REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

środki trwałe, Najem i dzierżawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nakłady na przyłącza do budynków - czy są to środki trwałe?

Podczas budowy nowego budynku konieczne jest poniesienie nakładów na przyłącza (na przykład wodno-kanalizacyjne, energetyczne) do budynku. Niejednokrotnie są one następnie przekazywane miejskim zakładom wodociągów, kanalizacji czy energetyki. Czy takie przyłącza do budynków stanowią środki trwałe?

Jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty 100 tys. zł

W dniu 12 sierpnia br. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o PIT i CIT, która zakłada możliwość jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł (chodzi o wartość odpisów). Wartość początkowa jednego środka trwałego lub kilku nabytych w ciągu roku musi jednak wynieść co najmniej 10 tys. zł.

Jakie towary należy uwzględnić dokonując spisu z natury?

Podatnik zobowiązany jest przeprowadzić spis z natury w przypadku rozwiązania spółki cywilnej albo spółki osobowej oraz zaprzestania działalności przez osobę fizyczną. Wartość których towarów należy uwzględnić w takim spisie?

Zagraniczny pośrednik przy najmie – rozliczenie VAT

Osoby, które wynajmują własny dom, mieszkanie, czy nawet domek na drzewie, korzystając przy tym z zagranicznego portalu internetowego jako pośrednika, muszą pamiętać o rozliczeniu tzw. importu usług, a co za tym idzie, składaniu deklaracji VAT-9M.

REKLAMA

Od 2019 roku ryczałt 8,5% od najmu prywatnego tylko do 100 tys. zł rocznie

Minister Rozwoju i Finansów chce zabrać możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5% przychodów z tzw. najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą) tym podatnikom, których przychody z tego tytułu przekroczyły w poprzednim roku kwotę 100 tys. zł. Zmiana ta miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku. Zatem o możliwości opodatkowania ryczałtem najmu prywatnego w 2019 roku decydowałaby suma przychodów z roku 2018.

Przedsiębiorcy rozliczą jednorazowo nakłady na środki trwałe do 100 tys.

Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z jednorazowej amortyzacji w przypadku fabrycznie nowych środków trwałych (maszyn i urządzeń przemysłowych) na nowych zasadach. Jednorazowo będą mogli odliczyć nakłady od 10 tys. zł do 100 tys. zł.

Jak opodatkować krótkoterminowy najem online? Czy trzeba zakładać firmę?

Wynajem krótkoterminowy własnych mieszkań za pośrednictwem portali społecznościowych (online) może zostać uznany przez organy podatkowe za działalność gospodarczą. Fiskus bowiem raz dopuszcza stawkę 8,5-proc. typową dla najmu prywatnego, innym razem okazuje się, że trzeba w tym celu zakładać działalność gospodarczą.

Nieodpłatne pozostawienie ulepszenia na nieruchomości – skutki dla wynajmującego (wydzierżawiającego)

W przypadku gdy właściciel nieruchomości przyjmie ulepszoną nieruchomość bez zapłaty za dokonane przez najemcę lub dzierżawcę ulepszenia – powstanie u niego przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia należy określać na podstawie cen rynkowych.

REKLAMA

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Jak rozliczyć nieodpłatne otrzymanie środka trwałego

W toku prowadzenia działalności może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo drogą darowizny otrzyma na własność rzecz mogącą stanowić jego środek trwały. W jaki sposób dokonać wówczas jego rozliczenia?

Rozliczanie VAT od najmu i leasingu samochodów lub maszyn - pytania i odpowiedzi

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje w prowadzonej działalności samochody oraz maszyny na podstawie zawartych umów najmu lub leasingu. W związku z tym mają oni wątpliwości, kiedy mogą odliczać VAT od nabywanych usług oraz w jakiej wysokości przysługuje im to prawo. Zdarza się, że niektórzy z nich wynajmują np. środki transportu również poza granicami Polski. Wtedy pojawia się pytanie, jak rozliczyć fakturę otrzymaną od zagranicznego usługodawcy. Czy trzeba z tego tytułu rozpoznać import usług? Część podatników decyduje się na wynajmowanie należących do nich samochodów swoim pracownikom. Czy w takim przypadku mogą odliczać VAT od eksploatacji tych samochodów? Przedstawiamy odpowiedzi na te i inne pytania zgłoszone w tej tematyce naszej redakcji.

