REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, CIT - rozliczenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć leasing od zagranicznego leasingodawcy?

Firma z siedzibą w Polsce leasinguje maszynę od zagranicznego przedsiębiorcy, którą wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności. Czy na korzystającym spoczywają obowiązki płatnika podatku u źródła oraz jak należy ustalić podstawę opodatkowania uwzględniając charakter umowy leasingu?

Czy można zapłacić podatek dochodowy przed rozpoczęciem działalności?

Osoba, która obejmuje udziały lub akcje w zamian za aport niestanowiący przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, ma obowiązek wykazać przychód równy nominalnej wartości obejmowanych udziałów lub akcji. Ma też prawo do potrącenia kosztu. W przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej, koszt jest definiowany jako suma wydatków poniesionych przy nabyciu przedmiotu aportu. Dlatego, jeżeli przedmiot aportu został nabyty w drodze darowizny, to osoba wnosząca aport nie ma prawa do potrącenia żadnych kosztów i płaci podatek od przychodu (wartości objętych udziałów lub akcji) w pełnej wysokości.

Czy zapłacona zaliczka jest kosztem uzyskania przychodu?

Kwotę zapłaconą tytułem zaliczki można zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero po wykonaniu należnego świadczenia. Zaliczka stanowi więc koszt podatkowy jako składnik należnego świadczenia już po jego wykonaniu.

Czy wadliwy dowód księgowy wyklucza wydatek z kosztów podatkowych?

Na potrzeby prowadzonej działalności handlowej najmuję lokal i w ramach umowy zobowiązałem się opłacać oprócz czynszu świadczenia dodatkowe: energię elektryczną, wodę oraz rozmowy telefoniczne, według faktur otrzymywanych od dostawców. Faktury mają być jednak wystawiane na firmę, która kiedyś w tym lokalu prowadziła działalność i podpisała umowy z dostawcami, a właściciel lokalu nie wyraził zgody na wystawianie na podstawie faktur własnych dowodów obciążeniowych. Czy mogę zaliczyć poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, jeśli faktycznie płacę kwoty określone fakturami i jest to udokumentowane w raportach kasowych firmy?

REKLAMA

Gospodarstwo agroturystyczne może wystawiać rachunki firmom

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT, zwolnione z tego podatku są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5. Działalność taką nazywa się popularnie prowadzeniem gospodarstwa agroturystycznego.

Czy trzeba opodatkować VAT zużycie produktów spożywczych w ramach prowadzonej działalności?

Pracodawcy dość często umożliwiają pracownikom korzystanie w godzinach pracy z podstawowych produktów spożywczych. Poza tym produkty takie są wykorzystywane podczas spotkań z kontrahentami, odbywających się w firmach lub też w ramach poczęstunków dla klientów. Ostatnie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług wzbudziły wątpliwości podatników, czy zobowiązani są opodatkować VAT nieodpłatne udostępniane produktów spożywczych, takich jak kawa, herbata, czy ciastka, pracownikom lub kontrahentom.

Czy opłata za licencję na program komputerowy jest należnością licencyjną i trzeba od niej płacić CIT?

Spółka, w związku z planowanym zawarciem umów licencyjnych na użytkowanie programów komputerowych od kontrahentów posiadających siedzibę na terytorium 13 różnych państw, zwróciła się do organu z prośbą o wskazanie (w interpretacji podatkowej), czy tego rodzaju opłaty mieszczą się w zakresie dyspozycji przepisu art. 12 odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?

Osoby fizyczne nie prowadzące żadnej działalności gospodarczej lub prowadzące jakąś działalność, ale pragnące uzyskiwać dodatkowe dochody z najmu wykonywanego poza jakąkolwiek działalnością mają możliwość wyboru formy opodatkowania tych przychodów. Chodzi w szczególności o najem różnych ruchomości i nieruchomości nie należących do majątku związanego z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Jak są opodatkowane dochody wspólników z tytułu umów menedżerskich?

Bez względu na to, czy umowy menedżerskie zostaną zawarte w ramach działalności gospodarczej, czy też poza nią, przychody z tytułu ich wykonywania będą zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i opodatkowane według jednakowych zasad. Zasady te wyłączają możliwość kwalifikowania przychodów z umów menedżerskich, nawet tych, które są zawierane w ramach działalności gospodarczej, jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a tym samym opodatkowania ich 19% podatkiem liniowym.

