REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wykazać w księgach przejęte aktywa

Przejęte przez spółkę aktywa netto należy ująć w księgach rachunkowych w wartości godziwej.

Amortyzacja sieci komputerowej

Poszczególne jednostki sieci komputerowej zdefiniowane jako składowe jej elementy, funkcjonujące wyłącznie w jej obszarze, stanowią jeden obiekt inwentarzowy, który będzie amortyzowany jako całość.

Potrzebne szacunkowe ustalanie zapasów

Ustalenie stanu ilościowego niemierzalnych lub niepoliczalnych zapasów następuje na podstawie szacunków bądź obliczeń technicznych.

Ewidencja odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

Jak ująć w ewidencji księgowej odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych? Jak rozliczyć częściowe przekazanie środków z odpisu na ZFŚS? Kiedy odpis jest kosztem podatkowym? Czy odpis wyższy niż podstawowy może być w całości uznany za koszt podatkowy?

Ewidencja kosztów - konto 400

Czy prowadzenie ewidencji kosztów na koncie 400 z odpowiednim rozdziałem i paragrafem można traktować jako ewidencję w układzie rodzajowym, czy też koszty muszą być ewidencjonowane na różnych 4 (402, 403 itp.) z odpowiednim rozszerzeniem (rozdział, paragraf)?

Jak zaksięgować umorzenie zobowiązania

Nasza firma zrezygnowała z części zobowiązania w zamian za to, że inwestor zrezygnował z gwarancji danej mu przez naszą firmę na prace, które wykonaliśmy. Nie wystawiliśmy na to żadnej faktury korygującej. Jak w takiej sytuacji zaksięgować umorzenie części zobowiązania?

Czy można wprowadzić środek trwały do ewidencji z datą wsteczną

W spółce akcyjnej zdarza się, że wpis środka trwałego do ewidencji środków trwałych odbywa się kilka miesięcy po rozpoczęciu jego użytkowania i naliczania odpisów amortyzacyjnych. Program księgowy pozwala na wprowadzenia nowego środka trwałego z wsteczną datą. Czy jest to postępowanie prawidłowe, zakładając, że data wprowadzenia do ewidencji będzie się pokrywać z rzeczywistą datą rozpoczęcia użytkowania tego środka trwałego?

Po wydaniu paragonu nie księguje się faktury

Przepisy ustawy o VAT zobowiązują podatnika do ewidencjonowania sprzedaży. Odnosi się to również do dobowych raportów fiskalnych i faktur wystawianych poza kasą.

Zbiory biblioteczne amortyzuje się jednorazowo

Według jakich zasad należy amortyzować zbiory biblioteczne w organizacji pozarządowej? Czy to, że gromadzimy różnego rodzaju wydawnictwa, po to, by mogli się z nimi zapoznać nasi członkowie, powoduje, że jest to zbiór biblioteczny?

Kiedy dowód księgowy może być kserokopią

Sporządziliśmy spis z natury. Czy kopią arkusza spisowego może być ksero oryginału?

Klasyfikacja kosztów rodzajowych zależy od potrzeb informacyjnych jednostki

We wrześniu firma dokonała zakupu modułu i wygrzewacza do kopiarki stanowiącej środek trwały. Średnio wymienia się je raz do roku. Koszt zakupu był wyższy niż 3500 zł brutto za każdą część. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych te zakupy (usługa obca czy zużycie materiałów eksploatacyjnych)?

Ewidencja nagród motywacyjnych

Czy nagrody motywacyjne zaliczane do paragrafu 419 należy ewidencjonować tak jak płace, naliczając składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek dochodowy?

Jak ewidencjonować aktualizację programu komputerowego

Firma, w której pracuję, użytkuje program komputerowy do księgowości. Program ten jest amortyzowany. Dostałam fakturę na aktualizację tego programu. Jak to zaksięgować, czy zwiększać wartość wartości niematerialnych i prawnych oraz zaliczyć w koszty przez odpisy amortyzacyjne, czy zaliczyć bezpośrednio w koszty?

