Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunkowość

25 wrz 2021
22 paź 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najem nieruchomości lub lokalu - zapisy w księgach

Jakie prawa i obowiązku ma wynajmujący? Czy kaucja zwrotna wpływa na wynik finansowy okresu? W jaki sposób płatność czynszu wpływa na ewidencję księgową? Jak właściwie zaksięgować refakturę mediów? Czy remont w wynajmowanym lokalu jest ulepszeniem w obcym środku trwałym?

Kary umowne w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach rachunkowych zapłacone i otrzymane kary umowne? Jak udokumentować te kary? Jak kary umowne traktowane są przez prawo podatkowe?

Na czym polega łączne sprawozdanie finansowe

Prowadzę księgowość spółki z o.o. z siedzibą na terenie Polski. Spółka posiada samobilansujący się oddział na terenie Niemiec. Strata oddziału wykazana w rachunku zysków i strat za 2004 r. wynosi 205 553,20 zł. Po ponownej wycenie w 2005 r. strata wynosi 173 623,45 zł. Jak ująć różnicę w kwocie 31 929,75 zł wynikającą z powtórnej wyceny? Jakie uchwały powinien podjąć zarząd spółki dotyczące rozliczenia zysku/straty oddziału? W akcie założycielskim zamieszczone jest postanowienie o obowiązku dokonania dopłat w przypadku wystąpienia straty. Czy dotyczy to również straty wynikającej ze sprawozdania łącznego, czy tylko tej, która wystąpiłaby po stronie spółki polskiej?

Jak programy księgowo-rachunkowe mogą być wykazane w księgach rachunkowych

Spółki prowadzące księgi rachunkowe za pomocą komputera mogą korzystać z programów dostępnych na rynku lub wytworzyć program finansowo-księgowy we własnym zakresie. W zależności od tego, czy spółka program kupiła na krótki bądź na długi okres użytkowania, czy też wytworzyła go we własnym zakresie - program podlega innej kwalifikacji księgowej.

Za który rok sprawozdanie finansowe podlega badaniu

Jesteśmy spółką jawną. W 2006 r. suma aktywów bilansu przekroczyła 2 500 000 euro, a przychody ze sprzedaży - 5 000 000 euro. Czy badaniu będzie podlegać bilans za 2006 r., czy dopiero za 2007 r.?

Jak ustalić datę dokonania transakcji sprzedaży

Firma realizuje sprzedaż w kraju między innymi na podstawie telefonicznych zamówień klientów. Zamówienie telefoniczne realizujemy bez pisemnej umowy sprzedaży. Jak należy zaewidencjonować transakcje sprzedaży, jeżeli:
* wydanie towaru z magazynu następuje w ostatnim dniu roku obrotowego,
* towar dojedzie i zostanie odebrany przez klienta w roku następnym,
* faktura sprzedaży VAT zostanie wystawiona w dniu wydania towaru.

Jak wykazać transakcje leasingowe w rachunku przepływów pieniężnych

Przy sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych często pojawia się problem, do którego segmentu działalności zakwalifikować daną transakcję. W takich sytuacjach należy przede wszystkim kierować się treścią ekonomiczną operacji i szczegółowo analizować jej ewidencję księgową. Do takich "problematycznych" transakcji należy m.in. leasing.

Przedpłata prenumeraty czasopisma

Zamierzamy zapłacić za prenumeratę czasopisma pod koniec roku na rok następny. Jak mamy prawidłowo to zaewidencjonować? Jak zakwalifikować prenumeratę prasy?

Sprawozdanie Rb-Z-PPP

Czy musimy przesłać tzw. sprawozdanie negatywne, jeżeli nie zawarliśmy umowy partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wynajem pomieszczeń

Szkoła podstawowa użycza pomieszczeń drugiej szkole, która prowadzi zajęcia w soboty i niedziele. Z tego tytułu szkoła otrzymuje dochody z wynajmu pomieszczenia. W związku z tym został założony odrębny rachunek bankowy jako dochody własne oraz podjęta uchwała Rady, która zobowiązuje do wydatkowania tych środków na remonty budynków. Czy prawidłowo zakwalifikowano opłaty za wynajem sali jako dochody własne i założono wydzielony rachunek bankowy, opracowano preliminarz dochodów i wydatków oraz podjęto uchwałę? Moim zdaniem takie dochody nie zostały ujęte w art. 22 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. i nie należy ich traktować jako dochody własne.

Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej

Jesteśmy jednostką budżetową. W tym roku po raz pierwszy będziemy sporządzać rachunek zysków i strat. W jaki sposób należy sporządzić „Rachunek zysków i strat jednostki” za 2006 r.?

Niedobór środka trwałego

Jesteśmy jednostką budżetową. Podczas inwentaryzacji ujawniono niedobór środka trwałego, który został zgłoszony na Policję. Niedobór został zaksięgowany na koniec roku na koncie 240. Obecnie otrzymaliśmy z Policji powiadomienie o umorzeniu śledztwa z powodu braku danych uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa na podstawie art. 17 § 1 pkt 1 k.p.k. Jak należy postąpić w takim przypadku; jakie dokumenty powinny być wystawione, abym na ich podstawie i na właściwych kontach mogła wyksięgować te zdarzenia?

Przekazanie środka trwałego

Zbędne lub zużyte składniki majątku ruchomego powierzonego jednostce mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w najem lub dzierżawę, nieodpłatnego przekazania innej jednostce oraz darowizny. W każdym z tych przypadków należy stosować przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.

Instrukcja kontroli i obiegu dokumentów księgowych

Podstawę zapisów w księgach rachunkowych stanowią dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Dowody księgowe podlegają kontroli merytorycznej, formalnej i rachunkowej. Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy dane w dokumencie odpowiadają rzeczywistości, czy wyrażona w dowodzie operacja gospodarcza jest zgodna z obowiązującymi przepisami.

Zaliczanie kosztów prac rozwojowych do wartości niematerialnych i prawnych

Jednym ze składników aktywów trwałych jednostki są wartości niematerialne i prawne powstałe na skutek prowadzonych przez jednostkę prac rozwojowych. Aktywa te są specyficzne, gdyż działalność badawcza i rozwojowa ukierunkowana jest przede wszystkim na rozwój wiedzy i wprawdzie może prowadzić do powstania aktywów posiadających postać fizyczną (na przykład prototypu), jednakże element fizyczny jest drugorzędny. Istotę tych prac stanowi komponent niematerialny, czyli uzyskana wiedza.

W jaki sposób prawidłowo dokonywać korekty zapisów księgowych?

Korekty błędnych zapisów księgowych jednostka powinna dokonać niezwłocznie po ich stwierdzeniu. Od momentu znalezienia błędnego zapisu zależy sposób postępowania. Błędy w zapisach księgowych mogą być stwierdzone przed zamknięciem lub po zamknięciu miesiąca. Generalnie zasady poprawiania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych oraz sposób dokumentowania wprowadzenia korekty zostały uregulowane w art. 20 ust. 3 i art. 25 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nimi, podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe korygujące poprzednie zapisy.

Jak należy ewidencjonować dodatkowe wynagrodzenie roczne w jednostce budżetowej?

Ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego przebiega najczęściej pod datą 31 grudnia roku poprzedniego, czyli w koszty roku, którego dotyczy. Oznacza to, że trzynastkę za 2006 r. nalicza się i ewidencjonuje w 2007 r., ale pod datą 31 grudnia 2006 r. Ujmuje się ją w księgach rachunkowych roku, za który jest wypłacana. Trzeba pamiętać, że dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zarówno opodatkowaniu pdof, jak i stanowi podstawę naliczania składek. Dlatego ujmuje się w ciężar kosztów jej naliczanie, a także obciążenia pochodne, które płaci pracodawca.

Darowizna zestawu komputerowego

Jednostka budżetowa otrzymała w formie darowizny nowy środek trwały – zestaw komputerowy o wartości 3000 zł. Jak prawidłowo powinna być zaksięgowana taka darowizna?

