REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dane osobowe, Prawo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Procedury compliance, czyli sposób na ograniczenie ryzyk w firmie

Instytucja compliance (określana też jako procedura, system) staje się coraz bardziej popularna, a przedsiębiorcy mający świadomość ryzyk chcą wprowadzać ją u siebie. Jednak tylko faktyczne postępowanie według modelu dostosowanego indywidualnie do specyfiki przedsiębiorstwa może realnie ograniczyć zagrożenia, z którymi przedsiębiorca musi mierzyć się w obecnych czasach.

Sejm za kolejnymi zmianami w tarczy antykryzysowej

Zwiększenie dostępności pożyczek dla firm, wprowadzenie 3-miesięcznych „wakacji składkowych” dla firm zatrudniających do 49 pracowników, ponowna wypłata świadczenia postojowego czy zasiłki dla rolników w związku z koronawirusem - takie m.in. rozwiązania przewiduje ustawa dotycząca tarczy antykryzysowej, uchwalona z poprawkami przez Sejm w nocy ze środy na czwartek.

WEBINARIUM! Tarcza Antykryzysowa: składki ZUS, świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia

Szanowni Państwo, na prośbę naszych Klientów, w trybie PILNYM, przygotowaliśmy dla Państwa szkolenie dotyczące TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ i związanych z nią istotnych kwestii dla Przedsiębiorców: świadczenia dla pracowników, wynagrodzenia, składki ZUS. Webinarium potrawa aż 90 min.

Tarcza antykryzysowa - projekty ustaw

Na stronach Sejmu opublikowany został główny projekty ustawy wprowadzającej rozwiązania prawne składające się na tzw. tarczę antykryzysową. Jakie propozycje przygotował rząd w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem koronawirusa oraz wywołanymi nim sytuacjami kryzysowymi?

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z koronawirusem weszła w życie 8 marca 2020 r.

W dniu 8 marca 2020 r. weszła w życie ustawa w sprawie szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem, którą w sobotę (7 marca) podpisał prezydent Andrzej Duda. Ustawa przewiduje m.in., że pracodawca, by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków zdalnie z domu.

RODO 2020 - wytyczne EROD dot. przetwarzania danych osobowych przy pomocy urządzeń wideo

29 stycznia 2020 r., podczas 17. posiedzenia plenarnego, Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjęła m.in.: ostateczną wersję wytycznych dotyczących przetwarzania danych osobowych za pośrednictwem urządzeń wideo (po publicznych konsultacjach), wytyczne w sprawie pojazdów połączonych, opinie w sprawie wymogów akredytacji podmiotów monitorujących przestrzeganie kodeksów postępowania oraz opinie na temat projektu wymogów akredytacji podmiotów certyfikujących, które są pierwszymi opiniami na ten temat przyjętymi przez Radę.

Rok 2019 w prawie pracy - przepisy antymobbingowe, zmiany związane z RODO

W bieżącym roku istotnie zmodyfikowano przepisy prawa pracy, w tym dotyczące przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy czy dochodzenia roszczeń związanych z mobbingiem. Eksperci inFakt wskazują najważniejsze zmiany i tłumaczą, na czym polegają nowe regulacje.

Prawo do usunięcia danych na podstawie RODO

Osobom fizycznym przysługuje na podstawie RODO prawo do żądania usunięcia przez administratora, dotyczących ich danych osobowych. Uprawnienie to musi być respektowane w momencie, gdy zachodzą przewidziane prawem okoliczności. Jednakże zarówno osoby fizyczne, jak i administratorzy powinni być świadomi wyjątków, które mogą wyłączyć konieczność zadośćuczynienia przedmiotowemu żądaniu.

