REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdawczość finansowa stowarzyszeń i fundacji - zmiany od 2015 roku

Ustawa o rachunkowości wymaga, od organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe w stowarzyszeniu lub fundacji spełniającej warunki do uznania za jednostkę mikro do podjęcia uchwały w zakresie stwierdzenia, że organizacja ta jest jednostką mikro. Dopiero po podjęciu stosownej uchwały stowarzyszenie czy też fundacja będą mogły sporządzać sprawozdanie dla jednostek mikro zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o rachunkowości (uor). W sytuacji braku podjęcia uchwały, o której mowa wyżej przed sporządzeniem sprawozdania finansowego stowarzyszenie lub fundacja zobowiązane będą sporządzać sprawozdanie finansowe wg wzoru określonego w załączniku nr 1 do uor, tj. na zasadach ogólnych.

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu

Firma zamierza dokonać wyprzedaży partii towarów handlowych z poprzednich kolekcji poniżej ich ceny zakupu. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację? Czy na firmie ciąży obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego wartość zapasów?

3 typy firm, którym pomaga archiwum online

Prowadzisz firmę dynamicznie? Dbasz o optymalizację wydatków w twojej firmie? Chcesz mieć pełną kontrolę nad kosztami i przychodami? Dopiero rozwijasz firmę i jesteś w ciągłym ruchu? W każdym z tych przypadków archiwum online jest dla Twojej firmy doskonałym wyborem!

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych odprawę emerytalną

Pracownik samorządowej jednostki budżetowej złożył wypowiedzenie umowy w związku z przejściem na emeryturę. Pracownikowi wypłacono odprawę emerytalną. Jak wypłata tej odprawy powinna zostać ujęta w księgach rachunkowych jednostki i do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinna zostać zaklasyfikowana?

Odpisy amortyzacyjne przy darowiźnie majątku dla przedsiębiorcy

W przypadku przekazania majątku w drodze darowizny wartość początkowa majątku otrzymanego przez przedsiębiorcę powinna być równa wartości rynkowej tego majątku. Następnie od niej właśnie ustala się wysokość odpisów amortyzacyjnych bez względu na to, jakie odpisy amortyzacyjne poczynił wcześniej darczyńca.

Jak wybrać biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego

Przedsiębiorstwa, które planują zmianę biegłego rewidenta lub szukają go po raz pierwszy, powinny właśnie w tym momencie rozpocząć analizę oferty rynkowej. Na podjęcie decyzji zostało bowiem już niewiele czasu. Firmy, które zamierzają rozpocząć inwentaryzację zapasów 1 października 2015 r. (gdy dzień bilansowy przypada na 31 grudnia 2015 r.), powinny umowę na badanie podpisać do 30 września 2015 r.

NGO-sy będą miały prościej! Zmiana w ustawie o rachunkowości w 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która zmienia dotychczasowe brzmienie ustawy o rachunkowości. Jest to dobra wiadomość dla małych organizacji oraz organizacji pozarządowych – oznacza to bowiem prostsze zasady prowadzenia księgowości. Na czym będzie ona teraz polegać?

REKLAMA

Wycena i księgowanie instrumentów finansowych spółki

Spółka z o.o., która od tego roku podlega obowiązkowi badania sprawozdania finansowego, kupiła w czerwcu 2015 r. obligacje Skarbu Państwa pięcioletnie i traktuje je jako lokatę krótkoterminową. Jak powinna wyceniać obligacje? Jak wybór wyceny będzie wpływał na wynik finansowy spółki? Jaka będzie wycena na dzień bilansowy 2015 r., jeżeli nie zostaną sprzedane do końca roku?

Amortyzacja podatkowa znaków towarowych - jak to zrobić?

Znak towarowy, zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo własności przemysłowej, to każdy symbol, który można przedstawić w sposób graficzny, który nadaje się do oznaczania towarów lub usług danego przedsiębiorstwa. To dość szeroki zakres: mieszczą się w nim wyrazy, litery, liczby, kolory, forma przestrzenna, ornamenty, a także połączenia tych elementów. Co ciekawe, znakiem towarowym może być także melodia, sygnał dźwiękowy, a nawet zapach. Znak towarowy stanowi część majątku firmy i według art. 22b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod pewnymi warunkami może podlegać amortyzacji.

Zmiany w rachunkowości od 2016 roku

Małe firmy czekają od 2016 roku uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej i rachunkowości. Zmiany te przynosi nowelizacja ustawy o rachunkowości. Na prośbę portalu infor.pl Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie najważniejszych kwestii związanych z tą nowelizacją i planowanych zmian w obszarze rachunkowości. W imieniu Ministerstwa Finansów wyjaśnień udzieliła 20 sierpnia 2015 r. Pani minister Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego, nadzorująca m.in. Komitet Standardów Rachunkowości.

Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?

Wydatki na odzież z logo firmy w księgach rachunkowych

Spółka dokonała zakupu ubrań służbowych opatrzonych logo firmy, które otrzymali pracownicy spółki mający bezpośredni kontakt z klientami. Czy wydatki na zakup tej odzieży stanowią koszty podatkowe? Jak prawidłowo ująć taki wydatek w księgach rachunkowych? Czy są to koszty reklamy, czy reprezentacji?

