REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Remont i modernizacja przed oddaniem środka trwałego do użytku

Spółka kupiła budynek do prowadzenia działalności gospodarczej i przyjęła go do użytkowania, rozpoczynając jednocześnie naliczanie odpisów amortyzacyjnych. Czy naliczona amortyzacja jest kosztem uzyskania przychodu? Budynek będzie remontowany i modernizowany. Na razie spółka nie dokonuje żadnej sprzedaży, gdyż działalność handlową rozpocznie po zakończeniu remontu.

Przychód po zakończeniu usługi

Jeżeli realizacja usługi jest krótsza niż sześć miesięcy, to poniesione nakłady można uznać za produkcję w toku, a przychód ująć w roku zakończenia usługi.

Jak rozliczyć różnice kursowe, jeśli dokonano przedpłaty przed otrzymaniem faktury

Dokonaliśmy przedpłaty dla kontrahenta zagranicznego w walucie obcej z rachunku walutowego. Następnie otrzymaliśmy fakturę. Czy powstałe różnice kursowe będą miały wpływ na podstawę opodatkowania w świetle updof? Jeśli tak, to jak je rozliczyć w pkpir?

Rachunkowe ujęcie przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną

Przychody netto spółki cywilnej w 2006 i w 2007 r. przekroczyły równowartość 800 000 euro. Dlatego mamy obowiązek przekształcenia się w spółkę jawną. Jak dokonać przekształcenia i jak wykazać to zdarzenie w księgach rachunkowych? Spółka prowadzi pełną księgowość.

Jak rozliczyć otrzymanie aportu

Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 000 zł i dzieli się na 500 równych udziałów. Z tego 84 udziały zostały pokryte aportem w postaci dwóch zestawów komputerowych po 3000 zł, tablicy do pisania o wartości 500 zł oraz zestawu mebli biurowych o wartości 1900 zł. Środki podlegają amortyzacji. Kolejnych 250 udziałów o wartości 25 000 zł jest pokrytych wkładem niepieniężnym w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa o wartości rynkowej 1 200 000 zł. Jak zaewidencjonować ten aport? Pozostałe 166 udziałów zostało pokrytych wkładem pieniężnym.

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów jednostki non profit

Każda jednostka non profit, prowadząc działalność statutową (lub jednocześnie działalność statutową i gospodarczą), ponosi koszty, wydatki i nakłady konieczne do realizacji jej celów. Nie każdy wydatek jest kosztem, ale właściwie każdy koszt wiąże się z wydatkiem (niekoniecznie w tym samym czasie co powstanie kosztu). Z kolei nakłady to wydatkowane w procesie produkcji kapitały przeznaczone na zakup niezbędnych środków i przedmiotów (infrastruktura, surowce, materiały, narzędzia, energia, robocizna).

Jak ująć w księgach umowę na obsługę serwisową wykonywaną w Polsce na rzecz unijnego kontrahenta

Nasza spółka z o.o. zawarła z kontrahentem z Hiszpanii umowę na obsługę serwisową. Umowa dotyczy napraw dokonywanych w ramach udzielonej gwarancji na urządzenia sprzedawane w Polsce przez hiszpańskiego kontrahenta. Za wykonane w danym miesiącu usługi spółka będzie wystawiać fakturę w euro. Kontrahent podał nam swój hiszpański numer NIP. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia tej usługi dla celów VAT?

Refundacja utraconych przez gminy dochodów z tytułu zwolnień podatkowych

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewidują, że z budżetu państwa są refundowane gminom utracone dochody z tytułu zwolnień podatkowych określonych w tej ustawie. Zwolnienia te dotyczą podatku od nieruchomości, gruntów, budynków, budowli w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego.

Jak rozliczać wzajemne rozrachunki

Spółka świadczy usługi na rzecz kontrahentów, którzy jednocześnie są dla niej dostawcami. Czy trzeba tworzyć kompensatę należności i zobowiązań w postaci pisemnej (potwierdzenia sald), czy wystarczy uzgodnić to drogą telefoniczną i dokonać przelewu różnicy między zobowiązaniami i należnościami? Kto może podpisać zgodność sald należności i zobowiązań?

Zasady dotyczące zakończenia roku w ewidencji księgowej i sprawozdawczości

W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.

Błędny wynik za ubiegłe lata należy skorygować

Korektę wyniku za lata ubiegłe, która dotyczy błędu podstawowego, wykazuje się w bilansie w pozycji: zysk (strata) z lat ubiegłych.

Jakie są zasady ewidencjonowania środków pieniężnych w okresach sprawozdawczych

Czy w jednostce budżetowej środki pieniężne w drodze należy ewidencjonować wyłącznie na przełomie okresów sprawozdawczych, czy można również w ciągu roku?

Jak rozliczać należności nieściągalne

Spółka wykazuje w swoich księgach należność nieściągalną. Komornik sądowy umorzył postępowanie egzekucyjne po stwierdzeniu bezskuteczności egzekucji. Dłużnik nie pracuje, nie posiada żadnych ruchomości podlegających zajęciu. Również egzekucja z wierzytelności i kont bankowych dłużnika okazała się bezskuteczna. Należność dotyczy 2005 r. O możliwości niedokonania spłaty spółka wiedziała już w 2006 r., mimo to nie utworzono odpisu aktualizującego, jak również nie przeksięgowano spłaty na należności dochodzone na drodze sądowej. Postanowienie o umorzeniu otrzymano w 2007 r. Jak w takiej sytuacji będzie wyglądać ewidencja księgowa?

Jak sporządzić bilans oraz rachunek zysków i strat wspólnoty mieszkaniowej

Przepisy nie określają formy sprawozdania finansowego wspólnoty, ani też zakresu informacji, które powinny być przedstawiane członkom wspólnoty. Może to więc być rodzaj raportu, który jednak co roku powinien być sporządzany według tego samego schematu, tak aby zapewnić porównywalność danych.

Jak ujmować w księgach rachunkowych fakturę VAT-marża

Jak zaksięgować fakturę VAT-marża dotyczącą sprzedaży usług turystyki?

Na co zwrócić uwagę przy ustalaniu ceny zakupu materiałów

Czy usługi takie, jak np. cięcie materiału zwiększają cenę zakupu materiału, jeżeli księgi prowadzi się w cenach nabycia, czy też należy traktować je jako usługi obce.

Jak ująć w pkpir sprzedaż wyrobów kontrahentowi z innego kraju UE pomniejszoną o skonto

Firma sprzedaje swoje wyroby kontrahentowi z Austrii. Otrzymuje zapłatę w dniu wystawienia faktury pomniejszoną o skonto. Proszę o poradę, jak to powinno być ujęte w księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT?

Jak prawidłowo zaewidencjonować zobowiązania warunkowe

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?

Jak wykazać w księgach zmiany wartości inwestycji długoterminowych

Inwestycje, w tym inwestycje finansowe, są coraz ważniejszymi pozycjami aktywów firm. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z innych możliwości ulokowania swoich środków pieniężnych niż lokaty bankowe. Tymczasem wycena składników inwestycji często sprawia problemy, mimo że ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, w jaki sposób należy jej dokonywać.

Za księgi odpowiada kierownik jednostki

Podpis pod sprawozdaniem finansowym księgowego, który je sporządził, nie oznacza przyjęcia odpowiedzialności za księgi rachunkowe całego roku obrotowego.

Jak potraktować zakup kalendarzy z logo firmy

Czy zakup kalendarzy z logo firmy stanowi koszt podatkowy oraz czy można odliczyć VAT?

Sprzedaną maszynę trzeba wyksięgować

Jeżeli spółka sprzeda całkowicie zamortyzowany środek trwały, cała jego wartość początkowa zostanie uwzględniona na koncie - „Umorzenie środków trwałych”.

Ewidencja utargów z kasy fiskalnej

Jak ewidencjonować na kontach w księgach rachunkowych sprzedaż (utargi) z kasy fiskalnej?

Po inwentaryzacji trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe

Do 31 marca trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe. Aby raport był prawidłowy, należy odpowiednio przeprowadzić oraz rozliczyć inwentaryzację.

Jak zaewidencjonować w księdze usługę podnajmu

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wynajmuję lokal użytkowy przeznaczony na cele działalności. Ponieważ na razie nie wykorzystuję go w całości (obecnie jest to dla mnie za duża powierzchnia), za zgodą wynajmującego podnająłem część lokalu innemu przedsiębiorcy. W umowie podnajmu ustaliliśmy płatność czynszu za okresy miesięczne. Jak powinienem zaewidencjonować w księdze tę operację?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Kiedy zaprzestać amortyzacji utraconego środka trwałego

W jaki sposób zaksięgować zdarzenie utraty wynajętego samochodu osobowego. Po zakończeniu umowy najmu nie został on zwrócony firmie, w której był wykazany jako środek trwały. Do prokuratury skierowano sprawę o wszczęcie postępowania o przywłaszczenie samochodu. Czy należy go dalej amortyzować?

Jak należy postępować z odsetkami naliczanymi przez bank

Jaka jest różnica między dochodami przypisanymi i nieprzypisanymi? W jaki sposób samorządowa jednostka budżetowa powinna naliczyć dochody z tytułu odsetek na rachunku bieżącym, które przekazywane są na konto dochodów gminy?

Czy można zaksięgować do kosztów fakturę wystawioną w niedzielę

Właściciel firmy zatankował samochód firmowy w niedzielę. Czy można zaksięgować taką fakturę z datą wpływu w poniedziałek?

Nieruchomości można wycenić na trzy sposoby

Nieruchomości inwestycyjne mogą być wyceniane nie tylko jak środki trwałe, ale również według cen rynkowych bądź inaczej określonej wartości godziwej.

Zdarzenia po dacie bilansu w jednostkach non profit

Między dniem bilansowym a datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego w jednostce non profit następują różne zdarzenia, które mogą mieć istotny wpływ na realność danych w nim ujętych. Takie zdarzenia określa się mianem zdarzeń po dacie bilansu, zdarzeń po dniu bilansowym albo zdarzeń późniejszych. Na pytanie, jak należy postępować ze zdarzeniami po dacie bilansu, odpowiada art. 54 ustawy o rachunkowości oraz MSR 10 „Zdarzenia następujące po dniu bilansowym”.

Prowizję od kredytu można rozliczyć w czasie

Jak należy rozliczyć prowizję od kredytu w rachunku bieżącym? Czy w całości zaksięgować jej wartość w koszty w chwili pobrania, czy rozliczać przez okres kredytowania co miesiąc poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów?

Jak należy rozliczyć różnice kursowe w księgach rachunkowych

Klient nabył w tym roku towar. 10 proc. wartości faktury zapłacił przed nabyciem towaru w sierpniu, a 80 proc. zapłaty nastąpiło po dostawie w październiku. Czy różnice kursowe powinny zostać rozliczone osobno, tj. dla zapłaconych 10 proc. wartości, a potem dla pozostałej wartości?

Obowiązek potwierdzania sald z bankami i kontrahentami

Inwentaryzację należy zdefiniować jako określoną przepisami prawa formę weryfikacji wykazanego w księgach rachunkowych stanu aktywów i pasywów jednostki gospodarczej na określony dzień.

Jak ująć w księdze wydatki na eksploatację

Ośrodek szkolenia kierowców na potrzeby szkoleń kierowców wykorzystuje na podstawie umowy użyczenia motocykl. Motocykl jest własnością męża i syna osoby prowadzącej działalność. W jaki sposób rozliczyć koszty zużycia paliwa w pkpir? Czy trzeba prowadzić tzw. kilometrówkę i czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatek związany z opłatą składki OC?

Wartość towaru przekazanego na potrzeby własne firmy obciąża koszty

Spółka zajmująca się dystrybucją artykułów biurowych regularnie zaopatruje swoje biuro w te przedmioty. Wydaje je z własnego magazynu. Jak należy ująć to w księgach?

Jak w bilansie ująć dotację

Na nasz rachunek bankowy otrzymaliśmy dotację, która w połowie ma sfinansować środek trwały w budowie. Koniec prac związanych z budową środka trwałego przewidziany jest na marzec 2008 r. Jak w takim razie w bilansie ująć otrzymaną dotację.

Jak rozliczyć amortyzację środka trwałego przy leasingu operacyjnym

Spółka z o.o. użytkowała budynek na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Za zgodą finansującego dokonała nakładów na użytkowanym środku trwałym, które rozliczała jako inwestycje w obcym środku trwałym. Po okresie leasingu budynek został zakupiony i wprowadzony do ewidencji w wartości zakupu. Czy spółka prawidłowo dokonuje „dwutorowej” amortyzacji, robiąc odpisy oddzielnie od wartości budynku oraz oddzielnie od poczynionych uprzednio nakładów jako inwestycji w obcym środku trwałym?

