Kategorie

VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgodnie przepisami ustawy o VAT podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Niekiedy wątpliwości budzi jednak fakt czy podatnik przechowujący w takiej formie faktury może dokonywać bez przeszkód odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego.
To, czy i kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie, jest istotne dla oceny, czy w przypadku sprzedaży nieruchomości zabudowanej mamy prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT. Zwolnieniem przedmiotowym objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ustawodawca nałożył na podatników obowiązek przechowywania wszystkich dokumentów i ewidencji związanych z rozliczenie podatku VAT. Każdy podatnik ma obowiązek ich przechowywania do czasu upływu terminu przedawnienia.
Wiele osób chcących spróbować swoich sił w biznesie decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzenie firmy oznacza wykonywanie czynności na własny rachunek i na własne ryzyko, co z jednej strony oznacza nieograniczoną odpowiedzialność i więcej obowiązków, ale z drugiej daje poczucie swobody, możliwość zarządzania swoim czasem i podejmowania decyzji.
Przepisy ustawy o VAT pozwalają na stosowanie stawki 0% do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Przy czym zastosowanie takiej stawki wymaga od podatników spełnienia określonych warunków. W przypadku gdy te warunki nie są spełnione wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów są opodatkowane według stawki krajowej.
Przepisy ustawy VAT, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku wyposażyły organy podatkowe w kolejne narzędzia umożliwiające wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru VAT, i to bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika. Niestety, na niekorzystne działania organu zostały narażone również firmy, wobec których ogłoszono stan upadłości.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług mały podatnik może wybrać metodę rozliczania podatku VAT inną niż podatnicy, którym nie przysługuje status małego podatnika, czyli metodę kasową. Metoda kasowa charakteryzuje się specyficznym sposobem ustalenia terminu zapłaty podatku VAT.
Gdy nasza deklaracja VAT zawiera błędy możemy dokonać jej korekty. Należy wówczas złożyć deklaracje korygującą do urzędu skarbowego. Nie we wszystkich przypadkach jest jednak taka możliwość. W niektórych sytuacjach nie mamy prawa do złożenia korekty.
Czasami może się zdarzyć, że nasza deklaracja VAT posiada błędy. Podatnik sam może poprawić swoją deklarację VAT składając korektę, także naczelnik urzędu skarbowego może dokonać korekty deklaracji.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy zmieniającej ustawę o podatku VAT, zawierający przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment). Jeżeli regulacje wejdą w życie, będą obowiązywały w proponowanym kształcie od 1 stycznia 2018 r. Chociaż założenie resortu jest słuszne, to budzi ono spore obawy wśród pracodawców.
Jeszcze do końca 2016 r. wszyscy podatnicy VAT mieli możliwość składania deklaracji kwartalnych. Na początku 2017 r. uległy jednak zmianie przepisy ustawy o VAT w tym zakresie, co spowodowało, że obecnie jedynie mali podatnicy mogą składać deklaracje kwartalne.
W przypadku gdy wykonawca zasiedli budynek dla jego własnych potrzeb, to przy jego późniejszym zbyciu, powinien skorzystać ze zwolnienia z VAT - tak uznał rzecznik generalny TSUE.
Podatnicy podatku VAT obowiązani są do składania deklaracji VAT do właściwego urzędu skarbowego w ściśle określonych terminach. Jakie terminy obowiązują w przypadku poszczególnych deklaracji VAT oraz jak prawidłowo obliczać te terminy?
W przypadku gdy właściciel nieruchomości przyjmie ulepszoną nieruchomość bez zapłaty za dokonane przez najemcę lub dzierżawcę ulepszenia – powstanie u niego przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia należy określać na podstawie cen rynkowych.
Jakie warunki muszą zostać spełnione w przypadku świadczenia usług edukacyjnych, aby mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT? A także, czy usługi edukacyjne objęte zwolnieniem należy dokumentować fakturami VAT?
Resort finansów poinformował, że dokonuje weryfikacji złożonych za kwiecień i maj 2017 r. jednolitych plików kontrolnych JPK_VAT, przy wykorzystaniu kompleksowego elektronicznego narzędzia ANALIZATOR_JPK. Kontrola wykazała niezgodności w części przesyłanych plików.
Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe, na które składają się najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi w zakresie odwróconego obciążenia podatkiem VAT transakcji dotyczących świadczenia usług budowlanych. Prezentujemy treść tych objaśnień.
Od marca tego roku obowiązują nowe regulacje w zakresie prawa energetycznego, które nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln złotych, w celu zabezpieczenia mogących powstać należności m.in. z tytułu zobowiązań w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej. Obowiązek ten obejmuje podmioty, które wytwarzają paliwa ciekłe lub sprowadzają je z zagranicy.
