REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kody grup towarowych w ewidencji sprzedaży i JPK_VAT

Nowy plik JPK_VAT, który zastąpi deklaracje VAT, wymusi informowanie fiskusa o 30 grupach sprzedawanych produktów. W przesyłanych JPK_VAT będą musiały się pojawić kody grup towarowych. Nie będzie to jednak dotyczyć nabywcy towarów, ale jedynie ich sprzedawcy. Oprócz standardowych oznaczeń, np. 01 dla alkoholi, będą takie, jak np. MPP, czyli transakcje objęte mechanizmem podzielonej płatności.

13 sierpnia - ostatni dzień na złożenie wniosku do dostawcy energii

W dniu 13 sierpnia 2019 r. upływa termin dla przedsiębiorców na złożenie u dostawcy energii oświadczenia, które pozwoli na zamrożenia cen energii w II półroczu 2019 r. na poziomie cen stosowanych 30 czerwca 2018 r. Pozwoli to uniknąć rachunków wyższych nawet o 30–50 proc., a uprawnione są do tego m.in. mikro- i małe przedsiębiorstwa czy szpitale. Radca prawny zwraca uwagę, że wysłanie pocztą oświadczenia w ostatnim dniu przewidzianym na składanie wniosków może nie być skuteczne. Najlepiej złożyć wniosek osobiście.

VAT w najmie - najem lokalu z opłatami za media nie zawsze będzie usługą kompleksową

W praktyce często spotykamy się z sytuacją, że usługa najmu nie ogranicza się stricte do udostępnienia lokalu, lecz jest elementem kilku różnych, powiązanych ze sobą świadczeń. W takim przypadku mówimy o usłudze kompleksowej. Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) nie zawiera legalnej definicji usługi kompleksowej, jednakże ww. pojęcie zostało utrwalone w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz organów podatkowych.

Usługa obsługi logistycznej - miejsce opodatkowania VAT

Jeśli usługi obsługi logistycznej są świadczone na rzecz siedziby klienta, zlokalizowanej w innym kraju członkowskim UE, miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania przedmiotowej usługi, jest miejsce, w którym klient spółki posiada siedzibę działalności gospodarczej. Usługa obsługi logistycznej świadczona przez spółkę na podstawie umowy o świadczenie usług obsługi logistycznej magazynu typu „multi customer” na rzecz klientów posiadających siedziby w krajach członkowskich UE nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

REKLAMA

Taniej będzie wziąć kredyt niż opóźnić się z zapłatą

Prezydent podpisał już ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy zmianie niektórych ustawa w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Ustawa ta jest pakietem rozwiązań mobilizujących dłużników transakcji handlowych (przedsiębiorców i podmioty publiczne) do dokonywania zapłaty w ustalonym terminie. Wśród zawartych w tej ustawie przepisów znajdują się takie, które mają zniechęcać do narzucania nieuzasadnionych, wydłużonych terminów zapłaty. Nowe, wchodzące w życie 1 stycznia 2020 r., regulacje są na tyle dotkliwe, aby dłużnikom nie opłacało się zalegać z płatnościami.

Nowe struktury logiczne JPK_VAT (JPK_V7K i JPK_V7M) - konsultacje podatkowe

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe dotyczące struktur logicznych JPK_V7M i JPK_V7K, tj. nowych plików JPK_VAT dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie i kwartalnie. Konsultowane zmiany mają związek z zastąpieniem deklaracji VAT-7 i VAT-7K nowym plikiem JPK_VAT. Konsultacje trwają do 16 sierpnia.

Koszty inwestowania darowizn i dotacji nie uprawniają do odliczenia VAT

Podatnik wykonujący zarówno działalność opodatkowaną VAT, jak i działalność zwolnioną z tego podatku, który otrzymane darowizny i dotacje inwestuje w fundusz i który wykorzystuje dochody pochodzące z tego funduszu na pokrycie kosztów ogółu takiej działalności - nie może odliczyć VAT naliczonego, związanego z kosztami takich inwestycji.