Jak zaksięgować przewłaszczenie rzeczy

Wpłaciliśmy zaliczkę w kwocie 20 000 zł na wykonanie dźwigu osobowego. Na potwierdzenie tej wpłaty otrzymaliśmy od spółki X fakturę VAT (ze stawką 22%). Spółka X nie wykonała zamówienia w umówionym terminie, tłumacząc się kłopotami finansowo-organizacyjnymi. W związku z tym zabezpieczyliśmy swoje roszczenia z tytułu zwrotu wpłaconej zaliczki wraz z odsetkami na wypadek niewykonania umowy, poprzez zawarcie umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie urządzeń produkcyjnych, oznaczonych co do tożsamości.

Obciążenie pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak prawidłowo zaksięgować obciążenia za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników w samorządowej jednostce budżetowej i czy można obciążać pracownika za te rozmowy, potrącając te koszty z jego wynagrodzenia?

Na wypłaty spółka musi utworzyć rezerwę

Jeżeli zakładowy regulamin wynagradzania przewiduje takie wypłaty, jak nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, to spółka powinna tworzyć rezerwę na ten cel.

Czy umorzenie odsetek, które tworzyły wartość początkową środka trwałego, powoduje konieczność zmiany wartości początkowej i amortyzacji

Nasza spółka otrzymała od jednego z udziałowców oprocentowaną pożyczkę na realizację dwóch inwestycji (budowa linii produkcyjnych). Naliczone, choć niezapłacone, odsetki od pożyczki zwiększały wartość początkową realizowanych inwestycji. Po zakończeniu budowy i oddaniu do użytkowania jednej z linii rozpoczęliśmy jej amortyzację.Następnie część pożyczki oraz całość naliczonych odsetek została umorzona. Czy fakt ten spowoduje konieczność zmiany wartości początkowej środka trwałego oraz korekty dokonanych odpisów amortyzacyjnych? Proszę o przedstawienie skutków podatkowych wiążących się z uzyskanym umorzeniem oraz sposobu ujęcia opisanych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Rachunkowość partii politycznych

W związku z tym, że ustawa o partiach politycznych przewiduje ograniczenia w finansowaniu partii politycznych, a także wprowadza kontrolę prowadzoną przez PKW, zasady prowadzenia rachunkowości partii politycznych wykazują pewne odmienności.

Jak rozliczyć w księgach zakup środków trwałych sfinansowanych z PFRON

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup środka trwałego dla osoby niepełnosprawnej? Zakup ten będzie refundowany z PFRON. Czy środek trwały będzie mógł być amortyzowany? Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT? Jak rozliczyć otrzymane dofinansowanie?

Jak wyliczyć różnice kursowe, jeśli zapłata następuje w ratach

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jak zaksięgować różnice kursowe (przychód lub wydatek), jeżeli zapłata za fakturę wystawioną w maju 2007 r. nastąpiła częściowo w maju, a pozostałej kwoty w czerwcu 2007 r.?

Klasyfikacja wydatków związanych z poręczeniem kredytowym

Spółka udzieliła gwarancji (poręczenia) podmiotowi ubiegającemu się o kredyt. Niestety, kredytobiorca zaprzestał spłacania rat kredytowych, w związku z tym obowiązek dalszych spłat spadł na spółkę. Gdzie zakwalifikować poniesione koszty i jak to zaewidencjonować?

Dłużnik postawiony w stan upadłości

W naszej jednostce budżetowej jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą należności stanowiących dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami, zgłosiliśmy nasze wierzytelności wynoszące na 31 maja 2001 r. kwotę 10 500 zł (w tym należność główna wynosi 10 000 zł, a naliczone odsetki od niezapłaconej należności to 500 zł) do właściwego Sądu Rejonowego. W księgach rachunkowych zdarzenie naliczenia należnych odsetek zaksięgowano 31 maja 2001 r. w sposób następujący: Wn konto 221 w § 0920 oraz Ma konto 750 § 0920. Do dzisiaj należność ta nie została uregulowana. Od 1czerwca 2001 r. do dziś jednostka nie naliczała kolejnych odsetek. Dłużnik został postawiony w stan upadłości. Jak prawidłowo ująć opisaną sytuację w księgach rachunkowych?

