REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pkpir, Ustawa o rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Data i termin sporządzenia i podpisania sprawozdania finansowego

Zdaniem Ministerstwa Finansów data złożenia podpisu pod sprawozdaniem finansowym osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (np. głównego księgowego) - jest datą na którą zostało sporządzone to sprawozdanie finansowe. Wszyscy członkowie zarządu (w przypadku np. spółek z o.o. lub spółek akcyjnych) muszą się podpisać pod sprawozdaniem finansowym do końca trzeciego miesiąca od dnia bilansowego - tj. w szczególności do końca marca gdy rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Takie stanowisko resortu finansów przedstawiła Joanna Dadacz, Dyrektor Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów na spotkaniu z dziennikarzami w dniu 21 marca 2019 r.

Kto powinien podpisać w imieniu jednostki umowę o badanie sprawozdania finansowego?

Zdaniem Ministerstwa Finansów w przypadku jednostki, która ma wieloosobowy zarząd umowa z firmą audytorską (biegłym rewidentem) o badanie sprawozdania finansowego może być zawierana przez zarząd zgodnie z obowiązującymi w jednostce zasadami reprezentacji. Nie ma konieczności podpisywania takiej umowy przez wszystkich członków zarządu.

Czy można sporządzić sprawozdanie finansowe w walucie obcej?

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że jednostki stosujące przepisy polskiej ustawy o rachunkowości i sporządzające roczne sprawozdania finansowe (lub roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe) zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, mogą przy sporządzaniu tych sprawozdań wybrać walutę prezentacji inną niż złoty polski. Natomiast w przypadku jednostek sporządzających roczne sprawozdania finansowe (jednostkowe i skonsolidowane) zgodnie z ustawą o rachunkowości - dane i informacje powinny być prezentowane w sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej.

Którą strukturę wybrać do sporządzenia e-sprawozdania finansowego?

Ministerstwo Finansów przygotowało szczegółową informację, która ułatwia wybór odpowiedniej struktury danych e-sprawozdania finansowego. Zawarte zostały w niej wszystkie obowiązujące rodzaje struktur, ich powiązania i zastosowanie. Firmy muszą dostosować swoje programy finansowo-księgowego (lub pozyskać gotowe narzędzia informatyczne) do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z daną strukturą.

E-sprawozdania finansowe – najczęstsze problemy

Od 1 października 2018 r. firmy objęte zostały obowiązkiem raportowania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Cyfryzacja sprawozdań finansowych stałą się więc faktem, wymagającym od przedsiębiorców odpowiedniego dostosowania. Jak prawidłowo wdrożyć procesy sprawozdawcze w firmie zgodnie z nowymi przepisami? Z jakimi problemami mogą się zetknąć przedsiębiorcy przygotowujący e-sprawozdania finansowe?

Sankcje za niezłożenie e-sprawozdania finansowego

Określona grupa podmiotów gospodarczych zobowiązana jest do składania rocznych sprawozdań finansowych, obecnie już w formie elektronicznej, w ściśle określonym przez ustawodawcę terminach. Niezłożenie sprawozdania finansowego może się okazać dotkliwe dla przedsiębiorcy, ponieważ podlega karze grzywny lub karze ograniczenia wolności. Warto zatem odpowiednio wcześnie zadbać o prawidłowe wypełnienie przewidzianych przepisami obowiązków sprawozdawczych.

Zmiany w ustawie o rachunkowości od 2019 r. – wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień redakcji Infor.pl dotyczących zmian (uproszczeń) w ustawie o rachunkowości, które zawiera ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Nowe regulacje przewidziane niniejszą nowelizacją wchodzą w życie od 1 stycznia 2019 r.

Uproszczona ewidencja księgowa dla większej liczby jednostek od 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które wejdą w życie już na początku 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji księgowej przez szerszą grupę jednostek.

Amortyzacja - bilansowa i podatkowa

Posiadane przez przedsiębiorcę środki trwałe w firmie zużywają się z upływem czasu, co oznacza, że ich wartość maleje. Należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych, aż do całkowitego zużycia środka trwałego, dzięki czemu wartość początkowa środka trwałego jest stopniowo ujmowana w kosztach podatkowych. Przedsiębiorcy mają do wyboru parę metod (sposobów) amortyzacji podatkowej środków trwałych, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem wyboru.

Zasady ochrony i przechowywania dokumentacji księgowej

Regulacje prawne w zakresie rachunkowości określają jak należy postępować z dokumentami takimi jak księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne czy sprawozdania finansowe. Wskazują jednocześnie dopuszczalne przez ustawodawcę sposoby ochrony i przechowywania takiej dokumentacji.

Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego za błędy w rozliczeniach

Korzystanie z usług biura rachunkowego nie zwalnia podatnika z odpowiedzialności w przypadku popełnionych błędów. Jedna z podstawowych zasad w tym zakresie jest taka, że biuro rachunkowe nie odpowiada za zobowiązania podatkowe swoich klientów. Nie oznacza to oczywiście, że biuro rachunkowe zwolnione jest ze wszelkich odpowiedzialności za popełnione błędy.

Ustawa o rachunkowości – zmiany w 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które mają wejść w życie już 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w rachunkowości oraz skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania sprawozdań finansowych.

Środek trwały czy wyposażenie?

Większość składników majątkowych, które wykorzystuje się w prowadzonej przez siebie działalności, są środkami trwałymi i będą zaliczane do ewidencji środków trwałych, ale niektóre z nich, które nie spełniają określonych wymogów prawnych, mogą być zaliczone do wyposażenia – ewidencji wyposażenia.

Jak zaksięgować opłatę za przejazd autostradą?

Przedsiębiorcy używający w działalności samochodów firmowych, ponoszą z tego tytułu różnego rodzaju koszty, związane z zakupem paliwa, naprawami, przeglądami, a także obowiązkowymi opłatami drogowymi za przejazdy autostradami. Jak zatem prawidłowo zaksięgować paragon za przejazd autostradą w kosztach firmowych?

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 1 października br., limit ten wynosi 8 559 000 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów od 15 września 2018 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 12 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obowiązuje od 15 września 2018 r. Jednak z uwagi na stricte porządkowy charakter zmian można je stosować do dochodów i strat zaistniałych od 1 stycznia 2018 r.

PKPiR 2019 - limit przychodów

Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2019 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2018 r. uzyskał mniej niż 8.559.000,- zł (2.000.000,- euro x 4,2795 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

Sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych - zmiany od 1 października 2018 r.

Na początku października 2018 r. wchodzą w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która w ostatnim czasie znacząco zmodyfikowała procedurę składania rocznych sprawozdań finansowych. Kierunek zmian w zakresie sporządzania i składania rocznych sprawozdań finansowych, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jest niewątpliwie dobry i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz usprawni pracę sądów rejestrowych.

Nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzacja rozproszona

Inwentaryzacja jest procesem pracochłonnych, a jej przeprowadzanie nie wzbudza zazwyczaj entuzjazmu wśród pracowników. Jak zatem przeprowadzić inwentaryzację w sposób kompletny i wiarygodny, najlepiej w krótkim czasie? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule, przy czym szczególnym zagadnieniem, które tu omówimy jest inwentaryzacja środków trwałych i wyposażenia. Korzystając z nowych technologii informatycznych, wykorzystujących różnorodne formy znakowania składników, chcemy zaproponować całkowicie nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzację rozproszoną.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - wywiad z Dyrektorem Departamentu Informacji Finansowej MF

Materia prawna związana z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest trudna i skomplikowana. Odnosi się ona do wielu kwestii związanych z narażaniem systemów finansowych i gospodarczych, reprezentowanych w szczególności przez podmioty zaufania publicznego, na wykorzystywanie ich na potrzeby legalizowania środków pochodzących z przestępczej działalności bądź też takiej działalności dedykowanych. Niemniej wspólny wysiłek zarówno organu w postaci Generalnego Inspektora, zapisy ustawy, jak i aktywność instytucji obowiązanych powinien przyczynić się znacząco do poprawy bezpieczeństwa w kraju, jak i w skali międzynarodowej - powiedział dr Maciej Aleksander Kędzierski, Dyrektor Departamentu Informacji Finansowej Ministerstwa Finansów, w wywiadzie udzielonym dla Infor.

Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

W praktyce gospodarczej sprzedawca może przejąć transport nabytych produktów, a jego koszt doliczyć na fakturze. Księgowanie przez nabywcę takiego transportu – osobnej pozycji na fakturze – będzie zależeć od rodzaju poniesionego wydatku.

Księgowi Przyszłości 2018 wybrani – relacja z finału konkursu

W dniu 14 czerwca br. odbył się finał III edycji konkursu Księgowi Przyszłości. Poznaliśmy najlepsze drużyny uczniowskie, studenckie, zawodowe oraz kadrowo – płacowe. Emocjonujący moment ogłoszenia wyników oglądali uczestnicy i widzowie konferencji „Księgowi Przyszłości. W erze zmian”. Organizatorami konkursu i konferencji są Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta. Patronatu medialnego udzieliły m.in. Infor.pl oraz Inforlex.

