Moja działalność gospodarcza, oprócz usług reklamowych, polega m.in. na wydawaniu gazety lokalnej (od stycznia br.). Drukarnia na moje zlecenie drukuje gazetę, a ja rozwożę ją po lokalnych sklepach i kioskach. Nieczęsto się zdarza, że uda się gazetę sprzedać w takiej ilości, jaka została wydrukowana. Niesprzedane gazety (zwroty) zostają u mnie i są niszczone, a czasami rozdawane. Proszę o odpowiedź, jak prawidłowo należy udokumentować dla celów VAT i podatku dochodowego niesprzedane egzemplarze gazet. Czy należy sporządzać protokoły na gazety, które zostają zniszczone, a na rozdawane - faktury wewnętrzne? Cena gazety brutto wynosi 2,20 zł. Czy muszę od zwrotów płacić należny VAT i podatek, skoro fakturę z drukarni zaksięgowałem w całości w koszty i odliczyłem podatek naliczony? Dodam, że prowadzę książkę przychodów i rozchodów.
Centrala w Warszawie ma podpisaną umowę ramową, dotyczącą współpracy z jednym z operatorów sieci komórkowych. Część numerów przydzielona została do naszego Oddziału - i za użytkowanie tych numerów jesteśmy obciążani. W lutym centrala dokonała u operatora zmiany dwóch numerów abonenckich (z 601... na 605...). Jeden ze starych numerów stał się nieaktywny, w jego miejsce użytkujemy nowo przyznany numer, za który zapłaciliśmy 1 PLN za aktywację. Natomiast w czerwcu br. drugi ze starych numerów abonenckich, za zgodą naszej dyrekcji i operatora, przeszedł na prywatny numer jednego z naszych pracowników. Dokonano cesji numeru z Oddziału na osobę fizyczną. W to miejsce Oddział użytkuje nowo przyznany numer, za który zapłaciliśmy 1 PLN za aktywację. Czy cesja, o której mowa, jest opodatkowana podatkiem VAT? Jeżeli tak, to jaka kwota powinna być podstawą?
Oboje z mężem jesteśmy podatnikami VAT czynnymi. Poza działalnością gospodarczą, którą prowadzi każde z nas na własny rachunek, uzyskujemy przychody z najmu części budynku mieszkalnego, stanowiącego naszą prywatną współwłasność. Usługi najmu świadczymy dla firmy będącej podatnikiem VAT, która przeznacza pomieszczenia dla swoich pracowników na cele mieszkalne. W umowie najmu zaznaczyliśmy, że mieszkań nie można używać na cele inne niż mieszkalne. Budynek ani żadna jego część nie jest ujęta w ewidencji środków trwałych, nie jest też związany z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Przychody z najmu wykazujemy w deklaracji VAT-7 jako zwolnione (PKWiU ex. 70.20.11). Wątpliwości nasze budzi sposób rozliczeń narzucony przez najemcę, tj. liczba faktycznie wykorzystanych dni w miesiącu razy kwota za 1 dzień, a raczej za nocleg. Czy taki sposób rozliczeń nie spowoduje, że najem ten powinien być opodatkowany stawką 7%? Czy nie lepiej byłoby zrobić aneks do umowy i określić czynsz najmu na stałym poziomie?
Proszę o odpowiedź, czy ogłoszenie w sprawie sprzedaży towarów lub też oferty usług może być kosztem. Jeżeli tak, to w jakim dniu (w dniu jego obwieszczenia, wystawienia faktury, poniesienia kosztu, zapłaty czy też dopiero po wystąpieniu przychodu z tytułu sprzedaży)? A co w przypadku, gdy taka sprzedaż nie dojdzie do skutku?
Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się przez kartę podatkową. W tym roku w związku ze zwiększeniem obrotów będę musiał przejść na VAT. Ponieważ do tej pory nie musiałem się z niego rozliczać, proszę o poradę, czy moje poniższe przykładowe rozliczenie jest prawidłowe. Przykład: Pan X zamówił w mojej firmie konstrukcję stalową, dla sporządzenia której wydałem poniższą sumę (stawka VAT 22 proc.): stal 100 zł + 22 zł VAT, farba 100 zł + 22 zł VAT, inne towary 100 zł + 22 zł VAT, pensja dla pracownika i mój zysk 100 zł. Razem wydałem 400 zł + 66 zł VAT. Czy na wystawionej klientowi fakturze ceną netto będzie 466 zł, a brutto 568,52 (w tym 102,52 zł VAT)? Czy rozliczając się z urzędem skarbowym płacę mu 102,52 zł - 66 zł, co daje kwotę 36,52 zł? Jeżeli mój sposób naliczania należności VAT jest błędny, to proszę o podanie prawidłowego.
Spółka w 2002 r. naliczyła odsetki i rozliczyła je w ramach potrącenia należnego zobowiązania. Nota odsetkowa nie została zaakceptowana. Jednostka, której naliczono odsetki, wystąpiła do sądu, uznając, że odsetki były nienależne. W grudniu 2004 r. sąd oddalił pozew na korzyść spółki. Proszę o informację, czy w rozliczeniu podatku dochodowego za 2002 r. należało przyjąć odsetki, uznając je za otrzymane, czy odsetki te należało przyjąć do opodatkowania dopiero w 2004 r., tj. w momencie oddalenia pozwu jednostki, której odsetki naliczono.
Pracuję w stowarzyszeniu prowadzącym publiczną szkołę podstawową w ramach programu "mała szkoła". Utrzymujemy się z subwencji oświatowej przekazywanej przez organ gminy, z obowiązkiem rozliczenia się z niewykorzystanej części otrzymanych środków. Budynek szkoły został nam użyczony przez urząd gminy na czas nieokreślony. Podczas wakacji w szkole przeprowadzono prace modernizacyjno-remontowe, m.in. nowa instalacja elektryczna, nowe tynki, malowanie ścian i sufitów, wymiana podłóg - na kwotę ok. 25 000 zł. Czy koszt ten należy potraktować jako "inwestycję w obcym środku trwałym" i dokonywać odpisów amortyzacyjnych, czy może zaliczyć bezpośrednio w koszty? Spotkałam się z opinią, że inwestycje sfinansowane z dotacji nie mogą być amortyzowane. Czy to prawda?