Polska apeluje do UE o niższe stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci

Minister finansów Marian Banaś wystąpił do prezydencji fińskiej z wnioskiem o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad reformą stawek VAT. Dla Polski kluczowa jest możliwość obniżenia stawek VAT np. na odzież i obuwie dla dzieci. Poinformował o tym 2 sierpnia 2019 r. Paweł Jurek, rzecznik prasowy Ministra Finansów.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT włączająca deklaracje VAT do JPK_VAT - podpisana

29 lipca 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest uszczelnienie systemu VAT oraz podatku akcyzowego, uproszczenie rozliczeń w tych podatkach, a także uporządkowanie, doprecyzowanie i uzupełnienie regulacji w obszarze działalności gospodarczej i stosowania przez podatników przepisów podatkowych. Większość zmian wejdzie w życie 1 września 2019 r. Zmiany dot. zastąpienia deklaracji VAT-7 i VAT-7K nowym przekształconym plikiem JPK_VAT wchodzą w życie 1 kwietnia 2020 r.

Kiedy powinien używać kasy fiskalnej podatnik VAT rozliczający się według metody kasowej

Stosuję metodę kasową. Wykonałem usługę, ale jeszcze nie otrzymałem za nią płatności. Kiedy powinienem wystawić paragon dla osoby fizycznej - w momencie wykonania usługi czy otrzymania od niej płatności?

Szybki powrót do podatku od sprzedaży detalicznej?

W połowie maja 2019 r. dobiegła końca sprawa Polski przeciw Komisji Europejskiej (KE), prowadzona przed Sądem Unii Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. Polski rząd dostał od Sądu UE zielone światło na wprowadzenie tego podatku. Minister Finansów opracował projekt zmian do ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którym podatek miałby być pobierany już w odniesieniu do przychodów osiąganych od 1 września 2019 r. Jednak 24 lipca 2019 r. KE odwołała się od ww. wyroku do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Odliczenie VAT naliczonego przez przedstawiciela pośredniego przy imporcie towarów w ramach procedury uproszczonej

Niejednokrotnie firmy transportowe działają także jako agenci celni dla swoich klientów. W ramach wykonywanych usług podmioty te dokonują importu towaru działając jako przedstawiciel pośredni. Towary nabywają we własnym imieniu, ale na rzecz klienta. Niekiedy, w wyniku niedopłenienia formalności, tego rodzaju przedstawiciel pośredni płaci należny podatek VAT z tytułu transakcji. Czy w tym przypadku przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego?

PKWiU 2015 do celów PIT, CIT, ryczałtu i karty podatkowej od 2020 roku

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Celem tej nowelizacji jest przejście w tych ustawach z PKWiU 2008 na PKWiU 2015 od 1 stycznia 2020 roku. Również w przypadku VAT od 2020 roku nastąpi odejście od starej PKWiU 2008 na rzecz Nomenklatury Scalonej (CN) i PKWiU 2015.

Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT

WSA we Wrocławiu orzekł w wyroku z 11 lipca 2019 roku, że nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego względu, że towary będące przedmiotem transakcji nie zostały prawidłowo określone na fakturach.

Zakup owoców dla pracowników bez odliczenia VAT

Fundowanie owoców pracownikom nie jest niezbędne do prowadzenia biznesu, zatem nie można odliczyć VAT od tego wydatku. Tak orzekł 17 lipca 2019 r. WSA w Łodzi. Fiskus więc wygrał, choć w sprawie podatku dochodowego twierdzi coś odwrotnego: że wydatki na zakup artykułów spożywczych mogą w dalszej perspektywie przyczyniać się do poprawy atmosfery wśród pracowników, do zwiększania ich motywacji i w konsekwencji do wzrostu wydajności, a zatem mogą przełożyć się na uzyskiwane przez spółkę przychody. Te same wydatki dla celów VAT służą natomiast – zdaniem fiskusa – celom osobistym podwładnych, a nie prowadzonemu biznesowi.

Zastosowanie procedury opodatkowania VAT marży do dostawy używanego samochodu osobowego

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy towarów nabytych od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT z uwagi na brak przesłanki samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej lub niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów, a które zostały nabyte ostatecznie w celu odsprzedaży.

