REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdanie Rb-N w praktycznych przykładach

Zbliża się okres sporządzania sprawozdań za II kwartał. Przypominamy, że od I kwartału 2008 r. m.in. Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych powinno być sporządzane na nowych wzorach i zasadach, które wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, z uwzględnieniem zmian. Artykuł zawiera przykłady, w których prezentujemy należności wobec dłużników (układ podmiotowy) i tytułów (układ przedmiotowy).

Czy instalacja systemu stanowi inwestycję w obcym środku trwałym

Spółka zainstalowała system alarmowy w wynajmowanym budynku magazynowym. Jak zaksięgować tę operację? Czy stanowi ona inwestycję w obcym środku trwałym podlegającą amortyzacji?

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest odpowiedzialnością o szczególnym charakterze. Ustawodawca określił zespół norm prawnych dotyczących szeroko rozumianej gospodarki finansowej. Dotacje to środki, przy dysponowaniu którymi powinniśmy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego przepisu prawnego w zależności od formy i sposobu jej wydatkowania. Niewłaściwe postępowanie będzie skutkować naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. W artykule usystematyzowano zagadnienia związane z dotacjami, skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych zarówno przez dotującego (udzielającego dotacji) , jak i przez beneficjenta (otrzymującego dotację).

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru, gdy nie otrzymano faktury

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. W kwietniu zakupiłam towar, ale razem z nim nie otrzymałam faktury. Na podstawie jakiego dokumentu powinnam zaksięgować towar w pkpir? Ponieważ nie mam faktury, to nie znam ostatecznej ceny. Jeżeli otrzymam fakturę w maju, to czy powinnam zrobić korektę?

REKLAMA

W jaki sposób prawidłowo rozliczyć zaliczkę

Otrzymane środki na poczet dostawy, której realizacja nastąpi w przyszłym okresie, w księgach dostawcy ujmuje się jako rozliczenia międzyokresowe przychodów.

Jak sporządzić i zaewidencjonować listy wynagrodzeń wypłaconych w ratach

Pracownicy spółki powinni otrzymywać wynagrodzenia (z tytułu umów o pracę) na koniec miesiąca. Ponieważ firma znajduje się w ciężkiej sytuacji finansowej, często wypłaca wynagrodzenia w częściach. Na przykład - wynagrodzenie za styczeń zostało wypłacone częściowo w styczniu (500 zł zaliczki), a reszta w lutym. Wynagrodzenie za luty zostało wypłacone w całości 29 lutego. W marcu pracownicy otrzymali jedynie zaliczki w kwocie 600 zł. Jak prawidłowo zrobić i zaksięgować listę płac?

Co zrobić, gdy w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym wykryjemy błędy

Czy wszystkie błędy stwierdzone po dniu bilansowym traktuje się w ten sam sposób?

Jak ustalać odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych

Od kiedy i od jakiej wartości należy dokonywać odpisów umorzeniowych od ulepszonych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową i degresywną?

REKLAMA

Jak zaksięgować refundację wydatków z Funduszu Pracy

Firma otrzymała refundację z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Kwota dotacji wynosi 14 tys. zł brutto. Faktury mamy na środki trwałe, na kwotę 15,1 tys. zł. Jak zaksięgować wpływ dotacji na konto i faktury?

Jak ująć w księgach rachunkowych koszty legalizacji samowoli budowlanej

Nasza spółka w grudniu tego roku rozpoczęła użytkowanie obiektu, który wówczas stanowił samowolę budowlaną. W kwietniu tego roku spółka przeprowadziła formalności związane z legalizacją obiektu, wnosząc m.in. opłatę legalizacyjną. W jaki sposób ująć tę opłatę w księgach rachunkowych spółki i czy może ona stanowić koszt uzyskania przychodu? W którym momencie powstał obowiązek w podatku od nieruchomości w stosunku do tego obiektu?

Jak w sprawozdaniu ująć wartości niematerialne i prawne

Według ustawy o rachunkowości przez wartości niematerialne i prawne rozumie się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki. Jak te wartości należy przedstawić w sprawozdaniu finansowym?

Co robić z niezatwierdzonym w terminie sprawozdaniem finansowym

Czy niezatwierdzone sprawozdanie finansowe powinniśmy złożyć 15 lipca do KRS i ogłosić w Monitorze Polskim B? Jakie kary grożą za niezatwierdzenie sprawozdania finansowego w terminie?