Jak rozliczać niedobór zawiniony

Magazynier, będący pracownikiem spółki, został obciążony częścią ustalonych niedoborów materiałów znajdujących się w magazynie. Powodem powstania niedoborów były rażące zaniedbania magazyniera, które doprowadziły do zniszczenia części zapasów. Magazynier uznał swoją winę, wskutek czego został obciążony kosztem niedoborów magazynowych. Czy powstały niedobór można zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych, a kwoty, które zwróci pracownik - do pozostałych przychodów operacyjnych? Jak rozliczyć ten niedobór w księgach oraz jakie są zasady jego rozliczania w podatku dochodowym od osób prawnych oraz w podatku od towarów i usług?

Jak ująć odchylenia od cen ewidencyjnych

Na dzień bilansowy zapasy materiałów i towarów należy wycenić według ich wartości wynikającej z ewidencji, nie doprowadzając wartości tych składników do cen sprzedaży netto.

Jak wycenić importowany towar w księgach rachunkowych

Spółka zaimportowała towar. W związku z tym otrzymała dokument SAD oraz fakturę za koszty frachtowe i magazynowo-portowe oraz drugą fakturę za koszt oclenia. Czy, przyjmując na magazyn, należy dodać te koszty do ceny zakupu towaru? Czy towary wycenia się po kursie z dokumentu SAD?

Jak ewidencjonować zakup i ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości powyżej 20 000 euro

28 sierpnia nasza spółka zakupiła samochód osobowy o wartości 103 687,70 netto + 22 811,30 VAT. W momencie odbioru samochodu dokonano zapłaty 50% wartości faktury. W jaki sposób należy ująć ten zakup w księgach rachunkowych? Czy do przeliczenia kwoty 20 000 euro możemy przyjąć kurs z 28 sierpnia? Czy nieodliczony VAT mamy prawo uznać za koszt uzyskania przychodu? Na jakich zasadach rozliczać zakup paliwa do tego samochodu? W jaki sposób należy zaksięgować ubezpieczenie samochodu w wysokości 7932,00 zł?

Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Otrzymaliśmy fakturę VAT za wykonanie usługi malowania frontów. Materiał (fronty) były naszej firmy. Podwykonawca wykazał na fakturze lakier, podkład, utwardzacz, malowanie frontów jako usługę oraz usługę transportu. Jak zaksięgować tę fakturę? W kolumnie 13 czy 10?

Odsetki od należności z tytułu dochodów budżetowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą naszych należności (należność główna wynosi 2000 zł), które stanowią dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, po upływie terminu zapłaty, tj. w styczniu 2005 r., wystawiliśmy upomnienia do dłużnika, a następnie tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego. Do dzisiaj komornik skarbowy nie ściągnął naszych należności. Przez ten okres jednostka nie naliczała w księgach odsetek od nieterminowej zapłaty należności. Czy jednostka powinna naliczyć odsetki od tych należności i czy jest dopuszczalne, np. we wrześniu 2007 r., naliczyć odsetki za 2005 r., 2006 r., 3 kwartały 2007 r.? Jeśli tak, to jak należy prawidłowo ująć to zdarzenie w księgach i jak wykazywać naliczone odsetki w sprawozdaniu Rb-27?

Jak ewidencjonować wystawienie faktury zaliczkowej

Zajmujemy się sprzedażą samochodów osobowych. Jak zaksięgować fakturę zaliczkową wystawioną na otrzymaną zaliczkę? Zaliczka została wpłacona w maju, a samochód będzie odbierany w grudniu 2007 r.

