Polacy nadal bardzo chętnie wyjeżdżają do pracy za granicą i jak podają prognozy apetyt na zagraniczne zarobki nie maleje. Najbardziej oblegane kraje przez naszych rodaków to z pewnością Wielka Brytania, Niemcy, Norwegia i Holandia. Każdy z krajów ma do zaoferowania coś innego. Pracując legalnie warto pamiętać, że pracodawcy odprowadzają podatek w formie zaliczki, która w 98% jest zawyżona. Jak kompletować dokumenty i w jaki sposób przygotować deklarację podatkową, podpowiadamy poniżej.
Podatnicy VAT, gdy do końca marca poniosą wydatki na zakup paliwa do samochodów z kratką, będą mogli odliczyć całą kwotę VAT na dotychczasowych zasadach. Oczywiście jeszcze w marcu muszą otrzymać fakturę. Dotyczy to także wydatków eksploatacyjnych takich jak zakup opon, olejów, usługi napraw i konserwacji. Od 1 kwietnia 2014 r. aby odliczyć cały VAT od paliwa i wydatków eksploatacyjnych do samochodów z kratką, trzeba je używać wyłącznie do działalności i prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.
Korekta przychodu w wyniku uznanej reklamacji powinna być odniesiona do uprzednio wykazanego przychodu należnego z tego tytułu. A zatem, wystawione w 2014 r. faktury korygujące, wskazujące przychód ze sprzedaży dokonanej w 2013 r., powinny być uwzględnione w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli w 2013 r.
Zgodnie z ustawą o PIT opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Termin na złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej informacji: PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, ulegnie od 2015 r. skróceniu o jeden miesiąc tj. do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Dotyczy to oczywiście tych sytuacji, gdy płatnik będzie uprawniony do złożenia informacji w formie papierowej. Zasadą i obowiązkiem stanie się bowiem składanie deklaracji podatkowych w formie elektronicznej – w przypadku tej formy dotychczasowe terminy się nie zmienią.
W styczniu wystawiliśmy fakturę sprzedaży na dostawę 35 szt. towaru. W lutym klient zwrócił nam 5 szt. Takie rozliczenie wynika z umowy. Czy wystawiając korektę faktury 6 lutego, musimy przeczekać całą tę procedurę z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby rozliczyć korektę? Korektę wysłaliśmy tego samego dnia pocztą z potwierdzeniem odbioru. Co, jeśli nie uzyskamy zwrotki? Wcześniej mieliśmy już problemy z tą firmą. Jest to mała, dwuosobowa firma, której pracownicy pracują głównie w terenie. Nam natomiast zależy, żeby rozliczyć korektę jak najszybciej.