REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie podatkowe, Kontrola skarbowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak postępować w razie utraty dokumentów podczas powodzi

Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?

Kiedy nie jest konieczne szacowanie podstawy opodatkowania

W efekcie kradzieży dokumentacji firma nie ma dowodów potwierdzających, ile powinna zapłacić fikusowi należności podatkowych. Ku zaskoczeniu podatnika może okazać się zbędne szacowanie podstawy opodatkowania. Nawet wtedy, gdy podatnik domaga się przeprowadzenia przez organy podatkowe szacowania.

Jak zmieniły się zasady prowadzenia kontroli krzyżowej przez UKS od 30 lipca 2010 r.

Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.

Jakie uprawnienia ma wywiad skarbowy

Wywiad skarbowy, to z jednej strony część zakresu kontroli skarbowej, a z drugiej wyodrębnione komórki organizacyjne urzędów kontroli skarbowej.

REKLAMA

Co może Ci zrobić inspektor kontroli skarbowej

Oprócz zwykłych uprawnień kontrolnych np. odnośnie dokumentacji księgowej, przepisy wyposażają pracowników kontroli skarbowej w toku prowadzonych przez nich kontroli i innych służbowych czynności w uprawnienia podobne do Policji włącznie z prawem zatrzymania i użycia broni palnej.

Fikcyjne koszty na celowniku fiskusa

Zajmująca się obrotem nieruchomościami spółka cywilna zawyżyła koszty o 3 mln zł, zaliczając do nich wydatki, których nie poniosła. W efekcie kontroli zmniejszono o 3 mln stratę wykazaną przez spółkę oraz ustalono dochód w wysokości 2,6 mln zł. Dokonano również ustaleń w zakresie VAT w kwocie 1,5 mln zł. Spółka wniosła odwołanie od wydanej decyzji.

Przestępstwa karuzelowe polsko-austriacko-niemieckie

Pewna firma dokonująca wewnątrzwspólnotowych transakcji znalazła się w kręgu "podejrzanych" o dokonywanie oszustw podatkowych we współpracy z podmiotami z Austrii. Postępowanie potwierdziło jej uczestnictwo w oszustwie karuzelowym. Ustalono 2,6 tys. zł z tytułu VAT i zmniejszono o 21 tys. zł wykazaną stratę. Spółka nie odwołała się od wydanych decyzji.

Skarbówka na tropie pozornych transakcji

Spółka, która nie prowadziła działalności gospodarczej, wystawiła fakturę dokumentującą rzekomą sprzedaż maszyny do produkcji chusteczek higienicznych na wartość netto 1,4 mln zł. Ta pozorna transakcja kosztowała spółkę 314 tys. zł z tytułu VAT. Od decyzji nie wniesiono odwołania.

REKLAMA

Szacowanie podstawy opodatkowania na cenzurowanym

Spółka wykorzystała związek gospodarczy z podmiotem powiązanym, aby zaniżyć dochód. Ponadto nie przedstawiła dokumentacji podatkowej, która dokumentowałaby transakcje z nim zawarte.

Zaniżanie obrotów się nie opłaca

Podatnik pośredniczący w obrocie nieruchomościami nie wykazywał całości przychodów. Kontrola skarbowa wykazała, że suma ustalonych nieprawidłowości wyniosła 146 tys. zł z tytułu VAT oraz 116 tys. zł z tytułu PIT.

Kontrole legalności działania warsztatów samochodowych

W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.

Taksówkarze nie zawsze drukują paragony

W nocy z 14 na 15 maja 2010 roku pracownicy Wydziału Realizacyjnego Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku w towarzystwie policjantów z Wydziału Kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku oraz inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku rozpoczęli akcję mającą na celu sprawdzenie czy taksówkarze wywiązują się z obowiązku rejestrowania za pomocą kas fiskalnych obrotów uzyskanych ze sprzedaży świadczonych usług.

