REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pkpir, Ustawa o rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, może je prowadzić we własnym zakresie lub powierzyć ich prowadzenie wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu. Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa może być zatem różne, w tym znajdować się poza krajem. Jakie przepisy to regulują i co warto wiedzieć, zlecając prowadzenie ksiąg firmy na zewnątrz?

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Sukcesja przedsiębiorstw osób fizycznych - zmiany w ustawie o rachunkowości od 2018 roku

W projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem w spadku pojawiają się nowe rozwiązania w zakresie ustawy rachunkowości, które ułatwiają kontynuację prowadzenia firmy po śmierci przedsiębiorcy. Pojawi się np. możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych w przypadku kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przy użyciu przedsiębiorstwa osoby fizycznej po jej śmierci. Ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również wynikające z niej zmiany w ustawie o rachunkowości mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Intelektualizacja zawodu księgowego

Następuje intelektualizacja zawodu księgowego. Współczesny księgowy musi znać prawo spółek, żeby wiedzieć jak choćby dany instrument zaksięgować, czy jako akcje, czy jako obligacje. Musi znać prawo administracyjne, bo musi wiedzieć jak koncesje, licencje, pozwolenia wpływają na składniki majątku. Musi znać prawo cywilne i precyzyjnie umieć przeczytać umowę leasingową czy też inną. Musi znać systemy komputerowe. I na końcu musi znać i umieć księgowość – powiedziała prof. Aldona Kamela-Sowińska w wywiadzie udzielonym dla Infor.pl.

Ustawa o rachunkowości - jak powinna się zmienić?

Czy zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych powinny znajdować się w ustawie o rachunkowości? Czy może należałoby przenieść te przepisy do aktu prawnego niższej rangi, czyli przepisów rozporządzenia?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 – po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości nr 11, który określa zasady uznawania, wyceny i ujmowania środków trwałych oraz środków trwałych w budowie w księgach rachunkowych, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Standard ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych połączenie spółek

Łączenie spółek handlowy, które stosowane jest w praktyce gospodarczej i ma zazwyczaj na celu zwiększanie efektywności łączących się spółek, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie także w księgach rachunkowych. Kiedy zdarzenie polegające na łączeniu spółek powinno zostać ujęte w księgach i jaką metodę (nabycia czy łączenia udziałów) należy zastosować?

Zmiana stawek amortyzacyjnych dla celów bilansowych

Zasady ustalania, weryfikacji i zmian stawek amortyzacyjnych w prawie bilansowym wyjaśnia ekspert z zakresu rachunkowości Natalia Buchholc.

Kary dla księgowych 2017

Księgowy może zostać ukarany na podstawie wielu przepisów. Minimalna grzywna, jaką sąd może ustalić to 666 zł, maksymalna to 19 198 080 zł. Księgowy może zostać również ukarany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej i przepisów kodeksu karnego skarbowego.

Błędy popełniane przy ewidencjonowaniu przychodów

W niniejszym artykule eksperci pokazują na przykładach błędy, jakie mogą się zdarzyć przy ujęciu przychodów i ich korekt.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

Dofinansowanie wypoczynku zimowego w księgach rachunkowych

Dzieci pracowników otrzymują dofinansowanie do wypoczynku zimowego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracownicy mają prawo do przyznania środków na ten cel w wysokości 300 zł. W jaki sposób prawidłowo zaksięgować przekazanie tych środków?

Kary za brak sprawozdania niefinansowego na stronie internetowej

W styczniu 2017 r. weszły w życie zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły wymóg sporządzania sprawozdania niefinansowego z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CRS). Nowe regulacje wprowadzają jednocześnie odpowiedzialność karną za niezamieszczenie takiego sprawozdania na stronie internetowej jednostki.

Limity podatkowe w 2017 roku

30 grudnia 2016 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 2255 ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. W tej ustawie zostały zawarte dwa podwyższenia limitów mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom dokonywania rozliczenia księgowego, a co za tym idzie zdaniem ministra rozwoju oszczędność w obszarze obsługi księgowej.

Likwidacja działalności gospodarczej - obowiązki podatnika (PIT, karta podatkowa, ryczałt, pkpir)

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które zamierzają zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą muszą znać obowiązki podatkowe z tym związane. Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w tym zakresie odnośnie wymogów uregulowanych w ustawie o PIT, przepisach o ryczałcie ewidencjonowanym, karcie podatkowej i rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów.

