REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ewidencjonować wykorzystane skonto

Spółka otrzymuje od kontrahenta 2% skonto, które jest realizowane w momencie wcześniejszego uregulowania zobowiązania. Czy wykorzystane skonto zmniejsza cenę nabycia kupionego towaru, czy powinno być księgowane jako „Pozostałe przychody operacyjne”?

Zmiany zasad rachunkowości oraz planu kont

W dniu 14 maja 2008 r. weszła w życie zmiana z 15 kwietnia 2008 r. do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Kierownicy jednostek i placówek mają obowiązek dostosować prowadzenie rachunkowości do szczególnych zasad rachunkowości określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie powyższej zmiany.

Czy korektę ująć w niezatwierdzonym sprawozdaniu finansowym

Sporządzając bilans za 2007 rok zauważyłam, że poprzedni bilans za 2006 rok został błędnie sporządzony - konkretnie chodzi o rozrachunki za 93 tys. zł, które zostały zaniżone. Czy korektę ująć w sprawozdaniu finansowym za 2007 rok?

Wartość początkowa środka trwałego a dokonane w nim wcześniej inwestycje

Spółka jawna dzierżawiła budynek biurowy, w którym poczyniła nakłady inwestycyjne, amortyzowane jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Obecnie spółka kupiła ten budynek. Środki częściowo pochodziły z kredytu inwestycyjnego. Firma zamierza przyjąć budynek do używania jako środek trwały. W jaki sposób określić jego wartość początkową?

REKLAMA

Przechowywanie dowodów księgowych

Wiele pracy i wysiłku poświęca się właściwemu sporządzaniu dowodów księgowych, organizacji ich obiegu w jednostce, sprawdzaniu i ujmowaniu w księgach rachunkowych. Jednak po zamknięciu roku obrotowego, sporządzeniu i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, znaczenie tych dokumentów jakby się zmniejsza. Często nie przykłada się należnej wagi do ich przechowywania w sposób, w miejscu i w czasie - zgodnie z obowiązującym prawem.

Jak ująć w księgach rachunkowych ujawniony błąd

Po rekonstrukcji bazy danych okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. jest inny niż wykazany w BO 2008 r. w księgowości. Stan magazynowy jest prawidłowy, natomiast trzeba skorygować kwotę BO 2008 r. oraz bilans zamknięcia 2007 r., ponieważ błąd ten ujawniono już po zamknięciu bilansu. Jak prawidłowo dokonać takiej korekty?

Zasady sporządzenia sprawozdania z wykonania planu audytu

W dniu 1 maja 2008 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu. Rozporządzenie to ma na celu wskazanie sposobu i trybu raportowania przebiegu pracy audytora wewnętrznego oraz wykonania przez niego założonego planu audytu na dany rok budżetowy. W artykule wskazano, jakie dane obejmuje nowy wzór sprawozdania.

Jak wykazać w księgach obrót zapasami

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych operacje związane z towarami oraz materiałami (odpady - złom stalowy) z własnej produkcji? Przedsiębiorstwo prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

REKLAMA

Jak rozliczać rachunkowo płatności dla pracowników w formie akcji

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło zastosowanie systemów wynagrodzenia pracowników akcjami emitowanymi przez jednostkę (stanowiących tzw. świadczenia kapitałowe lub inaczej nazywane jako programy opcji pracowniczych). Jak tego typu płatności należy rozliczać pod względem rachunkowym?

Jak rozliczyć naprawę uszkodzonego środka trwałego

Firma zakupiła uszkodzoną maszynę. Zamierza przeprowadzić jej remont. W związku z tym co miesiąc będzie otrzymywała fakturę na ok. 3-4 tys. zł, w sumie ok. 19 tys. zł brutto. Maszyna nie będzie zmodernizowana, ulepszona, a jedynie naprawiona. Jak taką sytuację zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

Jak dokonać i rozliczyć wpłaty na PFRON

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i którzy nie osiągają odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zobowiązani są do złożenia deklaracji miesięcznej i rocznej oraz dokonania wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Termin przypisu decyzji

Kiedy należy ująć w księgach rachunkowych jednostki wydawane decyzje - czy w momencie jej wydania, czy w chwili jej doręczenia? Zgodnie z ustawą o rachunkowości, do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, natomiast zgodnie z Ordynacją podatkową i Kodeksem postępowania administracyjnego organ podatkowy administracji publicznej jest związany decyzją od chwili jej doręczenia i wywołuje skutki prawne dopiero w chwili wprowadzenia jej do obrotu prawnego.

Jak ujmować w księgach koszty prac rozwojowych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zakupiła koncept (projekt) wraz ze wstępną dokumentacją przemysłowej maszyny do drylowania owoców. W przyszłości po dopracowaniu projektu, wypróbowaniu i badaniach działania maszyny oraz zgłoszeniu do urzędu patentowego spółka będzie produkować takie maszyny i wprowadzi je na rynek. Spółka zaksięgowała koszty zakupu praw do maszyny jako wartości niematerialne i prawne. Nie są one amortyzowane. Czy księgowania są prawidłowe?

Zasady postępowania z nadpłatami na rachunku bieżącym dochodów budżetowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Jakie należy przyjąć zasady postępowania w przypadku nieodebranych przez kontrahentów środków pieniężnych, które stanowią nadpłatę na rachunku bankowym dochodów budżetowych?

Jak ewidencjonować rozliczenia ze wspólnikiem spółki cywilnej

Jesteśmy spółką cywilną. Jak należy zaksięgować: zwrot wydatków poniesionych przez wspólnika, związanych z prowadzeniem spraw spółki oraz wypłatę z zysku na cele osobiste wspólnika oraz prowizję bankową od tej wypłaty?

Wartość towaru trzeba weryfikować

Jeżeli na rynku pojawi się tańszy odpowiednik produktu firmy, musi ona uwzględnić to przy jego wycenie bilansowej.

Jak zaksięgować kradzież towaru ze sklepu

W naszym sklepie nastąpiła kradzież towaru. Została powiadomiona Policja, która wszczęła postępowanie. Zostało ono jednak umorzone. Byliśmy ubezpieczeni i firma ubezpieczeniowa wypłaciła już odszkodowanie. Jak zaksięgować w pkpir skradziony towar i otrzymane odszkodowanie?

Rola i zakres ksiąg pomocniczych

Księgi pomocnicze - obok dziennika, księgi głównej, zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, wykazu składników aktywów i pasywów (inwentarza), stanowią element ksiąg rachunkowych. Pomimo że księgi te zgodnie z nazwą są jedynie elementem pomocniczym księgi głównej, nie można minimalizować ich znaczenia. To właśnie struktura i szczegółowość ksiąg pomocniczych przesądza niejednokrotnie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Jak wykazać w księgach składki emerytalne refundowane przez PFRON

Spółka zatrudnia osoby niepełnosprawne. Ponieważ liczba osób zatrudnionych jest niższa niż 25, PFRON refunduje ich składki emerytalne. Jak wykazać te składki w księgach?

Pobór opłaty skarbowej przez zakład budżetowy

Czy gminny zakład budżetowy zajmujący się zaopatrzeniem ludności w wodę, odprowadzaniem ścieków, bieżącym utrzymaniem dróg gminnych oraz prowadzący cmentarz komunalny jest uprawniony do poboru opłaty skarbowej, a jeżeli tak, to jakie czynności jej podlegają?

Jak ewidencjonować obciążenia podatkowe nabytego środka trwałego

W styczniu 2008 roku zakupiliśmy od likwidatora pewnej spółki używaną specjalistyczną maszynę produkcyjną za kwotę 20 000 zł netto. Wedle naszego rozpoznania jest to cena rynkowa. W ofercie sprzedaży likwidator oświadczył, że maszyna wolna jest od praw osób trzecich i obciążeń. Dziś wiemy, że likwidowana spółka ma duże kłopoty finansowe, w przeszłości nie płaciła również podatków. Czy nasza spółka z o.o., jako nabywca środka trwałego od likwidowanej spółki, będzie odpowiadać za jej zobowiązania podatkowe zgodnie z art. 112 Ordynacji podatkowej? Jeśli tak, to czy wydatki z tym związane zaksięgować jako powiększenie wartość środka trwałego (maszyna jest instalowana i remontowana i nie będzie jeszcze oddana do użytkowania przez najbliższe trzy miesiące)?

Czy można nie podpisać sprawozdania finansowego

Jestem wspólnikiem spółki jawnej. W trakcie przeglądania dokumentacji firmy zauważyłem dwie faktury kosztowe z grudnia, o których nie byłem wcześniej informowany. Zostały też wypłacone podwyżki, na które nie wyraziłem zgody. Wystąpiłem z pisemną prośbą o wyjaśnienia. Jednak do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi. Czy mogę złożyć PIT wraz z informacją, że sprawozdanie finansowe nie zostało podpisane, ponieważ nie otrzymałem wyjaśnień na przedstawione wątpliwości. Na jakie konsekwencje prawne narażam siebie i spółkę w tych sytuacjach?

Jak wykazać gwarancję bankową w księgach rachunkowych

Bank udziela nam gwarancji bankowej jako zabezpieczenie należności Agencji Rolnej tytułem umowy dzierżawy z naszą firmą. Kwota zabezpieczenia to 100 tys zł. Czy powinnam wykazać tę kwotę w bilansie?

W jakim paragrafie ująć opłaty za studia wyższe

Jak należy zaklasyfikować opłatę czesnego za studia wyższe (studia podyplomowe) pracowników będących członkami korpusu służby cywilnej - § 4300 czy 4550, a jak pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej - § 4300 czy 4700?

Jak ustalić wartość początkową oraz limit odpisów amortyzacyjnych samochodu osobowego

Spółka sprowadziła z zagranicy (UE) samochód, który w Polsce został zarejestrowany jako samochód osobowy. Jak ustalić jego wartość początkową oraz według jakiego kursu obliczyć limit 20 000 euro ograniczający zaliczenie amortyzacji samochodu do kosztów uzyskania przychodu?

Alternatywne metody ujmowania i rozliczania kosztów w organizacjach non profit

W poprzednim numerze ogólnie opisaliśmy zasady ewidencji kosztów w działalności organizacji non profit. O ile przepisy o rachunkowości nie narzucają określonego sposobu ewidencji kosztów - i jednostki mają tu dużą swobodę - to jednak wybrana metoda rachunku zysków i strat w pewnym stopniu ukierunkowuje sposób ewidencji kosztów.

Jak rozliczać dokumenty SAD w pkpir

Towar handlowy jest kupowany w USA i na podstawie SAD wprowadzam do kolumny 10 pkpir wartość netto + cło. Czy powinnam wyliczać wartość towaru z dokumentu zakupu z USA i księgować w kolumnie 10, a cło księgować w kolumnie 11? Zapłata za towar następuje przelewem przed zakupem. Czy trzeba wyliczać różnice kursowe? A jeżeli tak, to w jaki sposób?

Czym są wystąpienia pokontrolne i jak z nimi postępować

Niewątpliwie każda kontrola przeprowadzana w jednostce wiąże się z dużym nakładem dodatkowych obowiązków wykonywanych równolegle z bieżącymi przez poszczególnych pracowników. Jest ona jednak niezbędna dla oceny systemów wewnętrznych oraz organizacji całej jednostki.

Jak rozliczać koszty kampanii marketingowej

Spółka działająca w branży kosmetycznej prowadzi kampanię marketingową własnych produktów poprzez rozdawanie próbek, prezentów z logo firmy, prowadzenie szkoleń itd. Czy tego rodzaju akcja stanowi dla spółki koszt reklamy? Jak to prawidłowo zaksięgować?

Podpis głównego księgowego na umowach

Czy umowy, które mają skutek finansowy, zawierane np. na wykonanie remontów, muszą być podpisane również przez główną księgową, czy tylko przez dyrektora szkoły?

Jak rozliczyć świadczenia emerytalne wniesione w formie aportu

W 2007 r. aportem przekazano spółce rezerwę na odprawy emerytalne. Wyliczona przez aktuariusza rezerwa na 2008 r. jest większa od otrzymanej aportem. Jak rozwiązać rezerwę z aportu i wprowadzić do ksiąg na 2008 r. wyliczoną przez aktuariusza? Spółka prowadzi koszty w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

Według jakiego kursu należy zaksięgować zwrot towarów

Nasza firma kupiła towary w Chinach i po jakimś czasie zwróciła je. Jaki należy zastosować kurs przy księgowaniu zwrotu towarów? Kurs z SAD, kurs NBP czy kurs z pierwotnej faktury zakupu?

Jak księgować ubezpieczenia grupowe pracowników

Spółka wykupiła ubezpieczenie grupowe dla pracowników. Wstępnie zapłaciła za nie w całości, jednak część składki zostanie potracona z wynagrodzenia pracowników. Jak to zaksięgować?

Jak ująć w księgach rachunkowych zadatek na zakup nieruchomości

Osoba fizyczna wpłaciła zadatek na zakup nieruchomości ze środków zgromadzonych na osobistym rachunku bankowym. Następnie otworzyła działalność (wpis do ewidencji działalności) i prowadzi pełną księgowość. Jak zaksięgować w księgach zadatek?

W jaki sposób ustalić wartość odsetek z tytułu nieoprocentowanej pożyczki

Spółka otrzymała pożyczkę od udziałowca. W zawartej umowie strony odstąpiły od naliczania odsetek. W jaki sposób ustalić wartość odsetek dla celów przychodu podatkowego z tytułu korzystania z nieodpłatnego świadczenia (nieoprocentowanej pożyczki)? Jak to zaksięgować i rozliczyć w ewidencji podatkowej?

Wydatki niewygasające funduszy pomocowych

Jak należy prawidłowo zaksięgować na koniec 2007 r. wydatki niewygasające na podstawie art. 191 ust. 1a ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (fundusze pomocowe) w związku z projektem nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych? Obecnie księgowana jest uchwała rady na kontach 903-904, natomiast wydatki niewygasające funduszy pomocowych pozostają na koniec roku na koncie 967.

Jakie konto skorygować w związku ze zwrotem nadpłaconego wynagrodzenia

W styczniu z powodu błędu systemu płacowego pracownikowi nadpłacono wynagrodzenie. Koszty wynagrodzenia zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu wypłaty (styczeń). Pracownik zwrócił pieniądze w marcu. Kiedy należy dokonać korekty w księgach? Czy korekta będzie polegała na zmniejszeniu kosztów wynagrodzeń, czy zwiększy przychody?

Jak zaksięgować opłaty w leasingu operacyjnym

Opłaty w leasingu operacyjnym w księgach rachunkowych leasingobiorcy mogą zostać zaliczone do kosztów równomiernie w ciągu całego okresu trwania umowy.

Jak ująć w księgach przyjęcie i zwrot depozytu

Spółka przyjęła w depozyt towary. Jak ująć w księgach przyjęcie depozytu i jego zwrot? Jak wycenić przyjęty towar?

Zakup środków trwałych sfinansowany z dotacji podmiotowej i z wypracowanych środków własnych instytucji kultury

Jesteśmy samorządową instytucją kultury, która otrzymuje dotację podmiotową na działalność oraz wypracowuje własne dochody. W jaki sposób ująć na kontach zakup inwestycyjny, np. środka trwałego o wartości powyżej 3500 zł, w przypadku sfinansowania tego zakupu:1) z dotacji od organizatora, którym w naszym przypadku jest urząd miasta,2) z wypracowanych środków własnych instytucji kultury?

