Kategorie

CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W przypadku odszkodowań, kar umownych i innych wydatków wynikających z odstąpienia przez podatnika od umowy należy uznać, że wykazują one związek z przychodami, wówczas gdy podatnik ma na uwadze możliwość osiągnięcia, choćby nawet potencjalnie jakiegoś przychodu, czy to z określonej innej transakcji, czy też na skutek redukcji kosztów pośrednich, czyli ogólnych, dotyczących całej działalności.
Pod koniec kwietnia Ministerstwo Finansów opublikowało indywidualne dane podatników CIT, u których wartość przychodu uzyskanego w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro oraz dane podatkowych grup kapitałowych. Dane dotyczą zeznań za lata podatkowe, które rozpoczęły się po 31 grudnia 2011 r. i zakończyły przed 1 stycznia 2017 r.
Przedsiębiorcy zwykle chcą unikać zainteresowania ze strony organów podatkowych, bo skutkować ono może wszczęciem postępowań podatkowych czy kontroli skarbowych. Jednym ze sposobów na to, by nie zostać wziętym na celownik przez fiskusa, jest anonimizacja biznesu, np. poprzez przeniesienie siedziby spółki za granicę.
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT ograniczenie w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do kosztów usług, opłat i należności, o których mowa w ust. 1, zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi. Ministerstwo Finansów wyjaśnia jak rozumieć ten przepis.
Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że usługi prawne, usługi księgowe, w tym audytu finansowego oraz usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu nie mieszczą się w kategorii usług objętych regulacją z art. 15e ustawy o CIT. Stąd wartość tych usług nabytych bezpośrednio lub pośrednio od podmiotów powiązanych nie liczy się do limitu (kosztów podatkowych) określonego w tym przepisie. Wartość tych usług nie podlega limitowaniu w kontekście kosztów uzyskania przychodów.
Przepis art. 15e ust. 1 ustawy o CIT wskazuje (od 1 stycznia 2018 r.) kategorie usług i praw, których wysokość podlega limitowaniu (koszty ponad limit są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) w przypadku kosztów ponoszonych bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych,. Katalog ten składa się z trzech odrębnych rodzajowo grup kosztów, przy czym limit określony przepisem art. 15e odnosi się do ich łącznej wysokości. Ministerstwo Finansów podkreśla więc, że w celu obliczenia tego limitu należy zsumować wysokość kosztów usług i praw ponoszonych z poszczególnych tytułów wymienionych w pkt 1-3 ust. 1 art. 15e ustawy o CIT.
Resort finansów wydał interpretację ogólną, wyjaśniającą zasady opodatkowania wkładów pieniężnych do spółek kapitałowych na gruncie CIT – mimo błędu ustawodawcy popełnionego przy redagowaniu znowelizowanych przepisów ustawy o CIT, takie transfery w dalszym ciągu nie będą stanowić przychodu po stronie podmiotu wnoszącego wkład.
W Ministerstwie Finansów trwają obecnie prace nad reformą podatków dochodowych, która miałaby wejść w życie w 2020 roku. Rozważane jest zastąpienie dwóch obecnie funkcjonujących ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT) trzema ustawami, tj. ustawą o PIT od osób zatrudnionych na wszelkich formach świadczenia pracy, ustawą o podatku od zysku przedsiębiorcy oraz ustawą o podatku od zysków kapitałowych.
W przypadku ponoszenia cyklicznych opłat za nabycie licencji, na jej wartość początkową składać się będzie wyłącznie pierwsza opłata.
Jeśli można określić rok podatkowy, do którego odnosi się dana część kosztów pośrednio związanych z przychodem, to należy je potrącić jednorazowo w dacie ich poniesienia. Proporcjonalne odliczenie kosztów w lata obowiązywania umowy nie jest konieczne, jeżeli jest możliwe określenie, jaka część kosztów dotyczy danego roku podatkowego.
Zarówno obniżony CIT dla MSP, jak i mały ZUS są rozwiązaniami inwestycyjnymi. Pozytywne konsekwencje w budżecie firm będą niemal natychmiastowe. Dzięki tym rozwiązaniom w Polsce będzie zakładanych jeszcze więcej firm, i będą się one szybciej rozwijać - powiedziała PAP szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz.
Termin do złożenia formularzy CIT-8, CIT-8A i CIT-8B i zapłaty podatku wynikającego z tych zeznań przez podatników zostanie przedłużony do końca czerwca 2018 r. Rozwiązaniem tym zostaną objęci podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2017 r. i zakończy przed dniem 1 marca 2018 r.
Do końca kwietnia Ministerstwo Finansów opublikuje część danych podatkowych największych firm - poinformował Paweł Jurek z biura prasowego resortu finansów. Eksperci ostrzegają przed pochopną ich interpretacją. Podkreślają, że niski CIT nie oznacza unikania opodatkowania.
Nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy napisać ją od nowa – powiedział Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Poinformował także o planach powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika oraz kolejnych zmianach uszczelniających VAT.
Zapowiadany przez premiera Mateusza Morawieckiego niższy podatek CIT dla małych i średnich przedsiębiorców mógłby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. - ocenił wiceminister finansów Paweł Gruza. Stawka podatku CIT miałaby zostać obniżona do 9 proc.
Nie ma koncepcji ograniczenia stosowania obniżonych stawek VAT, resort finansów analizuje zmniejszenie liczby pozycji w załącznikach VAT wraz ze zwiększeniem liczby towarów opodatkowanych niższymi stawkami - poinformował PAP wiceminister finansów Paweł Gruza. Ponadto zdaniem ministra Gruzy ustawę o CIT trzeba napisać od nowa.
Premier Mateusz Morawiecki zaproponował, że CIT spadnie dla małych i średnich firm z 15 do 9 proc. - byłby to najniższy poziom w UE. Ponadto przedsiębiorcy, których przychody nie są wyższe od 2,5 krotności minimalnego wynagrodzenia będą płacić niższy ZUS.
Od początku tego roku obowiązują ograniczenia w odliczaniu wydatków usług niematerialnych. Przepis jest jednak nieprecyzyjny, a w dodatku inaczej rozumie go Ministerstwo Finansów, inaczej dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Minister Finansów wydał 28 marca 2018 r. ogólną interpretację podatkową (sygn. DCT.8201.6.2018), dotyczącą ustalenia obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, a także obowiązku przeglądów i aktualizacji dokumentacji podatkowej, w szczególności w odniesieniu do transakcji finansowych (np. pożyczki, kredytu, emisji obligacji, gwarancji, poręczenia). Publikujemy poniżej pełną treść tej interpretacji.
Minister Finansów wydał 5 kwietnia 2018 r. ogólną interpretację podatkową (sygn. DD5.8201.07.2018), dotyczącą obowiązków płatnika w obu podatkach dochodowych z tytułu wypłat odsetek lub dyskonta z listów zastawnych. Publikujemy poniżej pełną treść tej interpretacji.
Irlandia od wielu lat stwarza niezwykle przyjazne warunki do prowadzenia biznesu. Właścicieli firm kusi niski podatek korporacyjny CIT w wysokości 12,5%, ale to nie jedyna zachęta dla przedsiębiorców do otwierania działalności w Irlandii. Władze “Zielonej Wyspy” kuszą młode firmy dodatkowymi ulgami podatkowymi obowiązującymi nawet przez 3 lata od rozpoczęcia działalności. Przeanalizujemy w dzisiejszym artykule przywileje podatkowe dla firm w Irlandii.
Minister Finansów wydał 26 marca 2018 r. ogólną interpretację podatkową (sygn. DCT.8201.5.2018), dotyczącą ustalenia progów dokumentacyjnych oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego dla podatników będących nierezydentami i prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład zagraniczny, w zakresie regulowanym art. 25a ust. 5a o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9a ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Publikujemy pełną treść tej interpretacji.
Ministerstwo Finansów w II kwartale 2018 r. przedstawi Radzie Ministrów projekt ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości (FINN). Polskie spółki FINN będą odpowiednikiem istniejących w innych systemach prawnych spółek typu REIT (Real Estate Investment Trust). Spółki FINN płaciłyby CIT wg stawki 8,5%. Ponadto spółki te miałyby odroczony obowiązek podatkowy w CIT z tytułu uzyskanych dochodów m.in. z najmu nieruchomości mieszkalnych oraz ze zbycia takich nieruchomości – do czasu wydatkowania ich równowartości na wypłatę dywidendy na rzecz inwestorów (akcjonariuszy).
Zgodnie z propozycją Ministerstwa Rozwoju i Finansów najprawdopodobniej jeszcze w 2018 roku w podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) zostanie wprowadzona nowa ulga – ulga na złe długi, której mechanizm funkcjonuje już w podatku od towarów i usług (ustawa o VAT).
Madera, która jest jednym z regionów Portugalii, zachęca do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Jakie są tam aktualne możliwości uzyskania rezydencji podatkowej?
Minister finansów będzie publikował dane podatkowe największych podatników. Ujawniane będą dane podmiotów działających w formie podatkowej grupy kapitałowej oraz podatników, których przychody przekraczają równowartość 50 mln euro. Pierwsze dane zostaną upublicznione do końca kwietnia 2018 r.
Ministerstwo Finansów wydało rozporządzenie, które przedłuża termin na sporządzenie dokumentacji podatkowej w zakresie cen transferowych. Podatnicy mają czas na złożenie CIT-TP i PIT-TP do końca września, a nie jak poprzednio, do końca marca.
Do końca marca podatnicy CIT muszą złożyć roczne zeznania podatkowe za 2017 rok. Firmy, które inwestowały w badania i rozwój w 2017 roku, mają prawo odliczyć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Inwestycje w innowacje dokonane w 2018 roku przyniosą firmom jeszcze wyższe oszczędności – 100 proc. odliczenia kosztów kwalifikowanych niezależnie od wielkości firmy i nawet 150 proc. dla centrów badawczo-rozwojowych. Wprowadzone w styczniu br. zmiany w zasadach odliczeń mają zwiększyć atrakcyjność mało popularnej do tej pory ulgi na działalność badawczo-rozwojową. Nowe przepisy uprościły też zasady rozliczenia kosztów pracowniczych. Do tej pory to właśnie one stanowiły największy problem dla firm rozliczających ulgę na badania i rozwój.
Cypr należy do Unii Europejskiej, a zatem spółka opodatkowująca w całości swoje dochody na jego terytorium spełni przesłankę wyłączającą objęcie 19% podatkiem w Polsce. Zyski cypryjskiej spółki według tamtejszego prawa będą podlegać 12,5% stawce podatku dochodowego, czyli jednej z najniższych stawek podatku CIT w całej Unii Europejskiej.
CIT to podatek bezpośredni, który obowiązuje osoby prawne, które osiągnęły dochód podlegający opodatkowaniu w rok podatkowy. Gdy suma przychodów jest większa niż poniesione koszty, podmioty zobowiązane są do rozliczenia z urzędem skarbowym tego podatku według kryteriów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyróżniamy cztery progi procentowe w podatku CIT: 10%, 15%,19% i 20%.
Z początkiem tego roku weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące kwestii wniesienia do spółki lub spółdzielni wkładu pieniężnego. W związku z czym pojawiły się wątpliwości, czy zgodnie z obecnym brzemieniem przepisów wniesienie wkładu pieniężnego do spółki lub spółdzielni powoduje powstania po stronie podmiotu wnoszącego przychodu.
Podatnik wynegocjował od swojego kontrahenta okres bezczynszowego korzystania z nieruchomości, wynajętych na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa zawarta między tymi podmiotami na 3 lata zakładała, iż przez pierwsze pięć miesięcy najemca będzie regulował jedynie opłaty eksploatacyjne. Czy podatnik na gruncie podatku CIT powinien rozpoznać przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia?
W odpowiedzi na zapytanie poselskie Minister Finansów poinformował 27 lutego 2018 r., że prowadzone są czynności wyjaśniające, mające na celu ustalenie danych identyfikacyjnych bezdomnego darczyńcy dwóch samochodów na rzecz Fundacji „Lux Veritatis” oraz okresu, w którym nastąpiło przekazanie darowizny. Efekty tych czynności mają posłużyć do zweryfikowania czy Fundacja „Lux Veritatis” prawidłowo zrealizowała obowiązek podatkowy, powstały w związku z otrzymaną darowizną.
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uchwalona przez Sejm 24 listopada 2017 r., wprowadza przepisy, zgodnie z którymi indywidualne dane niektórych podatników CIT będą podane do publicznej wiadomości. Ustawodawca wskazał, że jego intencją było zwiększenie transparentności podatkowej największych i osiągających najwyższe przychody podmiotów gospodarczych.
Ministerstwo Finansów zaproponowało nowy termin na sporządzenie dokumentacji i dochowanie obowiązków sprawozdawczych w zakresie cen transferowych. Na sporządzenie dokumentacji podatnicy będą mieli czas nie do końca marca, ale do końca września 2018 r.
Jeżeli korekta kosztów nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, to powinna być ona dokonywana na bieżąco. Dotyczy to także korekty wysokości zaliczonego do kosztów podatkowych podatku od nieruchomości wynikających z decyzji podwyższających podatek od nieruchomości za ubiegłe lata. Przy tym nie ma tu znaczenia, jakiego okresu dotyczą koszty, tylko kiedy podatnik otrzymał dotyczące ich decyzje.
W dniu 28 lutego 2018 r. w Warszawie odbyła się VII Konferencja IIA Polska dla Sektora Finansowego, pt. „Rola audytu wewnętrznego w aspekcie zmieniającego się prawa regulującego działalność instytucji finansowej”. Patronat medialny nad wydarzeniem objął Infor.
Przedsiębiorcy uznają za uzasadnione stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące konieczności wydłużenia terminów na złożenie formularza CIT-TP/PIT-TP, zwłaszcza w świetle możliwości wystąpienia niezawinionych przez podatników opóźnień w realizacji obowiązków ustawowych w zakresie cen transferowych.
Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami, które sprawią, że przestanie się opłacać przenoszenie aktywów do innego kraju tylko po to, aby uniknąć podatku. Projekt nowelizacji w tej sprawie ma być gotowy już w kwietniu i wejść w życie od 2019 roku – potwierdził Maciej Żukowski, dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów, wyjaśniając, że chodzi opodatkowanie hipotetycznego zysku wyliczonego w oparciu o pewne założenie dochodowości przenoszonego majątku.
Ministerstwo Finansów chce uwzględnić rekomendacje Komisji Europejskiej w sprawie opodatkowania gospodarki cyfrowej. W Ministerstwie powołano już zespół badający różne warianty wprowadzenia takiego opodatkowania.
Aby skutecznie opodatkować przedsiębiorstwa działające globalnie w ramach tzw. gospodarki cyfrowej (biznes elektroniczny, internetowy - np. Google, Facebook) potrzebna jest współpraca międzynarodowa. Tak uważają eksperci podatkowi, z którymi rozmawiała PAP. W opinii ekspertów zmiany są konieczne. Trzeba albo wprowadzić nowy podatek albo zmodyfikować obecne przepisy. Jednym z pomysłów jest tzw. podatek cyfrowy.
Projekt ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (z 8 lutego 2018 r.), który obecnie jest przedmiotem konsultacji społecznych (w tym w ramach Rady Dialogu Społecznego) i uzgodnień międzyresortowych, zawiera szereg zmian w przepisach podatkowych. Co się zmieni (już od 2019 roku)?
Wydatki na zakup towarów i usług opodatkowanych za granicą podatkiem od wartości dodanej, które nie stanowią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo importu usług, należy zakwalifikować jako koszt podatkowy w wartości brutto. Tym samym podatnik może uwzględnić w kosztach podatkowych kwotę podatku od wartości dodanej wykazanej w fakturze zakupowej.
Podatnicy, których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro, mają obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej dla transakcji z podmiotami powiązanymi. W jaki jednak sposób należy obliczyć przychody lub koszty?
W wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która obowiązuje od początku tego roku, minister finansów uzyskał możliwość upubliczniania danych podatkowych niektórych podatników CIT. Ujawniane będą dane podmiotów działających w formie podatkowej grupy kapitałowej oraz podatników, których przychody przekraczają równowartość 50 mln euro. Podanie tych danych nastąpi po raz pierwszy do 30 września 2018 r.
Zdaniem Ministra Finansów w przypadku spółki niebędącej osobą prawną i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - okresem, który powinien być podstawą do określenia progów w zakresie sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych jest rok obrotowy tej spółki.
Ogólna ocena przedsiębiorców o naszym systemie podatkowym jest mierna - tak wynika z raportu KPMG. Najgorzej oceniona została stabilność systemu podatkowego. Natomiast największą bolączką osób zajmujących się profesjonalnie podatkami i rachunkowością są zagadnienia dotyczące cen transferowych.
W przypadku gdy zapłata kary umownej ogranicza konieczność ponoszenia innych wydatków przez podatnika i ma wpływ na racjonalność alokacji wydatków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to wydatek taki należy uznać za koszt uzyskania przychodu. Ustawodawca definicję kosztów uzyskania przychodu wiąże bowiem z zabezpieczeniem bądź zachowaniem źródła przychodu.
24 stycznia 2018 r. Minister Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 25a ustawy PIT i art. 9a ustawy CIT wydał interpretację ogólną DCT.8201.1.2018 w sprawie progów dotyczących obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej cen transferowych.
W dniu 31 stycznia 2018 roku odbyło się seminarium poświęcone bieżącym zagadnieniom podatkowym oraz nowym regulacjom w zakresie przetwarzania danych osobowych, pt. „Czy czekają nas rewolucyjne zmiany w podatkach w 2018 roku?”. Było to pierwsze seminarium z cyklu, przygotowane przez spółkę VGD z okazji 15-letniej rocznicy jej istnienia na rynku polskim.