REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd Skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skutki zastosowania się podatnika do interpretacji indywidualnej, która uległa zmianie


Zgodnie z obowiązującymi przepisami ordynacji podatkowej (art. 14b) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (tzw. interpretacja indywidualna). Niestety różne sytuacje, np. zmiany w prawie powodują, że wydana indywidualna interpretacja traci swoją aktualność, może również zaistnieć sytuacja, że wydana interpretacja z jakiegoś powodu będzie nieprawidłowa.

Czy podatnik może wybrać miesięczny lub kwartalny okres składania deklaracji?


Przepis art. 99 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne. Jedynie, mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, oraz podatnicy wykonujący wyłącznie czynności wymienione w art. 43 ust. 3 mogą składać deklaracje podatkowe za okresy kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego.

Jakim numerem NIP podatnik posługuje się w transakcjach unijnych


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, którego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Wynajem pokoi gościnnych a właściwość urzędu skarbowego

Prowadzę działalność opodatkowaną kartą podatkową, którą odprowadzam do Urzędu Skarbowego w mieście Z, z wynajmu pokoi gościnnych. W pozostałym czasie przebywam w mieście X odbieram telefony i pocztę elektroniczną od Biur Turystycznych zainteresowanych moją ofertą wczasową. W mieście X też przygotowuję foldery na targi turystyczne oraz dokonuję rezerwacji wczasów dla zainteresowanych osób”. Który zatem urząd skarbowy jest właściwy dla rozliczania w zakresie podatku VAT?

Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy w zakresie identyfikacji podatkowej?


Odpowiadając na to pytanie , należy wskazać , że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) tejże ewidencji dokonują naczelnicy urzędów skarbowych. W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług.

Rozliczenie podatku od towarów i uslug


Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy dla Spółki w zakresie podatku od towarów i usług?

Właściwość miejscowa organu podatkowego


Gdzie Podatnik obowiązany jest do złożenia rozliczenia rocznego ze swoich dochodów oraz gdzie powinien być rozliczany podatek od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?

Przepadek mienia w postępowaniu karnym skarbowym - wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Dwuletni termin na dochodzenie roszczenia z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia związanego z orzeczeniem przepadku przedmiotów w postępowaniu karnoskarbowym jest niezgodny z konstytucją. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 maja 2010 r. (sygn. SK 50/08)

Odpowiedzialność karno-skarbowa podatników za nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania czy niezłożenie deklaracji

Ustawodawca mając na uwadze uchylanie się podatników o obowiązku opodatkowania ustanowił w kodeksie karno-skarbowym przepis z art. 54. Przepis ten stanowi, że podatnik uchylający się od opodatkowania poprzez nie ujawnienie właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie złożeniu deklaracji naraża podatek na uszczuplenie, podlega określonym sankcjom. Na pierwszy rzut oka prezentowany przepis nie budzi wątpliwości. Jednakże istnieje wiele, bardzo istotnych kwestii, które nie wynikają z literalnego brzmienia artykułu.

Jak rozliczyć wynagrodzenie płatnika w podatkach dochodowych i VAT

Ordynacja podatkowa określa zasadę, że, płatnik każdego podatku ma prawo do wynagrodzenia (0,3% kwoty naliczonych, pobranych i wpłaconych podatków) z tytułu spełniania ustawowych obowiązków obliczania, pobierania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa. Czasem powstają wątpliwości jak trzeba rozliczyć to wynagrodzenie.

Dzień wolny od pracy a obliczenie terminu podatkowego

Zgodnie z art. 12 § 5 ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Wpływ zmiany adresu poczty elektronicznej strony na postępowanie podatkowe

W dobie komputeryzacji coraz więcej spraw również urzędowych załatwiamy drogą elektroniczną. Również tą drogą możemy otrzymywać pisma urzędowe. Dotyczy to np. toczącego się postępowania podatkowego. Jeżeli jednak w trakcie takiego postępowanie podatnik będący jego stroną zmieni adres poczty elektronicznej wskazany urzędowi skarbowemu jako adres do korespondencji, ma obowiązek powiadomienia organu o tej zmianie.

Odwołanie od decyzji podatkowej - nowe obowiązki organów podatkowych

Z dniem 10 maja 2010 r. wchodzi w życie kolejna już zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, która tym razem wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników, a więc tej „słabszej” strony postępowań podatkowych – zmianę tą zawiera ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 57, poz. 355).

Dłuższy czas oczekiwania na świadectwo upoważnionego przedsiębiorcy UE

Od roku 2008 podmioty mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej mogą ubiegać się o uzyskanie świadectwa AEO, tj. o nabycie statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Ale niestety od 2010 roku przedsiębiorcy muszą czekać dłużej na to świadectwo (nawet do 180 dni od złożenia wniosku).

Nikt nie spodziewa się kontroli skarbowej

Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zatwierdził najważniejsze zadania dla urzędów kontroli skarbowej na rok 2011, które są niemal identyczne z tymi z 2010 roku. Okazuje się, że przez ostatnie lata nie zmieniają się dziedziny, w których jest najwięcej kosztownych dla budżetu państwa naruszeń prawa podatkowego.

Opinia urzędu skarbowego również do podatnika?

W przypadku odwołań od decyzji podatkowych urzędów skarbowych, opinia przekazywana jest wyłącznie do organu odwoławczego. Sytuację to ma zmienić przygotowywany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Co oznacza stwierdzenie trwałości decyzji ostatecznych

W postępowaniu podatkowym obowiązuje zasada trwałości decyzji ostatecznych. Oznacza to, że decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne.

Co oznacza dla podatnika zasada dwuinstancyjności postępowania podatkowego

Przepis art. 127 ordynacji podatkowej określa jedną z zasad postępowania podatkowego, która brzmi: Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Zasada ta ma ogromne znaczenie dla podatnika, którego sprawa rozstrzygana jest przez organy podatkowe. Dwuinstancyjność postępowania daje szansę podatnikowi na dwukrotne rozstrzygnięcie sprawy, w dwóch organach - pierwszej i drugiej instancji.

Jakie znaczenie dla podatnika ma zasada czynnego udziału w postępowaniu podatkowym

Czynny udział podatnika w postępowaniu podatkowym, to jeden z istotniejszych elementów tego postępowania. Artykuł 123 ordynacji podatkowej wyraźnie stwierdza, że organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Terminy wynikające z przepisów o VAT - część I

Każdy przedsiębiorca musi brać pod uwagę, że podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Przepisy o tym podatku nakładają wiele obowiązków i wyznaczają terminy na ich wykonanie. Dotrzymanie terminów jest nie tylko konieczne z uwagi na przepisy karno-skarbowe, które przewidują karę za ich przekroczenie. Czasem dotrzymanie terminu po prostu się opłaca. Czasem skorzystanie z możliwości przesunięcia terminu się opłaca. Dlatego tak ważna jest znajomość terminów wynikających z ustawy i rozporządzeń dotyczących tego podatku.

Skutki prawne decyzji podatkowych

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wykonaniu co do zasady podlegają decyzje ostateczne, a decyzje nieostateczne tylko wtedy, gdy został im nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Nowe zasady uwierzytelniania dokumentów od 1 stycznia 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. zaczną obowiązywać nowe zasady poświadczania pełnomocnictw oraz uwierzytelniania dokumentów składanych w toku postępowań administracyjnych lub sądowych (administracyjnych i cywilnych). Zmiany te niesie ustawa z 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U. Nr 216, poz. 1676).

Odpowiedzialność członków zarządu za zaległości podatkowe spółki z o.o.

Członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (również spółki akcyjnej) odpowiadają zasadniczo za jej niezapłacone podatki jeżeli nie można ich wyegzekwować od samej spółki. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego organ podatkowy ma obowiązek prowadzić postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki z o.o. wobec wszystkich członków zarządu mogących ponosić taką odpowiedzialność (czyli będących w zarządzie w danym okresie), a nie tylko wobec niektórych z nich.

Najlepsze urzędy skarbowe w Polsce

Sprawdź, czy Twój urząd skarbowy znalazł się na liście najlepszych w V rankingu urzędów skarbowych Gazety Prawnej. Badano skuteczność i efektywność urzędów w czterech "kategoriach wagowych".

Nadpłata podatku

Definicję nadpłaty w prawie podatkowym znajdziemy w art. 72 § 1 ordynacji podatkowej.

Informacje podatkowe - nowości od 2010 roku

Od 1 stycznia 2010 zmienią się zasady przygotowywania informacji podatkowych ORD-U, ORD-TK, ORD-W. Od tej daty wartości limitów wyrażone w euro przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zawarto umowę. I tak samo przelicza się wartości zobowiązań lub należności, wyrażone w walucie obcej.

