Podatnik wykonuje usługę transportową na rzecz polskiego zleceniodawcy. Usługa polega na przewozie towarów z Łotwy do Polski. Zleceniodawca przysyła podatnikowi kopię dokumentu SAD i składa oświadczenie, że towar został zakupiony od kontrahenta ze Szwajcarii, który jest importerem bawełny z Azji, którą dostarcza do magazynów na Łotwie, skąd z kolei następuje odbiór towaru przez zleceniodawcę. Czy ta usługa transportowa jest wewnątrzwspólnotową usługą transportową, czy też jest to część usługi transportu międzynarodowego? Jaką fakturę (z jaką stawką) powinien wystawić podatnik? Jaką fakturę powinien wystawić na rzecz podatnika podwykonawca, któremu podatnik zlecił wykonanie tego przewozu?
Prowadzę spedycję międzynarodową. Od 1 stycznia br. w Niemczech wprowadzono opłaty za autostrady, tzw. maut. Klient niemiecki zażyczył sobie, aby na fakturze za transport osobno uwzględnić fracht, a osobno opłatę za autostrady. Z kolei ja otrzymuję od przewoźnika fakturę, w której jest wyszczególniona tylko cena za transport. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że nie mogę na fakturze ująć pozycji pt. "opłata za autostradę", ponieważ nie pobieram takich opłat (nie jestem do tego uprawniony). Jak powinienem wykazać na fakturze tę pozycję?
Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych (Rb-27S) oraz wydatków budżetowych (Rb-28S) sporządza się jako sprawozdanie miesięczne za grudzień (w zakresie planu i wykonania) oraz za rok (w pełnym zakresie). W związku z tym, że w pewnych okolicznościach mogą nastąpić różnice w wartościach wykazanych w sprawozdaniu jednostkowym i zbiorczym, powstaje następujący problem: niewątpliwie w ewidencji księgowej należy ująć sprawozdanie roczne, ale co zrobić ze sprawozdaniem miesięcznym, jeżeli:- jest ono prawidłowe - czy zaznaczyć jedynie, iż zostało ono złożone?- jest ono nieprawidłowe - czy należy je wówczas skorygować, do stanu ze sprawozdania rocznego, i również zaznaczyć informację o złożeniu i jego, i korekty?
W październiku 2004 r. zakupiliśmy środek trwały (urządzenie techniczne), który wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i rozpoczęliśmy jego eksploatację. W miesiącu tym dokonaliśmy 30-proc. odpisu amortyzacyjnego według metody dla fabrycznie nowych środków trwałych. Niestety, jeszcze w październiku urządzenie zepsuło się. Po dwóch naprawach, które praktycznie wykluczyły użytkowanie tego środka trwałego, otrzymaliśmy w ramach gwarancji nowy egzemplarz takiego samego urządzenia, którego użytkowanie rozpoczęliśmy w grudniu. Czy w tych okolicznościach mieliśmy prawo dokonać 30-proc. odpisu amortyzacyjnego w październiku?
Zarówno Izba Skarbowa w Warszawie, jak i resort finansów są zdania, że zbierane przez fundacje środki na leczenie dzieci nie stanowią u rodziców tych dzieci przychodu w momencie ich wydatkowania. Ministerstwo zastrzega jednak, że to, czy podatku na pewno nie będzie, zależy od treści umowy zawieranej przez fundacje.