REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie podatkowe, Mediacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy nie trzeba stawiać się na wezwanie urzędu skarbowego

Jeżeli podatnik lub osoba trzecia dostanie wezwanie z urzędu skarbowego do osobistego stawienia się w urzędzie, to z reguły powinien to zrobić. Nieuzasadnione niestawiennictwo podatnika na wezwanie organu podatkowego podlega w 2013 roku karze porządkowej do 2800 zł. Ale są sytuacje, które zwalniają osobę wezwaną z obowiązku pójścia do urzędu.

Koszty postępowania podatkowego – czasem płaci je podatnik

Zasadą jest, że koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo albo gmina. Jednak od tej zasady istnieje szereg wyjątków. Są sytuacje, że to podatnik musi pokryć te koszty.

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji podatkowej

W sytuacji, gdy organ miał wątpliwości co do poprawności przedstawienia stanu faktycznego przez spółkę we wniosku, mógł zastosować rozwiązanie przewidziane przez art.14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jeśli okaże się, że wniosek powyższych wymogów nie spełnia, to wówczas organ wydaje postanowienie w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jednakże wydanie takiego postanowienia powinno być poprzedzone wezwaniem wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.

Obowiązek dowodowy na gruncie postępowania podatkowego

Z chwilą wszczęcia postępowania podatkowego, a niekiedy również już na etapie dokumentowania określonych transakcji (czynności) u podatników mogą pojawiać się wątpliwości na kim spoczywa obowiązek tzw. „ciężaru dowodowego” w przypadku ewentualnego wszczęcia postępowania podatkowego.

Instytucja "czynnego żalu", czyli jak uniknąć kary za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe?

W praktyce działalności gospodarczej nietrudno o wykroczenie lub przestępstwo skarbowe. Przepisy podatkowe dają jednak szansę na uniknięcie konsekwencji, jeśli przedsiębiorca w porę przyzna się do popełnionego czynu w ramach tzw. „czynnego żalu”. Jak przyznać się do czynu zabronionego, aby uniknąć kar? Kiedy zamiast „czynnego żalu” wystarczy złożenie korekty deklaracji?

Kara porządkowa 2014

W 2014 roku nie zmieni się wysokość maksymalnej kary porządkowej nakładanej w przewidzianych ordynacją podatkową sytuacjach na podatników i innych uczestników postępowania podatkowego. Tak jak w obecnym 2013 roku wynosić będzie 2800 zł.

Kara porządkowa 2013 – czyli jak co roku sto złotych więcej

2800, - zł to maksymalna kwota kary porządkowej nakładanej w określonych sytuacjach na podatników i innych uczestników postępowania podatkowego, która będzie obowiązywać w 2013 roku. Do końca 2012 r. obowiązuje limit 2700,- zł tej kary.

Kiedy korekta deklaracji wyłącza sankcje karne skarbowe

Korekty deklaracji i połączona z nimi płatność zaległości podatkowej, mająca prowadzić do niekaralności w świetle art. 16a KKS, nie chronią w pełni przed możliwymi sankcjami karnymi skarbowymi związanymi z błędami podatkowymi. Tak uznał Sąd Najwyższy w postanowieniu z 20 czerwca 2012 r.. Orzeczenie to komentuje Tomasz Rolewicz, starszy menedżer w Zespole ds. Postępowań Podatkowych PwC.

Polski system podatkowy - najmniej stabilny w Europie

Przepisy podatkowe w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii i Rosji są oceniane przez podatników w tych krajach jako najmniej stabilne w Europie. Najlepiej jest pod tym względem w Szwajcarii, Danii, Luksemburgu i Szwecji. 50% respondentów uznaje, że niestabilność systemów podatkowych i częste zmiany prawa niekorzystnie wpływają na ich działalność biznesową. Polska, Rosja i Portugalia to kraje, w których przedsiębiorcy wytoczyli organom podatkowym najwięcej spraw sądowych.

Przedłużenie postępowania podatkowego

Organy podatkowe mają zasadniczo 1 miesiąc na załatwienie sprawy, która wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. W przypadkach skomplikowanych, termin ten wydłuża się do 2 miesięcy. Ale to nie koniec, gdy zabraknie czasu fiskus może przedłużyć postępowanie. Musi tylko zawiadomić podatnika, informując go o przyczynach niezałatwienia sprawy.