Korekta kosztów w pkpir na podstawie nowego dokumentu

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów związane z wprowadzeniem zakazu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów płatności gotówkowych powyżej 15 000 zł. Efektem wprowadzonych zmian jest m.in. poszerzenie katalogu dowodów księgowych o nowy rodzaj dokumentu.

Zasada istotności w sprawozdaniu finansowym

Zasada istotności wskazuje, jakie zdarzenia występujące w przedsiębiorstwie wpływają znacząco na sytuację finansową jednostki i powinny zostać uwzględnione w sprawozdaniu finansowym. Jeżeli ich wpływ jest nieznaczący, mogą być ujmowane w sposób uproszczony lub nawet pomijane. Kluczowe jest natomiast - zdaniem Eweliny Jaszcz z Grant Thornton - aby takie ujęcie lub brak ujęcia nie zniekształcało obrazu danej jednostki.

Spółki ujawnią w sprawozdaniu co robią dla środowiska i społeczeństwa

Nowelizacja ustawy o rachunkowości, która obowiązuje od 26 stycznia 2017 r., nakłada na duże spółki obowiązek ujawniania informacji na temat działalności pozafinansowej, czyli m.in. tego, co robią w zakresie ochrony środowiska i lokalnych społeczności.

Nowe obowiązki sprawozdawcze z zakresu CSR i uproszczenia w rachunkowości

Dnia 26 stycznia 2017 r. wchodzą w życie zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadzają nowe obowiązki sprawozdawcze z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CRS). Nowelizacja wprowadza również rozwiązania zmniejszające obciążenia administracyjne dla jednostek.

Przejście z pełnej rachunkowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów w 2017 roku

Do 21 stycznia 2017 roku osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których przychody nie przekroczyły w 2016 roku 2 mln euro (8.595.200, - zł – netto, tj. bez podatku VAT), mogą zrezygnować z prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. pełnej rachunkowości) i wybrać uproszczoną księgowość w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Jak to zrobić?

Czy trzeba zgłaszać prowadzenie pkpir na nowym wzorze

Od 1 stycznia 2017 r. wszyscy podatnicy prowadzący pkpir muszą to robić na wzorze wprowadzonym przez rozporządzenie Ministra Finansów z 31 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące sprawozdawczości

Nowelizacja ustawy o rachunkowości, którą 30 grudnia podpisał prezydent Andrzej Duda, przewiduje wprowadzenie sprawozdawczości związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (tzw. CSR) dla dużych firm.

Nowe zasady sprawozdawczości w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu

Wprowadzenie sprawozdawczości związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (tzw. CSR) dla niektórych firm przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, poparta niemal jednogłośnie przez cały Sejm.

Klauzula pewności prawa i inne ułatwienia dla firm od 2017 roku

Trwają prace legislacyjne nad uchwaloną przez Sejm 2 grudnia 2016 r. ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Ustawa ta m.in. wprowadzi tzw. klauzulę pewności prawa, czy zmieni limity przychodów dla prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, czy stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Senat na posiedzeniu 13 grudnia 2016 r. wniósł 14 poprawek do tej ustawy. Poprawki nie mają jednak zasadniczego charakteru.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Nowy wzór pkpir od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 r. wszyscy podatnicy prowadzący pkpir muszą to robić na nowym wzorze. Wprowadziło go rozporządzenie Ministra Finansów z 31 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatnicy nie mogą już korzystać ze wzoru obowiązującego do końca 2016 r.

Jaką formę opodatkowania powinna wybrać pielęgniarka?

Jak każdy przedsiębiorca, pielęgniarka decydując się na zarejestrowanie pozarolniczej działalności gospodarczej staje przed koniecznością wyboru formy opodatkowania. Może być opodatkowana na zasadach ogólnych, a jeśli nie planuje świadczyć usług na rzecz dotychczasowego pracodawcy, podatkiem liniowym, ze stawką 19%. Natomiast, nie wszystkie pielęgniarki, wpisane do CEIDG, a więc będące przedsiębiorcami, mają możliwość skorzystania z ryczałtowych form opodatkowania.

