REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mechanizm unikania płacenia podatku VAT

Mechanizm unikania płacenia podatku od towarów i usług często polega na zakupie towaru w jednym z krajów członkowskich UE, a następnie sprzedaży go dystrybutorowi (zwanemu „słupem”). Sprzedawcy nie odprowadzają podatku VAT do urzędu skarbowego, a współpracujące z nimi „słupy” po dokonanej transakcji mogą ubiegać się o zwrot nigdy nie wpłaconego podatku VAT z urzędu skarbowego, np. w przypadku zadeklarowania sprzedaży towarów za granicę.

Odliczanie 50 proc. VAT od samochodów do 31 grudnia 2019 r.

Ministerstwo Finansów wystąpiło do Komisji Europejskiej o wydłużenie do 31 grudnia 2019 r. obecnego systemu odliczania VAT od samochodów osobowych. MF zapowiada również utworzenie Centralnego Rejestru Faktur.

Bezpieczeństwo w e-fakturowaniu

Elektroniczne dokumenty, jak już wielokrotnie zauważaliśmy, to nieunikniona przyszłość: coraz częściej same pliki oraz systemy generujące lub analizujące e-dokumenty będą wypierać klasyczną kulturę papieru.

Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

W przypadku, gdy z faktury nie wynika jednoznacznie, w jakim okresie na rzecz podatnika świadczona jest usługa, nie ma on prawa do odliczenia VAT – wyjaśniła rzecznik generalna TSUE.

REKLAMA

Jak wystawiać zbiorcze faktury korygujące, dokumentujące rabat za osiągnięte obroty

Postanowiliśmy przyznać naszemu kontrahentowi rabat ze względu na osiągnięte obroty. Czy w takiej sytuacji możemy wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

Zbiorcze faktury korygujące dokumentujące rabaty

Podatnik VAT może udokumentować przyznawane współpracującym firmom premie pieniężne (rabaty) za pomocą zbiorczych korekt, jeżeli dany rabat był udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów zrealizowanych w danym okresie na rzecz konkretnego nabywcy.

Jak dokonać wyceny towarów na dzień bilansowy

Jesteśmy hurtownią, która część zakupionych towarów musi długo magazynować przed sprzedażą. W związku z tym ponosimy koszty takiego magazynowania. W 2015 r. musieliśmy zaciągnąć kredyt bankowy na pokrycie kosztów zakupu i magazynowania. W jaki sposób powinniśmy wycenić towary na dzień bilansowy?

Zmiana nazwy nabywcy na fakturze tylko w formie faktury korygującej

Jeżeli nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Jednak wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

REKLAMA

Rozliczenie VAT z tytułu WNT - faktura wystawiona przed dostawą towaru

Przy rozliczaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) podatnik zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres podatnik może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast wystawienie faktury przed dostawą towaru oznacza kłopoty z rozliczeniem WNT.

Dofinansowanie do wypoczynku w księgach rachunkowych

Dzieci pracowników otrzymują dofinansowanie do wypoczynku zimowego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W jaki sposób takie dofinansowanie ująć w księgach rachunkowych?

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

Prowadzę sklep internetowy. Każdą sprzedaż dokumentuję fakturą, którą wysyłam razem z towarem. Gdy następuje zwrot towarów lub nabywca nie odbierze przesyłki, wystawiam fakturę korygującą. Nie zawsze kupujący potwierdza otrzymanie faktury korygującej. Czy mogę przyjąć, że skoro e-mail nie wrócił, to kupujący otrzymał fakturę korygującą?

Centralny rejestr faktur – ile będzie kosztować ten nonsens?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego centralny rejestr faktur niczego dobrego nie przyniesie, a stworzy wiele nowych zagrożeń. Przy pomocy centralnego rejestru faktur będzie np. można zniszczyć każdego przeciwnika. Jak? Bardzo prosto: rejestruje się zupełnie legalną firmę o tej samej nazwie co konkurent, która następnie wystawia tysiące fałszywych faktur i wprowadza je do rejestru (legalnie). Zanim pokrzywdzony wyjaśni, że nie jest wielbłądem, może nie przetrwać najazdu policji i służb skarbowych. Według profesora Modzelewskiego nie mając wiarygodnego wykazu podatników, nie można tworzyć rejestru faktur, bo mnożyć to będzie kolejne fikcje.

Reklama internetowa (Google AdWords, Facebook) - fakturowanie, księgowanie i rozliczanie VAT

Usługi świadczone przez Google AdWords lub Facebook służą promocji działalności reklamodawców i przyczyniania się do zwiększenia grona klientów. Każda z tych firm posiada swoją siedzibę na terenie Irlandii dlatego też faktury wystawiane przez te firmy, nieco różnią się w sposobie ich ujmowania w rozliczeniach księgowych od faktur krajowych. Ekspertka z ifirma.pl omawia obowiązek rejestracji do VAT-UE, zawartość i sposób księgowania tych faktur.