Po co rolnicy ryczałtowi mają stosować obowiązkowo split payment w VAT?

Dobiegają końca prace legislacyjne dotyczące wersji obowiązkowej podzielonej płatności. Mimo ciągłych prób być może nie uda się (komu? lobbystom?) przesunąć w odległą przyszłość tej operacji, choć opóźnienie w stosunku do daty umożliwiającej jej wprowadzenie wyniesie aż pół roku.

Obniżka PIT do 17% - ile zyska podatnik

16 lipca 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy obniżający niższą stawkę PIT z 18 do 17 proc. oraz podnoszący ponad dwukrotnie koszty uzyskania przychodów dla pracowników. Zmiany te mają obowiązywać już od 1 października 2019 r.

Kto napisał przepis przejściowy zachowujący odwrócony VAT po 1 września 2019 r.?

Po prawie pięciu miesiącach od wydania decyzji wykonawczej Rady, zezwalającej na wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności, wreszcie pojawił się w Sejmie projekt ustawy implementującej to rozwiązanie. Przypomnę, że decyzja Rady zezwala na jego wprowadzenie już od marca br.: tymczasem projekt ustawy (druk sejmowy nr 3602) odracza termin wprowadzenia formalnie na wrzesień, a tak naprawdę to na październik 2019 r. W jaki sposób? Za chwilę wyjaśnię.

Nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach przyjęta przez Senat

12 lipca 2019 r, Senat przyjął wraz z poprawkami nowelizację ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Celem tej nowelizacji jest wzmocnienie nadzoru publicznego nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich.

Ustawa o dokumentach publicznych już obowiązuje

12 lipca 2019 r. weszła w życie ustawa o dokumentach publicznych, która ma pomóc w walce z fałszerstwami dokumentów i z wykorzystywaniem ich m.in. do wyłudzania kredytów. Ustawa dotyczy m.in. dowodów osobistych, paszportów, praw jazdy i legitymacji studenckich.

Podatek "GAFA" we Francji

11 lipca 2019 r. parlament Francji ostatecznie uchwalił przepisy nakładające podatek w wysokości 3% na wielkie firmy technologiczne jak Google, Amazon, Facebook czy Apple (tzw. podatek GAFA). Ten podatek ma być sposobem na unikanie płacenia podatków przez duże korporacje świadczące usługi cyfrowe.

Compliance w nowej ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Treść nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Perspektywa ogromnych odszkodowań za niewystarczające dopilnowanie wymaganych procedur wzbudza emocje wśród opinii publicznej. Czy nowe przepisy związane z compliance odświeżą dyskusję o rozszerzeniu zakresu interwencji organów publicznych w działalność zakładów pracy? I co tak naprawdę czeka polskich przedsiębiorców?

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Członek rady nadzorczej nie jest podatnikiem VAT

13 czerwca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że w świetle dyrektywy VAT członek rady nadzorczej fundacji nie prowadzi z tego tytułu działalności gospodarczej, zatem nie może być uznany za podatnika VAT. Co prawda członek rady nadzorczej fundacji nie pozostaje w stosunku jakiegokolwiek podporządkowania hierarchicznego względem zarządu tej fundacji, ani względem rady nadzorczej fundacji w zakresie wykonywania działalności członka tej rady. Jednak nie działa on ani we własnym imieniu, ani na własny rachunek, ani też na swoją własną odpowiedzialność, lecz działa na rachunek i na odpowiedzialność tej rady nadzorczej Poza tym członek rady nadzorczej fundacji nie ponosi również ryzyka gospodarczego wynikającego z jego działalności, ponieważ pobiera on stałe wynagrodzenie, które nie jest uzależnione od jego uczestnictwa w posiedzeniach ani od rzeczywiście przepracowanych przez niego godzin.

