Jesteśmy samorządową instytucją kultury, która otrzymuje dotację podmiotową na działalność oraz wypracowuje własne dochody. W jaki sposób ująć na kontach zakup inwestycyjny, np. środka trwałego o wartości powyżej 3500 zł, w przypadku sfinansowania tego zakupu:1) z dotacji od organizatora, którym w naszym przypadku jest urząd miasta,2) z wypracowanych środków własnych instytucji kultury?
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przewidują, że z budżetu państwa są refundowane gminom utracone dochody z tytułu zwolnień podatkowych określonych w tej ustawie. Zwolnienia te dotyczą podatku od nieruchomości, gruntów, budynków, budowli w parkach narodowych, rezerwatach przyrody oraz przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego.
W związku z zakończeniem roku 2007 należy przypomnieć o kilku zasadach, które będą miały zastosowanie zarówno w ewidencji księgowej, jak i przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych i finansowych. Zwrócimy uwagę na poszczególne okresy przejściowe, które występują w budżecie państwa, i kogo dotyczą. Natomiast jednostkom samorządu terytorialnego przypomnimy, na które sytuacje należy zwrócić uwagę przy wykazywaniu danych w sprawozdaniach budżetowych za IV kwartał oraz rok 2007.
Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.
Jednostki w swej działalności napotykają występowanie różnego rodzaju rozrachunków i rozliczeń. Mogą one dotyczyć różnych tytułów, jak i kontrahentów. Należności to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe, które czasowo znajdują się w dyspozycji innych osób, jednostek czy instytucji, natomiast zobowiązania to wynikający z przeszłych zdarzeń stosunek prawny, w którym jedna osoba (wierzyciel) może żądać od drugiej (dłużnika) świadczenia, a ta ostatnia powinna to świadczenie spełnić.