Zawód ten sam, ale nie taki sam - międzynarodowe dyskusje o zawodzie księgowego

Stan zawodu księgowego oraz wspieranie go przez organizacje zawodowe - jak to wygląda poza granicami Polski? Przedstawiciele Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz zagranicznych organizacji księgowych omawiali podczas międzynarodowej konferencji „Przyszłość zawodu księgowego” w Wieliczce, m.in. wyzwania stojące przed osobami zawodowo związanymi z rachunkowością w obliczu globalnych przemian.

Odpowiedzialność karna za sprawozdawczość finansową

Przepisy ustawy o rachunkowości przewidują kary za różnego rodzaju czyny zabronione związane ze sprawozdawczością, w tym polegające na niewłaściwym sporządzaniu lub nieskładaniu sprawozdania finansowego. Za jakie czynności lub ich brak przewidziane są kary i kto ponosi odpowiedzialność w tym zakresie?

Jakie dokumenty mogą stanowić podstawę zapisów w księgach rachunkowych

Zasady dokumentowania operacji gospodarczych, w tym warunki jakim powinny odpowiadać dowody księgowe, stanowiące podstawę zapisów w księgach rachunkowych, zostały wskazane w przepisach ustawy o rachunkowości. W świetle tych regulacji dowody księgowe powinny być rzetelne, czyli zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, wolne od błędów rachunkowych oraz zawierać określone przez ustawodawcę elementy.

Rozliczenie usługi dropshippingu – dokumentacja i moment powstania przychodu

Dropshipping jest to model sprzedaży polegający na pośredniczeniu pomiędzy dostawcą (producentem) a kupującym. Sklep przyjmuje zamówienia następnie przesyła je do dostawcy razem z należną kwotą pomniejszoną o marże. W omawianej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej poruszył kwestię dokumentacji na podstawie której można ubiegać się o zwrot podatku oraz momentu uzyskania przychodu.

Debata o zawodzie księgowego – z udziałem przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

W dniu 26 marca 2018 r. w siedzibie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce odbyła się debata o zawodzie księgowego. W gronie uczestników znalazły się osoby reprezentujące środowisko księgowych z różnych regionów Polski. Debatę prowadzili redaktorzy portalu Infor.pl.

Mniej obowiązków informacyjnych związanych z pkpir

Resort finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Zmiany dostosowują rozporządzenie do nowych regulacji ustawy o PIT, obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.

Rachunkowość banków - rozliczanie przychodów zastrzeżonych z tytułu odsetek

W wyniku zmian przepisów dotyczących zasad rachunkowości, banki nie będą już prezentować odsetek zastrzeżonych w rozliczeniach międzyokresowych, ale ujmą je w wyniku odsetkowym, dokonując jednocześnie odpisów aktualizujących korygujących ten wynik - wyjaśnia ekspert Grant Thornton. Zmiany mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

KSR Nr 9 „Sprawozdanie z działalności" - do sprawozdań finansowych za 2017 r.

W Dzienniku Urzędowym Ministra Rozwoju i Finansów z dniem 9 stycznia 2018 r. opublikowany został zaktualizowany Krajowy Standard Rachunkowości (KSR) Nr 9 „Sprawozdanie z działalności". Ma on zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Zawód księgowy – posiadane kompetencje wpływają na wynagrodzenie

Kwoty wynagrodzeń poszczególnych księgowych znacząco się od siebie różnią. Z badań wynika, że może on zarabiać nawet blisko 10 tys. zł, kiedy średnia wynagrodzeń w księgowości oscyluje w granicach 3,9 tys. zł. Jednym z głównych czynników warunkujących różnice nie jest staż pracy, ale przede wszystkim kompetencje oraz zakres obowiązków osoby wykonującej ten zawód.

Raportowanie niefinansowe 2018 - wyjaśnienia MF

Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów przygotował i zaktualizował na dzień 13 grudnia 2017 r. zestawienie najczęściej zadawanych pytań dotyczących polskich przepisów transponujących dyrektywę 2014/95/UE ws. ujawniania informacji niefinansowych i o polityce różnorodności. Pytania spółek i odpowiedzi MF dotyczą raportowania rozszerzonych informacji niefinansowych oraz raportowania informacji o polityce różnorodności. Od 2018 roku ok. 300 polskich spółek zobowiązanych będzie wraz ze sprawozdaniem ze swojej działalności składać oświadczenie na temat informacji niefinansowych. Wynika to z nowelizacji ustawy o rachunkowości (weszła w życie 26 stycznia 2017 r.) wdrażającej do polskiego prawa dyrektywę 2014/95/UE.

