Kategorie

Najem i dzierżawa

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W świetle przywołanej reguły nie byłoby jednak proste określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy najmie i dzierżawie. W dużej części przypadków są to umowy zawierane na dłuższy czas, a płatność rzadko następuje w formie jednorazowej zapłaty. Dlatego też ustawa o VAT zawiera szczególną regulację dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadkach świadczenia usług najmu i dzierżawy.
Najem i dzierżawa należą do umów bardzo często zawieranych przez przedsiębiorców. Niejednokrotnie też umowa najmu zawarta przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej ma ten skutek, że wynajmujący nabywa status podatnika VAT. Warto więc przyjrzeć się jak umowy te traktowane są na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W ramach prowadzonej działalność gospodarczą wynajmuje lokale mieszkalne. Chciałbym zakończyć tę działalność, ale nadal wynajmować lokale. Czy likwidując działalność gospodarczą w toku roku podatkowego, mogę przejść na ryczałtowe opodatkowanie najmu?
Ministerstwo Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych jako nową formułę przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego odnośnie mieszkań na wynajem. Pomysł opiera się na zasadzie partycypacji przyszłego najemcy w kosztach budowy mieszkania z docelowym przeniesieniem własności na najemcę. Beneficjentami tego nowego rozwiązania mają być gospodarstwa domowe o średnich dochodach – dochodach zbyt dużych by nabyć prawo do lokali komunalnych, a zbyt niskich, by uzyskać kredyt mieszkaniowy.
Podatnicy mogą opodatkować ryczałtem przychody uzyskane z najmu prywatnego pomimo osiągania przychodów z działalności gospodarczej.
Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jestem jednak podatnikiem VAT, z uwagi na obowiązek odprowadzania tego podatku przy sprzedaży moich prywatnych działek budowlanych. Posiadam budynek użytkowy, który zamierzam wynająć przedsiębiorcy. Uzyskane z tytułu wynajmu przychody chciałbym opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Czy przychody z najmu nieruchomości będą mogły być potraktowane i opodatkowane jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.
Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.
Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe innej spółce. Czy obie spółki poniosą konsekwencje podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości?
Spółka zajmuje się wynajmem pomieszczeń magazynowych. Umowy najmu są zawierane na kilka lat, niekiedy na rok albo dwa lata. Strony umawiają się, że płatności czynszowe będę realizowane w przypadku umów krótszych co pół roku, a w przypadku umów wieloletnich – raz w roku. Kiedy spółka powinna zaewidencjonować przychód z najmu.
Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry?
Podatnik jest rzemieślnikiem. Jest na karcie podatkowej. W celu obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej chce podnająć jedno z pomieszczeń wykorzystywanych przez siebie (lokal należy do rzemieślnika i jest składnikiem majątku firmy). Organy podatkowe uważają, że oznacza to utratę prawa do rozliczania się według zasady dla karty podatkowej.
Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuję lokal. Właściciel lokalu nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. W jaki sposób najemca powinien udokumentować poniesienie wydatków?
Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?
Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.
Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).
Osoby chcące rozpocząć rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - przychodów z tzw. prywatnego (czyli realizowanego poza działalnością gospodarczą) najmu lub dzierżawy - będą musiały trochę później niż przed 20 maja 2010 r. zawiadomić o tym urząd skarbowy. Od 1 stycznia 2011 roku nic się w tym zakresie nie zmieniło.
Mam kilka małych kawalerek (w różnych punktach miasta), które w czasie roku akademickiego wynajmuję studentom. Przychód z tytułu najmu, opodatkowuję na zasadach ogólnych. W bieżącym roku, w okresie wakacyjnym chciałbym wynajmować te lokale turystom na krótkotrwałe zakwaterowanie (noclegi). Czy uzyskane przychody z tytułu najmu jednopokojowych kawalerek na usługi noclegowe w ramach działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej?
Czy jeśli moja małżonka wynajęła lokal pod działalność gospodarczą, to czy z chwilą osiągnięcia przez nią dochodu z najmu, ja stracę prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej?
Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.
Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.
Do poniedziałku 31 stycznia 2011 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.
Do poniedziałku 1 lutego 2010 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów (bo 31 stycznia wypada w tym roku w niedzielę).
Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.
Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek jest usługą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 4 załącznika nr 4 ustawy o VAT).  Tak więc wynajmujący mieszkania na cele mieszkaniowe nie muszą się rejestrować jako podatnicy VAT.
Firma wynajmuje trzy umeblowane mieszkania dla swoich pracowników pochodzących z innej miejscowości. Mieszkania wynajmowane są na rachunki od osób niebędących czynnymi podatnikami VAT. Jak rozliczyć taki wynajem, jeżeli jedno mieszkanie jest wynajmowane dla jednego pracownika? A jak, gdy wynajmowane jest dla kilku pracowników? Czy wartość wynajmu należy doliczyć do dochodu pracownika? Czy taki wydatek jest dla nas kosztem uzyskania przychodów?
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?