Ukryte kamery w miejscu pracy - liberalny wyrok ETPC

Nacisk na rozwój gospodarczy zaczyna wygrywać w Europie z ochroną prywatności, widać liberalizację podejścia do kwestii przetwarzania danych - ocenił w rozmowie z PAP ekspert ds. ochrony danych osobowych Maciej Kawecki z Wyższej Szkoły Bankowej. Przykładem tej liberalizacji jest wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 17 października 2019 r., w którym Trybunał uznał, że przedsiębiorca ma prawo korzystać z ukrytego monitoringu wizyjnego, czyli mówiąc wprost, nie informować pracowników, że umieścił w zakładzie pracy kamery, o ile ma uzasadnione podejrzenia naruszeń (w tym wypadku kradzieży).

Jak ustalać wynagrodzenie za godziny nadliczbowe

Czas pracy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nie powinien przekraczać 8 godzin w ciągu doby i 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Dochodzi jednak do sytuacji, w których pracodawcy zlecają pracownikom pracę ponad wymiar. Jak zatem obliczać wynagrodzenie za godziny nadliczbowe?

Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

Po blisko półtora roku obowiązywania RODO warto dokonać przeglądu najczęściej występujących naruszeń związanych z ochroną danych i kar jakie w następstwie tego zostały nałożone przez organy nadzorcze w poszczególnych krajach członkowskich. W samej Polsce od 25 maja 2018 roku do organu wpłynęło co najmniej 8 000 skarg. Prezes UODO wydał już ponad 886 decyzji, z czego jedynie 3 nakładały na administratorów kary pieniężne. Przy czym łączna wysokość kar pieniężnych wyniosła blisko 3 miliony zł. W pozostałych krajach UE sytuacja wygląda podobnie – organy stosują „bat pieniężny” raczej w ostateczności. Jakiego rodzaju naruszenia najczęściej skutkowały najsurowszymi konsekwencjami?

Kontakt telefoniczny w celach marketingowych a RODO - brak zgody to nie to samo, co sprzeciw

Przed wejściem w życie RODO organizatorzy tzw. „pokazów” (garnków, odkurzaczy, pościeli etc.), banki oraz m. in. operatorzy telefonii komórkowej kontaktowali się ze swoimi klientami prezentując przy okazji oferty handlowe i kusząc szeregiem oferowanych korzyści. Wejście w życie RODO miało taki proceder ukrócić i poddać pod weryfikację podstawy tego rodzaju działań marketingowych. Skutkować to miało sytuacją w której nawet jeśli ww. instytucje posiadały jakiekolwiek zgody marketingowe, najpewniej na gruncie dokonanych zmian w przepisach o ochronie danych osobowych – nie spełniały już one aktualnie obowiązujących wymogów. Z tego powodu w niektórych sektorach gospodarki (m. in. w bankowości) masowo zaczęto wysyłać wiadomości mailowe z prośbą o wyrażenie zgód marketingowych, które w znacznej większości pozostały bez odpowiedzi/reakcji klientów. Nie przeszkodziło to jednak w tym, aby kontakt marketingowy nadal był podejmowany.

RODO SUMMIT 2019

Rödl & Partner zaprasza na konferencję (26 listopada 2019 r. w Warszawie) dedykowaną tym wszystkim, których interesują konkretne rozwiązania na styku prawa, technologii i bezpieczeństwa w kontekście RODO. Skierowane jest zarówno do ekspertów przetwarzania danych osobowych, jak i do osób zarządzających firmami, czy prowadzących projekty. Infor.pl objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

Bankowość elektroniczna - nowy sposób logowania (dyrektywa PSD2)

Wejście w życie przepisów dotyczących dyrektywy PSD2, które miało miejsce 14 września br., zmieniło sposoby logowania się do bankowości elektronicznej. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Warto sprawdzić, co się zmieniło i dlaczego instytucje państwowe ostrzegają nas przed oszustwami.

Prawie 3 miliony złotych kary za naruszenie przepisów RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.

Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

Oprócz ujętych w umowie stosunku pracy zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wynagrodzenia, pracownikom przysługują również pozapłacowe świadczenia, które obejmują m.in. należności wynikające z użytkowania pojazdu niebędącego własnością pracownika, należności z tytułu delegacji pracowniczych, czy te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Kiedy bank ma prawo kserować dowód osobisty - wytyczne UODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezentuje wykładnię, że art. 112b ustawy Prawo bankowe nie pozwala bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości.