Jak wprowadzić zmiany w polityce rachunkowości

Początek roku to moment, kiedy do polityki rachunkowości należy wprowadzić zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz te, które zdaniem kierownictwa jednostki mogą się przyczynić do lepszego odzwierciedlenia w księgach i sprawozdaniu finansowym sytuacji jednostki.

Ustalanie i ewidencja księgowa świadczenia urlopowego

Pracownicy chcą skorzystać z dwutygodniowych urlopów. Firma zatrudnia mniej niż 20 osób i nie tworzy funduszu socjalnego. Czy powinna wypłacić świadczenie urlopowe? Jeśli tak, to jak je zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów dla organizacji pozarządowych i stowarzyszeń

Niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2016 r. mają możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast dotychczasowej ewidencji rachunkowej. Jakie wymagania muszą spełniać jednostki, by móc skorzystać z uproszczonej ewidencji? Jak prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów?

Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej

Z powodu błędu w systemie księgowym spółka wystawiła faktury VAT z zastosowaniem błędnej stawki podatku VAT. Tym samym spółka zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do kilkuset dostaw towarów w celu skorygowania tej pomyłki. Czy w takiej sytuacji spółce przysługiwać będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej?

Nota księgowa jest jak faktura - dokumentowanie rabatu

W wyroku z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. akt I FSK 1281/14) Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości, które pojawiały się podczas rozliczania podatku VAT przy otrzymaniu rabatu pośredniego.

Zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej w 2016 r.

W 2016 r. stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ustalona została w wysokości 1 zł na 1 litr oleju. Jak wygląda procedura ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego od paliwa rolniczego w 2016 r.?

Jak zaksięgować zepsute oraz zniszczone zapasy

Firma posiada w magazynie materiały, których ewidencja prowadzona jest według cen zakupu. Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji okazało się, że niektóre z nich są uszkodzone. Co należy zrobić i jak prawidłowo zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Założenie wspólnej działalności gospodarczej przez obywateli UE

W państwach należących do Unii Europejskiej obowiązują wewnętrzne zasady zalegalizowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Swoboda prowadzenia działalności na terenie całej UE jest jednym z fundamentów Wspólnoty. Dlatego też brak obywatelstwa polskiego nie może być dla obcokrajowca przeszkodą rozpoczęcia swojego biznesu w Polsce. Nie oznacza to jednak, że każdy cudzoziemiec może być przedsiębiorcą w naszym kraju. Jakie kroki musi zatem podjąć cudzoziemiec, aby rozpocząć prowadzenie legalnej firmy w Polsce lub wspólnie z obywatelem polskim?

Umowa sponsoringu - ewidencja w księgach rachunkowych

Firma zastanawia się nad propozycją zawarcia umowy sponsoringu - czy w ramach takiej umowy przekazać pieniądze, czy towary. W zamian logo spółki byłoby umieszczone w widocznych miejscach (na plakatach, ulotkach reklamowych). Na czym polega umowa sponsoringu? Jak ją prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

E-faktura – korzyści i wyzwania

Rynek faktury elektronicznej rośnie na całym świecie. Zgodnie z prognozą firmy Billentis zawartą w raporcie zatytułowanym E-Invoicing/E-Billing – entering new era 2015, spośród 500 miliardów faktur wymienianych na całym świecie w 2015 roku blisko 42 miliardy będą to faktury elektroniczne. Raport przewiduje, że w ciągu następnych pięciu lat roczna stopa stałego wzrostu powinna wynosić 10-20%. Ten szacunek pozostaje w zgodzie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie European E-Invoicing Service Providers Association, które ogłosiło że porównując dane z 2013 i 2014 roku roczny wzrost liczby faktur elektronicznych wyniósł 17%. Wyzwania stojące przed rynkiem e-faktur omawia Bartłomiej Wójtowicz - Product Manager, Comarch EDI.

