REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2016, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy można skorygować fakturę w związku ze zwrotem zadatku w podwójnej wysokości

Zawarliśmy w formie aktu notarialnego przedwstępną warunkową umowę sprzedaży nieruchomości zabudowanych. Zgodnie z umową, nabywca wpłacił na nasz rachunek uzgodnioną kwotę zadatku, co zostało udokumentowane fakturą. Jednak umowa sprzedaży nie doszła do skutku z przyczyn leżących po naszej stronie, dlatego jesteśmy zobowiązani zwrócić niedoszłemu nabywcy nieruchomości zadatek w podwójnej wysokości. Uważamy, że zwrot zadatku w podwójnej wysokości pełni funkcję odszkodowawczą dla nabywcy, dlatego nie podlega VAT. Czy jednak mamy prawo skorygować pierwotną fakturę, którą wystawiliśmy w związku z przyjęciem zadatku?

Czy można wystawić fakturę korygującą przed faktycznym zwrotem towarów przez nabywcę

Sprzedaliśmy jednemu z kontrahentów towar z odroczonym terminem płatności. Kontrahent nie zapłacił za towar, ani go nie zwrócił. Odstąpiliśmy od umowy sprzedaży i podjęliśmy starania o odzyskanie towaru. Czy możemy już teraz, po skutecznym złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży, jednakże przed faktycznym zwrotem towaru, skorygować faktury wystawione uprzednio dla tego kontrahenta?

Zwrot dotacji otrzymanej na realizację celów działalności - czy trzeba wystawić fakturę korygującą

Otrzymaliśmy w ubiegłym roku dotację na pokrycie kosztów realizacji zadania w ramach prowadzanej przez nas działalności. W związku z nieprawidłowościami, jakie wystąpiły przy jej wykorzystaniu, zo¬staliśmy zobowiązani do częściowego zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

REKLAMA

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

Faktura korygująca w związku z udzieleniem dalszego rabatu

Do wystawionej faktury za dostawę towaru wystawiliśmy fakturę korygującą, dokumentującą rabat udzielony klientowi w związku z zakupem towaru. Udzieliliśmy dalszej obniżki na ten sam towar temu klientowi (kolejnego rabatu) i dlatego musimy wystawić jeszcze jedną korektę. Czy druga faktura korygująca powinna odnosić się do pierwszej faktury korygującej, czy raczej bezpośrednio do pierwotnej faktury sprzedaży?

Faktura korygująca wystawiona do faktury korygującej

Czasem powstaje konieczność skorygowania błędnie wystawionej faktury korygującej. Jak to zrobić?

REKLAMA

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy konieczna jest korekta dokumentu WZ w związku z wystawieniem faktury korygującej

Wystawiliśmy fakturę korygującą w związku z błędnymi ilościami poszczególnych towarów wykazanymi na fakturze pierwotnej. Do faktury sprzedaży wystawiliśmy zgodny z jej treścią dokument WZ w momencie wydania tego towaru z magazynu. Ilości wydanych towarów były natomiast zgodne z umową, przesłanym nam przez klienta zamówieniem oraz dokumentami potwierdzającymi przyjęcie tych towarów przez klienta. Czy teraz powinniśmy wystawić dodatkowo dokument korygujący WZ?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

IFK poleca: Zmiany w VAT w 2016 r.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wejdą w życie zmiany związane ze sposobem określenia proporcji przez podatników prowadzących działalność o charakterze mieszanym (podlegających i niepodlegających systemowi VAT).

IFK poleca: Podatki lokalne zapłacisz raz w roku

Od początku 2016 r. dla podatków lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 100 zł, płatności trzeba będzie dokonać jednorazowo w terminie obecnej pierwszej raty.

Ulgi w PIT i CIT na przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Ulgi podatkowe w podatku PIT i CIT na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli zakłada nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która na początku września została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowe regulacje wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Nowe zwolnienia z PIT od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojawią się nowe zwolnienia podatkowe.

3 typy firm, którym pomaga archiwum online

Prowadzisz firmę dynamicznie? Dbasz o optymalizację wydatków w twojej firmie? Chcesz mieć pełną kontrolę nad kosztami i przychodami? Dopiero rozwijasz firmę i jesteś w ciągłym ruchu? W każdym z tych przypadków archiwum online jest dla Twojej firmy doskonałym wyborem!

Niższe podatki lokalne w 2016 r.

W związku z deflacją w 2016 roku stawki podatków i opłat lokalnych ulegną obniżeniu. Nie będą to zmiany mocno odczuwalne, gdyż spadek sięgać będzie ok. 1,2%, jednak dla Polaków przyzwyczajonych raczej do wzrostu podatków, może to być miła odmiana. Skąd te zmiany?

IFK poleca: Limit zwolnienia podmiotowego z VAT w 2016 r.

Do końca 2018 r. podatnicy będą mogli korzystać ze zwolnienia z VAT, gdy wartość sprzedaży nie przekroczyła u nich kwoty 150 000 zł. Dotychczasowy limit zostanie zachowany.

Uproszczenia w podatku akcyzowym od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, która zakłada uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, dotyczących podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych. Nowe regulacje wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Gminy nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

IFK poleca: Zmiany w podatku od nieruchomości dla właścicieli firm

Od nowego roku znikną wątpliwości co do stosowania obniżonej stawki podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Podpisana przez Prezydenta w lipcu ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw doprecyzowuje zapisy m.in. w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

IFK poleca: Zmiany w zwolnieniach od podatku dla dywidend

Ministerstwo Finansów poinformowało o projektowanych nowych regulacjach dotyczących stosowania zwolnienia z podatku dochodowego dla dywidend. Zmiany zostaną wprowadzone także w przepisach dotyczących dokumentacji podatkowych transakcji z podmiotami powiązanymi. Zmiany dotyczące dywidend mają wejść w życie z końcem 2015 r. i będą miały zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2016 r. Zmiany w zakresie dokumentacji mają wejść w życie, z niewielkim wyjątkiem, od 2017 r.

