REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Przedsiębiorcy, którzy skorzytają z abolicji składek ZUS i składki zostaną im umorzone, będą mieli mniej środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, a tym samym otrzymają niższe emerytury.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

REKLAMA

Umorzenie udziałów za wynagrodzeniem w formie niepieniężnej – skutki w CIT

W związku z umorzeniem udziałów za wynagrodzeniem w formie wydania składnika majątkowego, którego wartość księgowa jest niższa niż księgowa wartość umarzanych udziałów, po stronie spółki wypłacającej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu CIT.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Firma produkująca okna uzyskała dotację na budowę hali produkcyjnej. W celu pozyskania dotacji konieczne było jednak skorzystanie z usług doradczych. Wątpliwości podatnika budzi sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup usługi doradztwa przy ubieganiu się o dofinansowanie.

Jakich pracowników szukają pracodawcy

Polskie firm wciąż potrzebują specjalistów i menadżerów – wynika z raportu Antal International. Największym powodzeniem wśród pracodawców cieszą się fachowcy z branży e-commerce oraz IT. W 2013 r. w górę mają pójść ich wynagrodzenia.

Mniej obciążeń dla firm

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

REKLAMA

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Dnia 15 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa dająca możliwość umorzenia nieopłaconych składek na ZUS osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Abolicja dotyczy okresu od stycznia 1999 do lutego 2009 r.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Komu zaszkodziła likwidacja podwójnej zaliczki za listopad

Likwidacja tzw. podwójnej zaliczki za listopad nie jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich. Przedsiębiorcy, którzy są na skali, a grudzień jest w ich biznesie okresem kumulacji sprzedaży mogą być zmuszeni do zamrożenia gotówki na kilka miesięcy.

Jak zmienią się zasady korzystania z podatku tonażowego

Armatorzy nie będą mogli odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne i na ubezpieczenie społeczne - wynika z nowelizacji ustawy o podatku tonażowym.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy VAT miewają wątpliwości kiedy można powrócić do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. Czy z początkiem dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym, czy dopiero z początkiem nowego roku?

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?

Samochód jest nieodłącznym elementem wyposażenia w wielu firmach. Wielu też przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa bez auta. Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. Pojawia się pytanie w jaki sposób rozliczyć się z kilometrów przejechanych w ramach wypełnianych obowiązków?

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Nierzetelni kontrahenci to duży problem dla przedsiębiorców, ponieważ brak zapłaty od klienta stanowi podwójny problem – oprócz braku należności za sprzedany towar lub usługę, przedsiębiorca dodatkowo traci z uwagi na konieczność zapłaty podatków. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. W jaki sposób można to zrobić?

Kiedy stawki podatkowe i bilansowe mogą się od siebie różnić?

W większości mikro i małych przedsiębiorstw które podlegają pod ustawę o rachunkowości, czyli prowadzą pełną księgowość, polityka rachunkowości dotycząca amortyzacji dostosowana jest do przepisów podatkowych. Jednak zdarza się, że stawki amortyzacyjne, bilansowa i podatkowa, z różnych powodów odbiegają od siebie. Wówczas powstaje kłopot, jak zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze, aby żaden koszt nie został ominięty.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej

Zbliża się początek kolejnego roku, wiele osób planuje zapewne rozpoczęcie lub rozszerzenie jakiegoś własnego biznesu. Warto więc pomyśleć o możliwych formach opodatkowania. Karta podatkowa to sposób opodatkowania przewidziany głównie dla osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą.

Od 2013 roku kasy fiskalne prawie dla wszystkich

Stosowanie kas fiskalnych będzie od 2013 r. obowiązkowe dla podatników mających obrót przynajmniej 1667 zł miesięcznie (20 tys. zł rocznie).

Jak rozliczyć delegację zagraniczną właściciela firmy?

Polskie przepisy zezwalają przedsiębiorcom rozliczać koszty delegacji zagranicznych. W tym celu należy zastosować szereg zasad, których nie stosuje się wobec delegacji krajowych. Co warto wiedzieć o zaliczaniu zagranicznych podróży służbowych do kosztów firmowych?

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Firmowy motocykl – ograniczone prawo odliczenia VAT

Przedsiębiorcy dokonującemu zakupu firmowego auta, które będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia z tego tytułu podatku VAT w ograniczonym zakresie. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku firmowego motocykla.