Jakie są skutki zawieszenia działalności gospodarczej dla podatników CIT?

Od 20 września 2008 r. przedsiębiorcy mają prawo do zawieszenia działalności gospodarczej. Zawieszenie to pozbawia prawa do amortyzacji składników majątkowych oraz może skutkować zwolnieniem z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku.

Czy w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zaliczać wydatki do kosztów?

Jeżeli zobowiązanie do ponoszenia wydatków wynika z umów zawartych przed zawieszeniem działalności gospodarczej, to takie wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można kontynuować odliczanie straty po podjęciu zawieszonej działalności gospodarczej ?

Od 10 lat prowadzimy w formie spółki cywilnej działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług poligraficznych. W 2007 r. ponieśliśmy stratę na prowadzonej działalności. Stratę odliczamy od 2008 r. Od 1 stycznia 2012 r. planujemy zawiesić na rok prowadzenie działalności gospodarczej. Czy po jej podjęciu, będziemy mogli kontynuować odliczanie straty.

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Czy wydatek na zagubiony przez pracownika w delegacji bilet może być kosztem podatkowym?

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi wykazać związek pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu oraz posiadać dokumenty świadczące o poniesieniu wydatku. Zagubienie dokumentów potwierdzających wydatki jest zawsze kłopotliwe i może (ale nie musi) doprowadzić do wyłączenia danego wydatku z kosztów podatkowych.

Jak rozliczyć w kosztach rezerwy na wynagrodzenia pracownicze?

Zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”), należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust.1 i 6 ustawy o PIT oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne.

Czy usługi fizjoterapeutyczne są zwolnione z VAT?

Chciałbym otworzyć firmę świadczącą usługi fizjoterapeutyczne. Zabiegi fizjoterapeutyczne wykonywane będą bezpośrednio przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje zawodowe, (pracownicy lub zleceniobiorcy). Firma nie będzie miała statusu zakładu opieki zdrowotnej. Czy te usługi będą opodatkowane VAT, czy zwolnione?

Stawki abonamentu RTV na 2012 rok. Sprawdź ile zapłacisz

Abonament za używanie odbiornika telewizyjnego i radiofonicznego w 2012 r. wyniesie 222 zł. Oznacza to wzrost abonamentu RTV o 16,2 zł w stosunku do 2011 r. Można zmniejszyć abonament RTV korzystając z przewidzianych w przepisach zniżek.

Jak kwalifikować catering dla celów VAT w świetle orzeczeń ETS?

Gdy dominującym elementem cateringu jest świadczenie usług, to działalność w tym zakresie będzie opodatkowana według stawki właściwej dla usług związanych z wyżywieniem (w Polsce możliwość stosowania stawki 8 %). Jeśli zaś zasadniczą częścią świadczenia jest dostarczanie dań bez usług towarzyszących - opodatkować je należy według stawki właściwej dla towaru dostarczanego (5 lub 23 %).

Czy dywidenda niepieniężna jest opodatkowana CIT?

Żadne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują powstania obowiązku podatkowego z tytułu wypłaty dywidendy po stronie spółki, która tej wypłaty dokonuje.

Kto może podpisać roczne zeznanie CIT-8?

Jednym z elementów prawidłowo sporządzonego zeznania rocznego CIT-8 jest jego podpisanie. W ten sposób oświadcza się prawdziwość zawartych w nich danych pod rygorem odpowiedzialności karnej. Nie każdy jednak może to poświadczyć swoim podpisem.

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Jak rozliczyć w VAT nabycie towarów od podatnika nie mającego siedziby na terytorium Polski?

Spółka posiadająca siedzibę we Włoszech (zwana dalej Spółką lub Podatnikiem) dokonuje na terytorium Polski dostaw towarów. Spółka jest zarejestrowana na potrzeby polskiego podatku od towarów i usług, jednakże nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.
Spółka ma wątpliwości w jaki sposób w obecnie obowiązującym stanie prawnym (od 1 kwietnia 2011 r.) powinna dokumentować dokonywane dostawy krajowe.

Czy zawsze świadczenie usług przewozu osób musi być dokumentowane kasą fiskalną?

Analiza przepisów regulujących kwestie związane z obowiązkiem ewidencji świadczonych usług za pomocą kas rejestrujących prowadzi do wniosków, że praktycznie każde usługi polegające na odpłatnym przewozie osób polegają rejestracji na ww. urządzeniu.

