Kategorie

VAT - rozliczanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnicy niekiedy sprzedają wyposażenie przedsiębiorstwa, np. używany sprzęt komputerowy lub telefony, swoim pracownikom. Stanowi to dostawę towarów, a więc czynność opodatkowaną w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym tego typu transakcje są często przeprowadzane na warunkach korzystnych dla pracowników, przykładowo za symboliczną kwotę (np. 1 zł).
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) powiązano generalnie z chwilą wystawienia faktury. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie faktur dokumentujących dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Nie ma natomiast zastosowania do faktur potwierdzających wpłatę zaliczki na towar. Wystawienie faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie powoduje zatem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W konsekwencji taka faktura nie stanowi również podstawy do powiększenia podatku naliczonego.
Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).
Firma powinna mieć prawo rozliczyć podatek VAT naliczony w tym samym okresie co należny. Tym samym nie powinna płacić odsetek, jeśli z winy dostawcy dopiero po trzech miesiącach wykaże VAT należny od wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług.
Jesteśmy firmą motoryzacyjną zajmującą się sprzedażą samochodów. Podczas zorganizowanych targów branżowych zleciliśmy firmie zewnętrznej przygotowanie i dostawę poczęstunku (przekąsek). Z tego tytułu otrzymaliśmy fakturę za „usługi kateringowe”. Czy przysługuje nam prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktury zakupu tych usług?
W rzeczywistości gospodarczej podatnicy często nie ograniczają prowadzonej działalności do transakcji krajowych, ale prowadzą ją również na arenie międzynarodowej. W tym celu dokonują transakcji sprzedaży towarów m.in. poza Unię Europejską. Często przedsiębiorstwa decydują się pobierać od kontrahentów zaliczki, będące niejako zabezpieczeniem realizacji zamówienia. Jak w takim razie prawidłowo opodatkować je podatkiem od towarów i usług?
Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2017 r. (sygn. akt III SA/Wa 3725/16), dla zastosowania 0% stawki podatku przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) wystarczające jest, by podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o których jest mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Dowody te powinny być uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi, o ile potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów do nabywcy, znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego.
Prowadzimy sprzedaż wysyłkową poprzez sklep internetowy. Osiągana sprzedaż na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej jest znacznie powyżej 20.000 zł rocznie co nie pozwala nam na skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej z uwagi na wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe). Klienci dokonują płatności poprzez tradycyjne przelewy bankowe lub poprzez e-płatności, co pozwala nam skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku rejestracji tych transakcji kasą fiskalną. Towar zawsze wysyłany jest kurierem lub pocztą. Nie istnieje możliwość odbioru osobistego ani płatności gotówką. Zastanawiamy się nad umożliwieniem dokonywania płatności za towar kartami płatniczymi. Czy przy płatności kartą płatniczą możemy nie rejestrować transakcji kasą fiskalną (tj. korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej)?
Ulga na złe długi dotyczy sprzedaży krajowej i wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Wierzyciel nie musi więc udowodnić nieściągalności wierzytelności, wystarczy samo jej uprawdopodobnienie. Ekspert Grant Thornton wyjaśnia jakie warunki należy spełnić, by móc skorzystać z ulgi na złe długi.
Dochowanie należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych to temat, który od dawna budzi wiele wątpliwości. Firmy obawiają się, że błąd może je wiele kosztować, w przypadku gdy organy udowodnią, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć przy dochowaniu należytej staranności, że przez nabycie towaru weźmie udział w transakcji związanej z oszustwem w podatku VAT. W takiej sytuacji mogą mu one odmówić prawa do odliczenia podatku VAT.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych przyjęła stanowisko w sprawie przygotowanej przez Ministerstwo Finansów „Metodyki w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych”.
Trybunał Sprawiedliwości UE odpowie na pytanie prejudycjalne NSA, czy obecny zakaz odliczania VAT od usług gastronomicznych i noclegowych nie narusza regulacji unijnych. Jeśli uzna, że zakaz jest dopuszczalny, to sytuacja przedsiębiorców z branży hotelarskiej i gastronomicznej nie tylko się nie poprawi, ale wręcz pogorszy. Opłacalne przestanie być wydawanie bonów na noclegi bądź wyżywienie – alarmuje jedna z organizacji branżowych w petycji do Ministerstwa Finansów. Apeluje, aby resort finansów nie czekał na werdykt unijnego trybunału i już dzisiaj przemyślał zmiany przepisów.
Towary importowane z terytorium państwa trzeciego (czyli spoza UE – np. z Chin) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jeżeli łączna wartość przesyłki nie przekracza 22 euro (lub 45 euro w przypadku prezentów). Zwolnienie to nie obejmuje jednak towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego. Tak stanowią przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Jednak od 2021 roku zniknie zwolnienie dla przesyłek do 22 euro, a Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniami informatycznymi uszczelniającymi system VAT w zakresie wysyłkowej sprzedaży (także importu) towarów.
Wycofanie środka trwałego z prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie go na potrzeby prywatne przedsiębiorcy co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy podatnikowi przy nabyciu wycofywanego środka trwałego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli przekazanie obejmowałoby nieruchomość, czynność ta może korzystać ze zwolnienia z VAT. Zastosowanie zwolnienia od podatku z reguły będzie się jednak wiązało z obowiązkiem korekty podatku naliczonego.
Kiedy powstanie obowiązek podatkowy dla refakturowanych przez nas usług hotelowych na rzecz kontrahenta? Czy będzie to data wystawienia faktury pierwotnej czy naszej?
Ministerstwo Finansów opracowało nowy wzór formularza VAT-12, czyli skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu. Zmiana ma na celu dostosowanie deklaracji do mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment).
Barter, czyli wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar ma miejsce, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami. Jak dokumentować barter i jak rozliczać podatkowo transakcje barterowe?
Obowiązek udokumentowania fakturą świadczenia usług zwolnionych z VAT powstaje dopiero wtedy, gdy zażąda tego nabywca usługi. Brak obowiązku wystawienia faktury nie wyklucza jednak prawa do jej wystawienia. Faktury dokumentujące świadczenie usług zwolnionych zawierają mniejszy zakres danych niż „zwykłe” faktury. Faktury te, tak jak inne, mogą być korygowane z różnych przyczyn, np. z powodu błędu w cenie czy przyznania rabatu potransakcyjnego. Przyczyny te wyznaczają moment uwzględnienia korekty podstawy opodatkowania w deklaracji VAT.
Prokuratura Krajowa poinformowała 19 kwietnia 2018 r. o zatrzymaniu 13 osób podejrzanych o udział międzynarodowej grupie przestępczej osiągającej korzyści z przestępstw związanych z importem folii stretch. Wśród zatrzymanych jest m.in. właściciel biura rachunkowego, biegły sądowy i policjant. Ujawnione przestępstwa polegały na wprowadzaniu do obrotu w Polsce folii stretch bez uiszczenia VAT, co następowało za pośrednictwem zorganizowanej sieci spółek, tzw. „znikających podatników”.
Niejednokrotnie podatnicy jeszcze przed dostawą towarów lub wyświadczaniem usług wystawiają faktury. Zdarza się także, że umówione wynagrodzenie dotyczące planowanego świadczenia nie zostaje uiszczone w terminie wskazanym na uprzednio wystawionej fakturze. Takie przypadki mogą wpływać na uznanie danej faktury jako wystawionej przedwcześnie, a tym samym z naruszeniem ustawy o VAT.
Transakcje gospodarcze w obrocie krajowym pomiędzy przedsiębiorcami są najczęściej dokumentowane fakturami. Faktury mogą być wystawiane w walucie krajowej lub w walucie obcej. Niekiedy podatnicy mogą mieć problem z przewalutowaniem faktur po właściwym kursie. W razie zastosowania niewłaściwego kursu waluty przez sprzedawcę, nabywcy mają wątpliwości odnośnie możliwości skorzystania z prawa od odliczenia podatku naliczonego z faktury obarczonej tego rodzaju błędem.
Usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) świadczone przez podwykonawców podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia. W jaki sposób rozliczyć VAT w przypadku, gdy podwykonawcy w ramach zlecenia oprócz usług budowlanych świadczą także inne czynności?
Z uwagi na niższe koszty pracy w Polsce bardzo popularne jest delegowanie polskich pracowników do pracy w innych państwach członkowskich UE, szczególnie tam, gdzie wykonywanie tych usług nie wymaga dużego zaplecza. Tak jest z usługami usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez określone podmioty, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Sam fakt korzystania z takiego zwolnienia, jak również transgraniczne świadczenie usług, może być źródłem wątpliwości podatkowych w zakresie rozliczenia tych usług.
Jeżeli przedsiębiorca zakupi samochód osobowy, który wcześniej użytkował na mocy umowy leasingu operacyjnego i przeznaczy go wyłącznie do majątku, to późniejsza sprzedaż tego auta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oczywiście w takim przypadku przy wykupie samochodu z leasingu do majątku prywatnego nie będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT.
Świadczenie polegające na dostawie towaru, jego transporcie wynajętymi pojazdami i wyładowaniu przy pomocy specjalnych (również wynajętych) maszyn jest świadczeniem kompleksowym, gdzie dostawa towaru jest świadczeniem dominującym, a usługi transportu i wyładunku są świadczeniem pomocniczym. Dostawa taka nie podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Spółka A dostarcza towar w opakowaniach zwrotnych, za które pobierana jest kaucja. Zgodnie z umowami zawartymi z klientami, nabywcy mają 30 dni na ich odesłanie. Dostawca po zwróceniu opakowań przez klienta wypłaca mu zapłaconą wcześniej kaucję. Zdarzają się jednak sytuacje, w których opakowania nie zostają zwrócone. Czy w takiej sytuacji wartość opakowań powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania dostawy towarów?
Na gruncie VAT opodatkowaniu podlegają tylko takie czynności, które wykonywane są w zamian za wynagrodzenie. Przepisy przewidują jednak od tej zasady dwa istotne wyjątki. Po pierwsze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów uważa się także nieodpłatne przekazanie lub zużycie towarów, po spełnieniu określonych warunków. Z kolei w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT określono przypadki, w których nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z czynnością odpłatną. Zastosowanie tych przepisów w praktyce rodzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule zostało omówione jedno z takich zagadnień problemowych, tj. wymogi dokumentacyjne związane z takim czynnościami.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi okularów korekcyjnych, jeżeli takie są zalecenia okulisty. Dotyczy to w szczególności osób wykonujących prace przed komputerem. Zatem czy pracodawcy przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupu okularów korekcyjnych dla pracownika?
Podatek VAT od dostaw towarów montowanych (instalowanych) przez sprzedawcę jest rozliczany w szczególny sposób. Ma to znaczenie zwłaszcza gdy towar jest dostarczany poza Polskę.
Zawarliśmy umowę o dostawę towarów. Umowa zawiera zapis, że nasz kontrahent przez 6 miesięcy będzie dostarczał nam określoną partię towarów za konkretną cenę. Kwota została podana jednostkowo za każdą sztukę towaru, ale wcześniej została wynegocjowana podczas spotkania. Ostatecznie w umowie została uwzględniona cena wynegocjowana, która była niższa o 15% od ceny pierwotnie wskazanej przez kontrahenta. Otrzymaliśmy pierwszą dostawę towaru i pierwszą fakturę. Na fakturze do zapłaty została uwzględniona cena pierwotnie podana przez kontrahenta, a nie ta, którą mamy w umowie. Czy możemy odliczyć z niej VAT? Czy urząd nie uzna, że został odliczony VAT z faktury zawierającej zawyżoną cenę?
Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracowników na trasie Finlandia–Warszawa. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który nie ma w Polsce siedziby ani oddziału. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług? Czy obowiązek taki wystąpi również wtedy, gdy faktura będzie wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?
Uchwalona 14 grudnia 2017 r. zmiana ustawy o VAT miała służyć wykonaniu wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE. I ten cel faktycznie został osiągnięty. Była to również okazja, żeby jasno uregulować zasady opodatkowania wyrobów i usług medycznych oraz usług ściśle z nimi związanych. Tej sposobności rząd i Sejm nie wykorzystały
Organy podatkowe przeprowadzają obecnie liczne kontrole przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Natomiast postępowania kontrolne trwają długo i są bardzo wnikliwe. Zdarza się więc, że przedsiębiorca zostaje oskarżony o wyłudzenie podatku VAT.
Spółka X zdecydowała się udostępnić pracownikowi samochód służbowy. Pracownik korzysta z pojazdu tak do celów służbowych (np. na dojazdy na spotkania z kontrahentami), jak i prywatnych (pracownik może np. korzystać z auta w czasie urlopu). Spółka nie pobiera wynagrodzenia od pracownika za korzystanie z pojazdu do celów prywatnych. Przy nabyciu pojazdu Spółce przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego, gdyż pojazd przeznaczony jest do działalności mieszanej. Czy powyższa czynność (nieodpłatne udostępnienie pojazdu do celów prywatnych) będzie opodatkowana podatkiem VAT?
W obecnych realiach gospodarczych Polscy przedsiębiorcy coraz częściej biorą udział w zagranicznych imprezach kulturalnych, naukowych lub podobnych, takich jak targi. Udział podatnika w targach może przybierać różną formę, np. jako wystawiający albo zwykły uczestnik, korzystający jedynie z prawa wstępu na imprezę. Warto zauważyć, że w przypadku usług wstępu przewidziano szczególne reguły rozliczania podatku VAT.
Usługi zarządzania w swojej istocie nie są związane z udzielaniem opinii czy porad. Charakteryzują się one działalnością polegającą na podejmowaniu decyzji czy też prowadzeniu bieżących spraw spółki w tym jej reprezentacji. W związku z tym usługi zarządzania świadczone na rzecz spółek kapitałowych przez ich członków zarządu nie stanowią usług doradczych. W konsekwencji zarządzający spółkami kapitałowymi mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.
