REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - podstawa opodatkowania, Import

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podstawa opodatkowania VAT dla towarów sprzedawanych w formie zestawów - ostrzeżenie MF

Ministerstwo Finansów wystosowało do podatników kolejne ostrzeżenie przed nieprawidłowymi rozliczeniami podatkowymi. Tym razem chodzi o praktyki niewłaściwego ustalania podstawy opodatkowania VAT przy sprzedaży towarów (zwłaszcza promocyjnych) w formie zestawów.

Import towarów z Chin - Procedura 42

Przedsiębiorca, który dokonuje importu towarów z Chin zazwyczaj liczy się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT w momencie powstania tzw. długu celnego. W przypadku gdy jest to towar o niskiej wartości, kwoty podatku VAT nie obciążają znacząco portfela przedsiębiorcy. Natomiast w przypadku importu towarów o wyższe wartości może się okazać, że podatek VAT do zapłaty wyniesie kilka a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego coraz częściej wśród przedsiębiorców popularna jest “Procedura 42”.

Dostawa na paletach przy WNT - jak rozliczyć zwrot palet

Podstawa opodatkowania w VAT obejmuje m.in. koszty opakowania. Przy czym późniejszy zwrot opakowań uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania. Powyższe dotyczy również zwrotu palet w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad

Od 1 stycznia 2017 r. podatnicy podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT) powinni zwracać szczególną uwagę na prawidłowe i terminowe rozliczenie importu usług. Opóźnione wykazywanie tych czynności może spowodować powstanie zaległości podatkowej.

REKLAMA

Jak wypełnić formularz wpłaty gotówkowej oraz polecenie przelewu do urzędu skarbowego

Od 1 marca 2017 r. obowiązuje nowy wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek bankowy urzędu skarbowego, który należy stosować wyłącznie do dokonywania wpłaty gotówkowej lub polecenia przelewu cła, podatków od importu towarów oraz mandatów, kar pieniężnych i innych należności związanych z importem towarów. Jak prawidłowo wypełnić ten formularz?

System zarejestrowanych eksporterów REX

Na początku tego roku uruchomiony został system zarejestrowanych eksporterów REX. Po rejestracji w tym systemie eksporter może wystawić oświadczenie o pochodzeniu umożliwiające skorzystanie z preferencji celnych dla towarów importowanych do Unii Europejskiej. Natomiast eksporterzy, którzy nie zarejestrują się w systemie mogą potwierdzać preferencyjne poprzez oświadczenia do przesyłek o wartości do 6000 euro.

Jak rozliczyć korektę importu usług w zakresie VAT

Polska Spółka XYZ nabyła usługę marketingową od podatnika z Niemiec. Usługa została wykonana 31.03.2016 r. Kontrahent wystawił fakturę 15.04.2016 r. Spółka XYZ ujęła przedmiotową transakcję w rozliczeniu za marzec b.r. (odliczyła podatek naliczony w całości). Kolejno, strony zadecydowały, że usługodawca otrzyma wyższe wynagrodzenie. Spółka XYZ nie otrzymała jednak faktury (noty) korygującej od niemieckiego podatnika. Czy XYZ jest uprawniona do skorygowania rozliczenia i na jakiej podstawie?

Import towarów – podstawa opodatkowania VAT

Definicja importu towarów została wskazana w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (ustawie o VAT). Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

REKLAMA

Rodzaje procedur uproszczonych w prawie celnym

Określone w prawie celnym procedury uproszczone wykorzystywane są przy odprawie towarów niewspólnotowych przywożonych na teren Unii Europejskiej. Zastosowanie tych procedur umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie oszczędności poprzez szybsze zwolnienie środka transportu oraz skrócenie czasu oczekiwania na wydanie towaru. Dodatkową zaletą ich stosowania jest zwiększenie wiarygodności wobec kontrahentów przez przedsiębiorców, którzy uzyskali odpowiednie pozwolenie organu celnego.

Solidarna odpowiedzialność agentów celnych i spedytorów za VAT należny od importera

Nie ma podstaw do odstąpienia od proponowanych rozwiązań w zakresie odpowiedzialności solidarnej za podatek VAT należny od importera nakładanej na pośredników (agentów celnych i spedytorów) obsługujących podmioty, które nie uzyskały stosownych pozwoleń na procedury uproszczone. Takie stanowisko zajął Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi interpelację poselską.

Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Od 1 maja 2016 r. obowiązują regulacje wprowadzone przez Unijny Kodeks Celny, które mają istotne znaczenie dla wszystkich podmiotów dokonujących międzynarodowego obrotu towarami. Podmioty te powinny zbadać i dostosować przeprowadzane przez siebie operacje celne do nowych przepisów.

Wolny obszar celny według Unijnego Kodeksu Celnego

W związku z obowiązywaniem od 1 maja 2016 r. przepisów Unijnego Kodeksu Celnego, stosowanie procedury wolnego obszaru celnego, jak i zamknięcie procedury wolnego obszaru celnego odbywa się na podstawie przepisów nowego prawa unijnego. Przy czym, zgoda na prowadzenie działalności w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym udzielona na podstawie przepisów dotychczasowych zachowuje swoją ważność także po 1 maja 2016 r.

Wywóz towarów poza obszar celny UE – zmiany od 1 maja 2016 r.

Od 1 maja 2016 r. zaczną obowiązywać zmiany w prawie celnym, które obejmują m.in. zasady dotyczące wywozu towarów poza obszar celny Unii Europejskiej. Przejrzyjmy się nowym regulacjom, a także przepisom jakie będą obowiązywały w okresie przejściowym.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

Z końcem grudnia ubiegłego roku zostały opublikowane dwa bardzo ważne dla nowego porządku celnego akty prawne w Unii Europejskiej. Są to przepisy umożliwiające wykonanie Unijnego Kodeksu Celnego z dnia 9 października 2016 r. Nowe regulacje unijne dotyczące prawa celnego wejdą w życie dnia 1 maja 2016 r.

Koszty transportu w podstawie opodatkowania VAT

W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dostawy towaru w podatku VAT, należy odróżnić dwa przypadki. Inna jest sytuacja kiedy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe, tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inna kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.

Zmiany w przepisach dotyczących składu celnego od 1 maja 2016 r.

Unijny Kodeks Celny, którego przepisy zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r., przewiduje szereg istotnych zmian w prawie celnym. Głównym celem zmian jest uproszczenie prawodawstwa celnego oraz ujednolicenie obsługi obrotu towarowego z zagranicą w całej Unii Europejskiej poprzez harmonizację zasad wymiany informacji i zakresu danych. Nowe regulacje pojawią się m.in. w obszarze dotyczącym składu celnego.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Nowe przepisy unijne w zakresie prawa celnego zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r. W efekcie wprowadzanych zmian Wspólnotowy Kodeks Celny z dnia 12 października 1992 r. jak i Rozporządzenie Wykonawcze nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. stracą swoją moc prawną, zastosowanie będzie miał Unijny Kodeks Celny oraz przepisy wykonawcze. Nowe regulacje celne w sposób zasadniczy zmienią rzeczywistość w zakresie handlu międzynarodowego i wprowadzą nowe rozwiązania do polskiego porządku prawnego.

Zasady przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) po 1 maja 2016 r.

Na początku maja bieżącego roku, wraz z wejściem w życie nowego Unijnego Kodeksu Celnego, zmianie ulegną zasady dotyczące przyznawania statusu AEO. Nowe regulacje wprowadzają zmiany w zakresie warunków przyznawania certyfikatu upoważnionego przedsiębiorcy, jego charakter, jak również zakres przyznania.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Przyspieszenie i uproszczenie procedur celnych, skuteczniejsze pobieranie cła, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów oraz ujednolicenie przepisów w krajach członkowskich UE – to główne cele Unijnego Kodeksu Celnego, którego przepisy wchodzą w życie od 1 maja 2016 r. Eksporterzy i importerzy muszą przygotować się do tych nowych regulacji, które w kilku obszarach oznaczają rewolucję.

Unijny Kodeks Celny - procedura odprawy scentralizowanej

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym zmiany w procedurze odprawy scentralizowanej realizowanej na terenie kraju.

Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do niego akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, m.in. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego.

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r.

Przepisy Unijnego Kodeks Celnego (UKC), które zaczynają obowiązywać od 1 maja 2016 r., wprowadzają m.in. koniczność złożenia zabezpieczenia w przypadku udzielenia pozwolenia na prowadzenie magazynu czasowego składowania. Zmienią się także zasady regulujące czasowe składowanie w przypadku, gdy towary mają być złożone w miejscu innym, niż magazyn czasowego składowania.

