Kategorie

Transakcje wewnątrzwspólnotowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niejednokrotnie zdarza się, że podatnik nie posiada listu przewozowego, który potwierdzałby dokonanie wywozu towaru poza terytorium kraju. Przechowuje jednak faktury czy też korespondencję mailową z zagranicznym kontrahentem. Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca ma prawo zastosować stawkę 0% do dokonanej na terytorium Unii Europejskiej dostawy towarów?
Zastosowanie procedury uproszczonej w transakcjach trójstronnych oznacza, że konieczność samoobliczenia VAT z tytułu nabycia towarów spoczywa wyłącznie na rzeczywistym (ostatecznym) nabywcy. Co więcej, uproszczenie zwalnia również drugiego w kolejności uczestnika transakcji trójstronnej z rejestracji oraz obowiązków administracyjnych i sprawozdawczych w VAT w innym państwie UE.
Unijny system internetowy VIES umożliwia sprawdzenie numerów VAT podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Przydatny jest w przypadku transakcji transgranicznych dotyczących towarów i usług (VAT UE). Podpowiadamy, gdzie go znaleźć i jak z niego skorzystać.
Obecnie obrót zagraniczny nie sprowadza się wyłącznie do sprzedaży i nabywania towarów. Powszechnym jest, że sprzedawcy chcąc sprostać oczekiwaniom kontrahentów oraz wymaganiom nowoczesnego handlu, świadczą na rzecz swoich kontrahentów różne usługi dodatkowe. Dzięki temu ich oferta jest znacznie bardziej korzystna i konkurencyjna w porównaniu do innych sprzedawców. Powstają tu czasem wątpliwości odnośnie właściwej stawki VAT.
Otrzymałam fakturę zagraniczną z Niemiec na zakup towaru wystawioną 31 maja 2018 r. Jak ją teraz rozliczyć? Czy mogę rozliczyć podatek należny i naliczony w maju? Towar został przywieziony do Polski 15 maja. Czy w takim przypadku składam informację VAT-UE? Jestem podatnikiem VAT UE.
W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwować można było pozytywny zwrot orzecznictwa sądów administracyjnych w tzw. sprawach karuzelowych. Sądy te uważnie przyglądały się postępowaniu dowodowemu i temu co rzeczywiście udało się KAS wykazać w zakresie zaistnienia transakcji, oceny należytej staranności czy dobrej wiary podatnika.
Wiele wątpliwości podatnikom sprawia sposób rozliczania w VAT transakcji dostawy towarów, w sytuacji gdy uczestniczą w niej więcej niż dwa podmioty. Przedsiębiorcy często mają wówczas problem, którą transakcję potraktować jako wewnątrzwspólnotową. Problem staje się jeszcze większy w przypadku gdy uczestniczące w transakcji podmioty posiadają siedzibę w innych krajach.
Magazyn konsygnacyjny powszechnie identyfikowany jest ze składowaniem przez przedsiębiorcę (podatnika) towarów przeznaczonych dla nieokreślonego nabywcy. Tymczasem magazyn konsygnacyjny w rozumieniu VATU to w rzeczywistości magazyn typu call-off (call of stock), w ramach którego wprowadzany o niego towar (towary) przeznaczony jest dla jednego, określonego nabywcy (podatnika).
Propozycje Komisji Europejskiej dotyczące walki z oszustwami w VAT na poziomie UE mogą być skuteczne; administracje podatkowe muszą sobie jednak ufać, a tego nie da się wpisać do dyrektywy - mówi PAP Tomasz Michalik, partner w firmie MDDP.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT) obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (dostawcy z UE), nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jest jednak kilka wyjątków od tej zasady.
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) powiązano generalnie z chwilą wystawienia faktury. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie faktur dokumentujących dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Nie ma natomiast zastosowania do faktur potwierdzających wpłatę zaliczki na towar. Wystawienie faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie powoduje zatem powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W konsekwencji taka faktura nie stanowi również podstawy do powiększenia podatku naliczonego.