Jak właściwie ustalić moment poniesienia kosztów

W jaki sposób podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów przy zastosowaniu metody kasowej powinni określać moment poniesienia kosztu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Jak potraktować zmianę przeznaczenia prowadzonej inwestycji

Spółka podjęła decyzję o wybudowaniu magazynu. Wszystkie koszty poniesione na budowę zostały ujęte na koncie „Środki trwałe w budowie”. W pewnym momencie zaniechano dalszej budowy. Koszty wynoszą 5115 zł. Nieskończony magazyn jest używany w działalności w postaci wiaty do przechowywania różnego sprzętu. Czy poniesione wydatki można przeksięgować na konto „Pozostałe koszty operacyjne”?

Decyzja odmowna o umorzeniu należności

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego (szkoła). Od 2002 r. w naszych księgach rachunkowych figurują należności z tytułu dochodów budżetowych w wysokości powyżej 6000 zł zasądzone wyrokiem sądowym. W 2004 r. po kilku rozprawach sąd umorzył postępowanie. Po otrzymaniu zawiadomienia o umorzeniu wystąpiliśmy do starosty o umorzenie należności. W 2005 r. starosta wydał decyzję odmowną. W jaki sposób można ściągnąć lub umorzyć te należności? Czy są to należności wymagalne i należy je wykazywać w sprawozdaniu Rb-N?

Jak ewidencjonować zaliczki na poczet dostaw

Spółka z o.o. otrzymała zaliczkę na poczet przyszłych dostaw. W jaki sposób zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Zasady sporządzania sprawozdania Rb-27ZZ

Jednostki samorządu terytorialnego (dalej: jst) w swojej działalności realizują m.in. zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jst ustawami. W związku z realizacją tych zadań niejednokrotnie osiągane są również dochody, które są dochodami budżetu państwa. Z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jst ustawami sporządza się kwartalne sprawozdanie Rb-27ZZ. Do 8 lipca należy sporządzić sprawozdania jednostkowe Rb-27ZZ za II kwartał, a zatem przypominamy zasady jego sporządzania.

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia mimo niepłacenia składek ZUS przez pracodawcę

Na podstawie umowy o pracę zatrudniam kilku pracowników. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jako właściciel firmy nie płacę przez jakiś czas należnych składek ZUS za pracowników, ale wypłacam im pensje w pełnej wysokości co miesiąc, to czy mogę ujmować to wynagrodzenie w pkpir w kwocie brutto?

Rachunkowe i podatkowe obowiązki jednostki po zawarciu umowy leasingu

Leasing stał się równie popularną metodą finansowania środków trwałych nabywanych przez jednostki, jak kredyt. Zawarcie umowy leasingu powoduje określone konsekwencje dla księgowości jednostki. W odpowiedzi na Państwa pytania przedstawiamy rozwiązania ewidencyjne i podatkowe umowy leasingu operacyjnego i finansowego.

Obowiązek składania sprawozdania finansowego do KRS

Czy spółka jawna, której roczne sprawozdanie finansowe nie podlega badaniu, ma obowiązek składać roczne sprawozdanie finansowe w sądzie rejestrowym?

Jak wykazać w księgach błąd z poprzednich okresów

W wyniku wewnętrznej kontroli ksiąg rachunkowych stwierdzono, że koszty usług obcych roku 2006 zostały zawyżone o kwotę 20 000 zł. Jednostka uznała popełniony błąd za błąd podstawowy. Jak ująć w księgach rachunkowych roku 2007 zapisy dotyczące korekty tego błędu? Sprawozdanie finansowe za 2007 r. jednostki nie zostało jeszcze zatwierdzone.

Ujęcie dotacji w księgach rachunkowych

Do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji z budżetu służy konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”.

Ewidencja wpłaty nadwyżki środków obrotowych w zakładzie budżetowym

Jesteśmy zakładem budżetowym i mamy problem z wykazaniem i ewidencją nadwyżki środków obrotowych za rok 2007, która wynikła w grudniu 2007 r. Jak i w którym momencie powinna być zaewidencjonowana w księgach oraz jak ująć tę nadwyżkę w sprawozdaniu Rb-30, w bilansie i rachunku zysków i strat? Czy ta nadwyżka środków obrotowych to tzw. zysk, który wynika z konta 860?

Jak rozliczyć podwyższenie kapitału

Spółka X z o.o. uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników podwyższyła kapitał zakładowy o 2 000 000 zł, emitując 800 udziałów po 2500 zł. Te udziały zostały zaoferowane do objęcia innemu podmiotowi, spółce SA. Spółka SA uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników również podwyższyła kapitał zakładowy o 2 000 000 zł, emitując 20 000 akcji po 100 zł.

Jak prawidłowo zaksięgować pensje związane z budową środka trwałego

Wszystkie koszty związane bezpośrednio z budową środka trwałego powiększają jego wartość początkową. Zalicza się do nich m.in. wynagrodzenia pracowników dotyczące tej budowy.

Ewidencja inwestycji w jednostkach budżetowych

Jednostki budżetowe wykonują inwestycje samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem gospodarczym. Efekt zakończonego zadania inwestycyjnego może zostać w jednostce budżetowej albo być przekazany współinwestorowi. To wpływa na dokonywanie zapisów na odpowiednich kontach.

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych

Spółka kupiła samochód osobowy z 1987 r. za 2500 zł oraz dwa używane komputery o łącznej wartości 2500 zł. Przedmioty te będą używane przez spółkę dłużej niż jeden rok. Jak należy to zaksięgować i co z amortyzacją? Czy kupione środki trwałe można zamortyzować jednorazowo ze względu na ich wartość? Czy od kupionych używanych środków trwałych można odliczyć VAT?

W jaki sposób rozliczyć korektę umorzenia

W 2006 roku ponieśliśmy nakłady na budynek biurowy, które zakwalifikowano jako remont. Po kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej okazało się, że było to ulepszenie, musimy więc skorygować umorzenie. W którym roku mam to zaksięgować? Czy mogę w 2007 roku, skoro jeszcze nie zatwierdzono sprawozdania?

Jak dokumentować i ewidencjonować premie pieniężne i premiowe bony towarowe

Jako spółka z o.o. prowadzimy działalność w zakresie handlu hurtowego. Rozważamy obecnie możliwość wdrożenia programu premiowo-lojalnościowego dla naszych klientów, czyli sklepów detalicznych. Program ten ma na celu zwiększenie sprzedaży w przyszłości.

W jaki sposób w księgach rachunkowych ewidencjonować opakowania

Na fakturze wystawionej przez naszą firmę widnieje towar o wartości netto 100 zł (brutto 122 zł). Ponadto sprzedano też opakowania za 15 zł. Należność dla naszej firmy wynosi więc 137 zł. Jak zaksięgować sprzedaż tych opakowań?

Jak zaksięgować pożyczkę od udziałowca

W sytuacji kiedy spółka z o.o. potrzebuje dodatkowych środków finansowych na prowadzenie działalności gospodarczej, udziałowcy zamiast wnoszenia dopłat czy podwyższania wkładów mogą podjąć decyzję o udzieleniu spółce pożyczki.

Czy opłata za wniosek patentowy jest kosztem finansowym

Firma wpłaciła do Urzędu Patentowego opłatę za zgłoszony wniosek. Na jakie konto powinno się księgować takie opłaty? Czy stanowią one koszty finansowe?

Czy opłaty certyfikacyjne ISO należy rozliczać w czasie

Spółka poniosła koszty związane z opłatami certyfikacyjnymi produkowanych wyrobów. Są to opłaty dotyczące znaku jakości ISO. Czy wydatki te powinny być rozliczane w czasie?

Dotacja z urzędu miasta w zeznaniu CIT

Jesteśmy zakładem budżetowym w sferze oświatowej - prowadzimy praktyki dla uczniów. Oprócz własnych wpływów ze sprzedaży na swoją działalność otrzymujemy dotację przedmiotową z urzędu miasta. Jesteśmy zwolnieni z comiesięcznego składania deklaracji CIT, gdyż swoje przychody wydajemy na cele statutowe. Raz w roku musimy jednak złożyć CIT-8. Czy otrzymywana przez nas dotacja przedmiotowa jest przychodem podatkowym, który powinniśmy ująć w CIT-8?

Jak zaksięgować rabat cenowy na zakupione towary

Fundacja prowadząca działalność gospodarczą otrzymała od swojego stałego dostawcy rabat cenowy na zakupione towary. Jak należy to zaksięgować?

Czy koszty pomniejszyć w bieżącym roku

Otrzymaliśmy korektę faktury wystawioną 10 kwietnia do zakupu materiałów z lipca 2007 r. Korektę VAT zrobię w kwietniu. Jak to ująć w księgach rachunkowych. Czy należy pomniejszyć koszty roku 2008, ponieważ bilans jest już sporządzony?

Jak rozliczyć w księgach przedawnione wierzytelności

Spółka ma na rozrachunkach z kontrahentem przedawnione wierzytelności. Czy ich wartość można spisać bezpośrednio w koszty?

Czy wydatek na uprawnienia przewozowe zaliczyć do rozliczeń międzyokresowych

Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego wydało nam uprawnienie na międzynarodowe przewozy na pięć lat (440 zł). Czy należy tę kwotę zaksięgować na konto rozliczeń międzyokresowych (na pięć lat)?

Jak ustalić roczny wynik finansowy i podatkowy

Jak klasyfikować i księgować następujące pozycje:1) odsetki od nieterminowych wpłat dla kontrahentów oraz naliczone odsetki od salda ujemnego na rachunku bankowym,2) różnice z zaokrągleń w przypadku przeksięgowań VAT na koniec każdego miesiąca?Jak wykazywać te pozycje w sprawozdaniu finansowym i deklaracji rocznej CIT-8?

Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o rachunkowości

Część zmian wprowadzonych w ustawie z 29 września 1994 r. o rachunkowości ma na celu doprecyzowanie niektórych pojęć, m.in. takich jak: kierownik jednostki, środki trwałe, wartości niematerialne i prawne. Stosunkowo obszerna nowelizacja ustawy nie dotyczy jednakże w całości jednostek sektora finansów publicznych. Wprowadzone zmiany obowiązują od 2 maja, jednak większość z nich wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2009 r.

Jak prawidłowo ująć program komputerowy

Zakupiony program komputerowy należy ująć w księgach rachunkowych jako wartość niematerialną i prawną, a następnie amortyzować. Z kolei program wytworzony we własnym zakresie księguje się jako koszt.

Jak ewidencjonować wykorzystane skonto

Spółka otrzymuje od kontrahenta 2% skonto, które jest realizowane w momencie wcześniejszego uregulowania zobowiązania. Czy wykorzystane skonto zmniejsza cenę nabycia kupionego towaru, czy powinno być księgowane jako „Pozostałe przychody operacyjne”?

Zmiany zasad rachunkowości oraz planu kont

W dniu 14 maja 2008 r. weszła w życie zmiana z 15 kwietnia 2008 r. do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Kierownicy jednostek i placówek mają obowiązek dostosować prowadzenie rachunkowości do szczególnych zasad rachunkowości określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie powyższej zmiany.

Czy korektę ująć w niezatwierdzonym sprawozdaniu finansowym

Sporządzając bilans za 2007 rok zauważyłam, że poprzedni bilans za 2006 rok został błędnie sporządzony - konkretnie chodzi o rozrachunki za 93 tys. zł, które zostały zaniżone. Czy korektę ująć w sprawozdaniu finansowym za 2007 rok?

Wartość początkowa środka trwałego a dokonane w nim wcześniej inwestycje

Spółka jawna dzierżawiła budynek biurowy, w którym poczyniła nakłady inwestycyjne, amortyzowane jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Obecnie spółka kupiła ten budynek. Środki częściowo pochodziły z kredytu inwestycyjnego. Firma zamierza przyjąć budynek do używania jako środek trwały. W jaki sposób określić jego wartość początkową?

Przechowywanie dowodów księgowych

Wiele pracy i wysiłku poświęca się właściwemu sporządzaniu dowodów księgowych, organizacji ich obiegu w jednostce, sprawdzaniu i ujmowaniu w księgach rachunkowych. Jednak po zamknięciu roku obrotowego, sporządzeniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, znaczenie tych dokumentów jakby się zmniejsza. Często nie przykłada się należnej wagi do ich przechowywania w sposób, w miejscu i w czasie - zgodnie z obowiązującym prawem.

Jak ująć w księgach rachunkowych ujawniony błąd

Po rekonstrukcji bazy danych okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. jest inny niż wykazany w BO 2008 r. w księgowości. Stan magazynowy jest prawidłowy, natomiast trzeba skorygować kwotę BO 2008 r. oraz bilans zamknięcia 2007 r., ponieważ błąd ten ujawniono już po zamknięciu bilansu. Jak prawidłowo dokonać takiej korekty?

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Jak wykazać w księgach obrót zapasami

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych operacje związane z towarami oraz materiałami (odpady - złom stalowy) z własnej produkcji? Przedsiębiorstwo prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

Jak rozliczać rachunkowo płatności dla pracowników w formie akcji

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło zastosowanie systemów wynagrodzenia pracowników akcjami emitowanymi przez jednostkę (stanowiących tzw. świadczenia kapitałowe lub inaczej nazywane jako programy opcji pracowniczych). Jak tego typu płatności należy rozliczać pod względem rachunkowym?

REKLAMA