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego

Podczas wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy dysponują najczęściej środkami trwałymi. Może się zdarzyć, iż ulegną one zużyciu, zniszczeniu bądź też w inny sposób dalsze korzystanie z nich staje się niemożliwe. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego? Jakie skutki podatkowe pociąga to za sobą?

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 – po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości nr 11, który określa zasady uznawania, wyceny i ujmowania środków trwałych oraz środków trwałych w budowie w księgach rachunkowych, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych. Standard ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Wakacyjny najem krótkoterminowy – ryczałt, czy PIT?

Planujący zyski z wynajmu mieszkań i pokoi latem powinni wcześniej wystąpić z wnioskiem o udzielenie interpretacji. Najlepiej jeszcze przed sezonem. Nie jest bowiem obecnie jasne, czy taka działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czy po prostu podatkiem dochodowym (PIT).

Zasady amortyzacji pojazdów samochodowych

Amortyzacja jest najogólniej mówiąc rozłożeniem kosztu w czasie. Podatnicy często zastanawiają się, czy można ten wydatek jednorazowo ująć w kosztach. Przepisy pozwalają na to, ale w odniesieniu do wybranych pojazdów, co do pozostałych mamy dwie możliwości.

Skutki zmiany właściciela rzeczy najętej

W przypadku zbycia nieruchomości, będącej przedmiotem umowy najmu, nabywca z mocy prawa wstępuje w stosunek najmu. Przeniesienie praw z umowy następuje „automatycznie”, bez konieczności dokonywania dodatkowej czynności prawnej z najemcą, a nawet bez jego zgody.

FIXED ASSETS - aktywa trwałe

Umowa najmu na czas określony przeważnie wykluczy płatność gotówką

Dokonywanie rozliczeń gotówkowych nadal jest popularne wśród wielu przedsiębiorców. Dotyczy to nie tylko drobnych płatności, które nie są przeprowadzane za pośrednictwem rachunku bankowego, ale także czynszu za wynajem lokalu. Zgodnie z kontrowersyjnym podejściem organów do regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku, w przypadku zawarcia umowy najmu na czas określony - gdy znana jest wysokość czynszu za wszystkie, przewidziane w umowie okresy rozliczeniowe i suma ta przekracza 15.000 zł – płatności powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego, pod rygorem niemożności zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Wynajem krótkoterminowy może pozbawić prawa do ryczałtu

Organy podatkowe zaostrzają stanowisko w zakresie rozliczania zysków z najmu. Właściciele wynajmowanych mieszkań powinni zwrócić uwagę nie na liczbę wynajętych mieszkań, ale na czas wynajmu. Jeśli bowiem mieszkanie wynajmowane jest krótkoterminowo, wynajmujący nie będzie mógł wybrać ryczałtu od przychodów z takiego najmu. Dotyczy to także sytuacji, w których wynajem na krótkie pobyty odbywa się jedynie w okresie wakacyjnym.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

Przyspieszona amortyzacja - kto skorzysta z nowej ulgi

Przedsiębiorcy będą mogli dokonać jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niektóre grupy (3-6 i 8 KŚT) nowych maszyn i urządzeń. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednorazowa amortyzacja w PIT i CIT do 100 tys. zł rocznie od 2017 roku

Minister Rozwoju i Finansów przygotował i rozpoczął konsultacje projektu nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT) przewidujący możliwość corocznego jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (jednorazowy odpis amortyzacyjny) wydatków na nabycie środków trwałych do wysokości 100 tys. złotych, przy minimalnej wartości nakładów 10 tys. złotych. Projekt zakłada, że nowe przepisy mają mieć zastosowanie do środków trwałych nabytych od dnia 1 stycznia 2017 r., jak i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia środków trwałych. Ta "ulga" inwestycyjna nie będzie jednak dotyczyć nieruchomości (tj. budynków i budowli) oraz środków transportu.

Kasy rejestrujące - zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji

Kasy rejestrujące - zwolnienia. Od 1 stycznia 2017 r. zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących reguluje nowe rozporządzenie. Zwolnienia te zostały wprowadzone tylko na 2017 r. (poprzednie rozporządzenia były wydawane przez MF na okresy dwuletnie).