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór gotówki w kasie

Przeprowadzona inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie wykazała niedobór gotówki z winy kasjera. Kierownik jednostki podjął decyzję o potrąceniu niedoboru z wynagrodzenia. Jak prawidłowo zaksięgować taką operację?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Jak inwentaryzować i ująć w bilansie rozliczenia międzyokresowe

Na dzień bilansowy wszystkie tytuły czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów powinny zostać zinwentaryzowane w drodze weryfikacji. W bilansie czynne rozliczenia kosztów ujmiemy w pozycji B.IV. aktywów jako Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Jeśli dany koszt przekracza okres 12 miesięcy liczony od dnia bilansowego, to koszty podlegające aktywowaniu po dniu bilansowym należy ująć w pozycji A.V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Od 2016 r. niektóre jednostki non profit mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości

Od 2016 roku przewidziano kolejne uproszczenia dla jednostek nieprowadzących działalności, określanych jako jednostki mikro non profit. Obecnie niektóre jednostki mogą zrezygnować z pełnej rachunkowości. W zamian jednak zobowiązano je do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Jest ona zbliżona do PKPiR.

Inwentaryzacji drogą spisu z natury - projekt Komitetu Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) przekazał do publicznej dyskusji projekt stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Uwag i komentarze do projektu można składać w terminie do dnia 31 stycznia 2016 r.

Jak wycenić rozrachunki z zagranicznym kontrahentem na dzień bilansowy

Spółka sprzedała w grudniu wyroby gotowe dostawcy z Francji. Do końca roku nie otrzyma jednak zapłaty, bo termin przypada dopiero w styczniu 2016 r. Również w grudniu zakupiła towary od kontrahenta z Niemiec. Zapłata za towary nastąpi w styczniu. W jaki sposób spółka ma wycenić rozrachunki z zagranicznym kontrahentem na dzień bilansowy?

Jak ująć w księgach rachunkowych usługi w toku na koniec roku obrotowego

Spółka z o.o. zajmuje się usługami informatycznymi. Na koniec 2015 r. jest w trakcie realizacji prac, których zakończenie i sprzedaż nastąpi dopiero w kwietniu 2016 r. W bieżącym roku zostały poniesione znaczne koszty dotyczące przychodów, które spółka osiągnie dopiero w roku kolejnym. Jak poprawnie wykazać tę transakcję w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym jednostki?

Kiedy można odmówić wystawienia noty korygującej?

Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury. Zatem, notę korygującą wystawia się w sytuacji gdy faktura lub faktura korygująca zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, lecz tylko wtedy jeśli są wadliwości mniejszej wagi. W związku z tym w sytuacji, gdy na fakturze otrzymanej od dostawcy towaru, bądź świadczącego usługę – obok imienia i nazwiska podatnika i jego numeru identyfikacji podatkowej widnieją błędne dane adresowe, to zainteresowany może wystawić taką notę korygującą, która skoryguje adres widniejący na otrzymanej fakturze, ale także może odmówić wystawienia noty korygującej.

Rezygnacja z bilansowej metody rozliczania różnic kursowych do 31 grudnia

Podatnicy w terminie do 31 grudnia 2015 r. muszą poinformować o rezygnacji z ustalania różnic kursowych na podstawie przepisów o rachunkowości. Zawiadomienie należy przekazać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach

Nowe zasady wydawania przez biegłych rewidentów opinii do sprawozdań finansowych, wprowadzone nowelizacją ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r., będą miały zastosowanie dopiero do raportów za 2016 rok. Tak wynika z pisma Ministerstwa Finansów do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Inwentaryzacja metodą porównania danych ksiąg rachunkowych

Czy w przypadku dokonywania inwentaryzacji metodą porównania danych zawartych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości objętych nią składników, określoną w art.26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, możliwym terminem jej przeprowadzenia jest jedynie ostatni dzień roku obrotowego?

Małe jednostki mogą sporządzać uproszczone sprawozdania finansowe już za rok 2015

Przepisy znowelizowanej ustawy o rachunkowości, w zakresie uproszczeń sprawozdań finansowych, będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2016 r. lub po tej dacie, z możliwością wcześniejszego zastosowania do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy, czyli za rok 2015.

Księgowe ujęcie uprawnień do emisji gazów cieplarnianych

W związku ze zmianami w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych Komitet Standardów Rachunkowości podjął uchwałę przyjmującą zmiany w zakresie księgowego ujęcia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Komitet zaleca zastosowanie zmienionego stanowiska przy sporządzaniu sprawozdań finansowych już za 2015 r.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Kupujemy pakiety medyczne dla pracowników, którzy partycypują w kosztach na podstawie zapisów w układzie zbiorowym pracy. Czy część pokrywana przez pracowników stanowi dla spółki przychód, czy może zmniejsza koszt świadczenia wykazany w księgach rachunkowych?

IFK poleca: Będzie powrót samochodów z kratką?

W 2016 r. planowane jest wprowadzenie nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Jej projekt przewiduje modyfikację dotychczasowych zasad rozliczeń. Zmianie mają ulec zasady wystawiania faktur VAT, odliczania VAT od samochodów, czy też terminy zwrotu VAT.

