REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Najem i dzierżawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podatek od nieruchomości za domek letniskowy

Nawet 1450 zł może wynieść w 2012 r. w najbardziej niekorzystnej sytuacji roczny podatek od nieruchomości w przypadku domku letniskowego o powierzchni 150 m2, położonego na działce o powierzchni 800 m2. Ale gdy taki sam domek służy celom mieszkalnym podatek od nieruchomości wyniósłby maksymalnie tylko 105 zł. W najgorszej sytuacji są przedsiębiorcy wynajmujący pokoje turystom – dla nich podatek z analogicznej nieruchomości to aż 3.963 zł. Oprócz tego muszą oczywiście płacić podatki od przychodów z najmu, jeżeli nie spełniają warunków do objęcia zwolnieniem.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Refakturowanie kosztów mediów w najmie - kiedy powstaje przychód

Minister Finansów w wydanej 15 czerwca 2012 r. interpretacji ogólnej wyjaśnił zasady ustalania momentu powstania przychodu z tytułu refakturowania usług u podatników osiągających przychody z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA

Opodatkowanie CIT dochodów z najmu wspólnot mieszkaniowych

Niejasność i brak precyzji w przepisach jest przyczyną wątpliwości wspólnot mieszkaniowych, jak mają traktować podatkowo swoje przychody z najmu. Czy przychody te podlegają podatkowi dochodowemu (CIT), czy są z niego zwolnione?

Czy każda nieruchomość przedsiębiorcy opodatkowana jest wyższą stawką podatku od nieruchomości?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może nabyć nieruchomość (grunt i budynek) do jego majątku osobistego. W związku z tym powstaje wątpliwość czy jest ona związana z tą działalnością i czy powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku.

Składki ZUS zapłacone za współpracowników zmniejszą PIT

Podatek dochodowy (PIT) naliczany jest od podstawy opodatkowania, którą zasadniczo stanowi wartość dochodu po uprzednim odjęciu określonych wartości, do których należą między innymi opłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Dotyczy to nie tylko samego przedsiębiorcy, ale także osób z nim współpracujących.

Zaliczki na PIT z działalności gospodarczej, najmu i dzierżawy

Jakie zasady obowiązują od 1 stycznia 2012 r. co do terminów wpłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu uzyskiwania dochodów, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy oraz z najmu i dzierżawy)?

REKLAMA

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

Karta podatkowa jedynie na wniosek

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą może dokonać zmiany formy opodatkowania. Skorzystanie z karty podatkowej przez zarejestrowanego przedsiębiorcę wymaga poinformowania urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów wydatków na polisę na życie

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej od nieszczęśliwych wypadków, czy polisy na życie mają charakter osobisty i dlatego nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Ulgi w PIT dla przedsiębiorców

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, opodatkowani wg skali podatkowej PIT mogą skorzystać z odliczeń od dochodu (np. z tytułu przekazanych darowizn, wydatków na Internet), odliczeń od podatku (np. ulga na dziecko), a także z możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Przedsiębiorcy opodatkowani liniowo mogą jedynie zmniejszyć swój dochód o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, a podatek o składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Płacącym podatek w formie karty podatkowej zostaje tylko odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem płacącym ryczałt od najmu prywatnego

Pan Romuald prowadzi firmę, a uzyskane dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje według skali podatkowej. Żona Pana Romualda uzyskuje dochody ze stosunku pracy, a dodatkowo wynajmuje poza działalnością gospodarczą własny lokal mieszkalny, z którego przychody opodatkowuje na zasadach ryczałtu 8,5%. Między małżonkami od początku trwania małżeństwa, tj. od sierpnia 2007 r., istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Czy uzyskując dochody z wyżej wskazanych źródeł, małżonkowie zachowują prawo do wspólnego rozliczenia?

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Mali podatnicy mają prawo do rozliczania VAT metodą kasową. W tym celu muszą jednak złożyć stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego, a wybraną metodę stosować nie krócej niż 12 miesięcy.

Inwestycje w wynajmowanych lokalach - rozliczenia VAT po rozwiązaniu umowy najmu

W zawieranych umowach najmu strony dowolnie kształtują swoje prawa i obowiązki w zależności od potrzeb, tak wynajmującego, jak i najemcy. Skutkiem takiej umowy może być na przykład prawo najemcy do adaptacji danego lokalu na potrzeby działalności. Z podatkowego punktu widzenia za ciekawą należy uznać kwestię zwrotu nakładów po rozwiązaniu umowy najmu.

