REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ujęcie wybranych dochodów budżetowych w rachunku zysku i strat

W której części rachunku zysku i strat należy ująć:1. Wynagrodzenie płatnika (§ 0970),2. Wpływy ze sprzedaży biurek (§ 0870),3. Grzywny wymierzone przez prokuraturę dotyczące czynów niedozwolonych (§ 0970),4. Wpłaty Komitetów Wyborczych (§ 0970)?

Jak zaksięgować sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Jak mam zaksięgować sprzedaż samochodu osobowego wykupionego po leasingu (operacyjnym). Samochód nie jest wzięty do środków trwałych firmy. Wartość wykupu samochodu jest wielokrotnie niższa niż cena, po której ma być sprzedany. Czy muszę robić aktualizację?

Jak ujmować w księgach dopłaty do kapitału

Dopłaty do kapitału są sposobem na dofinansowanie spółki przez wspólników. Mogą one służyć dokapitalizowaniu spółki lub być przeznaczone na pokrycie straty. Uchwalenie i wniesienie dopłat pociąga za sobą obowiązek ewidencyjny w księgach spółki wnoszącej, jak i otrzymującej dopłaty.

Ujęcie refundacji kwot, które niezasadnie obciążały ZFŚS

Czy opłata za prowadzenie rachunku bankowego dla zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz prowizje od przelewów powinny obciążać środki na rachunku ZFŚS, czy powinny być pokrywane przez pracodawcę i nie obciążać środków z odpisu na ZFŚS? Jeżeli opłaty i prowizje byłyby nienależnie pobierane z rachunku funduszu socjalnego, to czy można teraz zrobić korektę i czy pracodawca powinien za te lata przekazać odpis zwiększony o te kwoty opłat i prowizji? Proszę o wskazanie właściwego toku postępowania wraz z podstawą prawną.

REKLAMA

Jak rozliczyć odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną i przyjętą do ewidencji środków trwałych część budynku

Zaciągnęliśmy kredyt inwestycyjny na budowę obiektu magazynowo-biurowego. Część magazynową już wybudowano i oddano do używania (uzyskano pozwolenie oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych). Czy odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną część budynku powiększą wartość początkową tej części, czy też będą nim dopiero po całkowitym zakończeniu inwestycji?

Budżet i budżetowanie w organizacjach non profit

Każda jednostka, niezależnie od wielkości i od rodzaju prowadzonej działalności, realizuje określone cele strategiczne i operacyjne. Dlatego bardzo istotna jest wiedza o zaangażowanych do działalności zasobach oraz o możliwościach ich wykorzystania w działalności. Na podstawie takich informacji organizacja może ustalić długo- i krótkookresowe plany alokacji posiadanych zasobów, czyli budżet. Proces tworzenia, akceptowania oraz kontroli jego realizacji nazywamy budżetowaniem. Poniżej wyjaśniamy, jak przebiega proces budżetowania w jednostkach non profit.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

Obieg dokumentów księgowych związanych z przyjmowaniem i zwrotem sum depozytowych

Przedstawimy przykładowe uregulowania dotyczące obiegu dokumentów, mogące mieć zastosowanie w przyjmowaniu i rozliczaniu sum depozytowych, a ponadto wyjaśnimy, co oznacza określenie „niezwłocznie”, używane przez ustawodawcę w odniesieniu do ustalenia terminów zwrotu czy rozliczenia sum depozytowych.

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych nabycie akcji w przypadku łączenia się spółek

Wszyscy akcjonariusze spółki A sprzedali swoje akcje spółce B (operacja ta dokonywana jest w związku z połączeniem obu spółek). Cena sprzedaży stanowiła równowartość wartości nominalnej akcji nabytych przy utworzeniu spółki A. Jak ta operacja powinna przebiegać w księgach rachunkowych spółki A i spółki B?