Użytkowanie wieczyste podlega amortyzacji

Czy grunt (prawo wieczystego użytkowania) należy wpisać do książki środków trwałych i nadać mu numer inwentarzowy? Czy można zmienić stawkę amortyzacyjną w przypadku rozbudowania budynku? Czy dla celów rachunkowych można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego?

Jak utworzyć i rozliczyć rezerwę na nagrody jubileuszowe

Spółka chce utworzyć rezerwę na nagrody jubileuszowe. Będą one wypłacone w 2008 r. W jaki sposób przeprowadzić ewidencję księgową oraz dokonać rozliczenia wypłaconych nagród (rachunkowo i podatkowo)?

Jak ujmować w księgach rachunkowych remont i modernizację maszyn i urządzeń

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych firmy wydatki poniesione na remont i modernizację maszyny produkcyjnej?

Jak rozliczyć niedobory niezawinione

W poprzednim artykule opisaliśmy, jak rozliczyć niedobory zawinione. Jednak w większości przypadków niedobory nie są winą pracownika, co musi znaleźć odzwierciedlenie w księgach.

Inwentaryzacja 2007 - niezbędne druki i wzory dokumentów

Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty gospodarcze stosujące przepisy ustawy mają obowiązek przeprowadzać okresowo spis z natury składników majątku. Prace inwentaryzacyjne powinny rozpocząć się najwcześniej 1 października, a zakończyć najpóźniej 15 stycznia następnego roku. Ponieważ rozpoczął się okres przeprowadzania inwentaryzacji, przedstawiamy najważniejsze dokumenty z tym związane.

Jedna dokumentacja polityki rachunkowości dla kilku jednostek

Jak właściwie powinna być opracowana dokumentacja opisująca politykę rachunkowości np. przez przedszkole w przypadku prowadzenia księgowości przez powołaną do tego jednostkę organizacyjną, tj. Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli? Czy błędem jest opracowanie tej dokumentacji w MZOSiP i formalne jej przyjęcie przez kierowników wszystkich obsługiwanych jednostek?

Weksel w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach rachunkowych weksel własny? Jak zaewidencjonować otrzymany od kontrahenta weksel będący zapłatą za towar? Czym jest dyskonto weksla? Jak ewidencjonować weksle własne in blanco wydane jako zabezpieczenie spłaty kredytu?

Ewidencja rozchodu zapasów metodą AVCO

Ustawa o rachunkowości przewiduje stosowanie różnych metod ewidencji rozchodu zapasów. W przypadku jednakowych zapasów lub uznanych za takie ewidencja rozchodu może nastąpić m.in. metodą według cen przeciętnych.

Jakie koszty powiększają wartość środka trwałego

Nasza firma zakupiła samochód kombi o wartości 7000 euro. Chcemy zaewidencjonować go w księgach rachunkowych jako środek trwały po przeliczeniu na złotówki. Jakie koszty powinniśmy wliczyć do wartości tego środka trwałego? Czy akcyza, szrotowe oraz ubezpieczenie auta podnosi wartość samochodu w księgach rachunkowych?

Bilans jednostek trzeciego sektora nieprowadzących działalności gospodarczej

Najważniejszą częścią sprawozdania finansowego jednostki non profit jest bilans1. Jest to sprawozdanie o największej pojemności informacyjnej. Prezentuje bowiem nie tylko będące w jej dyspozycji składniki majątku rzeczowego, ale także źródła ich finansowania i wypracowany na koniec okresu obrachunkowego rezultat działalności, którym jest wynik finansowy netto (wielkość dodatnia - zysk lub ujemna - strata).

Jak ująć w księgach rachunkowych wdrażany program finansowo-księgowy

W naszej firmie wdrażany jest nowy program finansowo-księgowy. Poza kosztem samego programu spółka zostanie również obciążona fakturą za jego wdrożenie oraz przeszkolenie pracowników działu księgowości. Czy te dodatkowe wydatki zwiększą wartość początkową nabytego programu, czy też będą stanowić koszt w momencie poniesienia? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia operacji związanych z zakupem programu w księgach rachunkowych spółki.