70 lat rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim

Katedra Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego obchodzi 70-lecie działalności naukowo-dydaktycznej. O historii i dorobku Katedry, która przez te wszystkie lata zyskała miano Łódzkiej Szkoły Rachunkowości, rozmawiamy z prof. dr hab. Ewą Walińską, Kierownikiem Katedry Rachunkowości Wydziału Zarządzania oraz Prodziekanem ds. nauki i rozwoju Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji

W celu rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenia jego dochodów firmy decydują się na dokonywanie wielu inwestycji. Niekiedy jednak w wyniku zmiany koncepcji rozwoju firmy, czy też zmniejszenia dostępnych środków pieniężnych firmy zmuszone są do rezygnacji z ich wykonania. Czy wydatki poniesione na inwestycję, której później zaniechano, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu?

Sprawozdania finansowe również w pliku JPK - od października 2018 r.

Od października 2018 roku przedsiębiorcy będą musieli składać roczne sprawozdania finansowe do urzędów skarbowych w formie plików JPK. Skorzystać na takim rozwiązaniu mają i firmy, i urzędnicy.

Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku

W celu wybudowania nowego budynku przedsiębiorcy często decydują się na wyburzenie stojącej tam uprzednio budowli. Czy koszty związane z rozbiórką czy też z uporządkowaniem terenu można ująć przy wyliczeniu wartości początkowej budynku?

Wystawianie faktur w języku obcym

Przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą może podjąć współpracę z kontrahentami zagranicznymi. Jeżeli taka współpraca będzie miała miejsce, kontrahent może poprosić przedsiębiorcę o wystawianie faktur w języku obcym. Jednakże, czy ma do tego prawo?

Wynagrodzenie członka zarządu (na podstawie aktu powołania) w księgach rachunkowych

Członek zarządu spółki wykonuje swoje prace na podstawie powołania (uchwalonego przez wspólników). Jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować wynagrodzenie otrzymywane z tego tytułu wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r.

Obowiązujący obecnie limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 2 października br., limit ten wynosi 8 627 400 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2018 r.

Uproszczenia w księgowości dla jednostek mikro od 2018 r.

Przygotowany przez rząd projekt zmian w ustawie o rachunkowości, zawiera m.in. uproszczenia w księgowości dla mikro-przedsiębiorców, czyli rozszerzenie katalogu jednostek mikro, które mogą stosować uproszczenia w sprawozdawczości finansowej o firmy prowadzone przez osoby fizyczne – próg przychodów o równowartości w walucie polskiej nie mniej niż 2 mln euro i nie więcej niż 3 mln euro. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2018 r.

Samochód osobowy w leasingu zwrotnym u podatnika VAT

Rozważając zakup samochodu do firmy przedsiębiorcy często wybierają taką formę finansowania, która przyczyni się do generowania większych kosztów. Jednym z rozwiązań jest wzięcie pojazdu w leasing. Podpowiadamy jak rozliczyć leasing w w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i ewidencji VAT.

Zniesienie obowiązku zgłaszania prowadzenia pkpir od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy zobligowani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir) nie będą musieli dokonywać obowiązkowego zawiadomienia o prowadzeniu księgi do urzędu skarbowego. Stanie się tak, jeżeli zostanie uchwalona projektowana nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych.

Faktury powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu

W związku z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie na początku tego roku, obowiązuje nowy limit płatności gotówkowych. W wyniku zmian faktury o wartości powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu podatkowego. Jak działa limit 15 tys. zł na płatności gotówkowe?

Bitcoin w ewidencji księgowej i podatkowej

Wirtualna waluta (bitcoin) dzięki swoim zaletom staje się alternatywnym źródłem inwestowania i coraz częściej pojawia się w transakcjach handlowych, a co za tym idzie zaczyna pojawiać się także w ewidencji księgowej i podatkowej. Jednak w obecnym stanie prawnym ocena skutków posiadania bitcoinów sprawia poważne problemy.

Zasady poprawnego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Ustawodawca w regulacjach prawnych zawartych w ustawie o rachunkowości wskazuje w jaki sposób powinny być prowadzone księgi rachunkowe. Z punktu widzenia podmiotu zobowiązanego do ich prowadzenia jest to bardzo ważne, ponieważ prowadzenie ich w sposób niezgodny z prawem naraża go na sankcje. Jak powinny być prowadzone księgi rachunkowe?

Jakie są rodzaje dowodów księgowych i co powinny zawierać?

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek wprowadzania do ksiąg rachunkowych w postaci zapisu każdego zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w danym okresie sprawozdawczym. Jak dokładnie powinny wyglądać takie zapisy i na podstawie jakich dowodów?

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Co powinny zawierać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe?

Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku spółek osobowych

Nie każdy podmiot jest obowiązany stosować przepisy ustawy o rachunkowości. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ w niektórych przypadkach będą mieli obowiązek prowadzenia jedynie uproszczonej ewidencji operacji gospodarczych, czyli księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA