REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdanie finansowe z dodatkowym elementem

Firmy, których sprawozdania będą badane po raz pierwszy, muszą sporządzać rachunek przepływów pieniężnych i zestawienie zmian w kapitale własnym.

Jak prawidłowo zaksięgować prezenty świąteczne

Upominek świąteczny od pracodawcy sfinansowany ze środków obrotowych stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Dlatego od wartości paczki należy odprowadzić podatek dochodowy i składki ZUS.

Czy prawo wieczystego użytkowania jest środkiem trwałym

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Jak zaksiegować pobrane z góry odsetki i prowizję od kredytu bankowego

Spółka otrzymała z banku kredyt, którego wartość w dniu wpłaty została pomniejszona o prowizję i pobrane z góry odsetki. Jak zaewidencjonować tę różnicę?

REKLAMA

Jak wycenić kredyt bankowy

Nasza firma posiada długoterminowy kredyt, który będzie spłacany jeszcze przez trzy lata. Zgodnie z umową odsetki będą doliczone dopiero na koniec spłaty, wtedy też będą wymagalne. Jak w związku z tym wycenić i ująć taki kredyt w bilansie?

Jak rozliczyć braki hodowli

Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji zbóż i hodowli bydła. Jak zaksięgować sprzedaż chorej krowy (ubój z przyczyn koniecznych)? Jakie powstaną przychody i jak ustalić koszty sprzedaży?

Straty wynikające z umowy należy wiarygodnie oszacować

Jeżeli jest prawdopodobne, że łączne koszty realizacji zlecenia przekroczą przychody z tytułu umowy, przewidywaną stratę ujmuje się w rachunku zysków i strat w okresie, w którym mogła zostać wiarygodnie oszacowana.

Amortyzacja środka trwałego z zastosowaniem indywidualnej stawki amortyzacyjnej

W listopadzie 2004 r. został oddany do użytku budynek, który objęto, na podstawie preferencyjnych przepisów, indywidualną stawką amortyzacji podatkowej w wysokości 33%. W listopadzie 2007 r. kończy się zatem amortyzacja tego środka trwałego. Problem dotyczy rozliczenia 1%. Skoro przez trzy lata stawka wynosiła 33%, to teoretycznie pozostaje 1% niezamortyzowany. Jednak z prostego przeliczenia wynika, że w 2007 r. w koszty zostanie odpisane mniej niż 33% wartości początkowej środka trwałego. Do którego roku powinno się zaliczyć wspomniany 1% wartości początkowej?

REKLAMA

Mylne wprowadzenie na stan otrzymanego sprzętu

Jesteśmy Młodzieżowym Domem Kultury. Otrzymaliśmy nieodpłatnie z środków Unii Europejskiej pomoce naukowo-dydaktyczne dla nauczycieli (komputery, oprogramowanie, drukarki). Księgowość otrzymała protokół przekazania jednostce tego sprzętu 22 grudnia 2005 r. Instalacja i integracja nastąpiła 16 stycznia 2006 r., o czym komórka finansowa nie została poinformowana.

Jak ujmować w księgach wydatki ponoszone na kartki świąteczne

Czy można zaliczyć do kosztów firmy zakup kartek świątecznych (będą one wysyłane kontrahentom firmy)? Jeśli tak, to jak należy zaksięgować zakup takich kartek przy pełnej księgowości?

Certyfikaty ISO są rozliczane w czasie

Jeżeli koszty zdobycia certyfikatu ISO są znaczne, należy je rozliczyć w czasie za pomocą konta rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Czy można rozliczyć w księdze koszt na podstawie innego dokumentu niż faktura

Prowadzimy firmę w zakresie handlu, która przynależy do grupy handlowej. Grupa przeprowadziła płatne szkolenie naszych pracowników, lecz nie wystawiła faktury, tylko dowód zapłaty KP. Na dokumencie jest dokładnie zapisana nazwa firmy, jej adres i NIP. Czy na podstawie takiego dokumentu możemy zaliczyć zapłatę za szkolenie do kosztów naszej firmy? Podatek rozliczamy na podstawie pkpir.

Umorzenie różnic groszowych

Jednostka budżetowa przypisała należności za świadczone usługi na kontach: Wn 221 i Ma 700. W urzędzie skarbowym złożono tytuł wykonawczy przeciwko dłużnikowi zalegającemu z opłatami. Zgodnie z art. 27a § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, należności w tytule wykonawczym wykazuje się po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy, natomiast zgodnie z § 5 różnice wynikające z zaokrąglenia traktuje się jako kwoty należne albo umorzone z mocy prawa. Czy na podstawie § 5 kierownik jednostki może sam podjąć decyzję o umorzeniu groszowych różnic wynikających z zaokrąglenia, czy potrzebna jest do tego zgoda jednostki nadrzędnej i czy umorzenie powinno być zaksięgowane Wn 760 i Ma 221?

Zbiórka darów i żywności w ewidencji księgowej organizacji charytatywnej

Okres przedświąteczny w wielu organizacjach pozarządowych to okres zbiórek darów rzeczowych, przekazywanych później w formie paczek świątecznych najbardziej potrzebującym. Przedmiotem zbiórki mogą być też pieniądze. Zebraną kwotę wpłaca się do kasy lub na rachunek bankowy fundacji (stowarzyszenia). Następnie środki te przeznacza się na zakup paczek świątecznych.

Czy za błędy w ewidencji jest kara

Jestem księgową w spółce budowlanej. Firma otrzymała fakturę za wykonanie usługi, ale nie zaakceptował jej prezes, ponieważ stwierdził, że usługa wykazana na fakturze nie została wykonana. Nie ma umowy potwierdzającej fakt, że spółka zamawiała taką usługę.

Ewidencja rozrachunków w księgach rachunkowych oraz ich inwentaryzacja

Pracuję w firmie, która generuje z programu F-K miesięcznie około 1000 faktur sprzedaży. Do tego dochodzi sprzedaż niefakturowana w liczbie 300-500 odbiorców. Sprzedaż ewidencjonowana jest w programie F-K jednym zapisem po stronie przychodu, VAT oraz należności. Podczas przeglądu biegły określił, że do syntetyki jest konieczna analityka. Czy analityka oraz rozliczanie rozrachunków z poszczególnymi odbiorcami (potwierdzanie sald należności) mogą się odbywać w arkuszu Excela, czy też według ustawy o rachunkowości jest to niedopuszczalne i należy zastosować analitykę w programie F-K? Jak prawidłowo zaprowadzić analitykę, tak aby bez problemu dane w niej zawarte można było wykorzystać przy potwierdzaniu sald?

Jak zaksięgować wymianę części wyposażenia środka trwałego

W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?

Jak ująć w księgach rachunkowych wykorzystanie kapitału inwestycyjnego

Przy podziale zysku netto za 2006 rok wspólnicy przekazali 80 000 zł na fundusz inwestycyjny. Fundusz ten był przeznaczony na utworzenie oddziału spółki w innym mieście. Spółka zakupiła środki trwałe o wartości 45 000 zł, które przekazała do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł. Jak zaksięgować wykorzystanie tego funduszu?

Rozrachunki i roszczenia w księgowości budżetowej

Jednostki w swej działalności napotykają występowanie różnego rodzaju rozrachunków i rozliczeń. Mogą one dotyczyć różnych tytułów, jak i kontrahentów. Należności to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe, które czasowo znajdują się w dyspozycji innych osób, jednostek czy instytucji, natomiast zobowiązania to wynikający z przeszłych zdarzeń stosunek prawny, w którym jedna osoba (wierzyciel) może żądać od drugiej (dłużnika) świadczenia, a ta ostatnia powinna to świadczenie spełnić.

Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego w organizacjach non profit

Ustalenie i odpowiednie rozliczenie wyniku finansowego budzi wiele wątpliwości, w szczególności w jednostkach non profit prowadzących działalność gospodarczą.

Jak ustalić okres ekonomicznej użyteczności prawa wieczystego użytkowania gruntu

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu, otrzymane na podstawie decyzji gminy, stanowi składnik aktywów trwałych i podlega amortyzacji? Jeśli tak, to jak prawidłowo zaksięgować koszty związane z jego amortyzacją oraz jaki przyjąć okres i jaką stawkę amortyzacji?

Niewykorzystane zdolności produkcyjne nie są uwzględniane w kosztach

Do kosztów wytworzenia produktów nie zalicza się m.in. tych, które są konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat.

Ewidencja bonów towarowych

Jesteśmy jednostką budżetową. Z okazji świąt komisja ds. podziału funduszu socjalnego przydzieliła pracownikom bony. Jak ich zakup prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Jak rozliczać różnice kursowe, posiadając konto dewizowe

Prowadzimy księgowość w formie pkpir. Posiadamy konto walutowe. Wystawiamy faktury w euro dla klienta z Holandii. Proszę o wyjaśnienie, jak rozliczyć różnice kursowe w momencie przeksięgowania waluty na konto złotówkowe. Czy księguję je w pkpir dwa razy? Pierwszy raz w momencie wpływu na rachunek dewizowy, a drugi w momencie przeksięgowania z rachunku dewizowego na złotówkowy?

Bilans zbywczy nie jest tożsamy z bilansem będącym elementem rocznego sprawozdania finansowego

Jak sporządzić bilans zbywczy spółki jawnej po śmierci jednego z trzech wspólników? Pomimo śmierci wspólnika spółka będzie trwała nadal między pozostałymi wspólnikami. Czy podstawą bilansu zbywczego będzie bilans wchodzący w skład sprawozdania finansowego?

Jak rozliczać koszty używania prywatnego samochodu do celów służbowych

Pracownik spółki korzysta z samochodu prywatnego do celów służbowych. Jak rozliczyć koszty używania samochodu na potrzeby firmy w jazdach lokalnych i zamiejscowych na terenie kraju? Czy od zwróconych kwot należy naliczać składki ZUS?

Jak w księgach rozliczyć fakturę zakupową

W październiku otrzymaliśmy fakturę zakupową za usługi wykonane z listopada. Jak ją poprawnie zaksięgować? Od razu w październiku na zobowiązania, czy poprzez konto rozliczeniowe z zespołu 3, a potem w listopadzie przeksięgować na zobowiązania za pomocą dowodu księgowego PK. Księgując do października, VAT wprowadzamy do przeniesienia na listopad?

Koszt projektu kosztem inwestycji

Jesteśmy jednostką budżetową i wykonaliśmy w tym roku projekt kotłowni, którego realizacja może się odbyć w przyszłych latach lub nie. Czy zatem koszt projektu powinno się zaksięgować w paragrafie inwestycyjnym, choć istnieje możliwość, że nie zrealizujemy tego zadania w najbliższym czasie?

Księgi rachunkowe likwidowanej spółdzielni

Ogłaszając postawienie spółdzielni w stan likwidacji, należy pamiętać o szczególnych wymaganiach, jakie stawia ustawa o rachunkowości (dalej u.o.r.).

Jak zaewidencjonować zasiłek macierzyński

Nasz zakład zatrudnia powyżej 20 pracowników. Czy jesteśmy zobowiązani do wypłaty zasiłku macierzyńskiego? Jak zaksięgować zasiłek wypłacony pracownicy?

Zanim powierzysz kasę, podpisz umowę - odpowiedzialność kasjera, ewidencja niedoborów i nadwyżek kasowych

Za prawidłowe zabezpieczenie mienia jednostki, a więc i za prawidłową organizację gospodarki kasowej, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Zatem to kierownik jednostki decyduje o tym, komu zostanie powierzone prowadzenie kasy.

Inwentaryzacja: Protokół potwierdzi likwidację braków

W czasie inwentaryzacji mogą zostać ujawnione niepełnowartościowe towary. Podstawą ujęcia ich likwidacji w księgach będzie protokół podpisany przez członków komisji inwentaryzacyjnej.

Jakie składniki sprawozdania finansowego inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald

Niektórych składników nie można inwentaryzować inaczej, jak tylko metodą weryfikacji sald.

Jak rozwiązać rezerwę na należności zagrożone

W 2000 roku księgowa założyła rezerwę na należności zagrożone jednego z naszych kontrahentów (761/840). Do tej pory nie otrzymaliśmy pieniędzy za faktury. Dodatkowo radca prawny powiedział, że kontrahent nie istnieje. Co należy zrobić z taką rezerwą?

Kontrola nad majątkiem jednostki sektora finansów publicznych przeprowadzana przy okazji inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest podstawową formą kontroli nad majątkiem w każdej jednostce gospodarczej, jednak w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych ze względu na to, że gospodarują majątkiem pochodzącym ze środków publicznych, wprowadzono dodatkowe procedury dotyczące tego majątku.

Konieczne utworzenie rezerwy

Likwidowana firma musi utworzyć rezerwę na koszty likwidacji.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykup licencji

Jak mam zaewidencjonować program komputerowy, który chcę zakupić za kwotę 7 tys. zł netto - wykupienie licencji (sześć lat temu kupiłam taki program w starszej wersji)? Czy jest to środek trwały? Czy amortyzuje się ona w ciągu jednego miesiąca, czy trzeba go amortyzować przez trzy lata?

Dokumentacja inwentaryzacyjna

Podstawowym dokumentem inwentaryzacyjnym jest arkusz spisu z natury. Jest to dokument, na którym komisja inwentaryzacyjna (zespół spisowy) zapisuje stan majątku ustalony podczas spisu.

Amortyzacja może zniekształcić wynik

Spółki dla celów bilansowych muszą przyjąć sposób amortyzacji, który odzwierciedli okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.

Ewidencja różnic inwentaryzacyjnych

Jak przeliczać operacje dokonywane na rachunku walutowym

Po jakim kursie spółka powinna przeliczyć operacje dokonywane na rachunku dewizowym.

Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Wykorzystanie komputera do gromadzenia i przetwarzania danych w zakresie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć pewne procedury księgowe, zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Gromadzenie danych w systemie komputerowym wymusza niejako odpowiednie systematyzowanie i grupowanie składników majątku, ponadto pozwala w każdej chwili uzyskać dokładną syntetyczną i analityczną informację o stanie majątku.

Jak wykazać w księgach zniesienie współwłasności

Nastąpiło sądowe zniesienie współwłasności pawilonu handlowego. Za uzyskany udział dokonano spłaty dotychczasowego współwłaściciela. Użytkowana dotychczas część pawilonu była amortyzowana na podstawie faktury zakupu, w której wyróżnione były: cena gruntu, cena budynku i naliczony VAT. Obecnie sąd nakazał zapłacić określoną kwotę (bez rozróżniania na ww. pozycje), która została przekazana na wskazane konto. Od jakiej wartości należy obecnie amortyzować nabytą część budynku - od kwoty wskazanej przez sąd? Czy należy rozdzielić ją (zachowując np. proporcje z poprzedniej faktury nabycia współwłasności) na cenę gruntu i cenę budynku i amortyzować tylko wyliczoną w ten sposób wartość budynku?

Zasady inwentaryzowania niektórych składników majątku

Ze względu na swój charakter i postać inwentaryzowanie niektórych składników majątku sprawia wiele problemów, mimo że inwentaryzuje się je normalnymi metodami. Poniżej przedstawione zostaną zasady inwentaryzowania takich właśnie składników majątku w jednostkach sektora finansów publicznych.

Ewidencja przychodów na przełomie okresu rozliczeniowego

Jak zaewidencjonować w księgach rachunkowych przychody z tytułu wykonanych usług, jeśli usługę wykonano 28 września, a fakturę wystawiono 2 października?

Przebieg inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne

Inwentaryzację zarządza kierownik jednostki. Najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce i któremu kierownik powierza określone obowiązki w zakresie kontroli.

Jak rozliczyć fakturę w złotych polskich, którą nabywca opłacił w euro

Nasza spółka wystawiła na rzecz kontrahenta z Włoch fakturę w PLN (stanowiła ona równowartość ceny w euro przedstawionej w ofercie kontrahentowi). Zapłatę za powyższą fakturę otrzymaliśmy w euro na rachunek walutowy. Czy mamy prawo dokonać przeliczenia otrzymanej wpłaty według wartości wynikającej z wystawionej w PLN faktury? Jeżeli nie, to jaki kurs będzie właściwy do przeliczenia uzyskanej kwoty? Czy powstałe wówczas różnice kursowe będzie można uwzględnić dla celów podatkowych? Proszę o przedstawienie na przykładzie liczbowym sposobu ujęcia powyższych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Inwentaryzacja: Można stosować arkusze spisowe

Jeżeli spółki posiadają duże ilości środków trwałych, dopuszczalne jest przy ich inwentaryzacji korzystanie z arkuszy spisowych z wpisanymi nazwami takich składników majątku jednostki.

Jak zaksięgować towar przekazany na potrzeby własne firmy

Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje w księgach rachunkowych? Jaki dokument może być podstawą przekazania towarów na własne potrzeby? Czy w związku z przekazaniem powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej?

REKLAMA