Jak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2017 r. (sygn. akt III SA/Wa 3725/16), dla zastosowania 0% stawki podatku przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) wystarczające jest, by podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o których jest mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Dowody te powinny być uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi, o ile potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów do nabywcy, znajdującego się na terytorium innego państwa członkowskiego.
Dokonując zakupu towarów często nie zastanawiamy się nad tym jaką drogę przebywa ten towar zanim trafi do ostatecznego odbiorcy, czyli nas zwykłych konsumentów. Jednak w przypadku przedsiębiorstw niezwykle ważne jest dokładne określenie tej drogi. Po dokładnym przeanalizowaniu otrzymanych dokumentów zakupu oraz dokumentów przewozowych może okazać się, że braliśmy udział w transakcji łańcuchowej.
W przypadku nabycia towarów od podatnika z innego państwa UE, które są transportowane z tego państwa do Polski i są montowane w Polsce przez sprzedawcę, nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). W takim przypadku obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług jest polski nabywca towarów.
Coraz więcej polskich firm rozszerza swoją działalność gospodarczą poza granice kraju. Najczęściej odbiorcami ich usług są klienci z Unii Europejskiej. W ujęciu podatkowym transakcje wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług są niekiedy rozliczane i dokumentowane inaczej niż sprzedaż krajowa. Na co warto zwrócić uwagę, podejmując się świadczenia usług na rzecz kontrahentów z UE?
Ma powstać docelowy system opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Będzie obowiązywać przedsiębiorców we wszystkich państwach unijnych. Nowe zasady mogłyby zacząć obowiązywać w 2022 r. Na razie znane są tylko ogólne założenia, więcej szczegółów mamy poznać w 2018 r.
Możliwość zastosowania 0% stawki VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) wymaga spełnienia określonych obowiązków dokumentacyjnych. Jakie wymogi powinna spełniać taka dokumentacja?
Prowadzę firmę transportową. Moi pracownicy przemieszczają towary głównie w granicach Polski, ale mają też trasy w krajach Unii. Zdarza się, że kierowcy, tankując paliwo w krajach UE, kupują również inne niezbędne towary, np. wycieraczki, uszczelki, środki chemiczne do auta. Transakcje te są potwierdzane paragonami, na których naliczony jest zagraniczny VAT i nie ma danych naszej firmy. Czy w tej sytuacji powinniśmy rozliczyć te zakupy jako WNT? Od jakiej kwoty: brutto czy netto, należy obliczyć podatek należny?
Podstawa opodatkowania w VAT obejmuje m.in. koszty opakowania. Przy czym późniejszy zwrot opakowań uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania. Powyższe dotyczy również zwrotu palet w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Jak wynika z przepisów ustawy o VAT sprzedawca, dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), może zastosować stawkę 0%, o ile spełnione zostaną w danym przypadku szczególne warunki.
Od czego zależy zwolnienie dostaw wewnątrzwspólnotowych, przewidziane w art. 138 ust. 1 dyrektywy VAT? Istotny wyrok w tej kwestii wydał 9 lutego 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Euro Tyre BV przeciwko Autoridade Tributária e Aduaneira (C – 21/16).
Transakcje wewnątrzwspólnotowe mogą być dokonywane z wykorzystaniem magazynu konsygnacyjnego, co zapewnia podatnikom VAT możliwość rozliczania tej sprzedaży na bardziej preferencyjnych warunkach.
W praktyce podatnicy współpracują z kontrahentami, którzy na ich zlecenie wykonują usługi na powierzonym im towarze. Niejednokrotnie warunki współpracy zakładają, że takie czynności będą fizycznie wykonane przez kontrahenta w jego zakładzie położonym w innym kraju. Jak takie zdarzenia należy klasyfikować na potrzeby VAT?
W przypadku nabycia towarów od zagranicznego przedsiębiorcy zarejestrowanego do VAT UE przedsiębiorca z Polski na obowiązek wykazać WNT i dokonać stosownego rozliczenia. Wątpliwości dotyczące sposobu rozliczenia transakcji pojawiają się wówczas, jeżeli sprzedawca nie jest zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej w ramach swojej działalności gospodarczej świadczą usługi na rzecz podmiotów zagranicznych. W jaki sposób prawidłowo rozliczać podatek VAT w przypadku, gdy usługa świadczona jest poza granicami naszego kraju?
