Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć w księgach rachunkowych czynsz

Czynsze opłacone z góry w księgach rachunkowych powinny zostać rozliczone w czasie. W tym celu należy skorzystać z konta 640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych.

Jak zaksięgować w pkpir koszty przesyłki kurierskiej

Prowadzę sklep ze sprzętem i akcesoriami komputerowymi. Zakupione akcesoria otrzymuję przesyłką kurierską. Na załączonej fakturze za zakupiony asortyment znajduje się pozycja: przesyłka kurierska - 20 zł netto. Czy powinnam doliczyć tę kwotę do wartości jednego z zakupionych towarów? Czy może powinnam rozliczyć ją w proporcji do każdego z towarów wymienionych na fakturze?

Jak zaksięgować koszty usług obcych

Nie wszystkie koszty usług obcych księguje się bezpośrednio na koncie usług obcych. Niektóre z nich zwiększają wartość początkową środków trwałych.

W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek

Jesteśmy firmą budowlaną, która prowadzi księgi rachunkowe. Czy zakup wizytówek (ogólne firmowe) dla celów ewidencji księgowej powinien być zaliczony jako koszty zarządu czy koszty pośrednie?

Faktura zakupu otrzymana w późniejszym terminie w księgach

Pod jaką datą należy zaksięgować fakturę zakupu, która została wystawiona 20 kwietnia 2008 r., a została przysłano ją do firmy 5 czerwca 2008 r. Tego samego dnia została zaakceptowana do zapłaty.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Czy należy łączyć przychody w celu określenia limitu zobowiązującego do przejścia z pkpir na pełne księgi rachunkowe

Czy w celu określenia limitu zobowiązującego do przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełne księgi rachunkowe osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na własne nazwisko powinna łączyć je z przychodami uzyskiwanymi jako wspólnik w spółce cywilnej?

W jaki sposób rozliczyć w księgach reklamację

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Prowadzimy księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. W jaki sposób rozliczyć koszty reklamacji? Gdzie powinny być ewidencjonowane koszty napraw reklamacyjnych: wynagrodzenia, materiały wykonywane we własnym zakresie, jak również usługi wykonane na zewnątrz?

Jak zaksięgować użytkowanie wieczyste

Prawo wieczystego użytkowania gruntu ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako środek trwały. Inaczej niż regulują to przepisy podatkowe.

Jak w księgach rachunkowych ująć ubezpieczenia grupowe pracowników

Pracownicy mają ubezpieczenia grupowe, które w połowie są finansowane przez pracownika, a w połowie przez pracodawcę. Czy należy je opodatkować i naliczyć składki ZUS? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jak należy ująć je w księgach rachunkowych?

Wybór biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego

Spółki podlegające obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta muszą dokonać jego wyboru przed rozpoczęciem okresu inwentaryzacji. Kto jest odpowiedzialny za wybór? W jakim terminie należy dokonać wyboru?

Remont hali magazynowej stanowi koszt

Jeżeli działania podjęte w środku trwałym, np. odnowienie, nie podwyższą jego wartości, to nakłady związane z tymi czynnościami ujmuje się jako koszty operacyjne.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

Jak ująć w księgach rachunkowych wpłatę kaucji gwarancyjnej

Jesteśmy przedsiębiorstwem wykonującym usługi budowlane. Inwestorzy, na których rzecz je wykonujemy, wymagają od nas kaucji gwarancyjnej w celu zabezpieczenia należytego wykonania robót. Kaucję gwarancyjną wpłacamy na rachunek inwestora przed rozpoczęciem robót albo pobiera ją inwestor poprzez wstrzymanie wypłaty części wynagrodzenia (5-10 proc.) za zrealizowane usługi. Jak zaksięgować taką kaucję?

Czy powstają różnice kursowe z faktur wystawionych w złotówkach, a płatnych w dewizach

Spółka wystawiła kontrahentowi zagranicznemu fakturę w złotówkach. Zapłata nastąpiła w euro na rachunek bankowy. Czy w tej sytuacji powstaną różnice kursowe? Jeśli tak, to jak je rozliczyć?