Koszty marketingowe a odliczenie VAT

Spółka Alfa sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem handlowo-usługowym (dalej jako Spółka). Dbając o dobro przedsiębiorstwa, Spółka zamierza dokonać zmiany wizerunku zewnętrznego firmy. Wobec tego Spółka zawarła umowę z agencją reklamową. Na podstawie zawartej umowy, agencja zobowiązuje się świadczyć usługi marketingowe na rzecz Spółki: przygotowanie nowych wizytówek, udostępnianie banerów reklamowych z nowym logo, rozdawanie ulotek. W tym celu Spółka poniosła wydatki związane z wspomnianymi czynnościami. Wszystkie nabyte w związku z tym towary i usługi zostaną udokumentowane fakturami.

Przechowywanie faktur – wymogi co do formy

Niejednokrotnie podatnicy otrzymują faktury w różnych formach. Część z nich jest fakturami elektronicznymi, inne z kolei są fakturami tradycyjnymi, a więc doręczanymi w formie papierowej. W takiej sytuacji podatnicy, obowiązani do przechowywania otrzymanych faktur, na ogół zachowują je w tej samej formie, w której je otrzymali. Jednakże czy uzyskanie faktury w określonej formie determinuje obowiązek jej przechowywania wyłącznie w tej postaci?

Zaliczenie kwoty dotacji (refundacji) do wartości sprzedaży - rozliczenie VAT

Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne, na pokrycie kosztów działalności, czy też kosztów realizacji konkretnego zadania, nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Coraz więcej zgód na przetwarzanie danych osobowych

Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line, to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm musi ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu RODO. Większość przepisów tej nowelizacji weszło w życie 4 maja 2019 r.

Zakładamy własną firmę – obowiązki wobec ZUS i urzędu skarbowego

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej może dla wielu osób wydawać się trudne i skomplikowane, chociaż w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Możliwe, że to opinie znajomych, którzy mają złe doświadczenia lub informacje płynące z mediów mogą kształtować takie przekonania. Jednak w mojej opinii nie należy się nimi sugerować. Na pewno trzeba w pierwszej kolejności pamiętać o związanych ze startem naszego biznesu obowiązkach rejestracyjnych wobec ZUS i urzędu skarbowego.

Opodatkowanie VAT leasingu zwrotnego - MF chce opracować zbiór zasad

10 czerwca 2019 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe w sprawie opodatkowania VAT transakcji w zakresie leasingu zwrotnego. Konsultacje mają na celu zebranie opinii co do tego kiedy transakcję leasingu zwrotnego można traktować jako jedną kompleksową usługę finansową a kiedy jako dwie odrębne transakcje (tj. dostawę towarów przez korzystającego oraz odpowiednio dostawę towarów albo świadczenie usług przez finansującego). Opinie te mają posłużyć MF do opracowania "zbioru zasad", na podstawie którego podatnicy mogliby prawidłowo klasyfikować przedmiot transakcji dokonywanych w ramach leasingu zwrotnego. Opinie w ramach konsultacji można zgłaszać w terminie 3 tygodni od dnia publikacji - tj. do poniedziałku 1 lipca 2019 r.

Zmiany w Kodeksie pracy 2019 – świadectwa pracy, uprawnienia rodzicielskie, mobbing, przedawnienie roszczeń

6 czerwca 2019 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw nowelizacja Kodeksu pracy z 16 maja 2019 r. Po 3-miesięcznym vacatio legis nowelizacja ta zmieni przepisy Kodeksu pracy w czterech głównych aspektach: w zakresie mobbingu, uprawnień rodzicielskich, wydawania świadectw pracy i przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy.

Likwidacja działalności a VAT - spis z natury, gdy na stanie jest tylko wyposażenie biura

Mój klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi doradcze. Ma status czynnego podatnika VAT. W czasie prowadzenia działalności kupił m.in. wyposażenie gabinetu (fotele, biurko i szafy biurowe na dokumentację, sprzęt komputerowy, kasę rejestrującą). Od wszystkich zakupów odliczył podatek. Nie ma na stanie żadnych towarów handlowych. Czy w związku z tym, że podjął decyzję o likwidacji firmy, ma obowiązek sporządzenia spisu z natury i wykazania go w deklaracji i w pliku JPK_VAT?

VAT od nieruchomości w firmie – sprzedaż, aport, wycofanie z działalności

Sposób rozliczenia VAT od nieruchomości w firmie zależy przede wszystkim od sposobu jej nabycia, a następnie użytkowania. Często przy sprzedaży ma zastosowanie zwolnienie, ale nie można jednak stosować go automatycznie. Dokonując dostawy nieruchomości, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w ogóle podlega VAT. Następnie trzeba przystąpić do ustalania stawki VAT lub ewentualnego zwolnienia.

Blockchain może pomóc uszczelnić VAT. Opodatkowanie kryptowalut - zmiany od 2019 r.

Zdaniem prof. Dominika Gajewskiego, dyrektora Centrum Analiz i Studiów Podatkowych z SGH, technologię blockchain można wykorzystać do większego uszczelnienia luki w VAT. Profesor Gajewski zauważył też, że od 1 stycznia 2019 r. roku uregulowano kompleksowo opodatkowanie (na gruncie podatków dochodowych i PCC) obrotu kryptowalutami.

JPK_FA(2) od 1 lipca 2019 - struktura, opis, wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów opublikowało drugą wersję struktury JPK_FA(2), która będzie obowiązywać od 1 lipca 2019 r. Faktury wystawione przed tą datą powinny być raportowane od 1 lipca już wg nowej (drugiej) wersji struktury JPK_FA(2). JPK_FA jest jedną z 6 struktur, które podatnicy prowadzący księgi rachunkowe w formie elektronicznej muszą przekazać na żądanie organu podatkowego. Jak wyjaśnia MF wprowadzone zmiany w JPK_FA(2) poprawią jakość raportowanych danych i jednocześnie będą spójne z poprzednią wersją schematu.

Komunikacja elektroniczna z sądem administracyjnym – wnoszenie i odbieranie pism, przeglądanie akt online

Od 31 maja 2019 r. strona postępowania przed sądem administracyjnym (NSA i WSA) może zarówno wysyłać i odbierać pisma procesowe w formie elektronicznej jak i przeglądać online akta sprawy sądowoadministracyjnej. Jak to robić?

Informatyzacja postępowań przed sądami administracyjnymi od 31 maja 2019 r.

31 maja 2019 r. weszły w życie przepisy wprowadzające informatyzację postępowań przed sądami administracyjnymi (zarówno przed NSA jak i wojewódzkimi sądami administracyjnymi). Nowe przepisy przewidują one m.in. możliwość wnoszenia pism procesowych nie tylko w postaci papierowej, ale również w formie dokumentu elektronicznego. "Podstawowym celem wskazanych regulacji jest umożliwienie stronom postępowania sądowo-administracyjnego komunikacji elektronicznej z sądem" - podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej w związku z nowymi przepisami.

Likwidacja działalności gospodarczej – opodatkowanie VAT

Zakończenie działalności gospodarczej, co do zasady, wiąże się z zaprzestaniem jakiejkolwiek aktywności w sferze biznesowej. Zamykając biznes należy liczyć się z ewentualną koniecznością opodatkowania podatkiem VAT towaru, który nie został sprzedany.

Ulga na złe długi w VAT – TSUE kwestionuje przepisy

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 maja 2019 r. (sygn. C-127/18) w sprawie A–PACK i jego wpływ na prawo do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT przez polskich podatników omawia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.

Odliczenie VAT od nabytych usług noclegowych i gastronomicznych - stanowisko MF

Ministerstwo Finansów odniosło się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 2 maja 2019 r. w polskiej sprawie prejudycjalnej C-225/18 Grupa Lotos. Wyrok ten dotyczył zgodności z prawem unijnym przepisów polskiej ustawy o VAT, wyłączających z prawa do odliczenia kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Kiedy odszkodowanie nie podlega VAT?

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) nie definiuje pojęcia odszkodowania. Stosując wykładnię językową należy odnieść się do definicji przedstawionej w Wielkim Słowniku Języka Polskiego (https://wsjp.pl), który wskazuje, iż za odszkodowanie należy uznać pieniądze wypłacane komuś jako zadośćuczynienie za poniesione przez niego straty i krzywdy. Na gruncie ustawy o VAT wystąpienie odszkodowania należy każdorazowo oceniać, czy pozostaje ono w bezpośrednim związku z konkretnym świadczeniem.

Należyta staranność podatnika VAT - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień dla podatników VAT odnośnie tego co powinni robić, aby dochować należytej staranności w kontaktach biznesowych. Jak bezpiecznie nawiązywać i kontynuować relacje biznesowe z kontrahentami, tak by uniknąć negatywnych skutków ewentualnych oszustw i nadużyć podatkowych tych kontrahentów.

Wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności powinno nastąpić już 1 lipca 2019 r.

16 maja 2019 r. został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, którego najważniejszym elementem jest wprowadzenie do polskiego VAT obowiązkowej podzielonej płatności w miejsce odwrotnego obciążenia. Projekt komentuje profesor dr hab. Witold Modzelewski.

Zmiany w RODO od 4 maja 2019 r. istotne dla banków i ich klientów

4 maja wszedł w życie pakiet zmian legislacyjnych dostosowujących polskie prawo do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) tzw. RODO. Jedną z istotniejszych zmian ustawodawca wprowadził w obszarze prawa bankowego, precyzując warunki oceny zdolności kredytowej klientów przez banki (oraz inne instytucje pożyczkowe) przy udzielaniu kredytów i pożyczek.

Wystawianie faktur przez niezarejestrowanego podatnika - skutki w VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) nakłada na podatnika obowiązek rejestracji poprzez złożenie wniosku rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Jednakże w praktyce taka procedura okazuje się czasochłonną. Wobec tego podatnik często pozostaje w niepewności odnośnie możliwości wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przed uzyskaniem statusu czynnego podatnika VAT, a w konsekwencji także prawa do wystawiania faktur z odpowiednią stawką VAT.

Utrata statusu podatnika VAT przez niewypłacalnego dłużnika nie blokuje wierzycielowi korekty VAT

Nie można odmówić podatnikowi prawa korekty podstawy opodatkowania w VAT w przypadku całkowitego lub częściowego niezapłacenia przez jego dłużnika należności z tytułu transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT, jeżeli dłużnik ten nie jest już podatnikiem VAT. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 8 maja 2019 r.

TSUE: Karty paliwowe to usługa finansowa - co z odliczeniem VAT?

15 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że odpłatne udostępnianie kart paliwowych może zostać uznane za udzielenie kredytu, a więc za usługę finansową zwolnioną z VAT. Ten wyrok jest niekorzystny tak dla podmiotów oferujących karty paliwowe (niebędących koncernami paliwowymi), jak również ich klientów. Wynika bowiem z niego pośrednio, że wszystkie ww. podmioty nie mają prawa odliczać VAT od transakcji z użyciem bezgotówkowych kart paliwowych.

Jakie firmy stosują dobrowolny split payment

Ze split paymentu, czyli mechanizmu podzielonej płatności VAT, korzystają głównie spółki Skarbu Państwa i inne duże firmy. Wśród podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw tylko co czwarta firma jest zainteresowana jego stosowaniem, co trzecia dostrzega jego zalety – wynika z ubiegłorocznego badania BIG InfoMonitor. Choć podzielona płatność wiąże się z pewnymi korzyściami, to ma duży wpływ na płynność finansową firm. Część pieniędzy zostaje unieruchomiona na rachunku VAT-owskim, to zaś może zmuszać je do korzystania z dodatkowego kredytowania.

Zakup samochodu firmowego w innym kraju UE - rozliczenie VAT

Klient jest czynnym podatnikiem VAT. Nie zarejestrował się do VAT UE. Prowadzi jednoosobową firmę. Świadczy usługi kurierskie. 2 stycznia 2019 r. kupił w Niemczech samochód (bus). Sprzedawca wystawił fakturę tego samego dnia z 19% VAT. Potraktował sprzedaż jak sprzedaż dla osoby prywatnej. Na fakturze są tylko dane mojego klienta - imię, nazwisko i adres. Klient zarejestrował samochód w urzędzie jak osoba prywatna. Czy w takim przypadku należy rozpoznać WNT i złożyć czynny żal? Samochód jest wart 7000 zł. Klient nie będzie się starał o zwrot VAT z Niemiec.

REKLAMA