Ewidencja części niewykorzystanej dotacji w księgach stowarzyszenia

W 2007 r. otrzymaliśmy dotację z gminy na realizację projektu, który kończył się 31 grudnia 2007 r. Wydano tylko część tej dotacji i rozliczono projekt, w związku z tym do zwrotu podlegała kwota 2000 zł. Czy mogę pomniejszyć pod datą 31 grudnia 2007 r. przychody o te 2000 zł i zaksięgować je na konto 840 „Przychody przyszłych okresów”, a w 2008 r. - kiedy je oddam do gminy - zaksięguję 840/130? Można było zaksięgować to w inny sposób - w 2007 r. przyjąć do przychodów całą otrzymaną dotację, z czego powstanie wynik finansowy większy, niż gdybym postąpiła jak wyżej - a w 2008 r., przy zwrocie tych środków, pomniejszyłabym fundusz. Proszę o interpretację.

Jak ująć nadwyżkę pasywów nad aktywami przy przejściu z pkpir na księgi rachunkowe

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od stycznia 2008 r. mam obowiązek założyć księgi rachunkowe. Po sporządzeniu zestawienia aktywów i pasywów okazało się, że pasywa są wyższe od aktywów. Jak należy to wykazać w bilansie otwarcia.

Błąd księgowy - pominięcie opłaty komorniczej

Jak ująć w księgach 2007 r. księgowanie pominięte w 2006 r.? W 2006 r. nie zaksięgowałam opłaty komorniczej z tytułu ściągniętej grzywny przez komornika. Grzywna już jest w całości ściągnięta, tytuł w US został rozliczony, natomiast w naszej ewidencji szczegółowej, na karcie dochodów, widnieje jeszcze należność w związku z pominięciem tej opłaty zmniejszającej przychód.

Ujęcie w księgach rachunkowych wezwania do zapłaty

Nasz zakład budżetowy otrzymał w grudniu wezwanie do zapłaty za fakturę z listopada, która ze względu na opóźnienia poczty nie dotarła do zakładu i nie została uregulowana w terminie. Kontrahent obciążył nas kosztami wezwania w wysokości 5 zł. Czy koszt ten należy zaksięgować na koncie 760 i w jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej?

Jak zaksięgować aport w spółce jawnej

W spółce jawnej jeden ze wspólników sprzedał 20 grudnia 2007 r. samochód osobowy wprowadzony na stan środków trwałych. Wartość początkowa samochodu wynosi 56 756 zł, a wartość umorzenia na 31 listopada 2007 r. 46 721 zł. Faktura VAT była wystawiona na kwotę 53 tys. zł VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 2. Jak wyksięgować ze stanu środków trwałych wartość i umorzenie oraz jak zaksięgować samą fakturę VAT?

Jak zaewidencjonować opłatę paliwową

Na fakturze za przesyłki kurierskie kontrahent wykazał tzw. opłatę paliwową. Jak ją zaewidencjonować? Czy można ująć ją razem z kosztami transportu czy należy wykazać odrębnie w kosztach „Podatki i opłaty”?

Jak usługi związane z kupnem zwiększają cenę zakupu materiałów

Czy usługi takie jak np. cięcie materiału zwiększają cenę zakupu materiału, jeżeli księgi prowadzi się w cenach nabycia, czy też są to usługi obce?

Jak ustalić różnice między wynikiem finansowym a podatkowym

W jaki sposób wykazać w sprawozdaniu finansowym różnice między wynikiem finansowym a podatkowym oraz jak ustalić podstawę opodatkowania?

Odsetki od kredytu powiększają wartość środka trwałego w budowie

Odsetki od kredytu zaciągniętego na budowę środka trwałego powiększają jego wartość. Jest tak jednak tylko do momentu przyjęcia tego aktywa do używania.

Jak prowadzić księgi pomocnicze dotyczące rozrachunków z pracownikami

Prowadzę od niedawna księgi rachunkowe w spółce zatrudniającej 26 pracowników. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń są tu księgowane na koncie syntetycznym 230 i nie prowadzi się żadnych kont analitycznych do tego konta. Listy płac naliczane są za pomocą odrębnego programu kadrowo-płacowego. Czy księgowość wynagrodzeń prowadzona jest w sposób prawidłowy?

Sporządzanie sprawozdań Rb-WS oraz Rb-UN, Rb-UZ przez gminny zakład budżetowy

Czy w myśl „nowego” rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, gminny zakład budżetowy jest zobowiązany do sporządzania sprawozdań: Rb-UN, Rb-UZ, Rb-WS?

Odsetki za zwłokę od należności w sprawozdaniu Rb-27S

Jednostki sporządzające sprawozdania Rb-27S nie powinny już mieć problemu z ujmowaniem odsetek od zaległości. Wcześniejsze wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w sprawie ujmowania odsetek za zwłokę dotyczyły należności podatkowych. Ministerstwo Finansów w kolejnym piśmie informuje, jak należy ujmować odsetki za zwłokę od należności innych niż podatkowe.

Jakie informacje formalne powinny zawierać dokumenty sprzedaży

Każda jednostka gospodarcza dysponuje własnymi wzorami faktur czy rachunków, jednak minimalny zakres informacji, jaki powinny one zawierać, określają odpowiednie przepisy.

Jak ustalać amortyzację od środków trwałych objętych odpisem aktualizującym

Spółka utworzyła odpis aktualizujący wartość netto środków trwałych określoną na 31 sierpnia 2007 r., w efekcie czego zostały one objęte w 100% odpisem aktualizującym. Ponadto co miesiąc spółka nalicza amortyzację od tych środków. Po analizie okazało się, że wartość netto środków trwałych jest ujemna. Czy spółka postąpiła prawidłowo, tworząc odpis aktualizujący, oraz czy powinna naliczać comiesięczne odpisy amortyzacyjne lub korygować co miesiąc utworzony wcześniej odpis o wysokość naliczonej miesięcznej amortyzacji? Środki trwałe nie zostały zlikwidowane do 31 grudnia 2007 r.

Gdzie w bilansie wykazać zaliczki na towary

Otrzymujemy zaliczki na towary od kontrahenta. Wystawiam faktury VAT na zaliczkę i księguję na rozliczenia międzyokresowe przychodów. Po dokonaniu dostawy przeksięgowuję zaliczkę na przychody ze sprzedaży towarów. Na koniec roku mam saldo po stronie Ma konta „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Gdzie je pokazać w bilansie - jako rozliczenia międzyokresowe czy zaliczki na dostawy?

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

Jak ująć składki do ZUS na przełomie roku

Mam pytanie dotyczące wynagrodzeń za grudzień 2007 r., które wypłaca się w styczniu 2008 r. Jak mam ująć w księgach rachunkowych ZUS w 2008 roku, aby był kosztem podatkowym w momencie zapłaty do ZUS? Jestem na księgach handlowych i zaksięgowałam ZUS w 2007 roku jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i wykazałam w rachunku zysków. Jak teraz to mam ująć w 2008 roku?

Czy trzeba wykazać kwotę wypłaconą przez pomyłkę

Na koncie „Rozrachunki z dostawcami” mam po stronie Wn nadpłatę w wysokości 13,00 zł z tytułu zapłaty za fakturę (pomyłkowo zapłacono większą kwotę) po stronie Ma mam 0,00 zł. Czy w bilansie kwotę 13,00 zł powinnam wykazać jako należność?

Jak zaewidencjonować koszty związane z rozbiórką budynku

Spółka kupiła grunt wraz z budynkiem gospodarczym przeznaczonym do rozbiórki. Na tym gruncie zamierza wybudować własny budynek biurowy. W akcie notarialnym oddzielnie wpisano kwotę zakupu gruntu i kwotę zakupu budynku. Jak to zaksięgować? Czy budynek przeznaczony do rozbiórki należy w momencie nabycia zaliczyć do środków trwałych, a w chwili jego likwidacji wyksięgować?

Jak rozliczyć rezerwę na poczet nałożonej kary

W 2006 r. utworzona została rezerwa na poczet zapłaty w 2007 r. kary po zakończeniu postępowania przed sądem. Obecnie toczy się postępowanie odwoławcze.