Budynek wybudowany na cudzym gruncie nie jest inwestycją w obcym środku trwałym

Spółka postawiła halę magazynową na cudzym gruncie. Czy inwestycję tę powinno się potraktować jako inwestycję w obcym środku trwałym? Czy spółka ma prawo do amortyzowania budynku? Jak ustalić stawkę amortyzacyjną?

Zestawy komputerowe otrzymane w formie darowizny

Szkoła otrzymała w formie darowizny zestawy komputerowe do biblioteki szkolnej jako pomoce dydaktyczne. Przyjęcie odbyło się na podstawie protokołu odbioru na łączną kwotę 10 000 zł. Specyfikacja obejmuje 2 komputery na kwotę 4700 zł, 2 monitory na kwotę 2000 zł, oprogramowanie na kwotę 800 zł, materiały montażowe na kwotę 500 zł oraz montaż na kwotę 2000 zł. Jak należy zaksięgować otrzymaną darowiznę?

Jak ująć zysk oddany na działalność stowarzyszenia

Jeżeli dochody spółek przeznaczone są na działalność statutową stowarzyszeń, zwolnione są od podatku dochodowego. Fakt ten musi być odzwierciedlony w księgach rachunkowych.

Czy potwierdzać należności zerowe

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie?

Ewidencja księgowa inwestycji krótko- i długoterminowych

Dla organizacji non profit inwestycje mogą stanowić znaczący element zarządzania płynnością. Wpływy środków pieniężnych w większości przypadków nie są związane z wydatkami. Dlatego w przypadku ewentualnych dużych nadwyżek środków pieniężnych warto się zastanowić nad ich krótko- lub długookresowym zainwestowaniem.

Gdzie zakwalifikować zakup samochodu z przeznaczeniem do rozbiórki na części

Spółka transportowa kupiła samochód z przeznaczeniem do rozbiórki na części. Części te będą wykorzystywane do napraw używanych przez spółkę samochodów, które są wykazane jako środki trwałe. Gdzie zakwalifikować zakup tego samochodu i jak zaewidencjonować wydawanie poszczególnych części?

Kiedy i jak prowadzić księgę inwentarzową

Czy istnieje obowiązek prowadzenia księgi inwentarzowej środków trwałych, jeżeli w jednostce prowadzona jest ewidencja (syntetyczna i analityczna) w module finansowo-księgowym programu komputerowego?

Czynsz inicjalny zapłacony przy leasingu

Jak zaksięgować czynsz inicjalny oraz opłatę manipulacyjną przy leasingu samochodu osobowego o wartości 180 000 zł?

Aport wnoszony do spółki

Jesteśmy związkiem międzygminnym (trzech gmin). Związek posiada 100% udziałów w wodno-kanalizacyjnej spółce z o.o. Gminy członkowskie przekazują do związku nieodpłatnie środki trwałe (kanalizacje), które z kolei związek wnosi aportem do spółki w zamian za udziały. Wartość przekazywanych środków odpowiada ich wartości księgowej i jest niepodzielna przez wartość nominalną udziału. W związku z tym związek wnosi dopłatę w celu uzupełnienia wartości nominalnej udziału, np. wartość przekazanych środków trwałych - 14 400 zł, dopłata - 100 zł, wartość udziałów objętych za aport - 14 500 zł (tj. 29 udziałów po 500 zł każdy). Czy wnoszona dopłata stanowi koszt w ujęciu księgowym oraz podatkowym?

Jak ująć w księdze zapłaconą opłatę manipulacyjną

Osoba fizyczna prowadząca pkpir i rozliczająca się na zasadach ogólnych wzięła na firmę w leasing operacyjny samochód osobowy. Czy do pkpir można od razu zaksięgować opłatę manipulacyjną, czy trzeba ją rozbić na czas trwania umowy leasingowej? Czy trzeba do tego samochodu firmowego prowadzić książkę przebiegu pojazdu?

REKLAMA