Nabywanie urządzeń od podatnika z innego kraju UE zazwyczaj jest rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Inaczej będzie jednakże w przypadku tzw. dostawy z montażem.
Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw towarów, zarejestrowany jako podatnik VAT UE, może zostać wykreślony z rejestru podatników w kilku przypadkach. Jednym z takich przypadków, skutkującym utratą statusu podatnika, jest brak składania informacji podsumowujących VAT UE przez kolejne trzy miesiące.
Jeżeli przy wystawieniu faktury podatnik popełnił błąd, to ma on możliwość wystawienia faktury korygującej. Jeżeli błąd ten dotyczy danych wskazanych w fakturze (np. stawki lub kwoty podatku) to rozliczenie takiej korekty nie sprawia większych problemów. Wątpliwości mogą pojawić się w odniesieniu do korekt, które zmieniają rodzaj czynności podlegającej opodatkowaniu, np. z transakcji krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Minister Rozwoju i Finansów w drodze rozporządzenia określił nowy wzór deklaracji VAT-14, wraz z załącznikiem VAT-14/A. Deklaracja ma zastosowanie w przypadku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. Nowy wzór obowiązuje od 1 marca 2017 r.
W styczniu fiskus wykreślił z rejestru podatników VAT kilka tysięcy firm. W związku z tym, przedsiębiorcy zasadnie zwrócili uwagę na potrzebę weryfikacji, czy ich kontrahenci są wciąż zarejestrowani jako podatnicy VAT. Zarówno dokonanie transakcji krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem niezarejestrowanym na VAT lub VAT-UE może rodzić poważne konsekwencje. Jeszcze bardziej dotkliwe skutki może spowodować wymiana handlowa z podmiotem nieistniejącym.
Przemieszczenie własnych towarów - używanych samochodów osobowych (uprzednio zaimportowanych z terytorium państwa trzeciego np. z Japonii) z kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska na terytorium kraju stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT).
Regulacje odnoszące się do transakcji trójstronnych w ustawie o VAT zostały wprowadzone by zapobiegać wystawianiu faktur w dwóch krajach, a następnie występowaniu o zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Procedura ta ma charakter uproszczony w stosunku do zasad ogólnych rozliczania ciągu transakcji wewnątrzwspólnotowych i ma zastosowanie do przypadku, w którym trzy podmioty będące podatnikami VAT w różnych krajach członkowskim dokonują ze sobą formalnych transakcji, natomiast transport dokonywany jest bezpośrednio pomiędzy pierwszym i trzecim podmiotem, z pominięciem podmiotu środkowego.
Polski podatnik, który jest zobowiązany do rozliczenia WNT, zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Problem pojawia się, gdy otrzymuje fakturę od zagranicznego kontrahenta z opóźnieniem. Po zmianach od 2017 r. takie opóźnienie w pewnych przypadkach będzie niosło ze sobą również konsekwencje finansowe.
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowy wzór informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) oraz korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK). Obecnie informacje podsumowujące można składać jedynie elektronicznie i za okresy miesięczne.
Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.
Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość uproszczenia rozliczeń wielostronnych dostaw towaru. Niemniej jednak, uprawnienie takie obwarowane jest pewnymi warunkami przewidzianymi przez ustawodawcę, które różnią się, w zależności od tego jaką rolę w transakcji spełnia dany podmiot.
Otrzymanie zaliczki wiąże się, co do zasady, z powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Skutek taki nie nastąpi jednakże w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Dostawy towarów dokonywane na terytorium Polski są opodatkowane krajowym podatkiem VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Transakcji takich może dokonywać również podmiot zagraniczny (niemający w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności). Czy taki dostawca jest zobligowany do zarejestrowania się w Polsce na potrzeby podatku VAT.