Od 2017 r. znikną niektóre bariery w prowadzeniu firmy

Ustawa, która ma usunąć niektóre bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej i przynieść 230 mln zł oszczędności już w pierwszym roku obowiązywania, została przyjęta przez Sejm. Większość przepisów ustawy wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące raportowanie informacji niefinansowych

Przygotowana przez rząd nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza rozbudowane wymogi raportowania informacji niefinansowych w odniesieniu do dużych jednostek zainteresowania publicznego. Nowe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Jak rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaż samochodu używanego w działalności gospodarczej stanowiącego środek trwały stanowi przychód z działalności gospodarczej. Natomiast kosztem uzyskania przychodu jest niezamortyzowana wartość początkowa samochodu. Jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu?

Nowy dokument w pkpir od 1 stycznia 2017 r.

Resort rozwoju i finansów wprowadza zmianę w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), która wynika z konieczność dostosowania do nowych przepisów w zakresie płatności. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r., poszerza katalog dowodów o dokument dotyczący zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów) wynikających z nieprawidłowo dokonanej płatności.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie CSR - nowelizacja ustawy o rachunkowości

15 listopada 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, który przewiduje nowe obowiązki sprawozdawcze w zakresie tzw. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Nowe przepisy (przede wszystkim wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności informacji z zakresu CSR) mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., a pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpić ma w 2018 roku. Ponadto projektowana nowelizacja ma umożliwić przenoszenie treści dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych w dowolnym momencie.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz ustawie o KRS

Ministerstwo Finansów poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Jak prowadzić pkpir w gospodarstwie rolnym

Rolnicy prowadzący gospodarstwo rolne, którzy są obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, muszą ją prowadzić na specjalnie dla nich przeznaczonym wzorze. Wyjaśniamy w jaki sposób prawidłowo prowadzić pkpir i jak wypełniać poszczególne kolumny.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Błędy popełnianie podczas inwentaryzacji

Jakie błędy w praktyce pojawiają się przy przeprowadzaniu inwentaryzacji? Przykładowo, jeden z popełnianych błędów dotyczy sytuacji, gdy firmy chcą sobie ułatwić pracę, drukując stan magazynowy.

Jak prawidłowo wypełniać pkpir

Od kwietniu tego roku obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Część podatników zobowiązana jest stosować go już w 2016 r., część natomiast dopiero od 2017 r. Co się zmieniło i jak prawidłowo wypełniać nowy wzór pkpir?

Pokwitowanie z poczty jako dowód księgowy w pkpir

Czy pokwitowanie wystawione przez pocztę można uznać za pełnoprawny dowód księgowy i na jego podstawie zaksięgować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir)?

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

Nie jest jeszcze jasne, czy graniczny dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych limit przychodów osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich pozostanie w 2017 r. na obecnym poziomie 1.200.000 euro. Jest bowiem możliwe, że od początku 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości i zgodnie z projektem przygotowanym przez ministra rozwoju limit ten zostanie ustalony na równe 2 mln euro. Na pewno znany jest już średni kurs NBP po jakim te limity trzeba będzie przeliczyć. Możemy więc obliczyć równowartość w złotówkach obu tych limitów.

Inwentaryzację za 2016 r. należy zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów powinna być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrotowego. Fakt, że należy ją przeprowadzić na ten dzień, nie oznacza, że czynności inwentaryzacyjne należy wykonać tego dnia. Dlatego termin ten uznaje się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczyna się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy 15 stycznia następnego roku. W przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2016 r. można było rozpocząć 1 października 2016 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

W najbliższym czasie rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na niektóre firmy ma zostać nałożony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego. Taką informację przekazało Ministerstwo Finansów podczas konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek, która odbyła się 19 września 2016 r.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe

Ustawa o rachunkowości daje możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego dla określonego rodzaju jednostek. Dzięki zastosowaniu uproszczeń przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas oraz ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Podajemy wskazówki pomocne do prawidłowego przygotowania uproszczonego sprawozdania finansowego.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2017 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o rachunkowości, które będą obejmowały m.in. rozszerzenie zakresu informacji niefinansowych, wprowadzenie możliwości stosowania przez jednostki sektora finansów publicznych uproszczonych zasad rachunkowości w ewidencji umów leasingu. Zmiany będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA