REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Raje podatkowe, Zobowiązania podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

Czechy i Słowacja przyjazne podatkowo

Przedsiębiorcy niejednokrotnie zastanawiają się nad przeniesieniem działalności gospodarczej do innego kraju, m.in. z powodu wysokich kosztów prowadzenia takiej działalności w Polsce oraz częstych zmian w systemie podatkowym. Nie jest jednak konieczne przenoszenie działalności do odległych geograficznie krajów, aby uzyskać korzyści podatkowe. Lepsze warunki znajdziemy już w bliskim sąsiedztwie, czyli w Czechach i na Słowacji.

Spółka na Gibraltarze - niski CIT i brak podatku od zysków kapitałowych

Gibraltar, który jest krajem zależny od Wielkiej Brytanii charakteryzuje się m.in. bardzo niskim podatkiem CIT (stawka 10 proc.) i brakiem podatku od zysków kapitałowych. Czy straci na atrakcyjności podatkowej, jeśli opuści Unię Europejską razem z Wielką Brytanią?

Jeden termin dla zapłaty wszystkich podatków?

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się poselskim projektem nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa (wniesionym przez klub Kukiz’15), który ma na celu ujednolicenie wszystkich obowiązujących w Polsce terminów dla zapłaty podatków i składania deklaracji podatkowych.

Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe?

Założenie fundacji - w kraju lub w dowolnym niemal raju podatkowym - może okazać się bardzo korzystną podatkowo formułę prowadzenia działalności. Fundacja może spełniać funkcję tarczy chroniącej majątek przed wierzycielami oraz narzędziem planowania sukcesji majątkowej.

Optymalizacja podatkowa w stylu luksemburskim

W listopadzie 2014 roku Unią Europejską wstrząsnęła afera znana dzisiaj jako LuxLeaks. Okazało się, że władze Luksemburga podpisały przeszło 300 indywidualnych, tajnych umów z międzynarodowymi korporacjami, oferując im wyjątkowo korzystne warunki podatkowe, obniżając ich stawki niejednokrotnie do poziomu mniejszego niż 1%. Ale, pomimo kontrowersji wynikających z faktu, że przez politykę Luksemburga tracą budżety innych państw (z których korporacje „uciekają” do Luksemburga), okazało się, że jest to w świetle prawa luksemburskiego całkowicie legalne! To po prostu optymalizacja podatkowa.

Uproszczone sprawozdanie CIT-TP od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. obowiązywał będzie wzór uproszczonego sprawozdania w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-TP). Formularz CIT-TP złożą podatnicy, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

OECD zmierza do ujednolicenia prawa podatkowego

Po nie do końca udanych próbach wprowadzenia takich rozwiązań jak AWI, CFC czy klauzula unikania opodatkowania, OECD za pomocą CRS (Common Reporting Standard) znowu chce wprowadzić system ujednolicenia prawa podatkowego. Wizja uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zminimalizowania negatywnych zjawisk unikania opodatkowania oraz przeciwdziałania ukrywaniu dochodów została już roztoczona.

Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie

Podstawową korzyścią jaką dla spółki daje statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Spółka, która posiada status „non-dom rewident”, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie.

Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

Podatnicy mają kłopoty z płaceniem kartami płatniczymi za podatki mimo, że taką możliwość przewiduje od 1 stycznia 2016 r. znowelizowana Ordynacja podatkowa. Problem tkwi w tym, że podatnika obciążają koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej, czy marża agenta rozliczeniowego). Ale w praktyce najczęściej tych opłat nie można uiścić elektronicznie, a jedynie gotówką.

Nadpłatę w podatku od nieruchomości można zaliczyć na poczet innych zobowiązań podatkowych

Jak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 kwietnia 2016 r., istnieje możliwość zaliczenia nadpłaty powstałej w podatku od nieruchomości na rzecz innych zobowiązań podatkowych. Może być ona zarachowana na poczet zobowiązań w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) i od osób fizycznych (PIT), od towarów i usług (VAT), a także od czynności cywilnoprawnych (PCC).

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowej

Organy podatkowe niejednokrotnie wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W związku z tym tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której od razu nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Jakie są konsekwencje nadania tego rygoru?

Zawieszeniu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego przez wszczęcie postępowania karnoskarbowego

Zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu, co do zasady, z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Od tej zasady są jednak wyjątki, dzięki którym bieg terminu przedawnienia może być przerwany lub zawieszony. Okazuje się, że organy podatkowe wielokrotnie wręcz instrumentalnie korzystają z postępowań karnoskarbowych właśnie w celu zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Pozorne zwalczanie rajów podatkowych

Walka z rajami podatkowymi trwa od wielu lat. Średnio raz na kwartał kolejni wysocy urzędnicy Unii Europejskiej lub USA zapewniają o rychłej likwidacji rajów podatkowych. Tymczasem raje mają się świetnie, a podejmowane działania nasuwają wręcz pytanie, komu zależy na ich utrzymaniu? Podwójne standardy podatkowe państw najgłośniej krytykujących raje to już codzienność i choć niektóre z nich oferują rozwiązania dobrze znane z rajskich wysp to nigdy nie pozwolą, aby tak je nazywano.

Krótszy okres przedawnienia dla zobowiązań podatkowych od 1 stycznia 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Projekt przewiduje skrócenie okresu przedawnienia dla zobowiązań podatkowych z 3 do 5 lat. Proponuje się, aby nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2017 r.

Optymalizacja podatkowa w międzynarodowych korporacjach

Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?

Na czym polega optymalizacja podatkowa - przykłady

Przez optymalizację podatkową należy rozumieć podejmowanie działań (z założenia zgodnych z prawem, w przeciwieństwie do oszustw podatkowych) w celu obniżenia podatków. Na takich działaniach budżety państw tracą jednak olbrzymie kwoty. Czy jest optymalizacja podatkowa i jak poszczególne państwa starają się z nią walczyć?

Przedawnienie zobowiązań podatkowych – wątpliwości konstytucyjne

Do Trybunału Konstytucyjnego trafił wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP przepisu Ordynacji podatkowej, zgodnie, z którym nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym. Po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu.

Porozumienie państw UE w sprawie dyrektywy o unikaniu opodatkowania

Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie projektu dyrektywy dotyczącej unikania opodatkowania, łagodząc jednak część propozycji Komisji Europejskiej, a wejście innych odsuwając w czasie.

Termin wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców za podatki spadkodawcy - uchwała NSA

23 maja 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę (sygn. akt II FPS 6/15), zgodnie z którą do decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy przewidzianej w art. 100 Ordynacji podatkowej nie stosuje się art. 68 § 1 Op. Oznacza to, że decyzja o odpowiedzialności spadkobiercy za długi podatkowe spadkodawcy ma charakter deklaratoryjny (określający) i w związku z tym fiskus ma na jej wydanie pięć lat a nie trzy.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych dotyczących korporacji w UE

Parlament Europejski poparł propozycję przepisów dotyczących automatycznej wymiany informacji podatkowych pomiędzy administracjami państw członkowskich, wskazując jednak, że regulacje powinny zostać wzmocnione, by więcej możliwości działania miała Komisja Europejska.

Korporacje działające w UE ujawnią informacje o podatkach

Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, która przewiduje, że duże międzynarodowe firmy działające w Unii Europejskiej będę musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym. KE chce również by korporacje przedstawiały, na tej samej zasadzie co w UE, informacje odnoszące się do krajów, które nie przestrzegają zasad ładu podatkowego (tzw. rajów podatkowych) oraz zagregowanych informacji dotyczących innych państw.

Panama Papers - wnioski dla Polski

Już drugie upublicznienie dokumentów potwierdzających istnienie gigantycznego rynku podatkowego (Panama papers) stawia polityków w dość trudnej sytuacji: mają ustosunkować się do tego zjawiska – nie mają wyjścia. Komentuje profesor Witold Modzelewski.

Czarne listy rajów podatkowych

Zgodnie z analizą międzynarodowej sieci niezależnych doradców podatkowych Taxand, wiele państw walczy z tzw. szkodliwą konkurencją podatkową rajów podatkowych przede wszystkim poprzez katalogowanie takich rajów i szczególne regulacje prawne dla podmiotów mających tam siedzibę.

Zasady zaokrąglania podatków obowiązują bez względu na kwotę

Zasady zaokrąglania kwot podatków, o których mowa w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, stosują się również do sytuacji unormowanych w art. 6 ust. 8a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l.). Oznacza to, że w sytuacji, gdy wysokość zobowiązania na dany rok podatkowy wynosiłby np. 6,47 zł, to końcówkę kwoty (47 gr) należy pominąć. Tak ustalona wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości będzie wynosić 6 zł, wobec czego decyzja wymiarowa nie zostanie wydana. Bowiem nie wszczyna się postępowania, a postępowanie wszczęte umarza, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na 2016 rok nie przekracza 6,10 zł.

Umorzenie zaległości podatkowych - interes publiczny i aspekt socjalny

W dniu 24 lutego 2016 r. WSA w Łodzi, w sprawie, w której organy podatkowe odmówiły podatnikowi umorzenia zaległości podatkowych, podzielił stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich, że interes publiczny powinien być rozumiany i badany wieloaspektowo, organy winny badać okoliczności w jakich doszło do powstania zaległości podatkowej. Zdaniem WSA organy podatkowe powinny także brać pod uwagę aspekt socjalny tj. czy konieczność zapłaty zaległości nie spowoduje konieczności udzielenia innej formy wsparcia socjalnego przez Państwo.

Niewszczynanie lub umarzanie postępowania podatkowego z uwagi na niewielką wartość zobowiązania podatkowego

Zdaniem Ministerstwa Finansów zasada niewszczynania postępowania i umarzania postępowania wszczętego w przypadku, gdy zobowiązanie podatkowe na dany rok podatkowy nie przekroczyłoby kosztów doręczenia (które w 2015 r. wynoszą 6,10 zł) nie ma zastosowania w przypadku dokonywania zmiany decyzji w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy, w trybie art. 254 Ordynacji podatkowej.

Zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego

NSA nie ma wątpliwości: jeżeli podatek ma być pobrany po 5 latach, to nie wystarczy postawić jakiekogokolwiek zarzutu o przestępstwo skarbowe. Ale bój o ograniczenie praw fiskusa jeszcze się nie zakończył.

Łagodna, nieformalna korespondencja z podatnikiem jest skuteczna

7 lipca 2015 r. w Ministerstwie Finansów, zespół Banku Światowego zaprezentował wstępne wyniki badania pilotażowego pt. „Wpływ zachowań behawioralnych na poprawę dobrowolności wypełniania zobowiązań podatkowych w Polsce". Był to pierwszy w Polsce pilotaż opierający się na dokonaniach ekonomii behawioralnej przeprowadzony w sposób randomizowany (randomized controlled trial).

Kilka krajów wypadło z listy rajów podatkowych

Kilka krajów, głównie z rejonu Karaibów, ale także Gibraltar zostało skreślonych z listy rajów podatkowych. Transakcje z podmiotami zarejestrowanymi w nich nie powinny już budzić takich podejrzeń fiskusa, jak do tej pory.

Zabezpieczanie zobowiązań i zaległości podatkowych - zmiany od 2016 roku

Organy podatkowe będą mogły od 2016 roku plombować maszyny i samochody od razu przy doręczaniu decyzji o zabezpieczeniu ewentualnych zaległości podatkowych. Liczą na efekt zaskoczenia. Organy będą też mogły szybciej występować o zajęcie środków na koncie podatnika lub wnioskować do sądu o zabezpieczenie hipoteczne.

W sprawie WGI zignorowano tropy prowadzące do rajów podatkowych

W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.

Skrócenie listy rajów podatkowych od 19 maja 2015 r.

Niedawne skrócenie listy tzw. rajów podatkowych o siedem takich obszarów oznacza m.in. zmniejszenie liczby podmiotów podlegających regulacjom ws. opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, tzw. CFC – wskazuje ekspert z Kancelarii SPCG. Chodzi o wejście w życie 19 maja 2015 r. dwóch rozporządzeń ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r. ws. określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. rajów podatkowych) - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odpowiedzialność członków zarządu za zobowiązania podatkowe - wniosek u upadłość

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie obowiązek zgromadzenia dodatkowych dokumentów nie wyklucza uznania, że złożenie wniosku o upadłość spółki nastąpiło „we właściwym czasie” zgodnie z art. 116 ordynacji podatkowej.

Opodatkowanie kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie nowe zasady opodatkowania kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC). Raje podatkowe staną się przez to mniej atrakcyjne.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

9 grudnia 2014 r. Rada do spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) przyjęła dyrektywę dotyczącą automatycznej wymiany informacji w zakresie podatków. Zasadniczym celem nowej dyrektywy jest uniemożliwienie ukrywania kapitału za granicą lub aktywów, od których należny jest podatek oraz poprawa skuteczności poboru podatków.

MF nie może oszacować skali transferów do rajów podatkowych

Oszacowanie skali transferów do rajów podatkowych, jakich dokonują polskie firmy, jest w tej chwili niewykonalne. Podatnicy stosują bowiem zbyt skomplikowane i różnorodne mechanizmy w kontaktach z zagranicznymi podmiotami, podaje Ministerstwo Finansów.