Odpowiedzialność dzierżawcy za podatek od nieruchomości

Podatnikami podatku od nieruchomości są m. in. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące właścicielami nieruchomości. Okoliczności tej nie zmienia nawet zawarcie umowy dzierżawy, w której strony zgodnie przeniosą obowiązek zapłaty podatku na dzierżawcę.

Jak rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaż samochodu używanego w działalności gospodarczej stanowiącego środek trwały stanowi przychód z działalności gospodarczej. Natomiast kosztem uzyskania przychodu jest niezamortyzowana wartość początkowa samochodu. Jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu?

Weryfikacja poprawności stosowanych okresów i stawek amortyzacji

W tym roku po raz pierwszy będzie badane sprawozdanie finansowe naszej firmy. W polityce rachunkowości przyjęliśmy stosowanie takich samych stawek amortyzacji dla celów bilansowych jak dla celów podatkowych. We wrześniu tego roku przyjęliśmy do ewidencji środków trwałych ulepszenie w obcym środku trwałym (budynku). Niestety okres, na jaki została zawarta umowa użyczenia budynku, wynosi 8 lat. Jakie znaczenie dla wyceny bilansowej będzie miało skrócenie okresu naliczania amortyzacji bilansowej?

Spółki rynku wynajmu nieruchomości (srwn) będą zwolnione z CIT

Minister finansów konsultuje obecnie projekt nowej ustawy o spółkach rynku wynajmu nieruchomości. Projekt przewiduje też zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych mające na celu zwolnienie podatkowe takich spółek, przede wszystkim w zakresie ich dochodów z najmu nieruchomości oraz ze sprzedaży nieruchomości. Ustawa ma wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. i ma na celu rozwój krajowego rynku nieruchomości komercyjnych na wynajem, zwłaszcza dzięki aktywności polskiego kapitału.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Jak sporządzić dokument PT (protokół przekazania - przejęcia środka trwałego)

Do udokumentowania nieodpłatnego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i na stan majątku trwałego jednostki służy protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, czyli dokument PT. Jakie elementy powinien zawierać i jak prawidłowo go wypełnić?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Jednorazowa amortyzacja motocykla: Minister Finansów po raz kolejny zmienił zdanie

Pomimo, że przepisy podatkowe w zakresie definicji samochodu osobowego po raz ostatni zmieniły się 1 kwietnia 2014 roku, Minister Finansów wydał w tym okresie odmienne interpretacje. Co ciekawe, dwie sprzeczne ze sobą interpretacje wydał ten sam organ upoważniony do wydawania interpretacji w imieniu Ministra Finansów: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Interpretacje dotyczą możliwości jednorazowej amortyzacji motocykla, wykorzystywanego w działalności gospodarczej.

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów z najmu prywatnego odpisów amortyzacyjnych od wynajmowanego mieszkania

Jeżeli nabyty lokal został przyjęty do użytkowania jako środek trwały może być amortyzowany, a 50% miesięcznych odpisów amortyzacyjnych od jego wartości początkowej stanowi dla podatnika koszt uzyskania przychodu ze źródła przychodów jakim jest najem prywatny (niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej). Ustalenie indywidualnej stawki amortyzacyjnej w wysokości 10% jest możliwe także wtedy, gdy użytkowanie mieszkania przez poprzedniego właściciela trwało dłużej niż 60 miesięcy.

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych kredyt inwestycyjny

Spółka zamierza zaciągnąć kredyt inwestycyjny. Rozważane są opcje, czy w walucie zagranicznej, czy w polskich złotych. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa takiego kredytu?

Jak opodatkować wynajem majątku prywatnego w ramach działalności gospodarczej

Podatnicy, którzy chcą uzyskiwać dochody z tytułu wynajmowania składników majątku prywatnego, np. mieszkań czy samochodów, mają do wyboru dwie formy opodatkowania. Pierwsze rozwiązanie polega na zawieraniu umów najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, drugie dotyczy, zawarcia umowy poza działalnością gospodarczą, wtedy mamy do czynienia z tzw. najmem prywatnym. Co warto wiedzieć, przed wyborem określonej formy opodatkowania?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

Kiedy ująć w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych znaki towarowe w procedurze rejestracji

Jeżeli znaki towarowe znajdują się w procedurze rejestracji w Urzędzie Patentowym spółka będzie uprawniona do ujęcia ich w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu, w którym zostaną one zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, tzn. wydana zostanie decyzja o udzieleniu spółce praw ochronnych na przedmiotowe znaki.