Jak opodatkować VAT usługi najmu i dzierżawy rzeczy ruchomych?

Zdaniem organów podatkowych świadczenie usługi najmu samochodu wraz z kosztami eksploatacyjnymi związanymi z przedmiotem najmu stanowi jedną usługę. Dlatego też do podstawy opodatkowania należy doliczyć koszty ubezpieczenia i podatek od środków transportu i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki VAT właściwej dla usługi najmu - 23%.

Kompleksowość usług najmu i dzierżawy nieruchomości w podatku VAT

Przy umowach najmu i dzierżawy lokali i nieruchomości oprócz ustalonej kwoty czynszu towarzyszyć może odpłatność za zużycie energii elektrycznej, zimną i ciepłą wodę, czy koszty odprowadzenia nieczystości. Warto przyjrzeć się, jak od strony podatkowej na kwestię opodatkowania VAT tego „kompleksu” usług zapatrują się organy skarbowe.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT przy najmie i dzierżawie

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W świetle przywołanej reguły nie byłoby jednak proste określenie momentu powstania obowiązku podatkowego przy najmie i dzierżawie. W dużej części przypadków są to umowy zawierane na dłuższy czas, a płatność rzadko następuje w formie jednorazowej zapłaty. Dlatego też ustawa o VAT zawiera szczególną regulację dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadkach świadczenia usług najmu i dzierżawy.

VAT od najmu i dzierżawy – zasady, stawki i zakres opodatkowania

Najem i dzierżawa należą do umów bardzo często zawieranych przez przedsiębiorców. Niejednokrotnie też umowa najmu zawarta przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej ma ten skutek, że wynajmujący nabywa status podatnika VAT. Warto więc przyjrzeć się jak umowy te traktowane są na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ryczałt od przychodów z najmu kontynuowanego po likwidacji działalności gospodarczej

W ramach prowadzonej działalność gospodarczą wynajmuje lokale mieszkalne. Chciałbym zakończyć tę działalność, ale nadal wynajmować lokale. Czy likwidując działalność gospodarczą w toku roku podatkowego, mogę przejść na ryczałtowe opodatkowanie najmu?

Kiedy podatnik może wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT

150 tys. złotych - tyle wynosił w 2011 limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego w VAT. Kiedy przedsiębiorca może ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT?

Nowe podatkowe ulgi mieszkaniowe - założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych

Ministerstwo Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało założenia projektu ustawy o społecznych grupach mieszkaniowych jako nową formułę przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego odnośnie mieszkań na wynajem. Pomysł opiera się na zasadzie partycypacji przyszłego najemcy w kosztach budowy mieszkania z docelowym przeniesieniem własności na najemcę. Beneficjentami tego nowego rozwiązania mają być gospodarstwa domowe o średnich dochodach – dochodach zbyt dużych by nabyć prawo do lokali komunalnych, a zbyt niskich, by uzyskać kredyt mieszkaniowy.

Zamknięcie roku podatkowego w firmie – jak się przygotować?

Podatnik prowadzący Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) ma obowiązek sporządzić spis z natury zwany także remanentem. Dokument ten wpływa na wartość kosztów danego roku podatkowego i jest wykazywany w rozliczeniu rocznym. Wbrew powszechnej opinii podatnicy prowadzący działalność usługową także muszą taki spis sporządzić. Sporządzenie spisu z natury dla większości podatników przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub data rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia.

Jak rozliczyć zakup materiałów, które uległy zniszczeniu (PKPiR)?

W sytuacji gdy materiały uległy zniszczeniu w wyniku zdarzeń losowych w pierwszej kolejności należy sporządzić protokół z uwagi na sytuację, iż materiały uległy zniszczeniu. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i wpisać ją do kolumny 13 pkpir "Pozostałe wydatki". Nie ma obowiązku korygowania odliczonego VAT.

Czy usługi prywatnego nauczania są zwolnione z VAT?

Podatnik – nauczyciel, który świadczy usługi prywatnego nauczania korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług tylko wtedy, gdy robi to na własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma zwolnienia, gdy nauczyciel świadczy usługi na rzecz jakiejś placówki edukacyjnej.

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Jak ustalić podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT)?

Podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić sprzedającemu za towar. Podstawa opodatkowania obejmuje też podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem VAT, a także inne wydatki dodatkowe.

Jak rozliczać w VAT premie pieniężne?