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Projekt stanowiska KSR w sprawie sprawozdawczości spółdzielni mieszkaniowych

Komitet Standardów Rachunkowości na posiedzeniu 14 lipca 2015 r. podjął decyzję o przekazaniu do publicznej dyskusji projektu stanowiska Komitetu w sprawie wykazywania przez spółdzielnie mieszkaniowe w sprawozdaniu finansowym funduszów własnych oraz ustalania wyniku finansowego.

Międzynarodowe standardy badania sprawozdań finansowych w Polsce

Badanie sprawozdań będzie za 2-3 lata bardziej przemyślane i dopasowane do potrzeb - twierdzi Krzysztof Burnos, nowy prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w rozmowie z DGP.

Rozliczanie odroczonego podatku dochodowego w leasingu

Firmy tworzą rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, ponieważ występują rozbieżności między przepisami podatkowymi a ustawą o rachunkowości. Powodują one, że inna jest wartość podatkowa i bilansowa aktywów oraz pasywów. Najczęściej problemy związane z rozliczaniem odroczonego podatku dochodowego powstają w leasingu.

Procesowe zarządzanie księgowością w firmie – jakich narzędzi użyć do optymalizacji?

Pełna kontrola nad dokumentami jest niezbędna aby w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa. Sprawny obieg formalności przyczynia się do poprawy działalności firmy, a tym samym do jej rozwoju. Dobra organizacja księgowości pozwala na prowadzenie fachowej ewidencji gospodarczej i monitorowanie kondycji finansowej.

Ewidencja księgowa sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji

Jak dokonać ewidencji w księgach rachunkowych sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji? Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości zalicza się do przychodów finansowych?

Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych

Spółka chce nabyć znaczący pakiet akcji innego podmiotu. W tym celu zaciągnęła kredyt i poniosła koszty odsetek oraz prowizji bankowych. Czy te koszty są elementem ceny nabycia? I czy spółka powinna je rozliczać tak samo jak koszty doradztwa przy zakupie czy prowizji pośredników?

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

W tym roku po raz pierwszy mieliśmy obowiązek utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Obecnie pracownicy zaczęli składać wnioski o dofinansowanie wczasów pod gruszą. W czerwcu pracownik otrzymał dofinansowanie do wypoczynku (wczasy pod gruszą) w wysokości 880 zł. Otrzymuje on wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2500 zł. Jakie zapisy powinniśmy wprowadzić w księgach rachunkowych?

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?

Wybieramy metodę amortyzacji środków trwałych

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem metody amortyzacji, nie wiesz co i w jaki sposób można amortyzować oraz chcesz obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej, mamy dla Ciebie kilka niezbędnych porad, dzięki którym zoptymalizujesz wydatki w swojej firmie.

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Jak ująć w księgach rachunkowych VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu rachunkowości dla małych firm. Zgodnie z nowymi przepisami małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Czynniki podwyższające ryzyko nieprawidłowości w informacjach finansowych

Po prześledzeniu użyteczności informacji finansowej uwarunkowanej w dużej mierze typem odbiorcy, czas na rozważenie kwestii wiarygodności. Wiarygodność jest powiązana z użytecznością. Dla swojej użyteczności informacja finansowa bezwzględnie powinna być wiarygodna. Jest to warunek sine qua non.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ewidencja księgowa transakcji na pochodnych instrumentach finansowych

Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?

Jak dostosować ewidencję do zmian w odwrotnym obciążeniu od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

Z badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że organizacje chcące w pełni wykorzystać potencjał specjalistów rachunkowości zarządczej powinny zadbać o sprawny system przepływu informacji w firmie. Warto stawiać także na rozwój kompetencji interpersonalnych pracowników i rozważyć implementację systemu pracy opartej o zasadę „business partnering”.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. IV. Rozliczenia księgowe Firmy, czyli jak uniknąć wysyłania setek identycznych maili

Setki napisanych maili i wykonanych telefonów, aby przekazać przedsiębiorcom informację o wynikach ich firmy w danym miesiącu – to codzienność każdego biura rachunkowego czy kancelarii podatkowej. I to co najmniej 3 razy w miesiącu – przy okazji wyliczenia ZUS, podatku dochodowego i VAT. Jak można to zautomatyzować i gdzie szukać wsparcia w codziennej pracy?

Obowiązek raportowania danych pozafinansowych przez spółki giełdowe i instytucje finansowe

Unijny obowiązek raportowania danych pozafinansowych (m.in. oceny ryzyk, podstaw zarządczych i wskaźników z zakresu przeciwdziałania korupcji, negatywnego wpływu na środowisko naturalne, aspektów pracowniczych, społecznych oraz poszanowania praw człowieka) obejmie co najmniej 300 największych spółek i instytucji finansowych w Polsce - ocenia firma doradcza Deloitte.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. III. Odczytywanie papierowych faktur, czyli jak przyspieszyć wprowadzanie faktur do programu księgowego

Jak wspomóc tradycyjny obieg dokumentów w firmie i tym samym podnieść efektywność pracowników działu księgowego? Odpowiedzią na to pytanie jest aplikacja do odczytywania skanów papierowych faktur, która już niedługo będzie nieodłącznym narzędziem pracy każdego księgowego. To kolejny krok ku nowoczesności, porównywany do przejścia z papierowych ksiąg na systemy księgowe.

Tańsza księgowość w małych firmach - nowelizacja ustawy o rachunkowości

Małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości - mówi PAP wiceszefowa MF Dorota Podedworna-Tarnowska. Odpowiednie zmiany (przede wszystkim uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej) przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, którym Sejm ma się zająć w czwartek 14 maja 2015 r.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

REKLAMA