Wiele pracodawców decyduje się na zakup na rzecz swoich pracowników różnego rodzaju usług o charakterze sportowym ze środków obrotowych firmy. W ramach programu pracownik otrzymuje kartę uprawniającą do wstępu na siłownię, fitness czy basen. Rozliczenie przekazania takich kart pracownikom z punktu widzenia ustawy o VAT zależy przede wszystkim od sposobu ich finansowania. Należy określić czy pieniądze na zakup pakietów sportowych pochodzą w całości z bieżących środków firmy, czy też część z nich potrącana jest z wynagrodzenia pracownika.
Nieodpłatne wydanie kontrahentom artykułów reklamowych lub promocyjnych, co do których przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jest nieopodatkowane VAT. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych wydań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru.
W przypadku nabycia towarów od podatnika z innego państwa UE, które są transportowane z tego państwa do Polski i są montowane w Polsce przez sprzedawcę, nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). W takim przypadku obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług jest polski nabywca towarów.
Należy rozważyć, czy wartość dofinansowania (dotacji) odnosi się do pojęcia wydatków kwalifikowalnych projektu, które można utożsamiać z wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usługi szkoleniowej, czy też dotacja ma związek ze sprzedażą konkretnej usługi, stanowi zatem dopłatę do ceny, nie do projektu. Jeżeli otrzymana dotacja odnosi się bezpośrednio do projektu i przeznaczona jest na pokrycie kosztów kwalifikowalnych tego projektu, a nie na pokrycie ceny konkretnej usługi czy towaru, nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT.
Coraz więcej polskich firm rozszerza swoją działalność gospodarczą poza granice kraju. Najczęściej odbiorcami ich usług są klienci z Unii Europejskiej. W ujęciu podatkowym transakcje wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług są niekiedy rozliczane i dokumentowane inaczej niż sprzedaż krajowa. Na co warto zwrócić uwagę, podejmując się świadczenia usług na rzecz kontrahentów z UE?
Zdecydowana większość przedsiębiorców przed świętami otrzymuje prezenty od swoich kontrahentów bądź im je wręcza, poza tym organizuje firmowe spotkania, czy też kupuje upominki pracownikom. Jak potraktować tego rodzaju wydatki bądź przychody, tak aby uniknąć problemów podatkowych?
W sytuacji, gdy spółka przed montażem bramy garażowej w starym budynku dokonuje szeregu czynności budowlanych związanych z demontażem starej bramy, dostosowaniem otworu do nowej bramy, podłączeniem elektryki, wierceniem i wstawianiem prowadnic itd., nie można uznać, że jest to tylko sam montaż. Usługę taką należy zakwalifikować jako remont. W przypadku nowych budynków usługę taką kwalifikować należy jako budowę albo modernizację. Do wykonywania usług spółka powinna więc stosować obniżoną stawkę 8%.
Stosowane obecnie dość jasne i korzystne dla podatników zasady rozliczania VAT od leasingu mogą się zmienić. Wszytko za sprawą jednego z najnowszych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które zalicza do leasingu finansowego to, co na gruncie polskiej ustawy o VAT kwalifikowane jest jako leasing operacyjny.
W dniu 1 grudnia 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych transakcji realizowanych w ramach umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. Publikujemy w całości te objaśnienia.
W świetle przepisów polskiego prawa podatkowego wykazanie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub importu usług po upływie trzech miesięcy skutkuje naliczeniem dodatkowych odsetek. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jednak, że naliczanie odsetek z tego tytułu nie jest zgodne z unijnymi przepisami.
Wypadek firmowego samochodu wiąże się z ponoszeniem wydatków na jego naprawę. Może także powodować konieczność złomowania auta lub jego sprzedaży po dokonanej naprawie. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z rozliczeniem VAT od wydatków dotyczących naprawy samochodów oraz ich sprzedaży.
Przedsiębiorcy coraz częściej starają się zachęcać pracowników stosując dodatkowe programy motywacyjne. Mogą one mieć postać np. dofinansowania do karnetów sportowych. Najczęściej są to karty umożliwiające korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych (m.in. siłowni i basenów). Takie karnety mogą być finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Z punktu widzenia ustawy o VAT należy rozpatrzeć dwie sytuacje: gdy karnety finansowane są w całości ze środków funduszu oraz gdy pracownik pokrywa część kosztu z własnych pieniędzy.
Według oficjalnych zapowiedzi do końca października 2017 r. resort finansów zobowiązał się do opracowania zasad postępowania charakteryzujących „zachowanie należytej staranności” przez podatników podatku od towarów i usług. Miał to być jakiś „kodeks dobrych praktyk”, czyli coś nie mającego jakiegokolwiek znaczenia prawnego, podobnie jak np. komunikat prasowy.
Kwestię obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji VAT reguluje dział XI, rozdział 2 ustawy o VAT (art. 109-110). Zgodnie z tymi przepisami ewidencje są zobowiązani prowadzić podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT jak i czynni podatnicy podatku VAT.