Co można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego

Jesteśmy firmą budowlaną. W marcu 2008 r. kupiliśmy rusztowanie (wartość netto - 11 000 zł). W kwietniu tego roku dokupiliśmy do niego dodatkowe elementy (wartość netto - 1000 zł). Jak należy zaksięgować zakup tych elementów przy pełnej księgowości?

Ujęcie w księdze kosztów ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak zaksięgować opłatę za gwarancję udzieloną przez bank

Co do zasady opłatę za gwarancję udzieloną przez bank ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako koszt operacyjny na koncie - usługi obce.

Jak zaksięgować w pkpir opłaty pocztowe

Czy mogę na podstawie dowodu wewnętrznego zaksięgować w pkpir wydatki ponoszone na opłaty pocztowe oraz podpiąć pod ten dowód wpisy z książki nadawczej? Czy to wystarczy? A może dodatkowo powinnam mieć fakturę?

Jak ujmować w księgach zasiłki chorobowe i macierzyńskie

Spółka wypłaca zasiłki chorobowe i macierzyńskie swoim pracownikom. W jaki sposób powinna zaksięgować wypłacone kwoty w swoich księgach?

Jak zaksięgować w pkpir koszty ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 r. i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak w księgach rachunkowych ujmować materiały odpisane w koszty w momencie zakupu

Spółka w uzasadnionych przypadkach może odpisywać materiały bezpośrednio w koszty. W takim przypadku na dzień bilansowy konieczne jest ustalenie ich stanu, wycena, a następnie korekta kosztów.

Kiedy nie możemy mówić o fakturze zaliczkowej

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymała fakturę od producenta opakowań na zaliczkę na budowę formy wtryskowej opakowania, które ma być produkowane specjalnie dla niej. Faktura została wystawiona na 81 000 zł netto i stanowi 30% wartości końcowej. Producent opakowań nie chciał sam ponieść kosztów produkcji, ponieważ będzie to wzór tworzony specjalnie. W ten sposób producent chciał się zabezpieczyć. Jak tę fakturę należy ująć w księgach? Faktura była wystawiona z datą 12/2007, ale dotychczas nie została zapłacona. Osoba fizyczna jest podatnikiem VAT i prowadzi pełną księgowość.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru, gdy nie otrzymano faktury

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. W kwietniu zakupiłam towar, ale razem z nim nie otrzymałam faktury. Na podstawie jakiego dokumentu powinnam zaksięgować towar w pkpir? Ponieważ nie mam faktury, to nie znam ostatecznej ceny. Jeżeli otrzymam fakturę w maju, to czy powinnam zrobić korektę?

Jak zaksięgować refundację wydatków z Funduszu Pracy

Firma otrzymała refundację z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Kwota dotacji wynosi 14 tys. zł brutto. Faktury mamy na środki trwałe, na kwotę 15,1 tys. zł. Jak zaksięgować wpływ dotacji na konto i faktury?

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia mimo niepłacenia składek ZUS przez pracodawcę

Na podstawie umowy o pracę zatrudniam kilku pracowników. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jako właściciel firmy nie płacę przez jakiś czas należnych składek ZUS za pracowników, ale wypłacam im pensje w pełnej wysokości co miesiąc, to czy mogę ujmować to wynagrodzenie w pkpir w kwocie brutto?

W jaki sposób w księgach rachunkowych ewidencjonować opakowania

Na fakturze wystawionej przez naszą firmę widnieje towar o wartości netto 100 zł (brutto 122 zł). Ponadto sprzedano też opakowania za 15 zł. Należność dla naszej firmy wynosi więc 137 zł. Jak zaksięgować sprzedaż tych opakowań?

Jak zaksięgować pożyczkę od udziałowca

W sytuacji kiedy spółka z o.o. potrzebuje dodatkowych środków finansowych na prowadzenie działalności gospodarczej, udziałowcy zamiast wnoszenia dopłat czy podwyższania wkładów mogą podjąć decyzję o udzieleniu spółce pożyczki.

Jak prawidłowo ująć program komputerowy

Zakupiony program komputerowy należy ująć w księgach rachunkowych jako wartość niematerialną i prawną, a następnie amortyzować. Z kolei program wytworzony we własnym zakresie księguje się jako koszt.