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż środka trwałego wprowadzonego do spółki aportem

Jak powinnam zaksięgować sprzedaż budynku i samochodu wprowadzonego do spółki z o.o. aportem? Wniesiony aport podwyższył kapitał zakładowy. Co się dzieje przy sprzedaży środków trwałych wprowadzonych aportem z kapitałem zakładowym? Proszę o podanie, na jakich kontach powinnam zaewidencjonować taką sprzedaż.

Ewidencja znaków opłaty skarbowej

Jak należy zaksięgować pobrane z Oddziału PKO BP SA znaki opłaty skarbowej wydane przez bank w ramach udzielonej jednostce budżetowej stałej zaliczki w wysokości 5000 zł? Na jakich kontach należy zaksięgować tę operację?

Jak ewidencjonować dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika

Jak rozliczyć księgowo otrzymane z urzędu gminy dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika po zdanym egzaminie?

Czy obejmować sprawozdaniem skonsolidowanym spółkę w likwidacji

Nasza spółka z o.o. posiada 100% udziałów w innej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka ABC). Spółka ta (ABC) obecnie znajduje się w likwidacji. Wspólnik (czyli nasza spółka) podjął notarialnie uchwałę o likwidacji po tym, jak sąd odrzucił wniosek o upadłość połączoną z likwidacją, ze względu na brak majątku (majątek obecnie nie wystarcza nawet na przeprowadzenie procesu likwidacji). Spółka ABC nie prowadzi już produkcji i nie zatrudnia pracowników. Maszyny obciążone są przewłaszczeniami, a nieruchomości hipotekami. Trwają egzekucje komornicze. Ponieważ ciąży na nas obowiązek sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego, to czy spółkę w likwidacji należy obejmować sprawozdaniem skonsolidowanym? Jeśli tak, to jaką metodą, skoro do tej pory konsolidowana była metodą pełną?

Różnice kursowe w księgach przy stosowaniu metody podatkowej

Spółka jawna prowadzi księgi rachunkowe od 2007 r. Jak powinny być rozliczane różnice kursowe, jeżeli spółka stosuje zasady ustawy podatkowej.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z leasingiem samochodów przekazywanych do używania podwykonawcom

Nasza spółka świadczy usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami. Dla celów prowadzonej działalności zamierzamy wziąć w leasing samochody, które następnie przekażemy do używania podwykonawcom, świadczącym na podstawie zawartej umowy przedstawicielstwa usługi na rzecz naszych klientów.

Jak ustalić wartość początkową importowanego środka trwałego

Spółka kupiła środek trwały z importu. W jaki sposób powinniśmy ustalić jego wartość początkową oraz jaki kurs zastosować do wyceny?

Ewidencja kosztów działalności jednostek non profit

Opisujemy ewidencję kosztów działalności jednostek non-profit - w uproszczonym wariancie rodzajowym i kalkulacyjnym oraz w rozwiniętym rachunku kosztów.

Na jakiej podstawie zaksięgować zakup materiałów biurowych, na które nie ma faktury ani paragonu

Prowadzę działalność gospodarczą (pkpir + VAT). Na bazarze (gdzie są budki i kioski) zakupiłem sporo materiałów biurowych. Sprzedający nie dał mi ani faktury, ani rachunku, gdyż - jak stwierdził - nie prowadzi firmy. Czy mogę ten wydatek ująć w kolumnie 13 pkpir na podstawie dowodu wewnętrznego?

Jak wykazać w księgach umorzenie udziałów bez wynagrodzenia

Jak zaksięgować obniżenie kapitału zakładowego w drodze umorzenia udziałów? Obniżenie dotyczy tylko jednego ze wspólników i nastąpi bez wynagrodzenia. Kapitał zakładowy zmniejszy się o wartość umorzonych udziałów ze 150 000 zł do 90 000 zł, a liczba udziałów ze 100 do 60. Obniżenie nastąpiło na podstawie uchwały w formie aktu notarialnego.

REKLAMA