Podatek od nieruchomości 2013 – jak zwykle stawki maksymalne rosną

W 2013 roku obowiązywać będą wyższe stawki maksymalne podatku od nieruchomości i innych podatków i opłat lokalnych. Podwyżki mogą dotknąć właścicieli nieruchomości, samochodów ciężarowych, handlujących na targowiskach czy wyjeżdżających do uzdrowisk. Mogą, bo decyzja o ich uchwaleniu należy do rad gmin.

Przedsiębiorca taniej podróżuje autostradą – odlicza koszty i VAT

Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18% mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44% pobieranej opłaty. O tyle koszty związane z przejazdem przez koncesjonowaną autostradę obniży przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT i rozlicza PIT na zasadach ogólnych, według wyższej 32% stawki.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Używane prywatne rzeczy dają koszty w firmie

Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.

Klimatyzacja kosztem uzyskania przychodu

Podobnie jak koszty ogrzewania, również wydatki na klimatyzację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Do wydatków takich można zaliczyć zakup urządzeń klimatyzacyjnych, ich serwis i konserwację, a także np. zakup i montaż rolet chroniących przed słońcem. Chodzi tu zarówno o zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach służących działalności gospodarczej, jak i w autach firmowych.

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Czy każda nieruchomość przedsiębiorcy opodatkowana jest wyższą stawką podatku od nieruchomości?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może nabyć nieruchomość (grunt i budynek) do jego majątku osobistego. W związku z tym powstaje wątpliwość czy jest ona związana z tą działalnością i czy powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku.

Składki ZUS zapłacone za współpracowników zmniejszą PIT

Podatek dochodowy (PIT) naliczany jest od podstawy opodatkowania, którą zasadniczo stanowi wartość dochodu po uprzednim odjęciu określonych wartości, do których należą między innymi opłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Dotyczy to nie tylko samego przedsiębiorcy, ale także osób z nim współpracujących.

Amortyzacja mieszkania, magazynu i samochodu wg indywidualnych stawek

Można zastosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Okres amortyzacji dla takich środków trwałych nie może być krótszy niż: 10 lat (dla lokalu mieszkalnego), 40 lat pomniejszonych o pełne lata, które upłynęły od dnia oddania po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych (dla budynku użytkowego), 30 miesięcy (dla samochodu osobowego).

Metoda degresywna amortyzacji

Ta metoda dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wykorzystywana raczej w ograniczonym zakresie, bowiem możliwość jej zastosowania ogranicza się wyłącznie do środków trwałych ujętych w grupie 3 - 6 i 8 KŚT oraz do środków transportu, przy czym z kategorii tej wyłączone są samochody osobowe.

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

Karta podatkowa jedynie na wniosek

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą może dokonać zmiany formy opodatkowania. Skorzystanie z karty podatkowej przez zarejestrowanego przedsiębiorcę wymaga poinformowania urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów wydatków na polisę na życie

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej od nieszczęśliwych wypadków, czy polisy na życie mają charakter osobisty i dlatego nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Ulgi w PIT dla przedsiębiorców

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, opodatkowani wg skali podatkowej PIT mogą skorzystać z odliczeń od dochodu (np. z tytułu przekazanych darowizn, wydatków na Internet), odliczeń od podatku (np. ulga na dziecko), a także z możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Przedsiębiorcy opodatkowani liniowo mogą jedynie zmniejszyć swój dochód o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, a podatek o składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Płacącym podatek w formie karty podatkowej zostaje tylko odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Bez względu na stosowaną metodę amortyzacji, w przypadku korzystania z samochodu osobowego należy mieć na uwadze ograniczenie wysokości odpisów amortyzacyjnych uznawanych za koszty uzyskania przychodu.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Mali podatnicy mają prawo do rozliczania VAT metodą kasową. W tym celu muszą jednak złożyć stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego, a wybraną metodę stosować nie krócej niż 12 miesięcy.

Kiedy można zmniejszyć stawki amortyzacji?

Stawka amortyzacyjna jest wyrażonym procentowo zużyciem środka trwałego a w wyniku jej przemnożenia przez wartość początkową danego środka trwałego, ustala się jaka część tej wartości może zostać w danym roku podatkowym zaliczona w koszty podatkowe. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, w którym określono stawki w podziale na poszczególne kategorie środków trwałych.

Kiedy podatnik może wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT

150 tys. złotych - tyle wynosił w 2011 limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego w VAT. Kiedy przedsiębiorca może ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT?

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

REKLAMA