REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Raport dnia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Czy faktura VAT przesłana e-mailem lub faksem, a następnie wydrukowana i przechowywana w formie papierowej uprawnia do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na tej fakturze?

Czynności nieodpłatne - jak rozliczać VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Opodatkowaniu VAT podlegają również niektóre dokonywane przez podatników tego podatku czynności nieodpłatne, tj. nieodpłatne dostawy towarów oraz nieodpłatnie świadczone usługi. Z dniem 1 kwietnia 2013 r. niektóre przepisy określające zakres opodatkowania VAT czynności nieodpłatnych uległy zmianie.

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej przeprowadzanej w jego firmie, jeżeli odbywa się ona z naruszeniem obowiązujących przepisów. Na wniesienie sprzeciwu przedsiębiorca ma trzy dni robocze od dnia wszczęcia kontroli. Jakie skutki wywołuje wniesienie takiego sprzeciwu?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Samochód został kupiony na fakturę VAT marża, więc nie został naliczony VAT. Pojazd był kilkakrotnie naprawiany i od tych zakupów odliczaliśmy VAT. Z faktur tych wynika, że nabyliśmy usługi naprawy (wartość wymienianych części została wliczona w wartość usługi). Teraz wycofujemy samochód z działalności i przekazujemy go na cele osobiste. Czy to przekazanie podlega VAT?

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Odbiornik telewizyjny i radiowy w firmie – czy przedsiębiorca może uniknąć opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

Jak poprawnie kalkulować koszt wytworzenia wyrobów

W jednostkach prowadzących działalność produkcyjną istotne jest prawidłowe określenie jednostkowego kosztu wytworzenia produktu, ponieważ jego wielkość w dużej mierze determinuje cenę sprzedaży oraz poprawne rozliczenie i alokację kosztów. Nieprawidłowo ustalony koszt wytworzenia może doprowadzić do zaniżenia ceny sprzedaży i ujemnego wyniku brutto ze sprzedaży.

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

NFZ jako płatnik za udzielone przez podmioty lecznicze świadczenia zdrowotne jest powołany do przeprowadzania kontroli organizacji udzielania świadczeń. W szczególności uprawniony jest do weryfikowania sposobu oraz jakości udzielanych świadczeń. Kontrole NFZ - jak Świadczeniodawcy mogą bronić swoich praw?

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Rada Ministrów przyjęła projekt założeń ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej, przygotowany w Ministerstwie Gospodarki. Projekt zakłada 45 ułatwień w prowadzeniu własnej firmy, z których duża część dotyczy podatków.

Terminy zapłaty w ścisłych ramach

28 kwietnia 2013 r. wejdzie w życie nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Określa ona m.in. szczególne zasady dotyczące rozliczenia transakcji handlowych związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług oraz tzw. stałą rekompensatę za koszty odzyskiwania należności.

Roczna korekta dokumentacji ZUS - najczęstsze problemy

Płatnicy składek mają obowiązek sprawdzić do końca kwietnia 2013 r., czy dane zawarte w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS za 2012 r. są prawidłowe. Jakie są najczęstsze problemy związane z roczną korektą dokumentacji ZUS?

Kiedy samozatrudnienie może zostać uznane za stosunek pracy?

Wysokie koszty i niska elastyczność mogą stanowić bariery utrudniające zawieranie umów o pracę. W związku z tym wiele osób decyduje się na samozatrudnienie, które prowadzi do elastycznych relacji na linii firma-zleceniobiorca. W takim modelu należy jednak pamiętać o tym, że zasady współpracy oraz regulująca je umowa, nie mogą przypominać stosunku pracy.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

Dobowy raport fiskalny - dzień bez sprzedaży

Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż kasami fiskalnymi miewają wątpliwości, czy muszą sporządzić fiskalny raport dobowy w dniu, w którym nie wystąpiła sprzedaż.

Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. W treści rozporządzenia znalazł się jeden niepokojący zapis. Sugeruje on, że podatnicy, których kasy rejestrujące nie spełniają warunków określonych w nowym rozporządzeniu, mogą je stosować tylko do 30 września 2013 r.