Jak ująć w księgach rachunkowych ujawniony błąd

Po rekonstrukcji bazy danych okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. jest inny niż wykazany w BO 2008 r. w księgowości. Stan magazynowy jest prawidłowy, natomiast trzeba skorygować kwotę BO 2008 r. oraz bilans zamknięcia 2007 r., ponieważ błąd ten ujawniono już po zamknięciu bilansu. Jak prawidłowo dokonać takiej korekty?

Jak rozliczyć naprawę uszkodzonego środka trwałego

Firma zakupiła uszkodzoną maszynę. Zamierza przeprowadzić jej remont. W związku z tym co miesiąc będzie otrzymywała fakturę na ok. 3-4 tys. zł, w sumie ok. 19 tys. zł brutto. Maszyna nie będzie zmodernizowana, ulepszona, a jedynie naprawiona. Jak taką sytuację zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

Jak wykazać gwarancję bankową w księgach rachunkowych

Bank udziela nam gwarancji bankowej jako zabezpieczenie należności Agencji Rolnej tytułem umowy dzierżawy z naszą firmą. Kwota zabezpieczenia to 100 tys zł. Czy powinnam wykazać tę kwotę w bilansie?

Jak rozliczać dokumenty SAD w pkpir

Towar handlowy jest kupowany w USA i na podstawie SAD wprowadzam do kolumny 10 pkpir wartość netto + cło. Czy powinnam wyliczać wartość towaru z dokumentu zakupu z USA i księgować w kolumnie 10, a cło księgować w kolumnie 11? Zapłata za towar następuje przelewem przed zakupem. Czy trzeba wyliczać różnice kursowe? A jeżeli tak, to w jaki sposób?

Jak ująć w księgach rachunkowych zadatek na zakup nieruchomości

Osoba fizyczna wpłaciła zadatek na zakup nieruchomości ze środków zgromadzonych na osobistym rachunku bankowym. Następnie otworzyła działalność (wpis do ewidencji działalności) i prowadzi pełną księgowość. Jak zaksięgować w księgach zadatek?

W jaki sposób ustalić wartość odsetek z tytułu nieoprocentowanej pożyczki

Spółka otrzymała pożyczkę od udziałowca. W zawartej umowie strony odstąpiły od naliczania odsetek. W jaki sposób ustalić wartość odsetek dla celów przychodu podatkowego z tytułu korzystania z nieodpłatnego świadczenia (nieoprocentowanej pożyczki)? Jak to zaksięgować i rozliczyć w ewidencji podatkowej?

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z leasingiem samochodów przekazywanych do używania podwykonawcom

Nasza spółka świadczy usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami. Dla celów prowadzonej działalności zamierzamy wziąć w leasing samochody, które następnie przekażemy do używania podwykonawcom, świadczącym na podstawie zawartej umowy przedstawicielstwa usługi na rzecz naszych klientów.

Na jakiej podstawie zaksięgować zakup materiałów biurowych, na które nie ma faktury ani paragonu

Prowadzę działalność gospodarczą (pkpir + VAT). Na bazarze (gdzie są budki i kioski) zakupiłem sporo materiałów biurowych. Sprzedający nie dał mi ani faktury, ani rachunku, gdyż - jak stwierdził - nie prowadzi firmy. Czy mogę ten wydatek ująć w kolumnie 13 pkpir na podstawie dowodu wewnętrznego?

Jak ujmować w księgach dopłaty do kapitału

Dopłaty do kapitału są sposobem na dofinansowanie spółki przez wspólników. Mogą one służyć dokapitalizowaniu spółki lub być przeznaczone na pokrycie straty. Uchwalenie i wniesienie dopłat pociąga za sobą obowiązek ewidencyjny w księgach spółki wnoszącej, jak i otrzymującej dopłaty.

Jak rozliczyć odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną i przyjętą do ewidencji środków trwałych część budynku

Zaciągnęliśmy kredyt inwestycyjny na budowę obiektu magazynowo-biurowego. Część magazynową już wybudowano i oddano do używania (uzyskano pozwolenie oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych). Czy odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną część budynku powiększą wartość początkową tej części, czy też będą nim dopiero po całkowitym zakończeniu inwestycji?