Dokumentacja kosztów działalności jednostek non profit i ich rozliczenie

Koszty działalności jednostek non profit muszą być właściwie dokumentowane przy zastosowaniu odpowiednich dowodów księgowych. Wynika to przede wszystkim z przepisów prawa bilansowego oraz przepisów podatkowych.

Wykaz kont analitycznych

Czy zakład budżetowy lub jednostka budżetowa powinna mieć dołączony obowiązkowo wykaz stosowanych kont analitycznych (tj. wydruk) do zakładowej polityki rachunkowości, czy wystarczy tylko wydruk kont syntetycznych?

W jaki sposób analizować sprawozdania finansowe

Analizując sprawozdanie finansowe, powinniśmy otrzymać odpowiedzi na pytania: czy działalność prowadzona przez firmę jest opłacalna, czy przynosi korzyści, czy dalsza kontynuacja działalności firmy ma sens.

Leasing operacyjny w księgach rachunkowych

Trzy lata temu nasza spółka jawna zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. Wartość samochodu zgodnie z treścią umowy wynosi 68 311,48 zł. Przez cały okres obowiązywania umowy wpłacaliśmy opłaty leasingowe - około 1690 zł. Po okresie obowiązywania umowy firma leasingowa wystawi fakturę VAT na kwotę netto 683,11 zł, czyli 1% ww. wartości. Czy ta kwota może zostać uznana za wartość początkową środka trwałego? Czy samochód można jednorazowo amortyzować w miesiącu nabycia? Spółka zamierza samochód sprzedać lub podarować mniej więcej za sześć miesięcy.

Obcy weksel ewidencjonuje się jako inwestycje

Weksel płatny w terminie przekraczającym trzy miesiące od daty jego wystawienia, ale nie dłuższym niż 12 miesięcy, ujawnia się w bilansie jako inne papiery wartościowe.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - skutki dla organizacji pozarządowych w 2008 r.

23 stycznia 2008 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości. Od tego roku zastosowanie będą miały tylko niektóre przepisy nowelizacji - najważniejsze zmiany będą dotyczyły roku 2009. Jednak już w tym roku wchodzi w życie kilka regulacji, na które organizacje powinny zwrócić szczególną uwagę.

Jak rozliczyć w księgach nieużywane środki trwałe

Spółka ma w ewidencji środki trwałe nieużywane od kilku lat. Środki te dawno już utraciły swoją przydatność. Większość z nich została już zezłomowana. Po przeprowadzonej inwentaryzacji ustalono, które środki nie są używane bądź które zostały zutylizowane. Co należy zrobić, aby w ewidencji figurowały tylko środki używane przez spółkę?

Techniczny zapis ujemny

Jak poprawnie księgować na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” zwroty wydatków (stosowanie czerwonego zapisu dla czystości obrotów z uwzględnieniem zgodności z wyciągami bankowymi)?

Czy instalacja sieci komputerowej zwiększa wartość początkową serwera czy budynku

Spółka modernizuje należący do niej budynek biurowy. Jednym z elementów prowadzonych prac jest zakup serwera oraz instalacja sieci komputerowej. Czy wydatki poniesione na instalację sieci będą stanowić odrębny środek trwały, czy też zwiększą wartość początkową serwera? Od kiedy i według jakiej stawki należy rozpocząć ich amortyzację? Proszę o przedstawienie księgowego ujęcia realizowanej inwestycji.

Ewidencja kredytu przeznaczonego na inwestycje

Jesteśmy hurtownią spożywczą działającą w formie spółki z o.o. Nasza firma w związku z rozszerzaniem swojej działalności zaciągnęła kredyt na sfinansowanie kosztów związanych z budową nowego magazynu.

Przedmioty o niskiej wartości w ewidencji pozabilansowej

Spółka posiada przedmioty o niskiej jednostkowej wartości zaewidencjonowane jako środki trwałe. Czy aktywa te można wyksięgować z bilansowej ewidencji środków trwałych i przenieść je do ewidencji pozabilansowej?