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Jak rozliczyć zakup licencji

Prowadzenie działalności gospodarczej często wymaga zakupu licencji. Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu, to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

Od 1 kwietnia 2013 r. w nowym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących zostały określone m.in. zasady ewidencjonowania zwrotu i reklamacji towarów oraz korygowania pomyłek w ewidencjonowaniu.

Rozliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

Do 31 grudnia 2013 r. przedłużono dotychczasowe zasady odliczania VAT od nabycia i leasingu samochodów oraz od zakupu paliwa do ich napędu. Nie oznacza to, że zasady odliczania VAT przez leasingobiorców się nie zmieniają.

Kupując "na firmę" pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

Polskie przepisy w inny sposób traktują nabywcę będącego konsumentem i nabywcę dokonującego zakupu do celów działalności gospodarczej. Zwłaszcza drobni przedsiębiorcy powinni mieć świadomość tego, że kupując "na firmę" tracą część z przywilejów, które mieliby jako konsumenci. O jakie korzyści chodzi?

Premie pieniężne - rozliczanie VAT

Premia lojalnościowa jest rabatem. Natomiast premia jakościowa stanowi zapłatę za świadczenie usług przez nabywcę towarów na rzecz sprzedawcy. Rodzaj przyznanych premii decyduje więc o sposobie rozliczania VAT. Potwierdził to NSA w orzeczeniach wydanych w 2012 r. Z tym stanowiskiem zgadzają się organy podatkowe.

Opłaty półkowe - kiedy można dochodzić ich zwrotu?

Sieci handlowe narzucają sprzedawcom produktów do ich sklepów dodatkowe opłaty, tzw. opłaty półkowe. Pojawia się pytanie, czy te dodatkowe koszty wejścia na rynek można odzyskać.

Stawki VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie od 1 kwietnia 2013 r., spowodowała zmianę stawek VAT na niektóre wyroby i usługi. Większość zmian będzie polegała na podwyższeniu stawki VAT do 23%.

Metoda kasowa rozliczeń w 2013 r.

Od 1 stycznia br. obowiązują nowe zasady rozliczeń kasowych. Wybór metody kasowej wiąże się nie tylko z przywilejami. Należy pamiętać, że ma on również konsekwencje dla naszych kontrahentów. Przeanalizujmy krok po kroku, jak wybrać metodę kasową i jak rozliczać się według nowych zasad.

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika

Odwieczną łamigłówkę stanowi pytanie, czy składka płacona przez spółkę w związku z zakupem polisy D&O dla jej menedżerów jest dla nich przychodem i podlega opodatkowaniu?

Ewidencja składu podatkowego - nowe zasady od marca 2013

Podmioty prowadzące skład podatkowy mają obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji (zwanej ewidencją składu podatkowego). Co ważne, począwszy od 6 marca 2013 r. doszło do pewnych modyfikacji w zasadach jej prowadzenia - o czym przedsiębiorcy winni pamiętać.

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia ma wejść w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Pomimo że w większości powiela ono dotychczasowe regulacje, zawiera również przepisy nakładające na podatników nowe obowiązki lub normujące kwestie dotychczas nieregulowane, a spotykane w praktyce.

Służbowa komórka i samochód menedżera opodatkowane?

Z niedawnego wyroku NSA wynika, iż podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodem osób zatrudnionych na podstawie kontraktów menedżerskich są wszelkie świadczenia otrzymane w celu wykonania usługi, w tym m.in. służbowa komórka i samochód.

Ulga internetowa w rozliczeniu rocznym

Od 1 stycznia br. zmianie uległy przepisy dotyczące odliczania przez podatników ulgi na Internet oraz ulgi prorodzinnej. Nowe regulacje mają jednak zastosowanie dopiero do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2013 r. W związku z tym w zeznaniach rocznych za 2012 r. podatnicy rozliczą po raz ostatni ulgę na Internet oraz ulgę prorodzinną na starych zasadach, tj. według przepisów obowiązujących do końca 2012 r.

Kiedy nabywca towaru od zagranicznego dostawcy musi sam rozliczyć VAT?