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Wprowadzanie towarów na obszar celny Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością wyprzedzającego elektronicznego przekazywania przez przedsiębiorców przywozowych deklaracji skróconych (PDS), które służą organom celnym do przeprowadzania stosownej analizy ryzyka w zakresie ochrony i bezpieczeństwa. Jak informuje Ministerstwo Finansów zmiany związane z nowymi unijnymi regułami składania i obsługi PDS nie będą jednak stosowane od 1 maja 2016 r., natomiast będzie obowiązywał okres przejściowy do roku 2020.

Przedstawicielstwo celne – zmiany od maja 2016 r.

Unijny Kodeks Celny, stosowany od 1 maja 2016 r. wprowadza definicję przedstawiciela celnego, którym jest każda osoba ustanowiona przez inną osobę w celu prowadzenia czynności i załatwiania formalności wymaganych przepisami prawa celnego przed organami celnymi.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Postanowienia nowego Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie najpóźniej w tym terminie. Do 1 maja 2016 r. zastosowanie ma dotychczasowy Wspólnotowy Kodeks Celny i przepisy wykonawcze do niego.

Podstawa opodatkowania VAT usług turystyki - interpretacja ogólna Ministra Finansów

Minister Finansów wydał 30 listopada 2015 r. interpretację ogólną w zakresie określania podstawy opodatkowania usług turystyki, podlegających szczególnej procedurze określonej w art. 119 ustawy o VAT. Zdaniem MF gdy w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) wystąpią zarówno dodatnie jak i ujemne marże w odniesieniu do poszczególnych usług turystyki, podatnik przy wyliczaniu podstawy opodatkowania za ten okres z tytułu świadczenia usług turystyki ma prawo uwzględnienia również kwoty marż ujemnych. W przypadku, gdy tak wyliczona podstawa opodatkowania za dany okres rozliczeniowy jest wartością ujemną, brak jest możliwości do wykazania ujemnego podatku należnego.

Podatek od nieruchomości w podstawie opodatkowania VAT dzierżawy

Podatnika wydzierżawiający budynki gospodarcze pobierał od dzierżawców opłaty obejmujące czynsz oraz m. in. podatek od nieruchomości od przekazywanych budynków. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4 sierpnia 2015 r., potwierdził, że kwota podatku od nieruchomości powinna wchodzić w skład podstawy opodatkowania VAT usługi dzierżawy.

Kiedy odliczyć VAT z tytułu importu usług

Jak mam wyliczyć kwotę VAT do odliczenia z tytułu importu usług, skoro faktura zaliczkowa jest wystawiona na wartość brutto w kwocie 250 euro. Fakturę opłaciłem 10 marca 2014 r. Jak mam wykazać podatek do odliczenia w miesięcznej deklaracji, i w której deklaracji?

Koszty dodatkowe wliczane do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów

Minister Finansów wydał 28 września 2015 r. interpretację ogólną w zakresie kosztów dodatkowych wliczanych do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów. Prezentujemy tę interpretację w całości.

Czy różnice kursowe wpływają na podstawę opodatkowania VAT

Wystawiamy faktury w euro dla naszych kontrahentów unijnych. Czy powstające w związku z zapłatą za nie różnice kursowe wpływają na wielkość podstawy opodatkowania podatkiem VAT?

Jak przeliczyć podstawę opodatkowania na złote przy WNT uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec

Importujemy towary z Chin, odprawiając je w Niemczech. Przywożąc te towary do Polski rozpozna­jemy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Rozliczając WNT przeliczamy podstawę opodatkowania VAT wyrażoną w walucie obcej z zastosowaniem średniego kursu NBP ogło­szonego na ostatni dzień roboczy, poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Czy po­stępujemy prawidłowo?

Czy przy wyliczeniu marży można uwzględnić koszt ubezpieczenia dodatkowego od rezygnacji z imprezy turystycznej

Jako biuro podróży jesteśmy podmiotem świadczącym usługi turystyki w postaci kompleksowych im­prez turystycznych. Dla naszych klientów wykupujemy m.in. dodatkowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji. Klient zainteresowany wykupieniem takiego ubezpieczenia wpłaca nam kwotę należną za imprezę turystyczną powiększoną o koszt ubezpieczenia. Natomiast my otrzymujemy od ubezpieczy­ciela fakturę dokumentującą wydatek poniesiony na wykupienie tego ubezpieczenia. Czy przy wyli­czeniu marży możemy uwzględnić koszt tego dodatkowego ubezpieczenia?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży towarów używanych opodatkowanych od marży

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów. Sprzedaż opodat­kowuję w systemie marży. Sprowadzając pojazd z zagranicy jestem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w urzędzie celnym. Bez zapłaty tego podatku nie można wprowadzić samochodu używa­nego do obrotu na polskim obszarze celnym. Dlatego doliczam podatek akcyzowy do kosztu zakupu. Suma tych dwóch składników jest więc u mnie podstawą obliczenia marży. Czy postępuję prawidłowo?

Jak podstawę opodatkowania powinien ustalić ośrodek kultury

Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży gruntu jego dzierżawcom, którzy wznieśli na tym gruncie garaże

Nasza gmina jest właścicielem gruntów, które od wielu lat są oddane w dzierżawę. Na dzierżawionych gruntach zostały wzniesione przez dzierżawców na ich koszt budynki garażowe. Grunty te wchodzą w skład gminnego zasobu nieruchomości i mogą zostać przeznaczone do sprzedaży, przy czym pierwszeństwo ich nabycia przysługuje dzierżawcom. Jak ustalić podstawę opodatkowania w takim przypadku?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży licencji za 1 zł

W związku z wydaniem publikacji książkowej we współpracy z instytucją kultury, która przekazała nam dofinansowanie do kosztów wydania, w ramach realizacji postanowień umownych m.in. sprze­daliśmy tej instytucji za 1 zł licencję, która będzie wykorzystywana przez tę instytucję w celach niekomercyjnych. Czy postąpimy prawidłowo, ustalając podstawę opodatkowania na poziomie 1 zł w odniesieniu do sprzedaży ww. licencji? Nadmieniamy, że ze względu na specyfikę transakcji nie mamy możliwości sprzedaży tej licencji na rynku w cenie komercyjnej.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży udziału w prawie wieczystego użytkowania

Reprezentując Skarb Państwa zamierzamy sprzedać udziały w budynkach wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu na rzecz osoby fizycznej. Z tytułu udziału w prawie użytkowania wie­czystego ponoszone są opłaty roczne. Ustanowienie ww. prawa użytkowania wieczystego nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Czy po sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego Skarbu Państwa opła­ty roczne należy uwzględnić w postawie opodatkowania, doliczając do nich podatek VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania wynagrodzenia zasądzonego w wyroku sądowym z tytułu zastępstwa prawnego

W ramach prowadzonej działalności prawniczej świadczymy usługę stałej obsługi prawnej jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych. Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, otrzy­mujemy stałe wynagrodzenie miesięczne określone w zryczałtowanej wysokości. Oprócz tego wyna­grodzenia, w umowie zostało określone, że będzie nam należne, w przypadku prowadzeniu procesów sądowych, dodatkowe wynagrodzenie w postaci zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w wysoko­ści zasądzonej w orzeczeniu sądu, po uprawomocnieniu się tego orzeczenia. Umowa nie precyzuje jednak, czy wynagrodzenie to jest kwotą netto czy brutto. Jak powinna zostać w takim przypadku ustalona podstawa opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania pośrednictwa w usługach gastronomicznych

Świadczymy na rzecz restauracji usługę pośrednictwa w sprzedaży produktów kontrahenta na rzecz uczestników programu. Program skierowany jest do studentów i umożliwia jego uczestnikom zakup określonych usług gastronomicznych i restauracyjnych w promocyjnej cenie. Wynagrodzenie należ­ne restauracji przekazujemy po odliczeniu prowizji należnej z tytułu usług świadczonych na rzecz restauracji. Prowizję stanowi różnica między płatnością pobraną od uczestnika programu a wyna­grodzeniem faktycznie przekazanym restauracji. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania z tytułu świadczonych przez nas ww. usług pośrednictwa?

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usługi doradczej

Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usług restauracyjnych

Prowadzimy kawiarnię. W ramach świadczonych klientom usług restauracyjnych dokonujemy dostaw produktów do spożycia na miejscu, które są opodatkowane różnymi stawkami VAT (gastronomia 8%, a napoje 23%). Jak w takiej sytuacji powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zamianie nieruchomości

Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy barterze

W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?

Jak ustalić podstawę opodatkowania w razie pobierania opłat dodatkowych w ramach usługi leasingu operacyjnego samochodu

Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?

Jak ustalić podstawę opodatkowania dostawy nieruchomości częściowo zwolnionych z VAT

Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?

REKLAMA