Czy wartość opakowań zabezpieczających materiały zwiększa cenę nabycia

Jesteśmy firmą budowlaną. Prowadzimy pełną księgowość. Kupiliśmy płytki, które zostały przywiezione na palecie (bezzwrotnej). Na fakturze jest wyszczególniona pozycja płytek oraz pozycja palety transportowej. Jak zaksięgować taką fakturę? Czy wartość palety można doliczyć do wartości płytek i zaksięgować razem jako materiały?

Sprawozdanie finansowe z dodatkowym elementem

Firmy, których sprawozdania będą badane po raz pierwszy, muszą sporządzać rachunek przepływów pieniężnych i zestawienie zmian w kapitale własnym.

Jak prawidłowo zaksięgować prezenty świąteczne

Upominek świąteczny od pracodawcy sfinansowany ze środków obrotowych stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Dlatego od wartości paczki należy odprowadzić podatek dochodowy i składki ZUS.

Czy prawo wieczystego użytkowania jest środkiem trwałym

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Jak zaksiegować pobrane z góry odsetki i prowizję od kredytu bankowego

Spółka otrzymała z banku kredyt, którego wartość w dniu wpłaty została pomniejszona o prowizję i pobrane z góry odsetki. Jak zaewidencjonować tę różnicę?

Jak wycenić kredyt bankowy

Nasza firma posiada długoterminowy kredyt, który będzie spłacany jeszcze przez trzy lata. Zgodnie z umową odsetki będą doliczone dopiero na koniec spłaty, wtedy też będą wymagalne. Jak w związku z tym wycenić i ująć taki kredyt w bilansie?

Jak rozliczyć braki hodowli

Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji zbóż i hodowli bydła. Jak zaksięgować sprzedaż chorej krowy (ubój z przyczyn koniecznych)? Jakie powstaną przychody i jak ustalić koszty sprzedaży?

Straty wynikające z umowy należy wiarygodnie oszacować

Jeżeli jest prawdopodobne, że łączne koszty realizacji zlecenia przekroczą przychody z tytułu umowy, przewidywaną stratę ujmuje się w rachunku zysków i strat w okresie, w którym mogła zostać wiarygodnie oszacowana.

Amortyzacja środka trwałego z zastosowaniem indywidualnej stawki amortyzacyjnej

W listopadzie 2004 r. został oddany do użytku budynek, który objęto, na podstawie preferencyjnych przepisów, indywidualną stawką amortyzacji podatkowej w wysokości 33%. W listopadzie 2007 r. kończy się zatem amortyzacja tego środka trwałego. Problem dotyczy rozliczenia 1%. Skoro przez trzy lata stawka wynosiła 33%, to teoretycznie pozostaje 1% niezamortyzowany. Jednak z prostego przeliczenia wynika, że w 2007 r. w koszty zostanie odpisane mniej niż 33% wartości początkowej środka trwałego. Do którego roku powinno się zaliczyć wspomniany 1% wartości początkowej?

Mylne wprowadzenie na stan otrzymanego sprzętu

Jesteśmy Młodzieżowym Domem Kultury. Otrzymaliśmy nieodpłatnie z środków Unii Europejskiej pomoce naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli (komputery, oprogramowanie, drukarki). Księgowość otrzymała protokół przekazania jednostce tego sprzętu 22 grudnia 2005 r. Instalacja i integracja nastąpiła 16 stycznia 2006 r., o czym komórka finansowa nie została poinformowana.

Jak ujmować w księgach wydatki ponoszone na kartki świąteczne

Czy można zaliczyć do kosztów firmy zakup kartek świątecznych (będą one wysyłane kontrahentom firmy)? Jeśli tak, to jak należy zaksięgować zakup takich kartek przy pełnej księgowości?

Certyfikaty ISO są rozliczane w czasie

Jeżeli koszty zdobycia certyfikatu ISO są znaczne, należy je rozliczyć w czasie za pomocą konta rozliczeń międzyokresowych kosztów.

REKLAMA