W przypadku niektórych transakcji ustawa o VAT nakłada obowiązek rozliczenia podatku na nabywcę. Jest to odstępstwo od zasady ogólnej, zgodnie z którą podatek należny rozlicza sprzedawca. Klasycznym przykładem transakcji, w ramach której VAT zostaje rozliczony przez nabywcę jest import usług, jednakże do czynności takich należy zaliczyć również dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Od 1 kwietnia 2013 r. zacznie obowiązywać nowelizacja przepisów w tym zakresie.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

Jak posługiwać się PKWiU przy określaniu stawki VAT

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) jest klasyfikacją produktów tzn. obejmującą zarówno usługi, jak i wyroby. Została wprowadzona do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji, podatkach oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo

Ustawy o podatkach dochodowych (zarówno ustawa o PIT, jak i ustawa o CIT), wyłączają z pojęcia kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z przepisów nie dowiemy się niestety, co należy rozumieć pod pojęciem „reprezentacji”, odpowiedzi szukać więc należy w interpretacjach i orzecznictwie. Niestety aktualne orzecznictwo w tym zakresie może powodować szereg wątpliwości.

Czy odszkodowanie należne pracownikowi podlega ochronie przed potrąceniem

Wynagrodzenie za pracę podlega ochronie. Jednym z jej sposobów jest zakaz dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Przepisy wyraźnie wyliczają przypadki i należności, które mogą podlegać potrąceniu. A jak jest w przypadku odszkodowania należnego pracownikowi w związku z rozwiązaniem umowy o pracę?

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

Przedsiębiorcy zobowiązani do ewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej, mogą skorzystać z tzw. ulgi na zakup kasy fiskalnej. Jakie warunki muszą spełniać, aby skorzystać z tej preferencji podatkowej?

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

Konsekwencje podatkowe opóźnień w płatnościach

Nieopłacona w terminie faktura oznacza problem z fiskusem. Maksymalne opóźnienie w płatnościach może wynieść 30 dni na gruncie podatku dochodowego i 150 dni na gruncie VAT.

Czy wkład w postaci know-how do spółki komandytowej podlega VAT

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym stwierdził, że wniesienie know-how aportem do spółki komandytowej przez komandytariusza, który nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, jest czynnością opodatkowaną.

Raporty fiskalne dobowe i miesięczne - kiedy trzeba je drukować

Nie wydrukowałam raportu dobowego z 31 stycznia, mimo że w tym dniu była sprzedaż i wydawałam paragony. Następnego dnia wydrukowałam raport dobowy, ale już z data nie 31 stycznia, lecz 1 lutego 2013 r. Wydrukowałam też raport miesięczny. Kiedy powinnam je rozliczyć?

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Jedną z istotnych zmian w ustawach o podatkach dochodowych jest rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – w przypadku nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

W jakich przypadkach podatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu

Podatki i opłaty to spore obciążenie dla większości firm, ale warto brać pod uwagę fakt, że niekiedy takie wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżać podatek dochodowy. Które podatki i opłaty oraz w jakich sytuacjach dają taką możliwość?

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Od ponad roku funkcjonują równolegle w polskim systemie podatkowym dwa identyfikatory podatkowe PESEL i NIP. Warto wiedzieć, którym z tych identyfikatorów powinni się posługiwać poszczególni podatnicy. Przedstawiamy aktualne wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

Ostatni rok zwrotu VAT za materiały budowlane

Tylko faktury wystawione do końca 2013 roku pozwolą osobom budującym lub remontującym swoje domy lub mieszkania na zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Od 2014 roku zlikwidowany będzie mechanizm zwrotu VAT za materiały budowlane - jednak z zachowaniem praw nabytych osób, które do końca 2013 roku nabyły materiały budowlane. Te osoby będą miały 5 lat na uzyskanie zwrotu VAT.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Od pewnego czasu między organami podatkowymi a podatnikami trwają spory dotyczące momentu powstania kosztów podatkowych. W szczególności chodzi o koszty pośrednie, do których są zaliczane takie wydatki jak remonty i nabycie części zamiennych. Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych?

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

REKLAMA