Tajemnica skarbowa chroni akta podatnika

Nie każdy może przeglądać akta podatkowe, które objęte są tajemnicą skarbową. Wgląd do dokumentacji skarbowej, niezawierającej przy tym informacji bankowej, posiadają tylko nieliczni, do których nie zalicza się adwokatów reprezentujących np. kontrahentów przedsiębiorcy.

Wezwanie podatnika do dokonania określonej czynności

Organ podatkowy może wezwać podatnika do określonego zachowania - złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania innej czynności. Brak reakcji podatnika na wezwanie organu może spowodować nałożenie na niego kary porządkowej do 2 500 zł.

Udział organizacji społecznej w postępowaniu podatkowym

Aby zapewnić danej osobie, która jest stroną postępowania podatkowego, lepszą ochronę prawną oraz wsparcie w czasie postępowania, możliwy jest udział w nim organizacji społecznej. Dzięki temu również działania organów podatkowych są poddawane pewnej kontroli społecznej.

Wydanie zaświadczenia przez organ podatkowy

Zaświadczenie jest dokumentem, które potwierdza dany fakt lub stan. Organ podatkowy może je wydać po spełnieniu kilku warunków.

Księgi podatkowe – tylko rzetelnie prowadzone mogą być dowodem

Głównym i podstawowym kryterium, za pomocą którego ocenia się prawidłowość ksiąg podatkowych, jest ich rzetelność. W prawie podatkowym pojęcie „rzetelności” jest rozumiane w określony sposób. Księgi spełniające ten warunek mogą stanowić dowód w postępowaniu przed organami podatkowymi. Sprawdźmy zatem kiedy księgi podatkowe mogą stanowić dowód tego, co zostało w nich zawarte.

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Czasem, w trakcie postępowania podatkowego, gdy strona nie skorzysta z przysługującego jej prawa w przeznaczonym do tego terminie, traci to prawo (tzw. uchybienie terminu), zaś jeśli wykona je po upływie terminu to czynność ta i tak jest prawnie bezskuteczna. Przywrócenie terminu polega na uznaniu przez właściwy organ, że strona postępowania podatkowego może skorzystać z przysługującego jej prawa, mimo że utraciła je z powodu upływu terminu wyznaczonego do skorzystania z tych uprawnień.

Kara pieniężna za bezczynność wobec wezwania organu podatkowego

Aby zdyscyplinować uczestników postępowania podatkowego do pewnych zachowań i przeciwdziałać ich bezczynności wobec wezwań organu, organ podatkowy ma możliwość nałożenia na nich kary pieniężnej. Jest to kara porządkowa o charakterze administracyjnym, nie karnym. W 2012 roku kara ta może zostać nałożona w wysokości do 2700,- zł.

Od 1 stycznia 2012 roku wzrasta kara porządkowa

Jednym z narzędzi, którymi urzędnicy skarbowi mogą legalnie dyscyplinować podatników, jest kara pieniężna, której zasady nakładania określono w art. 262 i 263 Ordynacji podatkowej.

Kiedy można wznowić postępowanie podatkowe – niezawiniony brak udziału strony

Czwartą przesłanką wznowienia postępowania podatkowego jest brak udziału strony w postępowaniu nie z własnej winy. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 123 § 1 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Kiedy można wznowić postępowanie - fałszywe dowody

Jeśli ostateczna decyzja organu podatkowego została wydana na podstawie sfałszowanych dowodów podatnik powinien domagać się zmiany tej decyzji. Może to zrobić składając wniosek o wznowienie postępowania.

Czy organ podatkowy może odmówić przesłuchania świadków?

Przepis art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej nakazuje organowi podatkowemu zebrać i rozpatrzyć w sposób wyczerpujący cały materiał dowodowy. Z kolei art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Jak właściwie udokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają wątpliwości jakie dokumenty są niezbędne dla zastosowania 0-proc. stawki przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Wszystko przez nieprecyzyjne przepisy ustawy o VAT w kwestii tego, które dokumenty należy traktować jako obowiązkowe, a które podatnik jest zmuszony okazać organom podatkowym fakultatywnie.