Dochody z wynajmu pomieszczeń

Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Czy możemy osiągać dochody własne (podstawa prawna) z wynajmu pomieszczeń, sali gimnastycznej, dzierżawy stołówki? Czy to prawda, że tylko do końca czerwca 2008 r. będą mogły istnieć konta dochodów własnych?

Jak wykazać w księgach sprzedaż udziałów

Spółka z o.o. posiada w innej spółce 200 udziałów o wartości nominalnej 100 zł. Podjęto decyzję o sprzedaży 100 udziałów. Jak będzie wyglądał zapis tej operacji w księgach rachunkowych?

Nadpłata za energię elektryczną

Jesteśmy jednostką budżetową. W dniu 10 stycznia 2008 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą, dotyczącą nadpłaty za energię elektryczną za 2007 r. Nadpłatę wpłacono na konto i kwotę tę zwrócono do budżetu. Jakich księgowań mamy dokonać w 2007 r., a jakich w 2008 r. w związku z tą nadpłatą? Czy powinniśmy umieścić tę nadpłatę w Rb-27S w 2007 r., czy w 2008 r. i czy nadpłatę mamy wykazać w bilansie za 2007 r.?

Reklamacja faktur z poprzedniego roku obrotowego

W lutym 2008 r. spółka z o.o. złożyła reklamację do Telekomunikacji Polskiej SA, dotyczącą jakości usług świadczonych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r. Reklamacja została uznana. Jak ująć w księgach rachunkowych uznaną reklamację, w przypadku gdy przyznane spółce odszkodowanie zostanie ujęte w fakturze za bieżący okres rozliczeniowy? Jak wykazać ją w księgach, gdy w 2008 r. zostaną wystawione faktury korygujące do faktur wystawionych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r.? W jaki sposób należy ująć skutki uznania reklamacji przy ustaleniu podatku dochodowego od osób prawnych?

Kiedy odpisy aktualizujące zalicza się do kosztów podatkowych

Kwotę przedawnionych należności (w momencie sprzedaży były zaliczone do przychodów), na które wcześniej utworzono odpis aktualizujący zaliczony do kosztów podatkowych, chcemy odpisać oraz zaliczyć do przychodów podatkowych. Likwidacja odpisu aktualizującego w księgach poskutkuje zmniejszeniem należności. Jak zaksięgować ten przychód - czy należy ująć go tylko w CIT bez księgowań?

Jak rozliczyć stratę bilansową i podatkową

Za rok 2006 spółka poniosła stratę podatkową. Rok 2007 zakończył się zyskiem. Jak rozliczyć stratę? Jak wykazać to w księgach rachunkowych?

Czy można dokonać dwóch odpisów amortyzacyjnych w jednym miesiącu

Przyjąłem środek trwały w grudniu 2007 r. Czy dokonywanie odpisów amortyzacyjnych muszę zacząć w styczniu 2008 r., czy też możliwe będzie dokonanie pierwszego odpisu w lutym w podwójnej wysokości?

Jak ująć w księgach rachunkowych należność, gdy jej egzekucja okazała się bezskuteczna

Nasza firma oddała sprawę do sądu w związku z niezapłaconą fakturą na kwotę 166 936,20 zł (brutto). Sprawę wygraliśmy. Kilka dni temu otrzymaliśmy postanowienie sądu rejonowego o podziale majątku dłużnika, w którym nie uwzględniono naszej firmy. Komornik poinformował nas, że dalsza egzekucja jest bezskuteczna (brak środków). Jak to ująć w księgach rachunkowych?

Jak ująć różnice kursowe powstałe na dzień bilansowy

Zaliczka na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w momencie ujęcia przeliczana była według kursu kupna banku i wynosiła 3447,21 zł. W wyniku wyceny bilansowej wartość zaliczki w księgach rachunkowych wynosi 3496,21 zł. Powstała różnica - 49 zł. Czy należy ją ująć jako przychód czy koszt?

REKLAMA