Obowiązek podatkowy i powstanie zobowiązania podatkowego

Dla większości przedsiębiorców, obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe - są terminami zamiennymi. W ogólnym rozrachunku, podmiot prowadzący działalność gospodarczą ocenia skutek jakim jest obowiązek płatności określonej kwoty, w wyznaczonym terminie na rzecz konkretnego organu państwa.

Większa kontrola transakcji między podmiotami powiązanymi

Ministerstwo Finansów bardziej szczegółowo zbada, czy transakcje i zmiany organizacyjne w ramach jednej grupy mają uzasadnienie biznesowe, czy służą jedynie korzyści podatkowej. Najbardziej narażone na kontrolę są firmy, które dokonują transakcji z podmiotami zagranicznymi, w szczególności mającymi siedzibę lub zarząd w krajach, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe niż w Polsce.

Dochody zagranicznych spółek kontrolowanych - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać regulacje uniemożliwiające firmom wyprowadzanie zysków do rajów podatkowych. Istotą zmian (w ustawie o CIT i PIT) jest uwzględnienie w dodatkowym zeznaniu podatkowym dochodów zagranicznych kontrolowanych spółek (CFC) i opodatkowanie ich 19-proc. podatkiem.

Opodatkowanie w CIT kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) od 1 stycznia 2015 r.

Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy, która zakłada wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. regulacji uniemożliwiających firmom wyprowadzanie zysków do rajów podatkowych. Istotą zmian jest uwzględnienie w dodatkowym zeznaniu podatkowym dochodów zagranicznych kontrolowanych spółek (CFC) i opodatkowanie ich 19-proc. podatkiem.

Kto może odczuć wejście w życie przepisów o CFC?

Ostatnio głośno komentowana jest nowelizacja przepisów ustawy o CIT i PIT wprowadzająca regulację dotyczącą opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC) jak również kwestie związane z terminem wejścia jej w życie. Celem wprowadzenia regulacji jest uszczelnienie systemu podatkowego.

Ustawa o rajach podatkowych od 1 stycznia 2015 r.

Na początku 2015 r. wejdzie w życie ustawa o rajach podatkowych, jeśli zostanie opublikowana do końca listopada z miesięcznym vacatio legis. Ustawa ma nałożyć 19-proc. obowiązek podatkowy w Polsce na dochody z zagranicznych spółek kontrolowanych, o ile polska firma ma ponad 25 proc. udziałów w podmiocie z zagranicy. Będzie to obowiązywało wtedy, gdy zagraniczne podatki są o co najmniej 25 proc. niższe, a do tego kontrolowana spółka nie prowadzi na zagranicznym rynku działalności rzeczywistej.

Odpowiedzialność za długi spadkowe – zmiany od 2015 roku

12 sierpnia 2014 r. rząd przyjął projekt nowelizacji kodeksu cywilnego w zakresie odpowiedzialności za długi zmarłego (spadkodawcy). Wprowadzona ma zostać zasada odpowiedzialności za długi spadkowe z tzw. dobrodziejstwem inwentarza (tj. do wysokości wartości aktywów), w miejsce obowiązującej obecnie zasady odpowiedzialności nieograniczonej. Zasady te mają również decydujące znaczenie przy odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe spadkodawcy.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym

Zgodnie z senackim projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej przedawnienie zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym będzie od 2015 roku następowało na takich samych zasadach, jak w przypadku pozostałych zobowiązań podatkowych.

Optymalizacja podatkowa dzięki spółkom na Guernsey

Na wyspie Guernsey obowiązuje nowa ustawa o spółkach LPP (limited liability partnership), która daje unikalne możliwości optymalizacji podatkowej. Jakie korzyści podatkowe może odnieść polska firma stając się wspólnikiem spółki na Guernsey?

Usługi świadczone przez kontrahenta z tzw. raju podatkowego – podatek u źródła

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r. zawiera listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uznanie kontrahenta podatnika za kraj stosujący szkodliwą konkurencje podatkową rodzi negatywne konsekwencje dla podatników na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych

Projekt opodatkowania dochodów osiąganych przez zagraniczne spółki kontrolowane, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, ma na celu zamknięcie drogi do optymalizacji podatkowej poprzez tworzenie spółek w tzw. rajach podatkowych.

Skarbówka wystawiła mandaty na 5 mln zł

W ramach zimowej akcji "Weź Paragon" urzędnicy kontroli skarbowej wystawili ponad 18 tysięcy mandatów na łączną kwotę blisko 5 milionów złotych. Głównym celem akcji było sprawdzenie czy przedsiębiorcy wydają dokument zakupu swoim klientom.

REKLAMA