REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pit 2011, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy, a koszty uzyskania przychodów

Prowadzimy działalność w formie spółki jawnej i płacimy podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarza się, że do biura spółki zapraszamy kontrahentów na spotkania w celu omówienia współpracy, przedstawienia oferty handlowej, ustalenia warunków sprzedaży towarów.
W czasie spotkań częstujemy naszych gości herbatą, kawą, wodą, sokami, ciastkami. Czy koszty zakupu artykułów spożywczych serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy stanowią reprezentację, czy też możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

Jak dokumentować koszty uzyskania przychodów w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Powołana ustawa w zasadzie nie wskazuje rodzajów dowodów, na które możemy się powoływać uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.

Jak dokumentować koszty w księdze przychodów i rozchodów

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych nie określają zasad dokumentowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że właściwie udokumentowanie kosztu zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez organy podatkowe.

Koszty według ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości zawiera własną definicję kosztów – niezależną od definicji z ustaw podatkowych.

Definicja kosztów uzyskania przychodów

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów stanowi element podatków dochodowych. W polskim systemie prawa funkcjonują dwa rodzaje podatków dochodowych: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i podatek dochodowy od osób prawnych (CIT). Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są osoby fizyczne - np. pracownicy, przedsiębiorcy, osoby wykonujące wolne zawody. Podatek dochodowy od osób prawnych płacą natomiast osoby prawne - np. spółki kapitałowe (Sp. z o.o. i SA), fundacje, spółdzielnie .

Koszty wpływają na wysokość podatku dochodowego

Koszty uzyskania przychodów to kategoria związana z podatkami dochodowymi, a więc podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). W obu ustawach koszty uzyskania przychodów definiowane są w ten sam sposób, a pojęcie kosztu bardzo ściśle jest związane się z pojęciem przychodu i pojęciem dochodu.

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Kiedy można rozliczyć się z samotnie wychowywanym dzieckiem

Czy za 2011 rok mogę się rozliczyć razem z moim niepełnosprawnym dzieckiem (dziecko ma 12 lat), które otrzymywało w 2011 roku rentę socjalną? Dziecko to wychowuję samotnie od 4 lat.

Czy opłaty za studia menedżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - świadczy usługi marketingowe oraz usługi szkoleniowe dla zagranicznych firm. W celu podniesienia kwalifikacji zawodowych rozpoczął menedżerskie studia podyplomowe. Podatnik ten wystąpił o interpretację podatkową, czy wydatki na te studia będzie mógł zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Jak ustalić koszty uzyskania przychodu w przypadku pracy za granicą

Przepracowałem część roku w USA, a część w Wielkiej Brytanii. Czy bilet lotniczy do miejsca pracy za granicą mogę włączyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Skala podatkowa PIT 2011 / 2012

Jeżeli nie rozliczasz się podatkiem liniowym (19% bez względu na rozmiar dochodów – dotyczy tylko działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej), kartą podatkową ani ryczałtem ewidencjonowanym -  to co do zasady musisz obliczyć podatek od swoich dochodów wg skali podatkowej. Tu już procent podatku zależy od wysokości Twoich dochodów. To tzw. progresja podatkowa - czyli im więcej zarabiasz, tym większa stopa podatku obciąża Twoje dochody. Przy progresji stawki podatkowe są przypisane określonym w skali przedziałom dochodów. Od 2009 roku mamy tylko dwie stawki 18% i 32%.

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39 złożysz przez internet bez podpisu elektronicznego

A dodatkowo od rozliczenia za 2010 rok, począwszy od 1 stycznia 2011 r. można złożyć w ten sposób również PIT-28, PIT-16A, PIT19A, a oprócz tego wniosek PIT-16.  Już w poprzednim sezonie PIT-owym można było składać bez podpisu elektronicznego przez internet do urzędów skarbowych PIT-36, PIT-36L,PIT-37, PIT-38 i PIT-39.