W związku ze zmianą przepisów ustawy o VAT od dnia 1 lipca 2017 r. w zakresie zwolnienia od podatku usług finansowych, Minister Rozwoju i Finansów wydał interpretację ogólną, w której przedstawił zasady, według których usługi polegające na kompleksowej obsłudze realizacji transakcji płatniczych dokonywanych przy pomocy kart płatniczych, wykonywane przez organizacje płatnicze oraz agentów rozliczeniowych, powinny być kwalifikowane jako usługi zwolnione od podatku VAT.
Pojawią się kolejne zmiany w przepisach, które mają na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Rząd planuje uruchomienie mechanizmu podzielonej płatności, tzw. split payment. Projekt ustawy w tej sprawie zakłada, że od 1 stycznia 2018 r. każdy podatnik VAT będzie musiał posiadać rachunek VAT, na który będzie odprowadzana wartość zapłaconego podatku.
Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej zarezerwowana dla podmiotów zagranicznych, które chcą otworzyć oddział swojej firmy w Polsce. Jak prawidłowo dokonać rejestracji oddziału w KRS oraz do celów podatkowych?
Ministerstwo Finansów przygotuje listę przesłanek należytej staranności po stronie nabywcy w transakcjach krajowych. Celem opracowania takiej listy jest to, aby uczciwi podatnicy wiedzieli, jakie czynności powinni podjąć, aby nie być narażonym na ryzyko zakwestionowania prawa do odliczenia VAT. Konsultacje w tej sprawie będą trwać do 28 lipca br.
Z początkiem tego roku weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o VAT, na mocy których organy podatkowe uzyskały większą swobodę w wykreślaniu podatników z rejestru VAT. Rozszerzenie katalogu przesłanek do wykreślenia zaowocowało usunięciem prawie 50 tys. podmiotów z ewidencji, co ma istotny wpływ na kształtowanie się stosunków gospodarczych pomiędzy jednostkami.
W ciągu pół roku przybyło kilkaset indywidualnych interpretacji podatkowych związanych z odwrotnym obciążeniem. W większości są to interpretacje dotyczące wątpliwości przedsiębiorców z branży budowlanej. Jak podkreśla fiskus, w przypadku każdego przedsiębiorcy należy indywidualnie ustalać status podwykonawcy i analizować zaklasyfikowanie świadczonych usług budowlanych do PKWiU.
Ministerstwo Finansów wskazuje, że zdarzają się sytuacje, w których podatnicy pomimo składania jednej deklaracji VAT przesyłają kilka plików JPK_VAT dotyczących tej samej deklaracji. Zasadą jest jednak, że dla jednej deklaracji powinien być złożony tylko jeden plik JPK_VAT.
Od 1 sierpnia 2017 r. ulegnie zmianie wysokość minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku VAT. Limit ten zostanie obniżony z obecnych 300 zł do 200 zł.
Po otrzymaniu zapłaty, podatnik, który korzystał z ulgi na złe długi musi ją oddać, czyli dopłacić należny VAT do urzędu skarbowego. Ulgę należy zwrócić nawet w przypadku gdy zobowiązanie podatkowe z tytułu przeprowadzonej transakcji dawno się już przedawniło.
Zdaniem wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego dynamika wpływów do budżetu z tytułu podatku VAT na koniec tego roku wyniesie 15-18 proc. rdr. Natomiast deficyt sektora finansów publicznych na koniec roku ukształtuje się poniżej 2,9 proc. PKB.
Pracodawcy podsumowali dotychczasowe działania rządu w zakresie podatków. Ich zdaniem konieczne jest zapewnienie zgodności deklaracji programowych dotyczących prowadzenia biznesu (Konstytucja Biznesu) z tworzonymi przepisami prawa, a także znaczne uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi w podatku dochodowym na nowoczesne technologie.
Z końcem czerwca br. uchylony zostanie przepis, który zwalnia z podatku VAT usługi pomocnicze do usług ubezpieczeniowych i finansowych. Czeka nas chaos interpretacyjny – twierdzą eksperci.
W celu rozszerzenia swojej działalności przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług agentów, upoważniając ich do zawierania umów w ich imieniu lub na ich rzecz w zamian za wynagrodzenie. Dochody pośredników podlegają opodatkowaniu. W jaki sposób dokonać rozliczeń?
Umowa przewozu jako rodzaj umowy o świadczenie usług uregulowana została na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z umową jedna ze stron, będąca podmiotem profesjonalnym, zobowiązuje się do przewiezienia osób lub rzeczy, druga zaś strona do zapłaty wynagrodzenia. W jaki sposób opodatkować dochody wynikające z usług przewozowych?
Przesyłanie szeregu deklaracji i podań drogą elektroniczną będzie możliwe bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów. Podpis kwalifikowany nie będzie potrzebny m.in. przy składaniu niektórych deklaracji VAT.