Od 1 sierpnia 2016 r. uległy zmianie przepisy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy – Prawo energetyczne. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące tych zmian.
Rozliczenie sprzedaży w obrębie Unii Europejskiej rządzi się własnymi prawami. Jednym z nich jest brak naliczania VAT-u z zachowaniem prawa do jego odliczenia, czyli w skrócie WDT.
Polska Spółka X zamówiła od kontrahenta Y z Niemiec maszynę, stanowiącą element linii produkcyjnej. Maszyna została dostarczona i zainstalowana w zakładzie X 10.06.2015 r. Ze względu na wysoki stopień zaawansowania tejże maszyny, czynności montażu i próbnego uruchomienia towaru dokonał niemiecki sprzedawca. Spółka X zaliczyła ww. maszynę do środków trwałych (towar będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej). Na jakich zasadach powinna zostać rozliczona w VAT ww. transakcja?
Którzy podatnicy są zobowiązani do składania informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) i w jakich terminach? Jakie dane powinna zawierać informacja podsumowująca i jak poprawnie ją wypełniać, a także jak złożyć korektę? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.
22 czerwca 2016 r. Sejm jednogłośnie uchwalił ustawę wprowadzającą tzw. pakiet paliwowy. Przewiduje on, że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Zmiany mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.
Wreszcie resort finansów przypomniał sobie, kto wygrał wybory i sięgnął do koncepcji zamieszczonych w projektach ustaw podatkowych, które były opublikowane przez Komitet Wyborczy Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda odgrzebano tylko jeden ważniejszy pomysł dotyczący podatku od towarów i usług, czyli graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, ale dobre i to - pisze profesor Witold Modzelewski.
Z przedstawionego dokumentu Komisji Europejskiej dotyczącego podatku VAT wynika, że obecny schemat rozliczania transakcji wspólnotowych ma być zastąpiony takim, w którym transakcje transgraniczne traktowane będą tak, jak transakcje krajowe. Wprowadzenie zmian może ograniczyć skalę nadużyć, m.in. poprzez zmniejszenie liczby podmiotów, które otrzymają zwrot podatku VAT dzięki stosowaniu stawki 0 proc.
Komisja Europejska zamierza dokonać zmian w zasadach podbierania podatku VAT podczas transakcji transgranicznych, w celu ograniczenia możliwości oszustw, jakie się z tym wiążą. Według szacunków Komisji luka w podatku VAT w skali całej Unii Europejskiej wynosi 170 mld euro.
Zdarza się, że podatnik dokonujący sprzedaży towarów na terytorium Polski, posiada również oddział w innym kraju Unii Europejskiej. W toku wykonywanej działalności przemieszcza towary pomiędzy centralą a oddziałem. W takim wypadku powstaje pytanie, w jaki sposób należy, na gruncie podatku od towarów i usług, rozpoznać tego typu przemieszczenie. Nie jest to bowiem „zwykła” wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (zwana dalej także WDT). Podatnik dokonuje wywozu towarów z terytorium kraju (Polski), niemniej jednak wywóz ten nie następuje w ramach dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej. Jest to jedynie przemieszczenie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika.
Jeśli polski podatnik VAT dokonuje dostawy towarów, które są wysyłane z Polski na terytorium innego państwa UE na rzecz podmiotu, który nie rozlicza z tego tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wówczas co do zasady dochodzi do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.
Wypełnianie informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych może sprawić szereg problemów.Obliczanie poszczególnych transakcji oraz składanie druku wymaga zatem uwagi oraz skrupulatnych kalkulacji. Istnieje szereg zasad prawidłowego wypełniania VAT-UE. Każdy podatnik będzie miał jednak odrębne problemy wynikające ze specyfiki jego transakcji.
Każdy podatnik, który zamierza dokonać dostawy towarów na rzecz podatnika z innego kraju UE, może ją opodatkować stawką 0%, jeżeli nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nie oznacza to jednak, że każdorazowo po sprawdzeniu ważności tego numeru na stronie ec.europa.eu/taxation_customs/vies podatnik musi taką informację drukować.