Umowa o pracę z członkiem zarządu

Przed zawarciem umowy o pracę z członkiem zarządu spółki należy dokonać dokładnej analizy zakresu obowiązków członka zarządu. Może okazać się bowiem, że w przypadku nawiązania stosunku prawnego na podstawie takiej umowy, nie będzie on mógł być uznany za stosunek pracy.

Kserokopie dowodów osobistych – legalne czy nie?

W pierwszym tygodniu lipca Polskę obiegła informacja o tym, że kopiowanie dowodów osobistych stanie się nielegalne. Ma to związek z wchodzącą w życie ustawą o dokumentach publicznych. Czy faktycznie, jak donosi prasa, za kserowanie dowodu osobistego przez pracodawcę ma grozić kara dwóch lat pozbawienia wolności?

Jak RODO zmieniło polskie firmy

Wejście w życie nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) skutkowało istotnymi zmianami w 89% polskich firm – tak wynika z przygotowanego przez EY Polska raportu „Rok z RODO. Stosowanie RODO w firmach – szanse i zagrożenia”.

Kontrola zwolnień lekarskich a ochrona danych osobowych

Kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich może polegać na ustaleniu, czy w okresie niezdolności do pracy pracownik nie wykonuje innej pracy zarobkowej lub też nie wykorzystuje zwolnienia lekarskiego w sposób sprzeczny z jego celem.

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych?

Kwestia czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez pracodawcę stała się kanwą rozstrzygnięcia jednego z sądów pracy. Pracownik odmówił podpisania kilku oświadczeń związanych z ochroną danych osobowych, a pracodawca z tego powodu rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia.

Wydawanie informacji do świadectwa pracy od 2019 r.

Od początku 2019 r. obowiązują nowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. Okres przechowywania dokumentacji znacznie się skróci. W związku z tymi zmianami, powstał nowy obowiązek – pracodawca wraz ze świadectwem pracy, musi przekazać pracownikowi dodatkowe informacje. Jednak należy pamiętać, że informacje do świadectwa pracy nie wydaje się każdemu pracownikowi, z którym zakończono współpracę.

Lista obecności zgodna z RODO – o czym pamiętać?

Po wejściu w życie nowych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO), konieczne stało się przeprowadzenie pewnych zmian organizacyjnych i kadrowych. Dotyczy to m.in. listy obecności pracowników. Co należy zrobić, aby lista obecności pracowników w firmie (w biurze rachunkowym) była zgodna z RODO?

Monitoring pracowników w firmie a RODO

Zgodnie z przepisami, pracodawca może stosować monitoring wizyjny jeśli jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Wykazanie niezbędności stosowania monitoringu dla co najmniej jednego z wyżej wymienionych celów, jest bezwzględną przesłanką legalności tej formy kontroli.

Zasady przetwarzania poufnych danych klientów firmy

Jak przechowywać i przetwarzać poufne dane, w taki sposób aby odpowiednio zabezpieczyć dane klientów oraz własną firmę. Szybka analiza wytycznych GIODO.

Twój e-PIT a tajemnica skarbowa

Usługa Twój e-PIT umożliwia dostęp do tajemnic skarbowych. Ciekawski pracodawca może w bardzo prosty sposób, bez naszej wiedzy, sprawdzić czy mamy inne źródła dochodów, ile zarabia nasz współmałżonek, a nawet ile płacą nam w nowym miejscu pracy.