Trzecia rata podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego do 15 września

Za niecały miesiąc minie termin zapłaty przedostatniej raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Te podatki należy opłacić w gminach. Od 2016 r. na podatników podatków lokalnych czekają korzystne zmiany – znikną dotychczasowe wątpliwości dotyczące m.in. obliczania podatku od nieruchomości jednego mieszkańca bloku od całej, dostępnej dla każdego powierzchni garażowej.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Górne stawki podatku od nieruchomości w 2016 r.

Minister Finansów podał górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2016 r. Dzięki czemu poznaliśmy wysokość stawek maksymalnych podatku od nieruchomości, jakie będą obowiązywać w przyszłym roku. Stawki te będą nieco niższe niż w 2015 r.

E-FAKTURY – prawne ABC

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Podatek od nieruchomości 2016 - więcej za klatki schodowe i place zabaw

Dobra wiadomość: od 1 stycznia 2016 r. właściciele miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych będą regulować daninę wyłącznie za siebie. Zniknie solidarna odpowiedzialność za resztę nieruchomości. Zła informacja: więcej trzeba będzie zapłacić za udział w częściach wspólnych domu i gruntu.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

Wiele zmian czeka Administrację Podatkową w najbliższym czasie. Od 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie zupełnie nowa ustawa regulująca zasady funkcjonowania tej sfery administracji publicznej. Co więcej Ministerstwo Finansów konsultuje obecnie nową strategię rozwoju Administracji Podatkowej (ma wejść w życie również od początku 2016 roku), w której jednym z najistotniejszych elementów ma być nowy system obsługi podatników. Już od 1 września 2015 r. w 50 urzędach skarbowych utworzone zostaną pierwsze centra obsługi, które mają wspierać podatników w prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków, a jednocześnie docelowo zapewnić jednolite standardy pracy i sposób obsługi we wszystkich tego typu placówkach na terenie kraju. O wyjaśnienia w tym zakresie poprosiliśmy Ministerstwo Finansów. Odpowiedzi na nasze pytania udzielił Janusz Janowski – dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej MF.

Minister finansów zwolnił z PIT stypendia Erasmus + w latach 2015 - 2016 r

Stypendia w programie Erasmus + będą wolne od podatku dochodowego – to efekt rozporządzenia podpisanego we wtorek 11 sierpnia 2015 r. przez ministra finansów Mateusza Szczurka po konsultacjach z minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Leną Kolarską-Bobińską.

Podatek leśny – zmiany od 2016 roku

Przepis art. 26 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza zmiany w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Przepis art. 5 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza znaczące zmiany w ustawie o podatku rolnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Kolejne zmiany w Ordynacji podatkowej - uproszczenie procedur, uszczelnienie systemu poboru podatków

Senatorowie zaproponowali kilkanaście poprawek do noweli Ordynacji podatkowej m.in. by podatki można było opłacać nie tylko kartami płatniczymi, ale też innymi mobilnymi instrumentami płatniczymi. Inna propozycja dot. pełnomocników tymczasowych w postępowaniu podatkowym. Większość zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej z zasadą "in dubio pro tributario" już podpisana

Prezydent Bronisław Komorowski w środę 5 sierpnia 2015 r., ostatniego dnia urzędowania, późnym wieczorem podpisał nowelizację Ordynacji podatkowej, która wprowadza do niej zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, czyli "in dubio pro tributario" - poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta.

Sejm uchwalił zasadę "in dubio pro tributario" w wersji zaproponowanej przez Prezydenta

Zasada "in dubio pro tributario" nakazująca rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatników, będzie zdefiniowana ogólnie, tak jak chciał Prezydent - zdecydował Sejm, odrzucając w środę 5 sierpnia 2015 r. wieczorem poprawkę Senatu do nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zmiany brzmienia zasady "in dubio pro tributario" chciało MF. Będzie problem z jej zastosowaniem - powiedział PAP wiceminister finansów Janusz Cichoń. Ustawa została podpisana przez Prezydenta późnym wieczorem tego samego dnia - w ostatnim dniu urzędowania Prezydenta Komorowskiego.

Prezydent elekt: Kwota wolna od podatku co najmniej 8 tys. zł jak najszybciej

Kwota wolna od podatku powinna zostać jak najszybciej podniesiona do co najmniej ośmiu tysięcy zł - mówi PAP na dzień przed zaprzysiężeniem prezydent elekt Andrzej Duda. Prezydent elekt wyraził nadzieję, że w kolejnych latach kwota wolna będzie podnoszona.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Artykuł 9 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawiera dość liczne zmiany ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwłaszcza w zakresie podatku od nieruchomości. Prezydent podpisał tę ustawę 20 lipca 2015 r., wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.

Ustawa o administracji podatkowej podpisana przez Prezydenta

Uruchomienie instytucji asystenta podatnika czy centrów obsługi podatników przewiduje podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa o administracji podatkowej. Z wyjątkiem nielicznych przepisów ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Ulgi podatkowe na żłobki i przedszkola od 2016 roku

Ulgi podatkowe na tworzenie i prowadzenie żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli przyzakładowych przewiduje nowelizacja ustawy o PIT i CIT, zaakceptowana w piątek 24 lipca 2015 r. bez poprawek przez Senat. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA