REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E-faktury przesyłane mailem bez e-podpisu od 2011 roku

Minister Finansów podpisał zapowiadane wcześniej rozporządzenie dopuszczającego przesyłanie faktur w dowolnej formie elektronicznej (np. mailem). Od 2011 roku pojawią się zatem przepisy, które usankcjonują prawnie praktykę dopuszczoną już wcześniej przez NSA i przepisy unijne.

Jak dokumentować zakup towarów na targowiskach

Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.

Kiedy urząd skarbowy może odmówić umorzenia zaległości podatkowej

Organ podatkowy, na wniosek podatnika może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jednak w przypadku przedsiębiorców te ulgi w spłacie podatków nie mogą stanowić pomocy publicznej.

Jak wystawiać faktury na małżonków prowadzących osobne firmy aby mogli odliczyć VAT

Małżonkowie, prowadzący odrębne działalności gospodarcze, dokonujący budowy domu mieszkalnego z wydzieloną częścią usługową, wykorzystywaną do prowadzonych działalności, mają prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w związku z poniesionymi z tego tytułu wydatkami.

Co z dokumentacją spółki z o.o. w razie jej likwidacji?

Jedną z kluczowych kwestii związanych z likwidacją spółki jest zapewnienie właściwego i odpowiedniego przechowania jej dokumentacji. Niestety przepisy prawa nie pozwalają na wyrzucenie czy też zniszczenie dokumentacji likwidowanej firmy. Obiegowa opinia głosi, że dokumentacja firmy powinna być zabezpieczona jedynie przez okres 5 lat, niezbędny do upływu okresu przedawnienia należności podatkowych. Nie jest to jednak pogląd słuszny.

Czy można wystawić fakturę VAT przed wykonaniem usługi

Podstawowym terminem na wystawienie faktury jest termin 7-u dni od dnia dokonania wydania towarów lub wykonania usługi.

Czy można odliczyć podatek naliczony na podstawie duplikatu faktury VAT

Obowiązujące przepisy przewidują sytuację, w której podatnik może nie mieć oryginału wystawionej faktury potwierdzającej dokonana transakcję (np. w wyniku zagubienia, kradzieży czy innych okoliczności).

Kiedy rozliczyć fakturę korygującą podwyższającą VAT należny

W obrocie gospodarczym bardzo często, z różnych przyczyn, często niezależnych od kontrahentów, dochodzi do sytuacji gdy niezbędne staje się wystawienie faktury korygującej. Po jej wystawieniu rodzi się pytanie kiedy taka faktura zwiększająca podatek należny podlega rozliczeniu – w miesiącu jej wystawienia czy w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej.

Czy jedna faktura korygująca może korygować kilka faktur

Nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur. Dane na zbiorczej fakturze korygującej powinny pozwolić jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy - w szczególności obejmować korektą sprzedaż co do gatunku i tożsamą podmiotowo oraz wymieniać elementy kwotowe objęte tą samą stawką podatku.

Interpretacja indywidualna nie służy do potwierdzenia prawidłowości kodu z PKWiU

Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące

Czy możemy wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla około 20 faktur wystawionych w 2010 r. na rzecz jednego kontrahenta? W każdej z tych faktur zastosowaliśmy zamiast 22% stawkę 7%.

Czy można wystawić fakturę korygującą na innego nabywcę

Zdarzają się sytuację, gdy przedsiębiorca prosi kontrahenta o wystawienie faktury korygującej. Czy jednak dopuszczalne jest wystawienie jej na inny podmiot – np. na małżonka przedsiębiorcy?

Kiedy można wystawić fakturę w języku obcym

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca niejednokrotnie współpracuje z kontrahentami zagranicznymi, może wtedy stanąć przed dylematem czy ma prawo i możliwość wystawić fakturę w języku obcym.

Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu

W obrocie gospodarczym, w dokonywanej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, może zaistnieć sytuacja że klient/ci zażyczy sobie wystawienia dwóch faktur (np. oddzielnie do każdej pozycji) do jednego paragonu. A nie poinformuje sprzedawcy wcześniej o takim życzeniu i ten wystawi jeden paragon do dokonywanej transakcji. Pojawia się więc pytanie czy jest taka możliwość wystawienia dwóch faktur do jednego paragonu?

Jak wystawiać faktury dokumentujące zaliczki

Gdy faktury zaliczkowe nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi powinien wystawić fakturę na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość pobranych zaliczek, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach zaliczkowych. Taka faktura powinna również zawierać numery faktur zaliczkowych.

Czy podmiot niebędący sprzedawcą może wystawiać faktury VAT na podstawie pełnomocnictwa

Nie ma prawnych przeszkód, by zlecić odrębnemu podmiotowi fakturowanie własnej sprzedaży.

Nie każdy błąd formalny na fakturze pozbawia prawa do odliczenia VAT

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE przepisy krajowe dot. VAT nie powinny odbierać podatnikom prawa do odliczenia VAT z powodów takich jak błędna data wykonania usługi na fakturze, czy brak ciągłości numeracji na fakturze, czy nocie korygującej.

W jakiej formie przechowywać faktury VAT - papierowej czy elektronicznej

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie ma prawnych przeciwwskazań do przechowywania kopii faktury VAT w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu.

Co grozi za ukrywanie dochodów przed urzędem skarbowym

Podatnicy, którzy nie zgłaszają do opodatkowania swoich dochodów mogą zostać niemile zaskoczeni podatkiem w wysokości 75% ukrytych dochodów. Ale najpierw te ukryte dochody fiskus musi wyśledzić.

Minister Finansów o e-fakturach przesyłanych mailem

W odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie e-faktur Ministerstwo Finansów poinformowało, że przygotowywane jest nowe rozporządzenie, które ma w tym zakresie dostosować polskie przepisy do dyrektywy unijnej.
Dyrektywa nakłada na podatników m.in. obowiązek zapewnienia wszystkim fakturom (od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania) autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury m.in. za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Co zrobić po kradzieży faktur by zachować prawo do odliczenia VAT

W codziennym życiu zdarzają się różne sytuacje, na których zaistnienie w zasadzie nie mamy wpływu. Taką sytuacja może być np. kradzież dokumentów (w tym faktur VAT uprawniających do odliczenia podatku). Co podatnik powinien zrobić w takiej sytuacji?

Czy usługi polegające na udzielaniu pożyczek są opodatkowane VAT

W dzisiejszych czasach udzielanie pożyczek jest dość popularna formą prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując taka działalność przedsiębiorca musi zadać sobie podstawowe pytanie czy opodatkować taką działalność w zakresie podatku VAT? Na szczęście odpowiedź brzmi „nie”.

Kiedy trzeba wystawić fakturę VAT na oboje małżonków

Prowadząc jednoosobowo działalność gospodarczą mogą zaistnieć sytuacje, gdy podatnik będzie musiał dokonać transakcji wspólnie ze współmałżonkiem, np. zakup lokalu użytkowego (sytuacja taka wystąpi oczywiście gdy małżonkowie mają wspólność majątkową).

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Jednym z przysługujących podatnikowi uprawnień w postępowaniu podatkowym jest możliwość ustanowienia pełnomocnika. Uprawnienie takie zostało sformułowane w art. 136 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Jak postępować w razie utraty dokumentów podczas powodzi

Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?

Jak zmieniły się zasady prowadzenia kontroli krzyżowej przez UKS od 30 lipca 2010 r.

Od 30 lipca 2010 r. zmieniono w istotny sposób art. 13b ustawy o kontroli skarbowej, który jest podstawą sprawdzania dokumentacji kontrolowanego u jego kontrahentów. Tego typu czynności potocznie nazywa się „kontrolą krzyżową”. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności organów kontroli skarbowej w zwalczaniu wyłudzeń zwrotu podatku VAT.