Czy kontrola skarbowa musi respektować limity czasu kontroli przedsiębiorców

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej ustalono roczne limity czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy. Przykładowo w jednym roku kalendarzowym mikroprzedsiębiorca nie może być kontrolowany dłużej niż 12 dni robocze, mały przedsiębiorca dłużej niż 18 dni, a średni nie dłużej niż 24 dni. Jednak nie dotyczy to m.in. kontroli skarbowej.

Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe

Szokiem dla niektórych jest informacja, że w niektórych sytuacjach mogą odpowiadać za cudze niezapłacone podatki. Tak właśnie stanowią przepisy ordynacji podatkowej. Warto więc wiedzieć kiedy może nam się przydarzyć takie nieszczęście.

Wszczęcie postępowania podatkowego

Prawidłowe wszczęcie postępowania podatkowego jest istotne dla ustalenia właściwego terminu na załatwienie konkretnej sprawy. Ponadto ma ono znaczenie dla innych kwestii, takich jak chociażby ustalenie stron.

Wykonanie decyzji podatkowej

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może być jednak inaczej jeśli decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej

Nawet decyzja ostateczna, a więc taka od której nie służy już żaden środek odwoławczy, może zostać uchylona lub zmieniona po zaistnieniu pewnych przesłanek. Jest to tym samym nadzwyczajny tryb wzruszania decyzji. W jego stosowaniu istnieją jednak pewne istotne ograniczenia.

Dowody w postępowaniu podatkowym

Katalog środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest niezwykle szeroki. Niemałą rolę odgrywa przy tym inicjatywa oraz chęć kooperacji jaką przejawiają strony postępowania.

Wyłączenie pracownika lub organu podatkowego

Decyzje podejmowane w trakcie postępowania podatkowego powinny być bezstronne. Realizacji tego celu służą między innymi przepisy regulujące kwestie wyłączenia pracowników organów podatkowych od udziału w konkretnych sprawach.

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.

Rozprawa w postępowaniu podatkowym

Nową instytucją na gruncie przepisów regulujących postępowanie podatkowe jest możliwość przeprowadzenia rozprawy. Jednym z jej głównych celów jest zagwarantowanie stronie czynnego udziału w postępowaniu. Może ona być jednak stosowana tylko w postępowaniu odwoławczym.

Wznowienie postępowania

Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.

Terminy w PIT

Poniżej najważniejsze terminy podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzenie nieważnosci decyzji

Nawet ostateczna decyzja może zostać uznana za nieważną, jeśli okaże się, że została ona wydana z naruszeniem przepisów formalnych lub materialnych. Postępowanie w tym zakresie może zostać wszczęte zarówno z urzędu jak i na wniosek strony.

Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej

Wszyscy podatnicy bądź płatnicy powinni podawać NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych niepodatkowych należności budżetowych (czyli np. składki ubezpieczeniowe), do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.

Złóż NIP przez internet

Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne NIP mogą być teoretycznie składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak na razie w tej formie można złożyć tylko zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3). 

Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP

Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak przebiega postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej

Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w odpowiednim terminie. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Który urząd powinien nadać podatnikowi NIP

W zależności od rodzaju podatnika różne urzędy skarbowe będą właściwe w sprawie nadania NIP.

Czy wszyscy podatnicy muszą mieć Numer Identyfikacji Podatkowej

Tak. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zobowiązuje do posiadania i posługiwania się NIP-em wszystkich podatników.

Formularze NIP

Tajemnica skarbowa chroni nasze akta podatkowe

Dostęp do akt podatkowych i informacji w nich zawartych jest objęty tajemnicą skarbową zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Możemy mieć więc pewność, że nasze dane np. z formularzy podatkowych nie trafią do niepowołanych osób. Wgląd w nasze akta podatkowe mają organy podatkowe oraz ew. sądy i prokuratorzy i innym organom państwa w zakresie prowadzonych przez te organy spraw.

Czy spółka jawna powinna zmienić urząd skarbowy na tzw. wyspecjalizowany

Właścicielami Spółki jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, po 50 % udziałów Spółki. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej Zarówno Spółka jak również jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w zarządzaniu w innych podmiotach krajowych i zagranicznych.

Koszty postępowania

Choć zasadniczo koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina, to w pewnych sytuacjach może nimi zostać obciążona także strona oraz inne podmioty.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków

Organami podatkowymi właściwymi miejscowo w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków na wniosek podatnika złożony w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 1 ordynacji podatkowej, są:

REKLAMA