Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.
Zgodnie z przepisami podatkowymi działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej, które służą m.in profilaktyce zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej, jest zwolniona z obowiązku odprowadzania podatku VAT. Czy można zatem uznać, że usługi psychologa, który orzeka o zdolności do wykonywania określonej pracy, będą służyły wskazanemu celowi?
Pojęcie „pustej faktury” odnosi się do sytuacji, w której podatnik wystawi fakturę VAT, która nie odzwierciedla stanu faktycznego. Będzie to miało miejsce, gdy podatnik na fakturze wykaże dostawę towarów, bądź usługę, której nigdy nie było. Pomimo, że podatek wykazany w fakturze zostanie zaewidencjonowany, uwzględniony w deklaracji VAT-7 i zapłacony, organ skarbowy, który ujawni tego rodzaju nieprawidłowość, dokona korekty złożonego rozliczenia.
Z chwilą śmierci ustaje też byt podatkowy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Gdy wśród osób będących w kręgu dziedziczenia znajdzie się jedna, która podejmie decyzję dotyczącą kontynuowania działalności po zmarłym, może powstać pytanie o zakres przejmowanych praw i obowiązków. Jak bowiem należy zakwalifikować prawo do odliczenia podatku, które nabył spadkodawca w trakcie prowadzonej działalności, a którego nie zrealizował. Czy w takiej sytuacji osoba, która zdecyduje się na dalsze prowadzenie działalności po zmarłym „skorzysta” z prawa odliczenia kwoty podatku po poprzedniku?
Za terminowe regulowanie faktur (w ciągu 14 dni od dnia wystawienia faktury) udzielamy 3% skonta. Faktury wystawiamy od razu na kwotę udzielonego rabatu. Gdy nabywca nie spełni warunku, wystawiamy fakturę korygującą zwiększającą VAT. W trakcie kontroli urząd zakwestionował takie postępowanie, uznając, że powinniśmy wystawić fakturę bez rabatu, a następnie, gdy nabywca zapłaci w terminie, wystawić korektę, a nie odwrotnie. Czy urząd ma rację?