Przetwarzanie danych osobowych internautów – wysoka kara dla Google

21 stycznia 2019 r. francuski organ nadzorczy (La Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés, CNIL – odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Danych Osobowych), wydał decyzję wobec spółki Google LLC, w której stwierdził, że nie przestrzega ona przepisów z zakresu ochrony danych osobowych. CNIL dopatrzył się szeregu naruszeń, za które nałożył na Google karę pieniężną w wysokości 50 milionów Euro. To pierwsza tak wysoka kara za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

OPP nie może udostępniać danych osobowych darczyńców 1 proc. PIT

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) poinformował 6 lutego 2019 r., że organizacja pożytku publicznego (OPP) nie ma podstaw prawnych do udostępnienia danych darczyńców osobom obdarowanym, chyba że pozyskana byłaby na ten cel uprzednia zgoda.

Czy wynagrodzenia w Polsce będą jawne?

W ofercie pracy pracodawca będzie musiał zamieścić dokładną kwotę brutto zasadniczego wynagrodzenia (wynagrodzenia podstawowego) lub widełki płacy na danym stanowisku. Takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy, który trafił do Sejmu.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

RODO – kiedy i jak należy stosować przepisy?

RODO, czyli inaczej rozporządzenie o ochronie danych osobowych, (ang. General Data Protection Regulation, GDPR) – to rozporządzenie Unii Europejskiej, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. RODO obowiązuje od dnia 25 maja 2018 roku, nakładając tym samym na firmy i instytucje szczególne obowiązki w dziedzinie ochrony poufnych danych swoich klientów, kontrahentów czy pacjentów.

Elektroniczne akta osobowe pracowników od 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywać ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Ustawa ta wprowadza m.in. możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników wyłącznie w formie elektronicznej (tzw. e-teczki, e-akta).

Czas pracy kierowców - dwie pory nocne

Nowe przepisy ustawy o transporcie drogowym w szczególności te, które określają kary za przekroczenia czasu pracy w porze nocnej budzą wątpliwości, przedsiębiorców i kierowców. Okazuje się, że także Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego mają różne interpretacje tych przepisów.

12 listopada wolny od pracy – konsekwencje dla pracodawców i pracowników

12 listopada 2018 r. dniem wolnym od pracy. Ustanowienie przez ustawodawcę dodatkowego dnia wolnego od pracy powoduje konsekwencje dla pracodawców i pracowników. Przyjrzyjmy się jakie skutki niesie ze sobą ustawa w zaproponowanym kształcie.

Prawna ochrona danych osobowych w sieci - przepisy RODO

Wraz z wejściem w życie nowych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) klienci przedsiębiorstw zostali wręcz zasypani wiadomościami mailowymi o tym, jakie posiadają prawa i dlaczego ich dane są gromadzone przez poszczególne firmy. Widać jednak wyraźnie, że to co piszą prywatne firmy nie zawsze jest zgodne z tym, co miał na myśli ustawodawca.

Zatrudnianie cudzoziemców – umowa, składki i zaliczki na podatek

Przedsiębiorca, który chce zatrudnić cudzoziemca musi zawrzeć z nim pisemną umowę o pracę i przetłumaczyć ją na język zrozumiały dla pracownika. Nowego pracownika należy również zgłosić do ZUS-u, opłacać za niego składki i zaliczki na podatek dochodowy, jak również prowadzić dokumentację pracowniczą.

12 listopada wolny od pracy - co z ekwiwalentem i harmonogramem pracy?

12 listopada 2018 r. jest dniem wolnym od pracy. Tak zdecydował Sejm podczas posiedzenia w dniu 23 października. Dodatkowy dzień wolny, jak podkreśla Grant Thornton, powoduje, że zmianie ulega współczynnik do wypłaty ekwiwalentu za urlop oraz zatwierdzony harmonogram czasu pracy.

Jakie składniki wynagrodzenia stanowią podstawę wymiaru zasiłku chorobowego

Z pojęciem zasiłku chorobowego wiąże się przede wszystkim pytanie, jakie składniki wynagrodzenia wchodzą do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ ZUS stosuje różne modele wykładni. Powstaje również pytanie dotyczące tego, komu (nie) przysługuje zasiłek chorobowy, jaka jest jego wysokość i na podstawie jakiego dokumentu wypłacany jest wspomniany zasiłek?

Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o stosowaniu monitoringu w swoim zakładzie pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Dodatkowo, należy przeprowadzić inwentaryzację kamer oraz analizę ich ustawienia pod kątem zgodności z celami stosowania monitoringu, a także zasadami wynikającymi z przepisów RODO.

Cyberbezpieczeństwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO

Cyberbezpieczeństwo to w ostatnim czasie coraz poważniejsze zagadnienie. Nie tylko RODO nakłada na przedsiębiorców nowe, istotne obowiązki. Od końca sierpnia 2018 r. obowiązuje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Czy usługi inspektora ochrony danych osobowych są zwolnione z VAT

Od kilku miesięcy obowiązuje unijne rozporządzenie RODO dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych, z którego wynika m.in. obowiązek powoływania inspektora ochrony danych osobowych. W związku z tym powstaje pytanie, czy pełnienie takiej funkcji w ramach działalności gospodarczej może podlegać zwolnieniu z VAT.

Co RODO wniosło do polskiego biznesu?

Wprowadzenie unijnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych miało być obopólną korzyścią dla przedsiębiorców i ich klientów. Jedni widzieli w RODO receptę na bolączki obywateli umęczonych nagminnym wykorzystywaniem danych osobowych, inni dopatrywali się w rozporządzeniu uregulowania zasad współpracy z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami. Czy nowe regulacje wniosły do polskiego biznesu coś więcej niż setki nonsensownych sytuacji, których firmy doświadczają obecnie na co dzień?

e-Akta w ZUS

Od 2019 będą obowiązywać przepisy pozwalające pracodawcom na prowadzenie i archiwizowanie akt pracowniczych w formie elektronicznej. Elektronizacja akt pracowniczych będzie też skutkowała gromadzeniem przez ZUS większej liczby informacji związanych z zatrudnieniem. W tym celu Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił przetarg na modyfikację Kompleksowego Systemu Informatycznego, która umożliwi sprawne przeprowadzenie całego projektu e-Akta. W przetargu zwyciężyła firma Asseco, z którą 19 lipca 2018 r. ZUS podpisał umowę na modyfikację KSI.

Wdrożenie RODO - problemy prawne i informatyczne

Od wejścia w życie RODO minął już ponad miesiąc, ale temat wdrożenia odpowiednich procedur wciąż jest jednym z najpopularniejszych w przedsiębiorstwach. Nadal brakuje jednoznacznych odpowiedzi na wiele pytań, a część rozwiązań jest dopiero wypracowywana m.in. przez powołaną przy Ministerstwie Cyfryzacji Grupę Roboczą ds. RODO. Większość zainteresowanych tematyką skupia się jednak na rozwiązaniach prawnych – przygotowaniu odpowiednich formułek i zgód dla klientów. Tymczasem większość danych przetwarzana jest dziś głównie w systemach informatycznych i to od nich powinniśmy zacząć przygotowanie do wdrożenia RODO w każdej firmie.

RODO – jak firmy zarządzają danymi osobowymi?

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jakie zatem przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

Dwutygodniowy urlop pracownika a zatrudnienie w trakcie roku

Jednym z przywilejów osób zatrudnionych na umowę o pracę jest urlop wypoczynkowy zagwarantowany przez Kodeks pracy oraz Konstytucję RP. Powinien być to czas przeznaczony na regenerację sił pracownika, dzięki której będzie mógł efektywnie wykonywać swoją pracę. Jak zatem wygląda udzielenie dwutygodniowego urlopu pracownikowi, który rozpocznie pracę w trakcie roku?

Kiedy pracodawca może stosować monitoring pracowników - zmiany w Kodeksie pracy 2018

Wejście w życie RODO pociągnęło za sobą zmiany w obszarze ochrony danych osobowych także w innych ustawach. I tak do Kodeksu pracy wprowadzono nowe przepisy w zakresie monitoringu pracowników, które, podobnie jako RODO, obowiązują od 25 maja 2018 r.

REKLAMA