Czy UKS może sprawdzić kto jest właścicielem rachunku bankowego

Od 30 lipca 2010 r. UKS może sprawdzić, kto jest właścicielem rachunku bankowego podanego np. w portalu aukcyjnym i przeznaczonego do wpłat dla nabywców towarów i usług. Nowe uprawnienie ma pozwolić UKS ustalać nazwiska osób prowadzących działalność gospodarczą bez jej rejestracji i płacenia podatku VAT i PIT. Bank, który odmówi ujawnienia informacji, zapłaci do 5000 zł kary.

Kto wystawia notę korygującą

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy tylko nabywca wystawia notę korygującą, czy sprzedawca może tym samym poprawić błędnie wystawioną fakturę VAT?

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Dlaczego warto wziąć paragon

Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe i skarbowe od 2004 roku prowadzą nieustającą akcję informacyjną „Weź paragon”. Paragon przydaje się przede wszystkim w sytuacjach kiedy chcemy złożyć reklamację odnośnie wadliwego towaru. Wydanie paragonu ma jeszcze tą ważną funkcję, że danej transakcji sprzedawca nie ukryje przed fiskusem i będzie musiał odprowadzić do budżetu państwa należne podatku – zwłaszcza VAT. A jak wiadomo budżet państwa jest zawsze w potrzebie i często sami liczymy na środki z tej wspólnej "kasy".

Jak skorygować błędne faktury VAT

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek dokumentowania dokonywanych transakcji za pomocą faktur VAT. Przy takich czynnościach zdarza się, że na fakturze pojawić się może błąd. W związku z tym wychodząc naprzeciw potrzebom podatników przepisy o VAT przewidują dwie możliwości korygowania tych błędów, tj. za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Czy błędne paragony zobowiązują do zapłaty podatku VAT

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Jak fiskus tropi nieujawnione dochody

Pewna młoda lekarka zakupiła nad morzem działkę budowlaną za 600 tys. zł. Pieniądze na zakup miały pochodzić z kredytu, z oszczędności oraz z walizki pełnej dolarów, którą rzekomo otrzymała dwadzieścia lat wcześniej od swojej nieżyjącej już babci. Historii tej nie dano wiary, w efekcie czego podatniczka musi zapłacić 109 tys. zł podatku z tytułu nieujawnionych źródeł. Odwołanie od decyzji zostało rozpatrzone przez izbę skarbową na korzyść organu I instancji.

Kontrole legalności działania warsztatów samochodowych

W czwartek 1 lipca 2010 r. od godz. 9 siedmiu funkcjonariuszy: Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Policji KMP w Białymstoku Wydziału Kryminalnego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska systematycznie wchodziło na teren nielegalnych warsztatów samochodowych w Białymstoku.

Firmanctwo oszustów podatkowych

Czy fiskus skutecznie ściąga PIT

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak urzędy skarbowe radzą sobie z pobieraniem podatku dochodowego od osób fizycznych Mimo ogólnej pozytywnej oceny kontrolerzy NIK w swym raporcie wytknęli skarbówce m.in. mało skuteczną egzekucję podatkową, problemy ze ściąganiem zaległości podatkowych oraz niewystarczającą kontrolę wywiązywania się podatników ze zobowiązań.

Problemem pozostaje niestabilność prawa podatkowego także w zakresie PIT.

Spółka osobowa nie jest "klientem" dużego urzędu skarbowego

Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania tzw. „dużego” urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego (art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.),.

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Czy Twój urząd skarbowy jest przyjazny przedsiębiorcom

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej – miejsce złożenia, opłata

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2007 r.), określone zostały zarówno organy upoważnione do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych jak i zakres upoważnienia do wydawania w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych. Rozporządzenie określa także właściwość miejscową i rzeczową organów upoważnionych.

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

REKLAMA