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Czy zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego nie w ramach działalności, ale wydatkowanego na cele działalności gospodarczej są kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?

Ulga z tytułu wychowywania dzieci - PIT 2011

Najpopularniejsza od kilku sezonów PIT-owych ulga, będzie z pewnością królować i w sezonie obecnym. W rozliczeniu za rok 2011 (tak samo jak za ostatnie 2 lata) można z tytułu wychowywania dzieci odliczyć od podatku kwotę 92,67 zł miesięcznie (maksymalnie 1112,04 zł) na każde wychowywane dziecko. 

Przykład rozliczenia na PIT-38 dochodów ze sprzedaży akcji

PIT-38 przeznaczony jest nie tylko do wykazania dochodów lub strat z gry na giełdzie. Muszą go wypełnić i złożyć również osoby, które w rozliczanym roku podatkowym: - sprzedały udziały w spółkach z o.o. i papiery wartościowe nie notowane na giełdzie lub - osiągnęły przychody z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Przykład rozliczenia na PIT-37 wspólnie z samotnie wychowywanym dzieckiem

Pani Anna Wiśniewska jest osobą rozwiedzioną. Samotnie wychowuje dwunastoletniego syna. W zeszłym roku była zatrudniona na podstawie umowy o pracę u jednego pracodawcy. Dodatkowo uzyskała przychód z umowy o dzieło.

Przykład indywidualnego rozliczenia na PIT-37 - PIT 2011

Przykład indywidualnego rozliczenia na PIT-37

Zarobiłeś mniej niż 3091 zł w 2012 r. - też musisz wypełnić PIT-a

Kwota 3091 zł, to (od 2009 roku) limit dochodów, powyżej którego dopiero trzeba zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. Taka sama kwota wolna od podatku obowiązywać będzie odnośnie dochodów uzyskanych w 2013 roku. Ale nawet jeżeli ktoś zarobił w danym roku podatkowym mniej i tak musi wypełnić rocznego PIT-a. Ten trud jednak takiej osobie się opłaci, gdyż z reguły otrzyma od fiskusa zwrot pobranych zaliczek na podatek.

Rozliczamy dochody ze sprzedaży udziałów i akcji na PIT-38

Tylko indywidualnie i odrębnie od innych dochodów można rozliczyć dochody ze sprzedaży papierów wartościowych poza działalnością gospodarczą uzyskane w danym roku kalendarzowym. Służy do tego PIT-38. Trzeba to zrobić do końca kwietnia następnego roku.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy

Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.

PIT-28 - rozliczenie roczne przychodów z działalności gospodarczej - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Do końca lutego przedsiębiorcy - ryczałtowcy powinni złożyć do urzędu skarbowego zeznanie PIT-28 za ubiegły rok podatkowy. Nie ma więc już wiele czasu na zapoznanie się z zasadami tego rozliczenia.

Odliczenie składki zdrowotnej od ryczałtu osób duchownych - czyli jak wypełnić PIT-19A

Karta podatkowa - wypełniamy PIT-16A - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. mają czas podatnicy płacący podatek w formie karty podatkowej na złożenie do urzędu skarbowego deklaracji PIT-16A. W deklaracji tej muszą wskazać wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zapłacili (i jednocześnie odliczyli od kwoty podatku) w poszczególnych miesiącach roku 2011.

Kto i kiedy może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem

Osoby samotnie wychowujące dzieci mogą skorzystać z możliwości wspólnego opodatkowania dochodów.

Koszty pracownicze w PIT 2012 / 2013

Pracownicy mogą pomniejszyć swoje przychody ze stosunku pracy o kwotowo ustalone w ustawie koszty. Jednak w pewnych sytuacjach koszty mogą być wyższe.

Rozliczamy się wspólnie na PIT-36 - PIT 2011

Rozliczamy się wspólnie na PIT-36

Rozliczamy się indywidualnie na PIT-36

Na formularzu PIT-36 rozliczamy się gdy nasze dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a jednocześnie nie mieszczą się w zakresie PIT-37.

Nie złożyłeś w terminie zeznania - pamiętaj o czynnym żalu

Jeżeli nie wywiążesz się w terminie z obowiązku złożenia rocznego PIT-a, możesz być zagrożony odpowiedzialnością karną. Istnieje sposób uwolnienia się od tego ryzyka – czynny żal.

Jak przekazać 1% podatku organizacji pożytku publicznego - PIT 2012 / 2013

Warto mieć wpływ (choćby 1%-owy) na to jak zostanie wykorzystany nasz podatek. Dlatego trzeba wiedzieć w jaki sposób i komu można ten 1% swego podatku przekazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.

Rozliczamy podatek liniowy na PIT-36L

Formularz PIT-36L jest przeznaczony dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Ale nie tylko. Mogą go składać  również podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali wcześniej tą formę opodatkowania. Ze złożeniem PIT-36L za rozliczany rok podatkowy trzeba zdążyć przed końcem kwietnia następnego roku.

PIT 2012 / 2013 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

O rozliczeniu PIT-a za dany rok na ogół zaczynamy myśleć dopiero w roku następnym. Przeważnie interesujemy się tym problemem bliżej 30 kwietnia. Jednak jest parę powodów, by pomyśleć o tym wcześniej i odpowiednio zadbać o swe interesy.

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Jeżeli pracujesz za granicą albo zamierzasz wyjechać, a nie wiesz jak rozliczyć swoje dochody z zagranicznych wyjazdów – zapoznaj się krok po kroku z poniższym kompleksowym opracowaniem.

Metody unikania podwójnego opodatkowania

Dochody z pracy najemnej podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym praca jest wykonywana. Niezależnie od tego podatnicy, którzy podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, są zobowiązani do rozliczenia tych dochodów również w Polsce. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania tych samych dochodów, między państwami są zawierane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak obliczyć podatek korzystając z jednej z metod unikania podwójnego opodatkowania

W przykładach prezentujemy wyliczenia podatku od dochodów zagranicznych z zastosowaniem obu metod unikania podwójnego opodatkowania.

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Zwolnienie z podatku od darowizn nie obejmuje nabycia majątku od zięcia, synowej lub teściów

Chciałbym przekazać działkę synowi w drodze darowizny - czy jeżeli daruję też synowej, to będzie to korzystne podatkowo ?

Jak wykazać i rozliczać w księgach bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dokonywane są dla zapewnienia współmierności przychodów i kosztów oraz zachowania zasady memoriału w danym okresie sprawozdawczym. Służą one do prawidłowego określenia kosztów działalności operacyjnej dla każdego okresu sprawozdawczego.

Jak jest opodatkowany dochód ze sprzedaży nieruchomości

Inaczej opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości nabytej przed 1 stycznia 2007 r., inaczej nabytej w latach 2007-2008, a jeszcze inaczej nabytej od 1 stycznia 2009 r.. Trzeba znać te odrębności by nie popaść w konflikt z fiskusem. Warto też wiedzieć jak uniknąć tego podatku.

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Koszty uzyskania przychodów przy wypłacie ekwiwalentu za urlop i odprawy

Niekiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy zachodzi konieczność wypłaty pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop czy odprawy. W takiej sytuacji wielu pracodawców ma wątpliwości, czy do tego typu świadczeń należy stosować koszty uzyskania przychodów.

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Ryczałtowcy też mogą zadysponować 1% podatku

Ryczałtowcy mogą już od kilku lat przekazać 1 % podatku na rzecz jednej wybranej organizacji pożytku publicznego.

Kiedy kilka faktur dla jednego kontrahenta powoduje przekroczenie limitu gotówkowego

Proszę o wyjaśnienie w sprawie limitów gotówkowych. W ciągu dnia wystawiono na tego samego kontrahenta (przedsiębiorcę) trzy faktury na kwoty:

REKLAMA