępniać do kontroli Jednolity Plik Kontrolny

1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.

Sezonowe wyprzedaże w księgach rachunkowych

Sezonowe wyprzedaże muszą znaleźć odzwierciedlenie w księgach rachunkowych jednostki. Stosuje się przy tym ogólne reguły wynikające z zasady memoriału i współmierności przychodów i kosztów. Problem mogą sprawiać rabaty handlowe i obniżki cen oraz rozliczanie dodatkowych kosztów organizowania wyprzedaży.

REKLAMA