Czy koszt nabycia narzędzi powiększa wartość początkową środka trwałego

W przypadku gdy narzędzia zostały zakupione wyłącznie w celu wytworzenia (zmodernizowania) środka trwałego i w całości zużyły się w trakcie jego budowy lub modernizacji, koszt ich zakupu powinien powiększyć wartość początkową środka trwałego.

Wydłużenie okresu rozliczenia straty podatkowej do 15 lat

Poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, oprócz propozycji zmniejszenia stawki podatku CIT z 19 proc. do 15 proc. i zmiany limitu w zakresie amortyzacji środka trwałego, zakłada również możliwość rozliczania straty podatkowej w ciągu 15 lat podatkowych.

Nowa Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT 2016) - trwają prace nad projektem rozporządzenia

Prawdopodobnie 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT 2016), które zastąpi rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT 2010).

Refakturowanie kosztów mediów na najemców - moment powstania przychodu

Spółka wynajmuje lokale użytkowe. Kiedy należy wykazywać do opodatkowania podatkiem dochodowym przychody z tytułu refakturowania na najemców kosztów mediów? Czy decyduje ostatni dzień okresu rozliczeniowego (a jeżeli tak – to czy wynikający z umowy zawartej z dostawcą mediów czy z umowy zawartej między spółką a najemcą), data dokonania odczytu podliczników, dzień wystawienia refaktury czy inne zdarzenie?

Jak zaliczać zakupione składniki majątku do środków trwałych

Spółka zakupiła meble, sprzęt komputerowy i inne aktywa, których wartość jednostkowa nie przekraczała 3500 zł. W jaki sposób powinna potraktować zakupiony majątek – jako składniki, środki trwałe czy materiały?

Jak obliczyć dochód ze sprzedaży nieamortyzowanego środka trwałego

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych są kosztami podatkowymi. Kwoty odpisów amortyzacyjnych bierze się pod uwagę, przy obliczaniu dochodu ze sprzedaży tych środków trwałych. Są jednak środki trwałe, których nie można amortyzować podatkowo. Jak obliczyć dochód ze sprzedaży takich składników majątku?

Mija termin korekty rocznej za 2015 r.

25 lutego 2016 r. mija termin złożenia deklaracji za styczeń, w której należy dokonać korekty rocznej za 2015 r. Korektę tę mają obowiązek przeprowadzić podatnicy, którzy w 2015 r. stosowali proporcję oraz zmienili przeznaczenie środków trwałych.

Czy obliczając prewspółczynnik należy uwzględniać wartość sprzedanych środków trwałych

Czy spółka radiofonii publicznej jest obowiązana do obliczenia i stosowania w trakcie 2016 r. prewspółczynnika? Czy obliczając prewspółczynnik metodą finansową należy uwzględniać wartość sprzedanych w 2015 r. środków trwałych?

Rozliczenie przychodów z najmu na PIT-28 do 1 lutego 2016 r.

Podatnicy osiągający przychody z najmu prywatnego (poza działalnością gospodarczą) i rozliczający je 8,5% ryczałtem mają obowiązek złożyć deklarację PIT-28 do urzędu skarbowego do końca stycznia następnego roku. W 2016 r. termin złożenia tego zeznania podatkowego upływa w poniedziałek 1 lutego (bo 31 stycznia wypada w niedzielę). Do 20 stycznia można zgłaszać formę opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości lub jej zmiany. W PIT-28 można uwzględnić ulgę rehabilitacyjną czy darowiznę na cele kultu religijnego, a także przekazać 1 proc. podatku na organizację pożytku publicznego.

Refakturowanie mediów przy najmie - stawki VAT

W orzecznictwie NSA dominuje już pogląd, zgodnie z którym proporcjonalny podział kosztów eksploatacyjnych nie jest przeszkodą do refakturowania najemcom mediów ze stawką dla nich właściwą.

Zwolnienie z VAT tylko dla podatników mających siedzibę w Polsce

Jeżeli podatnik mieszka za granicą (tam ma siedzibę), a prowadzi czynności podlegające opodatkowaniu w Polsce, to zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nie stosuje się do niego zwolnienia z VAT. Musi więc od każdego obrotu płacić podatek. Siedzibą osoby fizycznej jest jej miejsce zamieszkania – orzekł 4 listopada 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

REKLAMA