Przedsiębiorcy w celu zwiększania sprzedaży wypłacają często swym kontrahentom premie pieniężne stanowiące swego rodzaju nagrodę finansową za zakup określonej ilości towarów lub usług, czy też za terminowe dokonywanie płatności za towary i usługi. Często zdarza się, kontrahenci, którym została udzielona premia pieniężna wystawiają z tego tytułu faktury, traktując tę czynność jako świadczenie usług. Udzielający premii mają zaś wątpliwość, czy przysługuje im uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego na podstawie takiej faktury.

Czy najem można opodatkować ryczałtem będąc przedsiębiorcą?

Podatnicy mogą opodatkować ryczałtem przychody uzyskane z najmu prywatnego pomimo osiągania przychodów z działalności gospodarczej.

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Kiedy można opodatkować ryczałtem budynek użytkowy?

Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jestem jednak podatnikiem VAT, z uwagi na obowiązek odprowadzania tego podatku przy sprzedaży moich prywatnych działek budowlanych. Posiadam budynek użytkowy, który zamierzam wynająć przedsiębiorcy. Uzyskane z tytułu wynajmu przychody chciałbym opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Czy przychody z najmu nieruchomości będą mogły być potraktowane i opodatkowane jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy składki członkowskie na rzecz organizacji przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów?

Ponoszone wydatki na składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń, do których przynależność przedsiębiorcy nie jest obowiązkowa, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko częściowo.

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Jak rozliczyć w VAT przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem


Minister Finansów nie ustaje w ulepszaniu ustawy o VAT. W najnowszym projekcie zmian (
projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10 grudnia 2010 r.) pojawia się nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej zwanej jako ustawy o VAT). Być może znowelizowana regulacja ostatecznie rozwiąże ciągły spór, jaki toczy się pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami w zakresie dokonywanych nieodpłatnych świadczeń.

Opłata paliwowa 2011 - nowe stawki od 1 stycznia

Czy wydatki na remont dachu mogą być kosztem uzyskania przychodów z najmu

Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu.

Jakie są skutki podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe innej spółce. Czy obie spółki poniosą konsekwencje podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości?

Czy firma może odzyskać zagraniczny VAT

Jestem przedsiębiorcą prowadzę działalność jednoosobowo. W ramach mojej działalności gospodarczej ponoszę różne wydatki na zakupy towarów i usług, które są obciążone VAT-em na terenie kraju UE. Jestem podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Czy istnieje możliwość odzyskania VAT-u zapłaconego za granicą?

Jak rozliczyć VAT przy darowiźnie majątku zlikwidowanej firmy

Wkrótce zamierzam dokonać likwidacji mojej firmy. Po przeprowadzeniu likwidacji chciałbym cały mój majątek firmowy podarować synowi i córce. W związku z powyższym mam wątpliwości, czy darowany majątek będzie podlegał podatkowi od towarów i usług z uwagi na to, że jestem podatnikiem VAT, a wiele przekazywanych ruchomości stanowią środki trwałe.

Na czym polega kredyt podatkowy dla małych przedsiębiorców

Kredyt podatkowy jest zwolnieniem, które przysługuje tzw. „małym przedsiębiorcom”. Zwolnienie to dotyczy zaliczek na podatek, których mali podatnicy nie muszą płacić przez pewien okres oraz odroczenia płatności podatku należnego za rok podatkowy objęty zwolnieniem.

Kiedy powstaje przychód z najmu

Spółka zajmuje się wynajmem pomieszczeń magazynowych. Umowy najmu są zawierane na kilka lat, niekiedy na rok albo dwa lata. Strony umawiają się, że płatności czynszowe będę realizowane w przypadku umów krótszych co pół roku, a w przypadku umów wieloletnich – raz w roku. Kiedy spółka powinna zaewidencjonować przychód z najmu.

Jak rozliczyć koszty najmu pomieszczenia biurowego

Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry?

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Czy na karcie podatkowej można podnająć część lokalu użytkowego

Podatnik jest rzemieślnikiem. Jest na karcie podatkowej. W celu obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej chce podnająć jedno z pomieszczeń wykorzystywanych przez siebie (lokal należy do rzemieślnika i jest składnikiem majątku firmy). Organy podatkowe uważają, że oznacza to utratę prawa do rozliczania się według zasady dla karty podatkowej.

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

Firmanctwo oszustów podatkowych

Sposób księgowania w kpir przy ewidencjonowaniu usług kasą fiskalną

Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

REKLAMA