Rezerwy oraz zobowiązania warunkowe w rachunkowości organizacji non profit

Wzór bilansu określony rozporządzeniem Ministra Finansów regulującym szczególne zasady rachunkowości organizacji nieprowadzących działalności gospodarczej przewiduje w pasywach w pozycji B.III ujawnienie rezerw na zobowiązania. Zasadne jest więc omówienie tej problematyki w aspekcie rachunkowości organizacji non profit.

Ustalanie różnic kursowych - od wyboru metody zależy obowiązek badania sprawozdania

Decydując się na prowadzenie rachunku walutowego, należy liczyć się z różnicami kursowymi powstającymi na skutek przychodów i rozchodów walut obcych. Począwszy od tego roku podatnicy mogą rozliczać różnice kursowe według jednej z wybranych przez siebie metod.

Wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2007 r. w księgach roku 2006

W księgach którego roku należy zaksięgować wynagrodzenia za grudzień 2006 r., które wypłacone zostaną w styczniu 2007 r.? Jakie to ma konsekwencje podatkowe?

Jak ujmować składniki majątku o niskiej wartości

W jaki sposób należy ewidencjonować szczotki, grzebienie, peleryny itp., a jak fotele i inne meble w salonie fryzjerskim? Gdzie można je zakwalifikować?

Jak ewidencjonować dostawy niefakturowane

10 lutego 2007 r. po zamknięciu sprzedaży w spółce przeprowadzono inwentaryzację. 9 lutego nastąpiła dostawa towaru, której wartość uwzględniono w magazynie sklepu. Faktura za ten towar została wystawiona 14 lutego, czyli kilka dni po inwentaryzacji. Czy faktura za ten towar powinna być wliczona w rozliczenie sklepu na dzień 10 lutego? Czy są jakieś przepisy, które jasno określają zasady rozliczania takich sytuacji?

Jak stosować średni kurs NBP dla celów podatku VAT oraz ustawy o rachunkowości

Jak pogodzić stosowanie kursu zgodnego ze znowelizowanymi przepisami (art. 12 ust. 2 i art. 15 ust. 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu) z brzmieniem § 37 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT (kurs na dzień wystawienia faktury)?

Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym pożyczkę, gdy ogłoszono upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu

Udzieliliśmy pewnej spółce pożyczki długoterminowej. Mamy ją ujętą w inwestycjach długoterminowych. Później dowiedzieliśmy się, że sąd ogłosił upadłość tej spółki (pożyczkobiorcy) z możliwością negocjacji z wierzycielami. Jak to ująć w sprawozdaniach finansowych, tzn. w bilansie i rachunku zysków i strat?

Czy opłaca się stosować amortyzację jednorazową

Od 1 stycznia 2007 r. firmy rozpoczynające działalność gospodarczą oraz tzw. mali podatnicy mogą korzystać z amortyzacji jednorazowej. Pozwala ona na zaliczenie do kosztów niektórych wydatków inwestycyjnych w całości - często z pominięciem wieloletniego amortyzowania. Przed wykorzystaniem amortyzacji jednorazowej warto jednak obliczyć, czy jest ona opłacalna.

Jak wykazać w księgach konwersję długu

W postępowaniu upadłościowym wobec dłużnika zgłosiliśmy wierzytelność główną w wysokości 76 398,84 zł. Dotyczy ona faktury, której wartość netto wynosi 62 622 zł, VAT należny - 13 776,84 zł. Podatek zapłaciliśmy w sierpniu 2002 r. Odsetki ustawowe naliczone do dnia poprzedzającego upadłość wynoszą 17 231,73 zł. Na wartość netto należności głównej utworzyliśmy odpis aktualizujący. Kwota odpisu nie została zaliczona do kosztów podatkowych. Odsetki nie były zarachowane. Postanowieniem sądu zatwierdzono układ: konwersję długu (należność plus odsetki) na akcje o wartości nominalnej 0,10 zł, po cenie emisyjnej 0,15 zł. We wrześniu otrzymaliśmy pismo informujące, że jesteśmy uprawnieni do otrzymania 617 538 akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda. W październiku nastąpiło wydanie odcinków zbiorowych akcji. Akcje będą dostępne na giełdzie w pierwszym kwartale 2007 r. Jak powinniśmy wykazać te transakcje w swoich księgach? W jaki sposób prawidłowo rozliczyć je podatkowo? Czy w momencie objęcia akcji, czy ich sprzedaży? Czy w tym przypadku odsetki są już przychodem podatkowym?

Jak ujmować w księgach rachunkowych kwestionowane kary umowne

Nasza spółka w styczniu bieżącego roku zleciła firmie budowlanej wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych. W związku z przekroczeniem umownego terminu wykonania robót obciążyliśmy wykonawcę karą umowną, dokumentując ją notą księgową. Wykonawca odmówił zapłaty, nie zgadzając się z nałożoną na niego karą. Wystawił fakturę za wykonane prace, którą zapłaciliśmy po uprzednim dokonaniu potrącenia części zobowiązania z należnością wynikającą z wystawionej przez nas noty. Wykonawca robót wytoczył spółce powództwo o zapłatę pozostałej kwoty faktury. Czy z tytułu wystawionej noty powstaje przychód w podatku dochodowym? Jakie będą konsekwencje, gdyby wyrok sądu okazał się dla nas niekorzystny? Czy prawidłowo udokumentowaliśmy powyższą operację notą księgową, zakładając, iż kara umowna nie podlega opodatkowaniu VAT?

Jak ewidencjonować niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

Jakie zdarzenia następujące po dniu bilansowym wymagają dokonania korekt w księgach rachunkowych

Zdarzenia, które dostarczają nowych informacji i dowodów, dotyczące stanu aktywów lub pasywów na dzień bilansowy, wymagają odpowiednich korekt w księgach rachunkowych. Skutki tych zdarzeń ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe, lub w roku, w którym informacje te zostały ujawnione.

Który sposób amortyzacji sezonowej jest korzystniejszy

Pracuję w firmie transportowej. Dodatkowo prowadzę sezonowo (od czerwca do sierpnia) działalność gospodarczą. Mam środki trwałe (studnię, budynek sanitariatu). Czy w koszty uzyskania przychodów powinienem zaliczyć całą roczną amortyzację np. w sierpniu, czy powinienem ująć w koszty tylko 3 miesiące amortyzacji (czas trwania działalności)?

Jak rozliczać w księgach rachunkowych odszkodowanie za uszkodzone mienie

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak ewidencjonować opłaty za wieczyste użytkowanie

Czy opłata za wieczyste użytkowanie gruntu za 2007 r., opłacona 30 marca 2007 r. w wysokości 169 000 zł, będzie kosztem podatkowym w momencie poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też powinna być rozliczana proporcjonalnie? Jak należy ująć te opłaty w księgach rachunkowych?

Samochód od darczyńcy

Zakup samochodu to nie jedyny sposób na jego posiadanie. Wiele organizacji korzysta z samochodów otrzymanych w formie darowizny.

Jak ewidencjonować transakcje przy użyciu kart płatniczych

Jak prawidłowo ewidencjonować pobranie i rozliczanie środków z karty kredytowej firmy (pełna księgowość)?

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę cesji leasingu

W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie? Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

Jak księgować remonty wynajmowanych pomieszczeń

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia. Koszt tych prac, zgodnie z brzmieniem umowy najmu, ma być odliczony od czynszu najmu. Najemca zamierza refakturować te koszty na wynajmującą spółkę. W rezultacie przez ponad dziewięć miesięcy czynsz nie będzie płacony. Umowę zawarto na okres 5 lat. Według niej czynsz wynosi 5000 zł miesięcznie i jest płatny do 10. dnia miesiąca, z góry. Jak prawidłowo udokumentować i zaksięgować taką transakcję?

Jak ująć w księgach rachunkowych wdrażany program finansowo-księgowy

W naszej firmie wdrażany jest nowy program finansowo-księgowy. Poza kosztem samego programu spółka zostanie również obciążona fakturą za jego wdrożenie oraz przeszkolenie pracowników działu księgowości. Czy te dodatkowe wydatki zwiększą wartość początkową nabytego programu, czy też będą stanowić koszt w momencie poniesienia? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia operacji związanych z zakupem programu w księgach rachunkowych spółki.

Jak zakwalifikować zakup silnika, gdy środek trwały już zamortyzowano

Spółka kupiła silnik do samochodu ciężarowego typu bus. Wartość netto silnika wynosi 4400 zł. Amortyzacja samochodu ciężarowego została zakończona w 2005 r. Jak to zdarzenie zaksięgować? Czy silnik należy amortyzować?

Jak ująć w księgach walutowe kontrakty terminowe typu forward

Kontrakty forward, łącznie z kontraktami futures, stanowią jeden z trzech rodzajów pochodnych instrumentów finansowych oferowanych na polskim rynku finansowym. Innymi rodzajami pochodnych instrumentów finansowych są: kontrakty zamiany swap oraz kontrakty opcyjne i warranty.

Ewidencja wydatków sfinansowanych z bezzwrotnych środków obcych

Sposób zorganizowania ewidencji wydatków poniesionych na określony projekt (przedsięwzięcie) zależy od źródeł finansowania, przeznaczenia środków oraz warunków szczególnych wynikających z dokumentów o finansowaniu.

Jak wycenić budynek kupiony łącznie z gruntem

Kupiliśmy budynek wraz z gruntem. Zarówno na fakturze, jak i w akcie notarialnym podana jest jedynie ogólna wartość transakcji. W akcie notarialnym podana jest także powierzchnia budynku i gruntu, bez wyszczególnienia ich wartości. W jaki sposób wprowadzić do ewidencji środków trwałych powyższe aktywa, jak je wycenić i jak amortyzować?

Czy wartość wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy podlega wykazaniu w sprawozdaniu finansowym

Czy w rachunku zysków i strat w pozycji „Podatek dochodowy” powinno się wykazywać wartość wpłaconych zaliczek?

Czy niskocenne urządzenia można zaliczyć do środków trwałych

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

Inwentaryzacja niskocennych składników majątkowych

Czy obowiązek inwentaryzacji mienia w ewidencji pozabilansowej wynika z ustawy o rachunkowości, jeśli nie, to jakie przepisy to normują?

Jak rozliczyć odsetki od zobowiązań w rachunkowości

Na dzień bilansowy wyceniliśmy zobowiązania doliczając odsetki. W związku z porozumieniem z dostawcą zobowiązanie to zostało uregulowane w kwocie nieuwzględniającej odsetek. Jak w księgach rachunkowych rozliczyć wartość odsetek?

Jak zaewidencjonować koszty działalności usługowej z uwzględnieniem ustalenia wyniku finansowego

Spółka rozpoczyna działalność w branży budowlanej. Jaki wariant ewidencyjny kosztów wybrać? Jak rozliczać wynik na działalności usługowej?

Jak wyceniać i ewidencjonować fakturę korygującą

W marcu kupiliśmy od kontrahenta zagranicznego (z UE) towar, natomiast w maju otrzymaliśmy fakturę korygującą zmniejszającą jego wartość z tytułu uzyskanego rabatu. Jak powinniśmy to ująć w księgach i po jakim kursie dokonać przeliczenia faktury korygującej?

Dochodu z nieodpłatnego świadczenia nie trzeba ujmować w księgach

Fundacja jest stroną umowy użyczenia powierzchni biurowej bezpłatnie. Wiem, że muszę ustalić wartość nieodpłatnego świadczenia w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu. Powstaje dochód z nieodpłatnie otrzymanego świadczenia. Jak ten dochód ująć w księgach rachunkowych (fundacja zwolniona jest z podatku dochodowego)?