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

Jak ująć w księgach rachunkowych nabycie akcji w przypadku łączenia się spółek

Wszyscy akcjonariusze spółki A sprzedali swoje akcje spółce B (operacja ta dokonywana jest w związku z połączeniem obu spółek). Cena sprzedaży stanowiła równowartość wartości nominalnej akcji nabytych przy utworzeniu spółki A. Jak ta operacja powinna przebiegać w księgach rachunkowych spółki A i spółki B?

Jak ująć nadwyżkę pasywów nad aktywami przy przejściu z pkpir na księgi rachunkowe

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od stycznia 2008 r. mam obowiązek założyć księgi rachunkowe. Po sporządzeniu zestawienia aktywów i pasywów okazało się, że pasywa są wyższe od aktywów. Jak należy to wykazać w bilansie otwarcia.

Jak prowadzić księgi pomocnicze dotyczące rozrachunków z pracownikami

Prowadzę od niedawna księgi rachunkowe w spółce zatrudniającej 26 pracowników. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń są tu księgowane na koncie syntetycznym 230 i nie prowadzi się żadnych kont analitycznych do tego konta. Listy płac naliczane są za pomocą odrębnego programu kadrowo-płacowego. Czy księgowość wynagrodzeń prowadzona jest w sposób prawidłowy?

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

Leasing operacyjny w księgach rachunkowych

Trzy lata temu nasza spółka jawna zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. Wartość samochodu zgodnie z treścią umowy wynosi 68 311,48 zł. Przez cały okres obowiązywania umowy wpłacaliśmy opłaty leasingowe - około 1690 zł. Po okresie obowiązywania umowy firma leasingowa wystawi fakturę VAT na kwotę netto 683,11 zł, czyli 1% ww. wartości. Czy ta kwota może zostać uznana za wartość początkową środka trwałego? Czy samochód można jednorazowo amortyzować w miesiącu nabycia? Spółka zamierza samochód sprzedać lub podarować mniej więcej za sześć miesięcy.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

Czy instalacja sieci komputerowej zwiększa wartość początkową serwera czy budynku

Spółka modernizuje należący do niej budynek biurowy. Jednym z elementów prowadzonych prac jest zakup serwera oraz instalacja sieci komputerowej. Czy wydatki poniesione na instalację sieci będą stanowić odrębny środek trwały, czy też zwiększą wartość początkową serwera? Od kiedy i według jakiej stawki należy rozpocząć ich amortyzację? Proszę o przedstawienie księgowego ujęcia realizowanej inwestycji.

Jak wykazać w księgach sprzedaż udziałów

Spółka z o.o. posiada w innej spółce 200 udziałów o wartości nominalnej 100 zł. Podjęto decyzję o sprzedaży 100 udziałów. Jak będzie wyglądał zapis tej operacji w księgach rachunkowych?

Reklamacja faktur z poprzedniego roku obrotowego

W lutym 2008 r. spółka z o.o. złożyła reklamację do Telekomunikacji Polskiej SA, dotyczącą jakości usług świadczonych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r. Reklamacja została uznana. Jak ująć w księgach rachunkowych uznaną reklamację, w przypadku gdy przyznane spółce odszkodowanie zostanie ujęte w fakturze za bieżący okres rozliczeniowy? Jak wykazać ją w księgach, gdy w 2008 r. zostaną wystawione faktury korygujące do faktur wystawionych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r.? W jaki sposób należy ująć skutki uznania reklamacji przy ustaleniu podatku dochodowego od osób prawnych?

Jak ująć w księgach rachunkowych należność, gdy jej egzekucja okazała się bezskuteczna

Nasza firma oddała sprawę do sądu w związku z niezapłaconą fakturą na kwotę 166 936,20 zł (brutto). Sprawę wygraliśmy. Kilka dni temu otrzymaliśmy postanowienie sądu rejonowego o podziale majątku dłużnika, w którym nie uwzględniono naszej firmy. Komornik poinformował nas, że dalsza egzekucja jest bezskuteczna (brak środków). Jak to ująć w księgach rachunkowych?