Jakie są skutki rozszerzenia zakresu działalności o czynności opodatkowane VAT?

Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności u podatnika zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług w zasadzie nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie regulacji podatkowych. Inaczej rzecz się będzie przedstawiać, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą, która wykonywała czynności korzystające ze zwolnienia, podejmie decyzję o uruchomieniu drugiego profilu działalności – już opodatkowanego VAT.

Optymalizacja podatkowa przy sprzedaży udziałów i akcji

W wyniku nowelizacji ustawy o PIT od 1 stycznia 2011 r. tzw. "wymiana udziałów" w spółce kapitałowej (z o.o. i akcyjna) stanowi koszt uzyskania przychodów również dla osób fizycznych. Te nowe przepisy są bardzo korzystne dla podatników i mogą być wykorzystywane do zmniejszenia obciążeń podatkowych przy transakcjach zbycia udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych.

Jak rozliczyć podatkowo udzielone bonifikaty?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży leków i paraleków w aptekach mogą podejmować różne kroki aby zwiększyć ich obrót. Jednym z nich jest udzielanie tzw. bonifikat - form rabatu przy zakupie poszczególnych leków. Jeżeli są one właściwie udokumentowane i zapisane w księgach rachunkowych mogą stanowić podstawę do obniżenia wysokości przychodu apteki.

Jak dokumentować wypłatę wynagrodzeń nierezydentom?


Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca wprowadził dodatkowe obwarowania warunkujące możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wypłacanych na rzecz nierezydentów odsetek i należności licencyjnych. Co prawda samo zwolnienie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2013 r., jednakże na obecną chwilę spełnienie przesłanek jego zastosowania uprawnia płatników do zastosowania obniżonej 5% stawki podatku.

Czy diety z tytułu podróży służbowej przedsiębiorcy można zaliczyć do kosztów?

Osobom prowadzącym działalność gospodarczą przysługuje prawo uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tj. do wysokości diet przysługujących pracownikom.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy wydatki pokryte z pieniędzy uzyskanych z dotacji unijnej można zaliczyć do kosztów?

Otrzymana przez przedsiębiorcę jednorazowa dotacja przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu, ale też nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Zeznanie roczne osób prawnych CIT–8 - poradnik

Do końca marca (a w 2012 r. wyjątkowo do 2 kwietnia) podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym) powinni złożyć zeznanie roczne na formularzu CIT-8. Jak to zrobić, co grozi za niezłożenie, jak poprawić błędy w zeznaniu - radzą eksperci z PwC.

Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8 ciąży na wszystkich podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych, za wyjątkiem podmiotów zwolnionych.

Co zrobić, gdy zeznanie CIT-8 zawiera błędy?

Kwestie związane z korektą deklaracji podatkowych regulują przepisy Ordynacji podatkowej (dalej: o.p.). Zgodnie z art. 81 § 1 i 2 tejże ustawy, podatnikom, a także płatnikom oraz inkasentom, przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji.

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Płatnik w dniu dokonania wypłaty nie jest zobowiązany do posiadania aktualnego certyfikatu rezydencji. Płatnik może zastosować zwolnienie z opodatkowania, biorąc pod uwagę np. wcześniej uzyskany certyfikat rezydencji. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku udokumentowania prawidłowości niepobrania podatku aktualnym certyfikatem rezydencji.

Jakie kwoty trzeba wpisywać w deklaracjach PIT-4R oraz PIT-8AR?


Jakie wartości powinien ująć w sporządzanych płatnik? Czy są to kwoty należne, czyli prawidłowo obliczone, czy też kwoty faktycznie pobrane (czyli również nieprawidłowo pobrane w wysokości wyższej bądź niższej od należnej)?

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Jak rozliczyć dotacje otrzymane z urzędu pracy na wyposażenie stanowiska pracy?

Pracodawca, który zamierza wyposażyć lub doposażyć stanowisko pracy dla skierowanego bezrobotnego, może złożyć do starosty właściwego ze względu na miejsce położenia tego stanowiska pracy lub siedzibę pracodawcy, wniosek o refundację ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Deklaracja CIT-10Z - kto, kiedy, jak ma obowiązek ją złożyć

Do końca stycznia 2011 r. płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, mają obowiązek złożyć deklarację CIT-10Z za rok 2010. Deklaracja ta zastąpiła deklarację CIT-10R i jest składana po raz pierwszy za 2010 r.

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

REKLAMA