Czym jest tajemnica skarbowa i kogo chroni?

Jedną z naczelnych zasad postępowania podatkowego jest przestrzeganie przez organy podatkowe tajemnicy skarbowej.

Czy komornik jest płatnikiem VAT?

Komornik wykonujący czynności egzekucyjne na podstawie Kodeksu postępowania cywilnego, jest płatnikiem VAT od dostawy (sprzedaży) towarów, dokonywanej w trybie egzekucji.

Nie można skrócić terminu 180 dni w uldze na złe długi

Spółka z o.o. jest dłużnikiem naszej firmy z tytułu niezapłaconych faktur za wykonane usługi. Zamierzamy skierować sprawę przeciwko niej na drogę postępowania sądowego. Chcielibyśmy skorzystać z ulgi na „złe długi” w odniesieniu do tych faktur. Czy wniesienie pozwu do sądu umożliwi nam skorzystanie z ulgi na „złe długi” bez czekania na upływ 180 dni od terminu płatności wynikającego z tych faktur?

Jak fiskus powinien doręczać pisma osobom prawnym w postępowaniu podatkowym

W postępowaniu podatkowym, podobnie jak w innych rodzajach postępowania, np. sądowego obowiązują określone reguły dotyczące prawidłowego doręczania pism osobom prawnym. W jaki sposób doręcza się pisma osobom prawnym w sprawie podatkowej?

Co ma zrobić podatnik w razie bezczynności organu podatkowego


Sprawy podatkowe ciągną się często miesiącami, a nawet latami. Przepisy przewidują możliwość wpływania przez podatników na przyspieszenie rozpoznania ich sprawy w razie bezczynności organu podatkowego. Na czym ono polega?

Co to są świadczenia częściowo odpłatne

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „świadczenie częściowo odpłatne”. Przepisy wskazują jednak, w jaki sposób oraz według jakich kryteriów ustalić wartość takiego świadczenia.

Czy podatnik ma prawo znać akta swojej sprawy

Prawo wglądu w akta własnej sprawy to jedno z podstawowych praw strony postępowania podatkowego. Warto z niego korzystać. Zdarza się, że podstawą prowadzonego postępowania podatkowego albo istotnymi dowodami w sprawie są dowody pochodzące od innych podmiotów. Przeglądając akta sprawy, można się z nimi zapoznać. Są jednak istotne ograniczenia w korzystaniu z tego prawa.

Czy strona postępowania podatkowego musi przyjść na przesłuchanie

Wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe. Podatnik otrzymał wezwanie z urzędu skarbowego do stawienia się na przesłuchanie. Pomimo to, nie musi stawić się w miejscu i terminie wyznaczonym przez organ podatkowy.

Kiedy nie jest konieczne szacowanie podstawy opodatkowania

W efekcie kradzieży dokumentacji firma nie ma dowodów potwierdzających, ile powinna zapłacić fikusowi należności podatkowych. Ku zaskoczeniu podatnika może okazać się zbędne szacowanie podstawy opodatkowania. Nawet wtedy, gdy podatnik domaga się przeprowadzenia przez organy podatkowe szacowania.

Zaniżanie obrotów się nie opłaca

Podatnik pośredniczący w obrocie nieruchomościami nie wykazywał całości przychodów. Kontrola skarbowa wykazała, że suma ustalonych nieprawidłowości wyniosła 146 tys. zł z tytułu VAT oraz 116 tys. zł z tytułu PIT.

Wniesienie odwołania do organu niewłaściwego a upływ terminu

Jednym z elementów postępowania podatkowego jest możliwość złożenia przez podatnika odwołania od decyzji organu skarbowego do organu wyższego stopnia.

Wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego w formie elektronicznej

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 220 § 1 ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. W dobie wszechobecnego Internetu obowiązujące przepisy dopuszczają również możliwość wniesienia odwołania za pomocą środków komunikacji elektronicznej z bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Wpływ zmiany adresu poczty elektronicznej strony na postępowanie podatkowe

W dobie komputeryzacji coraz więcej spraw również urzędowych załatwiamy drogą elektroniczną. Również tą drogą możemy otrzymywać pisma urzędowe. Dotyczy to np. toczącego się postępowania podatkowego. Jeżeli jednak w trakcie takiego postępowanie podatnik będący jego stroną zmieni adres poczty elektronicznej wskazany urzędowi skarbowemu jako adres do korespondencji, ma obowiązek powiadomienia organu o tej zmianie.