Skarbówka ściga fikcyjne faktury

Dzięki wspólnym działaniom UKS w Białymstoku , CBŚ w Białymstoku oraz Prokuratury Okręgowej w Białymstoku udało się udaremnić nielegalny proceder sprzedaży pustych faktur, które wystawiane były wyłącznie w celu wyłudzenia prawa do odliczenia podatku oraz zaliczenia wykazanych w nich kwot do kosztów uzyskania przychodów. Wprowadzając do obrotu gospodarczego faktury opisujące fikcyjną sprzedaż paliwa oraz różnego rodzaju usługi niematerialne narazili Skarb Państwa na stratę ponad 100 tys. zł.

Na tropie szarej strefy podatkowej

Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy wspólnie z funkcjonariuszami Straży Granicznej z Placówki Straży Granicznej w Bydgoszczy przeprowadził w dniu 11 lipca 2010 r. kolejną akcję wymierzoną w nieuczciwych sprzedawców handlujących na bazarach, targowiskach i giełdach.

Wniesienie odwołania do organu niewłaściwego a upływ terminu

Jednym z elementów postępowania podatkowego jest możliwość złożenia przez podatnika odwołania od decyzji organu skarbowego do organu wyższego stopnia.

Wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego w formie elektronicznej

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 220 § 1 ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. W dobie wszechobecnego Internetu obowiązujące przepisy dopuszczają również możliwość wniesienia odwołania za pomocą środków komunikacji elektronicznej z bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Wpływ zmiany adresu poczty elektronicznej strony na postępowanie podatkowe

W dobie komputeryzacji coraz więcej spraw również urzędowych załatwiamy drogą elektroniczną. Również tą drogą możemy otrzymywać pisma urzędowe. Dotyczy to np. toczącego się postępowania podatkowego. Jeżeli jednak w trakcie takiego postępowanie podatnik będący jego stroną zmieni adres poczty elektronicznej wskazany urzędowi skarbowemu jako adres do korespondencji, ma obowiązek powiadomienia organu o tej zmianie.

Odwołanie od decyzji podatkowej - nowe obowiązki organów podatkowych

Z dniem 10 maja 2010 r. wchodzi w życie kolejna już zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, która tym razem wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników, a więc tej „słabszej” strony postępowań podatkowych – zmianę tą zawiera ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 57, poz. 355).

Kontrola skarbowa u sprzedawców oleju opałowego

Oleju opałowy ma niższą stawkę akcyzy niż inne paliwa. Warunkiem skorzystania z obniżonej stawki akcyzy jest posiadanie stosownych oświadczeń. Kontrola skarbowa wykazała szereg nieprawidłowości w tym zakresie u sprzedawców tego oleju.

Nikt nie spodziewa się kontroli skarbowej

Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zatwierdził najważniejsze zadania dla urzędów kontroli skarbowej na rok 2011, które są niemal identyczne z tymi z 2010 roku. Okazuje się, że przez ostatnie lata nie zmieniają się dziedziny, w których jest najwięcej kosztownych dla budżetu państwa naruszeń prawa podatkowego.

Co oznacza dla podatnika zasada dwuinstancyjności postępowania podatkowego

Przepis art. 127 ordynacji podatkowej określa jedną z zasad postępowania podatkowego, która brzmi: Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Zasada ta ma ogromne znaczenie dla podatnika, którego sprawa rozstrzygana jest przez organy podatkowe. Dwuinstancyjność postępowania daje szansę podatnikowi na dwukrotne rozstrzygnięcie sprawy, w dwóch organach - pierwszej i drugiej instancji.

Skutki prawne decyzji podatkowych

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej wykonaniu co do zasady podlegają decyzje ostateczne, a decyzje nieostateczne tylko wtedy, gdy został im nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Nowe zasady uwierzytelniania dokumentów od 1 stycznia 2010 r.

Od 1 stycznia 2010 r. zaczną obowiązywać nowe zasady poświadczania pełnomocnictw oraz uwierzytelniania dokumentów składanych w toku postępowań administracyjnych lub sądowych (administracyjnych i cywilnych). Zmiany te niesie ustawa z 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz.U. Nr 216, poz. 1676).

Czy kontrola skarbowa musi respektować limity czasu kontroli przedsiębiorców

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej ustalono roczne limity czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy. Przykładowo w jednym roku kalendarzowym mikroprzedsiębiorca nie może być kontrolowany dłużej niż 12 dni robocze, mały przedsiębiorca dłużej niż 18 dni, a średni nie dłużej niż 24 dni. Jednak nie dotyczy to m.in. kontroli skarbowej.

Jak odwołać się do sądu w sporze z fiskusem

Jeżeli jesteś niezadowolony ze sposobu załatwienia Twojej sprawy przez urząd skarbowy czy izbę skarbową możesz poskarżyć się sądowi administracyjnemu. WSA i NSA dość często uchylają błędne decyzje fiskusa. Mimo zwykle dość długiego oczekiwania na wyrok sądu skarga może być bardzo opłacalna.

Wszczęcie postępowania podatkowego

Prawidłowe wszczęcie postępowania podatkowego jest istotne dla ustalenia właściwego terminu na załatwienie konkretnej sprawy. Ponadto ma ono znaczenie dla innych kwestii, takich jak chociażby ustalenie stron.

Wykonanie decyzji podatkowej

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może być jednak inaczej jeśli decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej

Nawet decyzja ostateczna, a więc taka od której nie służy już żaden środek odwoławczy, może zostać uchylona lub zmieniona po zaistnieniu pewnych przesłanek. Jest to tym samym nadzwyczajny tryb wzruszania decyzji. W jego stosowaniu istnieją jednak pewne istotne ograniczenia.

Dowody w postępowaniu podatkowym

Katalog środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest niezwykle szeroki. Niemałą rolę odgrywa przy tym inicjatywa oraz chęć kooperacji jaką przejawiają strony postępowania.

Jak dochodzić swoich praw po korzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego

W ostatnim okresie widoczna jest coraz większa aktywność Trybunału Konstytucyjnego w rozpatrywaniu różnorodnych skarg, w tym skarg na przepisy podatkowe. W związku z powyższym coraz częściej zapadają wyroki, w których stwierdzana jest niezgodność niektórych przepisów podatkowych z Konstytucją, a więc są one „wyrzucane do kosza”. W tym miejscu pojawiają się często pytania podatników – co mam zrobić, jeżeli zapłaciłem kiedyś podatek według takich przepisów ? Jak mogę go odzyskać ?

Wyłączenie pracownika lub organu podatkowego

Decyzje podejmowane w trakcie postępowania podatkowego powinny być bezstronne. Realizacji tego celu służą między innymi przepisy regulujące kwestie wyłączenia pracowników organów podatkowych od udziału w konkretnych sprawach.

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.

Rozprawa w postępowaniu podatkowym

Nową instytucją na gruncie przepisów regulujących postępowanie podatkowe jest możliwość przeprowadzenia rozprawy. Jednym z jej głównych celów jest zagwarantowanie stronie czynnego udziału w postępowaniu. Może ona być jednak stosowana tylko w postępowaniu odwoławczym.

Wznowienie postępowania

Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.

Stwierdzenie nieważnosci decyzji

Nawet ostateczna decyzja może zostać uznana za nieważną, jeśli okaże się, że została ona wydana z naruszeniem przepisów formalnych lub materialnych. Postępowanie w tym zakresie może zostać wszczęte zarówno z urzędu jak i na wniosek strony.

Koszty postępowania

Choć zasadniczo koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina, to w pewnych sytuacjach może nimi zostać obciążona także strona oraz inne podmioty.

Wygaśnięcie decyzji

Obok stwierdzenia nieważności oraz uchylenia decyzji istnieją również sytuacje, w których wydana przez organ podatkowy decyzja wygasa. Najczęściej dzieje się tak z powodu niedopełnienia przez stronę postępowania podatkowego wymaganych warunków.

Zawieszenie postępowania

W toku postępowania podatkowego mogą wyniknąć sytuacje, w których dalsze kontynuowanie postępowania staje pod znakiem zapytania. Aby uniknąć podejmowania pochopnych decyzji przez organy podatkowe, ustawodawca przewidział instytucję zawieszenia postępowania.

Kary porządkowe

Ustawodawca wyposażył organy podatkowe w środki dyscyplinujące uczestników postępowania podatkowego. Środkami tymi są kary porządkowe. Ustawodawca dość szczegółowo określił możliwość oraz zasady ich stosowania.

Decyzje i postanowienia

W toku postępowania podatkowego przeprowadzający je organ wydaje decyzje i postanowienia. Akty te różnią się nie tylko zakresem merytorycznym, ale również środkami odwoławczymi jakie przysługują stronie jeśli jest ona niezadowolona z ich treści.

Udostępnianie akt

Postępowanie podatkowe jest jawne dla jego stron. Mają one prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Na organie podatkowym ciąży obowiązek umożliwienia korzystania z tego uprawnienia.

Strony, przedstawiciele i pełnomocnicy

Ustawodawca określił jakie podmioty mogą występować w charakterze strony postępowania podatkowego. W pewnych przypadkach muszą one być reprezentowane przez swoich przedstawicieli lub kuratorów. Niemal zawsze jest natomiast możliwe ustanowienie pełnomocnika.

Protokoły i adnotacje

Jedną z zasad postępowania podatkowego jest tak zwana zasada pisemności, zgodnie z którą sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej. Ponadto ustawodawca określił szczegółowe zasady dokumentowania najistotniejszych czynności.

Terminy załatwienia spraw

Z oczywistych względów w sprawach podatkowych bardzo istotne jest względnie szybkie wyjaśnienie zaistniałych wątpliwości. Ustawodawca wziął to pod uwagę określając stosowne terminy, w których postępowanie powinno zostać ukończone oraz wyposażając strony w środki dyscyplinujące organy podatkowe w tej materii.

Przywracanie terminów

W postępowaniu podatkowym spotkać można się z terminami ustawowymi, czyli wynikającymi z konkretnych przepisów oraz urzędowymi, to jest takimi, które wyznacza sam organ podatkowy. Zarówno pierwsze z nich jak i drugie mają charakter prekluzyjny, a więc określona czynność może być skutecznie wykonana tylko w przewidzianych ramach czasowych. Wyjątkiem jest tu możliwość przywrócenia terminu.

Świadkowie w postępowaniu podatkowym

Jednym z ważniejszych środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest przesłuchanie świadków. Należy pamiętać, że istnieją kategorie osób, które nie mogą występować w roli świadków oraz takich które mogą odmówić składania zeznań.

Doręczenia w postępowaniu podatkowym

Tak banalna z pozoru kwestia jaką są doręczenia pism, ma często bardzo doniosłe skutki dla wyniku całego postępowania podatkowego. Dzieje się tak między innymi dlatego, że od chwili doręczenia liczone są z reguły terminy na dokonanie określonych czynności.

Handel internetowy chętnie kontrolowany przez urzędy skarbowe

Jednym z podstawowych obszarów kontroli podatkowej w 2009 roku (podobnie jak w latach poprzednich) jest handel internetowy.

Jakie są priorytety kontroli skarbowej 2009 roku

Nikt nie spodziewa się kontroli skarbowej. Jednak warto wiedzieć na co szczególnie zwracają uwagę kontrolerzy skarbowi. Wśród ustalonych przez Ministerstwo Finansów priorytetów znalazły się m.in. VAT i akcyza (z tych podatków budżet jest zasilany najmocniej), ceny transferowe, handel internetowy, a także walka z szarą strefą.

REKLAMA