Podatnicy VAT, którzy zawieszają wykonywanie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Nie oznacza to jednak braku obowiązku przesyłania comiesięcznych raportów w formacie JPK_VAT.
Umowa o roboty budowlane, uznawana za podtyp umowy o dzieło, na gruncie polskich przepisów podatkowych podlega opodatkowaniu. W jaki sposób uregulowane są kwestie podatkowe związane z robotami budowlanymi?
W praktyce gospodarczej często dochodzi do sytuacji, w których przyszły podatnik dokonuje zakupów jeszcze przed zarejestrowaniem swojej działalności. Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług jeszcze przed momentem rejestracji jako podatnik VAT? W jaki sposób dokonać rozliczenia?
Obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. przepisy ustawy o VAT rozszerzające zakres stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia o transakcje, których przedmiotem są usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT od początku budzą wątpliwości podatników. W efekcie firmy z branży budowlanej składały liczne wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego w tym zakresie.
Rząd przyjął 6 czerwca 2017 r. założenia do projektu budżetu państwa na 2018 r. Na poziom dochodów budżetu państwa w 2018 r. istotny wpływ będą miały działania związane z poprawą przestrzegania przepisów podatkowych oraz ograniczenie tzw. luki podatkowej w VAT. Przy czym w 2018 r. stawki VAT pozostaną na poziomach obowiązujących w 2017 r.
Najnowszym pomysłem resortu finansów na uszczelnienie luki w VAT jest wprowadzenie w Polsce mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zaproponowane rozwiązanie, które najprawdopodobniej zacznie funkcjonować od początku 2018 r., ma być skutecznym narzędziem w walce z oszustami podatkowymi.
Udzielanie przez podmiot gospodarczy pożyczek w zamian za otrzymywane z tego tytułu wynagrodzenie (odsetki), stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, które, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Ustawodawca przewidział także zwolnienia z opodatkowania dla określonej grupy podatników.
Odebranie prawa do odliczenia podatku VAT tylko dlatego, że kontrahent, który wystawił fakturę, nie figuruje w rejestrze, jest niezgodne z dyrektywą VAT – stwierdził rzecznik unijnego trybunału.
Od początku marca tego roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat. Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?
Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem, który ma przeciwdziałać agresywnym optymalizacjom podatkowym. Dodatkowo, pod koniec roku ma zostać przedstawiona nowa matryca stawek VAT.
Na początku tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadziła istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji podatników VAT. Nowe regulacje określają m.in. przypadki, w jakich organ podatkowy będzie mógł odmówić rejestracji.
Czynności pomocnicze, które mają związek z usługami ubezpieczenia sprzedawanych produktów (gwarancja rozszerzona) świadczone w miejscu zakupu towarów przez ich sprzedawcę nie będą usługami ubezpieczeniowymi, ale podlegają zwolnieniu z podatku VAT, jeśli są związane funkcjonalnie z usługą firmy ubezpieczeniowej.
Resort finansów weryfikuje przesyłane pliki JPK_VAT. W przypadku stwierdzenia niezgodności podatnicy otrzymają powiadomienia za pośrednictwem e-maila z adresu jpk.analizy@ds.mofnet.gov.pl – na adresy elektroniczne lub wiadomości tekstowej SMS – na numery telefonów. Niezgodności należy wyjaśniać we właściwych urzędach skarbowych.
Regulacje prawne dotyczące podzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT będą miały ogromny wpływ na praktykę prowadzenia działalności przez przedsiębiorców. Będą wymagały zmian organizacyjnych i technicznych, między innymi zmian w programach finansowo-księgowych. Większego znaczenia nabierze również planowanie podatkowe i sprawne zarządzanie płynnością.
Rząd podkreśla, że mamy do czynienia ze wzrastającą liczbą wyłudzeń podatkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą – szczególnie w odniesieniu do podatku VAT. W związku z czym wyłudzanie VAT ma być bezwzględnie ścigane i surowo karane. Od 1 marca 2017 r. za fałszowanie faktur o wartości ponad 10 milionów złotych przedsiębiorcy grozi nawet 25 lat więzienia.
Pobieranie odpłatności od pracownika za prywatny użytek (wynajem) samochodu służbowego, nie daje przedsiębiorcy prawa do odliczenia 100% kwoty podatku VAT.
Montaż lamp podtynkowych, podobnie jak montaż sprzętu AGD w zabudowie, nie stanowi usługi modernizacji w rozumieniu ustawy o VAT. Elementy te należy zaliczyć do wyposażenia lokalu, jako że nie stanowią one – po ich zamontowaniu – trwałego elementu konstrukcyjnego budynku. Nie mogą być zatem elementem modernizacji. Usługa ta nie może więc korzystać z obniżonej stawki VAT.