Odwołanie od decyzji podatkowej - nowe obowiązki organów podatkowych

Z dniem 10 maja 2010 r. wchodzi w życie kolejna już zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, która tym razem wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników, a więc tej „słabszej” strony postępowań podatkowych – zmianę tą zawiera ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 57, poz. 355).

Co oznacza dla podatnika zasada dwuinstancyjności postępowania podatkowego

Przepis art. 127 ordynacji podatkowej określa jedną z zasad postępowania podatkowego, która brzmi: Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Zasada ta ma ogromne znaczenie dla podatnika, którego sprawa rozstrzygana jest przez organy podatkowe. Dwuinstancyjność postępowania daje szansę podatnikowi na dwukrotne rozstrzygnięcie sprawy, w dwóch organach - pierwszej i drugiej instancji.

Skutki prawne decyzji podatkowych

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wykonaniu co do zasady podlegają decyzje ostateczne, a decyzje nieostateczne tylko wtedy, gdy został im nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Nowe zasady uwierzytelniania dokumentów od 1 stycznia 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. zaczną obowiązywać nowe zasady poświadczania pełnomocnictw oraz uwierzytelniania dokumentów składanych w toku postępowań administracyjnych lub sądowych (administracyjnych i cywilnych). Zmiany te niesie ustawa z 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U. Nr 216, poz. 1676).

Jak odwołać się do sądu w sporze z fiskusem

Jeżeli jesteś niezadowolony ze sposobu załatwienia Twojej sprawy przez urząd skarbowy czy izbę skarbową możesz poskarżyć się sądowi administracyjnemu. WSA i NSA dość często uchylają błędne decyzje fiskusa. Mimo zwykle dość długiego oczekiwania na wyrok sądu skarga może być bardzo opłacalna.

Wszczęcie postępowania podatkowego

Prawidłowe wszczęcie postępowania podatkowego jest istotne dla ustalenia właściwego terminu na załatwienie konkretnej sprawy. Ponadto ma ono znaczenie dla innych kwestii, takich jak chociażby ustalenie stron.

Wykonanie decyzji podatkowej

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może być jednak inaczej jeśli decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej

Nawet decyzja ostateczna, a więc taka od której nie służy już żaden środek odwoławczy, może zostać uchylona lub zmieniona po zaistnieniu pewnych przesłanek. Jest to tym samym nadzwyczajny tryb wzruszania decyzji. W jego stosowaniu istnieją jednak pewne istotne ograniczenia.

Dowody w postępowaniu podatkowym

Katalog środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest niezwykle szeroki. Niemałą rolę odgrywa przy tym inicjatywa oraz chęć kooperacji jaką przejawiają strony postępowania.

Jak dochodzić swoich praw po korzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego

W ostatnim okresie widoczna jest coraz większa aktywność Trybunału Konstytucyjnego w rozpatrywaniu różnorodnych skarg, w tym skarg na przepisy podatkowe. W związku z powyższym coraz częściej zapadają wyroki, w których stwierdzana jest niezgodność niektórych przepisów podatkowych z Konstytucją, a więc są one „wyrzucane do kosza”. W tym miejscu pojawiają się często pytania podatników – co mam zrobić, jeżeli zapłaciłem kiedyś podatek według takich przepisów ? Jak mogę go odzyskać ?

Wyłączenie pracownika lub organu podatkowego

Decyzje podejmowane w trakcie postępowania podatkowego powinny być bezstronne. Realizacji tego celu służą między innymi przepisy regulujące kwestie wyłączenia pracowników organów podatkowych od udziału w konkretnych sprawach.

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.

Rozprawa w postępowaniu podatkowym

Nową instytucją na gruncie przepisów regulujących postępowanie podatkowe jest możliwość przeprowadzenia rozprawy. Jednym z jej głównych celów jest zagwarantowanie stronie czynnego udziału w postępowaniu. Może ona być jednak stosowana tylko w postępowaniu odwoławczym.

Wznowienie postępowania

Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.

REKLAMA