REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd Skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na księgowość firm?

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.

Pełnomocnictwo do przesyłania informacji JPK_VAT

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej dane z ewidencji VAT przesyłane w formacie JPK_VAT mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika. Do ustanowienia pełnomocnictwa w tym zakresie służy wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

Mikroprzedsiębiorcy z obowiązkiem przesyłania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.

Od początku 2017 r. kolejna tura przedsiębiorstw (małe i średnie) została objęta Jednolitym Plikiem Kontrolnym (JPK). Następne w kolejności będą mikrofirmy. Standardem staje się przesyłka przez internet danych o VAT (JPK_VAT). Jak wygląda ten standard, czyli jak tworzyć pliki JPK, które od 2018 r. będą obowiązkowe już dla wszystkich przedsiębiorców.

Nowa Aplikacja kliencka JPK w 2017 roku

Od 5 stycznia 2017 roku Ministerstwo Finansów udostępniło nową aplikację kliencką do wysyłania plików JPK. Aplikację można pobrać ze stron Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów - zakładka dotycząca Jednolitego Pliku Kontrolnego.

REKLAMA

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

Począwszy od 1 stycznia 2017 małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do grupy podmiotów zobowiązanych do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) w formie struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ponadto Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało aktualizację struktury JPK_VAT także dla dużych przedsiębiorstw, która również zaczyna obowiązywać od stycznia 2017 roku.

Jak wnioskować o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej

Podatnik, który znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej może wnioskować do urzędu skarbowego o umorzenie zaległości podatkowej, rozłożenie jej na raty bądź też odroczenie terminu płatności podatku.

Jak ustalić status przedsiębiorcy na potrzeby obowiązku JPK_VAT

Mali i średni przedsiębiorcy mają obowiązek składać pliki JPK_VAT począwszy od rozliczenia za miesiąc styczeń 2017 r. Natomiast mikroprzedsiębiorcy - od rozliczenia za styczeń 2018 r. Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości związane z ustaleniem statusu przedsiębiorcy na potrzeby obowiązku JPK.

Praktyka stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego

Relatywnie krótka praktyka stosowania JPK zdążyła wzbudzić szereg wątpliwości, które spędzają sen z powiek podatnikom. Narzędzie mające w założeniu usprawnić i przyśpieszyć pracę organów podatkowych, a co się z tym wiąże ułatwić życie kontrolowanym, zdaje się być wysoko problematyczne. Pomimo bowiem odpowiedzi, które zostały zamieszczone na stronie resortu finansów, wciąż pozostają pewne niedopowiedzenia, wskazując na niekompletność regulacji w tym względzie (brak dalekowzroczności ustawodawcy).

REKLAMA

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Mali i średni przedsiębiorcy w obliczu JPK

Od stycznia 2017 roku mali i średni przedsiębiorcy zostaną objęci obowiązkiem raportowania transakcji zakupu i sprzedaży VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. To oznacza, że do 25 dnia każdego miesiąca firmy będą musiały przesyłać do urzędu skarbowego elektroniczny dokument, opracowany zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Do wygenerowania JPK niezbędny jest system informatyczny, który jest zgodny z nowymi przepisami.

Jak przesyłać JPK_VAT od 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. mali oraz średni przedsiębiorcy będą podlegali obowiązkowi składania comiesięcznego pliku JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT). Pierwsze sprawozdania będą musieli złożyć do 27 lutego 2017 r. MF wprowadziło zmiany w zasadach przesyłania tych plików od 2017 r. Jednocześnie udostępniło bezpłatną aplikację do przesyłania tych plików.

Zmiany w JPK dla dużych przedsiębiorców od 2017 roku

Już od pięciu miesięcy duże przedsiębiorstwa co miesiąc, obligatoryjnie, przekazują do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT (JPK_VAT). Ten elektroniczny dokument generują przy użyciu systemów IT i odpowiednio przygotowane przesyłają na bramkę Ministerstwa Finansów. Wraz z wprowadzeniem w połowie roku Jednolitego Pliku Kontrolnego, resort finansów zapowiadał, że zmiany w strukturach JPK będą aktualizowane na bieżąco. Pierwsze z nich zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017. Na co przedsiębiorcy muszą być przygotowani?

Pierwsze JPK_VAT małych i średnich przedsiębiorstw do 25 lutego 2017 r.

Małe i średnie przedsiębiorstwa od 2017 r. będą objęte obowiązkiem comiesięcznego przesyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) w zakresie ewidencji VAT. Pierwsze pliki JPK_VAT muszą dostarczyć do 25 lutego 2017 r.

Trzeba ustalić status przedsiębiorcy dla celów JPK_VAT

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. podatnicy VAT czynni, którzy prowadzą ewidencje VAT w formie elektronicznej, będą mieli obowiązek ich przesyłania w formacie JPK_VAT (art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej). Obowiązek ten będzie dotyczył podatników, którzy posiadają status małego lub średniego przedsiębiorcy. Dotyczy to również podatników, którzy nie są przedsiębiorcami, np. JST. Status ten ustalamy na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zawieszenie postępowania podatkowego – nowości

Kiedy może zostać zawieszone postępowanie podatkowe? Jakie przyczyny mają na to wpływ? Niektóre przeszkody faktyczne lub prawne sprawiają, że prowadzenie postępowania podatkowego jest bezcelowe. Aby sprawa została rozpatrzona rzetelnie, najpierw trzeba przeszkody pokonać. Należy przy tym pamiętać o podstawowych zasadach postępowania, dotyczących m.in. informowania czy prowadzenia sprawy w sposób budzący zaufanie.

Kto ponosi koszty postępowania podatkowego?

Co do zasady koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina. Jest to norma ogólna, wywodząca się z dyspozycji art. 264 Ordynacji podatkowej, niedotycząca wszystkich, możliwych wydatków. Koszty, w większości nie są też zwracane z urzędu, ale na wniosek uczestnika postępowania.

Zajmowanie się sprawami gospodarczymi a odpowiedzialność karno-skarbowa

Krąg osób, które mogą ponosić odpowiedzialność karno-skarbową z tytułu zajmowania się sprawami gospodarczymi na podstawie Kodeksu karnego skarbowego, może obejmować szeroką grupę. W szczególności będą to osoby zajmujące się sprawami finansowymi innych podmiotów z mocy przepisów prawa, decyzji właściwego organu lub faktycznego wykonywania takich czynności.

Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

21 października 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Ustawa) oraz przepisy wprowadzające tę ustawę, na podstawie których straci moc ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej. Zgodnie z poprawkami wprowadzonymi przez Senat na posiedzeniu 3-4 listopada 2016 r., Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 marca 2017 r. Obecnie Ustawa czeka na zatwierdzenie przez Sejm. Nowe przepisy oznaczają prawdziwą rewolucję w strukturach organów podatkowych, skarbowych i celnych

Czym będzie się zajmować Krajowa Administracja Skarbowa

Kontrola podatkowa wchodzi na nowy, bardziej represyjny poziom. Przedsiębiorcy są coraz bardziej narażeni na wzmożone kontrole, m.in. na pomysły władzy na inwigilację w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego czy też powołanie spółki do utworzenia centralnego rejestru faktur. A teraz jeszcze Krajowa Administracja Skarbowa – mundurowa służba specjalna na podatnika. Czy podatnicy mają się czego obawiać?

JPK_VAT od 2017 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało 28 października 2016 r. broszurę informacyjną dotyczącą struktury jednolitego pliku kontrolnego dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT). Broszura zawiera dokładne omówienie poszczególnych elementów struktury logicznej drugiej wersji JPK_VAT(2), a ponadto kilka odpowiedzi MF na typowe pytania dotyczące wypełniania i przesyłania tego pliku.

Aplikacja do wysyłania plików JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało o przygotowaniu bezpłatnej aplikacji do wysyłania plików w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ma to być pomoc dla małych i średnich firm, które od 1 stycznia 2017 r. zostaną objęte obowiązkiem comiesięcznego składania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formacie pliku JPK_VAT. Mali i średni przedsiębiorcy pierwszy raz będą musieli przesłać JPK_VAT do 25 lutego 2017 r.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2017 roku

W roku 2017 grozić będą wyższe niż w 2016 r. kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.

Kontrola Skarbowa najskuteczniejsza od lat

Ponad 1,5 mld złotych pozostało w budżecie państwa dzięki tegorocznym działaniom Kontroli Skarbowej. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku (trzy kwartały) kwota ta wyniosła niespełna 870 mln zł.

Jak wypełnić druk pełnomocnictwa ogólnego PPO-1

Od 1 lipca 2016 r. można posługiwać się w postępowaniu podatkowym pełnomocnictwem ogólnym i uruchomiono Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO). Podpowiadamy, jak wypełnić i złożyć do CRPO druk pełnomocnictwa ogólnego PPO-1.

Sejm pracuje nad ustawą o KAS

W czwartek 20 października 2016 r. w Sejmie miały miejsce drugie czytania projektów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej i ustawy wprowadzającej ustawę o KAS. Złożono szereg poprawek, a także wniosek o odrzucenie projektów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Przewlekłość postępowania UKS a odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

W przypadku gdy kontrola prowadzona przez Urząd Kontroli Skarbowej (UKS) trwa dłużej niż sześć miesięcy, nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji. Znaczenie ma jednak to z jakiej przyczyny doszło do przewlekłości postępowania.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządza określający nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K, który uwzględnia regulacje zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.

Polskie organy podatkowe mogą liczyć na informacje o podatnikach z banków z ponad stu państw

Aktualnie już 101 państw z całego świata zobowiązało się do automatycznej wymiany informacji podatkowych o właścicielach rachunków bankowych będących rezydentami podatkowymi innych państw. Jednak nie wszystkie państwa zgodziły się ujawnienie danych o klientach swoich banków i instytucji finansowych (np. USA).

Zasady dotyczące czynnego udziału w postępowaniu podatkowym

Czynny udział w postępowaniu podatkowym należy do jednej z podstawowych zasad w przypadku prowadzonego postępowania podatkowego. W świetle przepisów zawartych w Ordynacji podatkowej organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Co ta zasada oznacza w praktyce?

Postępowanie mandatowe za wykroczenia skarbowe

Postępowanie mandatowe jest uproszczonym rodzajem postępowania karnego skarbowego, a także jedną z form pociągnięcia do odpowiedzialności za zgodą sprawcy. Kto, w jakim trybie i w jakich granicach kwotowych podlega tej odpowiedzialności określa Kodeks karny skarbowy.

Złożenie korekty deklaracji a umorzenie postępowania

Złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji podatkowej, które skutkuje umorzeniem postępowania, możliwe jest także po wszczęciu postępowania karnego skarbowego.

Nowelizacja Kodeksu karnego skarbowego od 1 stycznia 2017 r.

Projekt zmian w zakresie ustawy Kodeks karny skarbowy przewiduje wprowadzenie nowych przepisów zarówno w części ogólnej, jak i szczególnej. Nowelizacja zakłada m. in. modyfikację instytucji nadzwyczajnego obostrzenia kary oraz zmiany związane z równolegle nowelizowanymi przepisami w ustawie o podatku VAT.

Zawiadomienie o zmianie właściwości urzędu skarbowego od 1 stycznia 2017 r.

Do 17 października 2016 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych powinni złożyć zawiadomienie o zmianie właściwości urzędu skarbowego od 1 stycznia 2017 r. Obowiązek złożenia zawiadomienia dotyczy zarówno podatników, którzy zaczną rozliczać się w wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym, jak i tych, którzy przestaną mieć taki obowiązek.

Czynności sprawdzające w zakresie dochodów nieujawnionych

Czynności sprawdzające organów podatkowych dotyczące dochodów nieujawnionych pozwalają na zwalczanie problemu ukrywania i nieopodatkowywania dochodów przez osoby fizyczne. Narzędzie to umożliwia badanie stanu majątkowego podatnika bez wszczynania postępowania podatkowego. Czynności sprawdzające pozwalają również weryfikować dokumenty spółek, co ogranicza wyłudzenia VAT.

JPK można podpisać tylko podpisem elektronicznym uzyskanym w Polsce

Przedsiębiorca, który uzyskał podpis elektroniczny poza granicami Polski, nie wykorzysta go do przesłania fiskusowi jednolitego pliku kontrolnego – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. MF przyznaje zarazem, że pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem tego problemu i umożliwieniem wykorzystywania zagranicznego podpisu.

Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

Korzystałam niedawno z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – pisze pani Katarzyna. Nie jestem pewna, czy odpowiedź, jaką uzyskałam, jest prawidłowa. – Zastanawiam się, czy w razie błędu będę mogła wybronić się uzyskaniem błędnej informacji – pyta czytelniczka.

Popełnienie przestępstwa skarbowego - środki probacyjne oraz nadzwyczajne złagodzenie kary

Popełnienie przestępstwa skarbowego skutkuje orzeczeniem przez sąd kary lub środka karnego. Szczególnymi środkami są te związane z poddaniem sprawcy próbie, mianowicie: warunkowe umorzenie postępowania karnego, warunkowe zawieszenie wykonania kary oraz warunkowe zwolnienie. W określonych przypadkach sąd może również nadzwyczajnie złagodzić karę.

Kary i środki karne w przypadku przestępstw skarbowych

Kodeks karny skarbowy tworzy częściowo odrębne regulacje dotyczące odpowiedzialności za naruszenie przepisów w nim zawartych. Pozostaje jednak, odnosząc się do regulacji kodeksu karnego, przy podziale kar za przestępstwa skarbowe na: karę grzywny w stawkach dziennych, karę ograniczenia wolności oraz karę pozbawienia wolności. Co więcej, kodeks ten tworzy własny katalog środków karnych.

Zaniechanie ukarania sprawcy przestępstwa lub wykroczenia skarbowego

Mimo wypełnienia kodeksowych znamion przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego nie zawsze dochodzi do ukarania sprawcy. Kodeks karny skarbowy wymienia przypadki, gdy następuje takie zaniechanie, a mianowicie w sytuacji stwierdzenia czynnego żalu, dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, złożenia korekty deklaracji podatkowej lub odstąpienia przez sąd od wymierzenia kary.

Długotrwała choroba jako powód przywrócenia terminu w postępowaniu podatkowym

Organ podatkowy może przywrócić termin na wniosek podatnika lub innego uczestnika postępowania podatkowego (zainteresowanego), jeżeli uprawdopodobni on, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Sam fakt choroby, poświadczony dokumentacją lekarską, nie wystarczy do takiego uprawdopodobnienia. Strona postępowania musi wykazać, że okoliczności choroby stanowią przeszkodę niemożliwą do przezwyciężenia, a zainteresowany wykazał należytą staranność w podjęciu działań mogących zapobiec uchybieniu terminu, przykładowo poprzez próby wyręczenia się inną osobą.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

JPK – nonsensy

Jak podają media cytując urzędników resortu finansów, pod koniec sierpnia 2016 r. wpłynęło ponad 6 tys. elektronicznych informacji na temat ewidencji prowadzonej dla potrzeb VAT. Wszystkie podmioty sektora publicznego oraz szkoły wyższe i jednostki badawcze, które, zgodnie z interpretacją tegoż resortu, też są jakoby dużymi podatnikami (choć są na ten temat inne poglądy prawne), zwolniono z tego obowiązku, bo nie były w stanie mu podołać: nie miały pieniędzy aby dać zarobić firmom informatycznym. Ponoć jest ich około 3 tysięcy, czyli jedna trzecia ogółu. Nikt nie może zrozumieć panującego tu bałaganu, który przy pomocy wątpliwych poglądów narzuca podatnikom obowiązki, a potem z nich zwalnia.

Jak przygotować się do kontroli urzędu skarbowego

Nie ma wątpliwości, że podatnicy nie lubią być kontrolowani i poddawać się kontroli – szczególnie w przypadku gdy ta jest prowadzona przez organy podatkowe, a takim organem pierwszej instancji jest urząd skarbowy. Co warto wiedzieć, by dobrze przygotować się do kontroli urzędu skarbowego?

Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym

Postępowanie podatkowe przed organem pierwszej instancji kończy się wydaniem decyzji, która w przeważającej większości przypadków rozstrzyga sprawę co do istoty. Nie zawsze jednak strona zgadza się z tym rozstrzygnięciem, a ponieważ postępowanie jest dwuinstancyjne, od decyzji naczelnika urzędu skarbowego służy odwołanie do organ podatkowego wyższego stopnia - dyrektora izby skarbowej.

JPK a status przedsiębiorcy

Od 1 lipca 2016 r. obowiązek przekazywania dokumentów w formacie JPK, zarówno w przypadku kontroli, jak i w zakresie ewidencji VAT, dotyczy dużych firm. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w okresie od dnia 1 lipca 2016 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. dane w formacie JPK przy kontroli będą przekazywać fakultatywnie, a od lipca 2018 r. - obowiązkowo.Od 1 stycznia 2017 r. dane z ewidencji VAT w strukturze JPK przesyłać muszą i mali i średni przedsiębiorcy. Mikroprzedsiębiorcy objęci zostaną tym obowiązkiem od początku 2018 roku.

Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Podmioty, które prowadzą księgi podatkowe z użyciem programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek (przekazywania plików zgodnych z formatem JPK_FA) dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.

Nikt nie będzie ukarany za niewykonanie obowiązku przekazania ewidencji dla potrzeb VAT

Wiemy, że pierwszy termin przekazania ministrowi finansów elektronicznej informacji zawierającej ewidencję prowadzoną na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, skończył się totalnym blamażem resortu, który w ostatniej chwili musiał faktycznie zwolnić z tego obowiązku cały sektor publiczny. Pozostali „duzi” podatnicy, którzy są objęci tym obowiązkiem, albo nie podołali temu zadaniu, albo wykonali je wadliwie. Część podatników składa „czynny żal” z tego tytułu zastanawiając się tylko, komu ma go złożyć: naczelnikowi urzędu skarbowego czy ministrowi finansów. Dlaczego tak się dzieje?

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowej

Organy podatkowe niejednokrotnie wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W związku z tym tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której od razu nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Jakie są konsekwencje nadania tego rygoru?

Jednolity Plik Kontrolny - pierwsze doświadczenia podatników

Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.

REKLAMA