Jak przygotować się do inwentaryzacji

Wielkimi krokami zbliża się ostatni dzień roku obrotowego. Jak corocznie, znaczna część przedsiębiorców zaczyna myśleć o przeprowadzeniu inwentaryzacji na jego zakończenie. Nie jest ona wyłącznie obowiązkiem wynikającym z Ustawy o rachunkowości, lecz również realizacją jej naczelnej zasady – przedstawienia wiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa oraz dokonania wewnętrznej kontroli jednostki. O czym warto pamiętać, przygotowując się do inwentaryzacji?

Standardy rachunkowości domów maklerskich

Od 1 grudnia 2015 r. zmienił się sposób prezentowania danych w sprawozdaniu finansowym domów maklerskich. Nie będą już oddzielnie wykazywane zyski i straty nadzwyczajne. Zaś do aktywów bilansu trafiły informacje o akcjach własnych i należnych wpłatach na kapitał.

Rok obrotowy inny niż kalendarzowy a sprawozdanie finansowe

Jesteśmy spółką z o.o., której rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym (trwa od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku). Czy po ostatniej zmianie ustawy o rachunkowości wprowadzającej nowy układ sporządzania sprawozdania finansowego musimy już na dzień 31 marca 2016 r. sporządzać sprawozdanie finansowe według nowych zasad?

Kiedy można anulować fakturę, a kiedy należy wystawić korektę

Sprzedawca może anulować fakturę, jeśli dochodzi do kradzieży dostawy wysłanej do klienta lub klient odmawia jej przyjęcia. Sprzedawca musi jednak posiadać zarówno oryginał, jak i kopię faktury. Natomiast jeżeli uwzględnił ją już w złożonej deklaracji, musi wystawić korektę.

Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach wartość sprzedawanych w aptece leków podlegających refundacji z NFZ - w momencie sprzedaży czy wpływu na rachunek bankowy? A jeśli dopiero w momencie refundacji, to kiedy podlega ona VAT?

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Nowe regulacje, które wprowadziła nowelizacja ustawy o rachunkowości z 23 lipca br., należy zastosować do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy zaczynający się 1 stycznia 2016 r. lub po tej dacie. Jednak pod pewnymi warunkami jej przepisy można wykorzystać już wcześniej.

Jak obciążyć podwykonawcę kosztami ubezpieczenia - refaktura, faktura ZW, czy nota obciążeniowa

Jako wykonawca inwestycji zostałem obciążony przez inwestora kosztami polisy ubezpieczeniowej na podstawie faktury ze stawką „ZW”. Z kolei ja zawarłem odrębną polisę i ubezpieczyłem podwykonawcę. Czy chcąc przenieść na podwykonawcę koszty polisy poprzez ich refakturowanie, mogę zastosować stawkę „ZW”? Czy bezpieczniej wystąpić o zwrot kosztów, wystawiając notę obciążeniową?

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika w księgach rachunkowych

O zwrot kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika będzie mógł się ubiegać od nowego roku pracodawca, który zatrudni skierowanego przez urząd pracy bezrobotnego do 30. roku życia. Sposób ujęcia w księgach będzie zależał od momentu otrzymania środków pieniężnych.

Faktura 3.0 – nowy wymiar dokumentu

Od lat poprzez określenie „faktura elektroniczna”, lub „e-faktura” najczęściej zwykliśmy rozumieć plik cyfrowy (przeważnie PDF) będący niczym innym jak „obrazem” zwykłej faktury papierowej. Rozwiązanie wygodne, proste (i tańsze) w przechowywaniu, łatwe do wysyłki. Ale jak to zwykle bywa z pochłaniającą nasze czasy nowoczesnością – to co nowoczesne wczoraj i dzisiaj, zanim się obejrzymy trafi do muzeum. Tak będzie również z fakturami w PDFie. Nadchodzi epoka faktur 3.0 – dokumentów inteligentnych.

Czy osoba materialnie odpowiedzialna może być powołana do zespołu spisowego

Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej chce powołać osobę odpowiedzialną materialnie na członka zespołu spisowego. Czy będzie to zgodne z zasadami?

Kto w danej jednostce może ponosić odpowiedzialność za spis z natury

Czy kierownik jednostki może scedować zapisem w instrukcji odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury na inną osobę, na przykład na głównego księgowego?

Jak i dla kogo przeprowadzić szkolenie przed inwentaryzacją

Z ustawy o rachunkowości wynika jedynie obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji. A w naszej jednostce zapisano w instrukcji inwentaryzacyjnej, że obowiązkowo musi być przeprowadzane szkolenie przed inwentaryzacją. Czy jest to prawidłowe?

REKLAMA